Welk hondenras vind jij het mooist en geschiktst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

De mooiste en geschiktste ras vind ik de...

1. Border Collie
53 (45%)
2. Schotse Herdershond
3 (2%)
3. Drentsche Patrijshond
13 (11%)
4. Duitse Herdershond
17 (14%)
5. Groenendaeler
7 (5%)
6. Nova Scotia Duck Tolling Retriever
24 (20%)

Totaal aantal stemmen: 117


Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Welk hondenras vind jij het mooist en geschiktst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 00:49

Ik vroeg me af welk hondenras jullie het mooist en geschiktst vindt. Ik wil namelijk misschien een eigen hond, en ik
heb een selectie gemaakt welke er wel geschikt zijn voor mij. Maar ik ben benieuwd wat jullie kiezen...
Ik wil het volgende doen met de hond: GG1, GG2, GG3, U.V., agility/behendigheid, flyball, zwemmen en fietsen. Knipoog

1. Border Collie
Afbeelding

2. Schotse Herdershond
Afbeelding

3. Drentsche Patrijshond
Afbeelding

4. Duitse Herdershond
Afbeelding

5. Groenendaeler
Afbeelding

6. Nova Scotia Duck Tolling Retriever Op de plaatjes kan je klikken voor een goeie site.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Relliej op 01-02-04 01:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:54

Geen van de door jouw genoemde rassen zijn mijn persoonlijke favoriet.
Ik ben zelf helemaal weg van de Laekense Herdershond (zie mijn profiel en mijn website), een zeldzame variëteit van de Belgische Herdershond, waartoe de Groenendaeler in jouw rijtje ook behoort.

Als ik dan tussen de door jou genoemde honden moest kiezen, zou ik dan de Groenendaler nemen, niet omdat ik dat de mooiste vind maar omdat hij het meest lijkt op mijn eigen favoriet. Daar heb ik dan ook maar op gestemd.

Voor de dingen die je met je toekomstige hond wil doen zijn alle 4 de variëteiten van de Belgische Herder (Laekense, Groenendaler, Mechelaar en Tervuerense) trouwens heel erg geschikt!

Maar als je de hond met name voor de sport wilt aanschaffen, zou ik me als ik jou was heel erg goed verdiepen in de karakters en capaciteiten die bij het ras horen, en het uiterlijk wat minder een rol laten spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:57

Sorry, maar geen van allen,
geef mij maar Dobermann, Bull-terriër, Rottweiler, Am./Eng staff, Dogo's, Mastino's enz enz...

En tja als ik dan moet kiezen, word het de labrador...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:59

Als ik lees wat voor plannen je hebt:
Border Collie
Die is onvermoeibaar en een enorme will to please.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 01:01

Odin schreef:
Geen van de door jouw genoemde rassen zijn mijn persoonlijke favoriet.
Ik ben zelf helemaal weg van de Laekense Herdershond (zie mijn profiel en mijn website), een zeldzame variëteit van de Belgische Herdershond, waartoe de Groenendaeler in jouw rijtje ook behoort.

Als ik dan tussen de door jou genoemde honden moest kiezen, zou ik dan de Groenendaler nemen, niet omdat ik dat de mooiste vind maar omdat hij het meest lijkt op mijn eigen favoriet. Daar heb ik dan ook maar op gestemd.

Voor de dingen die je met je toekomstige hond wil doen zijn alle 4 de variëteiten van de Belgische Herder (Laekense, Groenendaler, Mechelaar en Tervuerense) trouwens heel erg geschikt!

Maar als je de hond met name voor de sport wilt aanschaffen, zou ik me als ik jou was heel erg goed verdiepen in de karakters en capaciteiten die bij het ras horen, en het uiterlijk wat minder een rol laten spelen.


De LH is totaal niet mijn smaak. Knipoog Ik heb gekeken waar ze geschikt voor zijn enzo. En deze zijn allemaal wel geschikt. Een paar daarvan zijn beperkt geschikt. Zelf vind ik de Groenendaler ook erg leuk, maar een NSDTR en een DH ook enzo... Daar kan ik niet tussen kiezen. Ik heb het topic ook een beetje veranderd met gechikt erbij. Knipoog iig nog bedankt voor de info!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:06

Als ik echt zou moeten kiezen zou ik voor een duitse herder gekozen hebben!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:21

Zelf ben ik ook totáál niet weg van deze rassen, geef mij maar een Shiba Knipoog (Zie profiel)

Je vraagt opzich best veel van je eventuele nieuwe aanwinst.
Ik zal even de rassen die je wat lijken onder elkaar zetten met een of meerdere argumenten.

Border Collie: Leuk ras om jouw genoemde eisen mee te doen. Deze honden willen heel graag leren en vinden het leuk om voor hun baas te werken.

Schotse Herdershond: Op zich een leuk ras, maar behalve met beweging moet je met dit ras ook de vacht in orde houden. Deze vacht vraagt veel verzorging.
Dit ras vind werken ook heel erg leuk maar is vind ik persoonlijk minder geschikt voor iets als agility.
Stel: je wilt dadelijk wedstrijden gaan lopen, dan kun je dat beter met een ander ras doen.
Een Collie (oftewel: Schotse Herdershond) wil best wel voor je vol uit gaan, maar dit is beperkt. Een Collie heeft in verhouding tot een Border Collie minder conditie.

Drentsche Patrijshond: Een ras wat graag werkt. Voor flyball en Agility niet de geschikste betreft hun hoogte. Voor GG1, GG2 en GG3, zwemmen en fietsen juist wel.

Duitse Herdershond: Áls je een Duitse Herder neemt, let dan op de ouders, bekijk de stamboom en controleer of er inteelt aanwezig is.
De Duitse Herder is hét ras met HD, dit is er door al die jaren heen gewoon ingefokt.
De nieuwe Duitse Herders willen ze gaan fokken zo als op de foto: kort op de achterpoten. Mocht je dus een puppy kopen, let daar dan ook op!
Zo'n hond is inprinciepe 'overbouwd' en krijgt dus op een gegeven moment daar last van. Ook voor Agility is dit ras niet zo geschikt.
Weer betreft de hoogte. Ook speelt de bouw van de achterhand mee. Een hond wat laag op de achter poten staat heeft moeite met springen.

Groenendaeler: Leuk ras, gehoordzaamt goed maar heeft over het algemeen een sterke eigen wil.
Dit ras kan goed mee komen in Agility en Flyball omdat hij zo rank gebouwd is.

Hovawart: Over het algemeen een robuste hond. Nu is het gewoon zo dat een fors ras minder goed springt en minder hard kan lopen als een rank ras. Dit ras kun je goed vergeleiken met een Golden Retriever; een normale hoeveelheid energie behoefte.

Labrador Retriever: Zwemt graag en is over het algemeen verzot op balletjes, prima voor Flyball dus.
Gehoorzaamheid zijn ze ook prima voor!

Nova Scotia Duck Tolling Retriever: Áls je een pup van dit ras in huis neemt, met een goede afstamming en papier dan kun je best een redelijk prijsje verwachten.
Koop je 1 Duck Tolling, kun je hem inruilen voor misschien wel 4 Labradors.
Ras met sterkte eigen mening, wil wel graag werken en is over het algemeen wel goed in Flyball. Ze zijn erg slim en willen het hun baas graag naar de zin maken.

Mijn keus, uit deze honden, zou de Nova Scotia Duck Tolling Retriever worden. Waarom?
Dit ras oogt voor mij het leukste. Ik heb graag een eigenwijze hond (dan zit ik met de Shiba's goed Knipoog) maar wel een die graag werkt en ook kan presteren.
Ook komt bij dit ras het minste inteelt voor omdat het nog niet zo lang in Nederland te zien is Lachen

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:28

Als ik kijk wat je ermee wilt gaan doen: Een Border Collie! Zijn hartstikke leuke, leergierige honden! Willen graag voor je werken en vinden het super om de hele dag "spelletjes" te doen!
Vind de Drentse patrijs een goede tweede. Zijn ook hele leuke honden en vind ik persoonlijk mooier.
Laatst bijgewerkt door Dorée op 01-02-04 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:28

Ik zit met mijn Labrador Olaf en zijn zoon Max op frisbeen en daar zitten mensen bij mij op de club die fokken Tollers { Nova Scotia Duck tolling retrievers } En ze hebben er zelf 3 !!!
Zie hun site www.rebelsresidence.xdh.nl.
En die honden zijn leuk!! en fanatiek dus die lijkt mij het meest geschikt!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:38

Begin in godsnaam niet aan een Border Collie tenzij je een *enorm* grote tuin hebt, of weiland naast je huis waar hij in rond kan rennen. Een Border Collie is *geen* hond die je in huis hebt en 3/4 keer per dag uitlaat, die heeft constant ruimte nodig.

Voor al die bezigheden kan je net zo goed een Friese Stabij (lijken ook nog erg op de BCs) of een Drentse Patrijs nemen. Zijn allebij erg leuke honden die graag werken, maar niet die nerveuze energie hebben van de Border Collies. Als je nog niet overtuigt bent, ga dan eens kijken naar het 'element' van een Border Collie - bij een schaapskudde. En bedenk je dan eens goed of je zo'n hond in je huishouden kan en wil hebben.

Die Novia Scotia terrier ken ik niet, leuk koppie heeft 'ie.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:22

Ik heb gekozen voor een Duitse herder. Superhonden! Lovers
Je raadt het al, ik heb er zelf één!
Superbetrouwbaar met mensen, maar een beetje stout naar andere mannetjeshonden

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:26

ArwenLune schreef:
Begin in godsnaam niet aan een Border Collie tenzij je een *enorm* grote tuin hebt, of weiland naast je huis waar hij in rond kan rennen. Een Border Collie is *geen* hond die je in huis hebt en 3/4 keer per dag uitlaat, die heeft constant ruimte nodig.

Voor al die bezigheden kan je net zo goed een Friese Stabij (lijken ook nog erg op de BCs) of een Drentse Patrijs nemen. Zijn allebij erg leuke honden die graag werken, maar niet die nerveuze energie hebben van de Border Collies. Als je nog niet overtuigt bent, ga dan eens kijken naar het 'element' van een Border Collie - bij een schaapskudde. En bedenk je dan eens goed of je zo'n hond in je huishouden kan en wil hebben.

Die Novia Scotia terrier ken ik niet, leuk koppie heeft 'ie.



De Nova Scotia is een retriever geen terrier!! Gelukkig maar!!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 02:29

Fairie schreef:
Zelf ben ik ook totáál niet weg van deze rassen, geef mij maar een Shiba Knipoog (Zie profiel)

Je vraagt opzich best veel van je eventuele nieuwe aanwinst.
Ik zal even de rassen die je wat lijken onder elkaar zetten met een of meerdere argumenten.

Border Collie: Leuk ras om jouw genoemde eisen mee te doen. Deze honden willen heel graag leren en vinden het leuk om voor hun baas te werken.

Schotse Herdershond: Op zich een leuk ras, maar behalve met beweging moet je met dit ras ook de vacht in orde houden. Deze vacht vraagt veel verzorging.
Dit ras vind werken ook heel erg leuk maar is vind ik persoonlijk minder geschikt voor iets als agility.
Stel: je wilt dadelijk wedstrijden gaan lopen, dan kun je dat beter met een ander ras doen.
Een Collie (oftewel: Schotse Herdershond) wil best wel voor je vol uit gaan, maar dit is beperkt. Een Collie heeft in verhouding tot een Border Collie minder conditie.

Drentsche Patrijshond: Een ras wat graag werkt. Voor flyball en Agility niet de geschikste betreft hun hoogte. Voor GG1, GG2 en GG3, zwemmen en fietsen juist wel.

Duitse Herdershond: Áls je een Duitse Herder neemt, let dan op de ouders, bekijk de stamboom en controleer of er inteelt aanwezig is.
De Duitse Herder is hét ras met HD, dit is er door al die jaren heen gewoon ingefokt.
De nieuwe Duitse Herders willen ze gaan fokken zo als op de foto: kort op de achterpoten. Mocht je dus een puppy kopen, let daar dan ook op!
Zo'n hond is inprinciepe 'overbouwd' en krijgt dus op een gegeven moment daar last van. Ook voor Agility is dit ras niet zo geschikt.
Weer betreft de hoogte. Ook speelt de bouw van de achterhand mee. Een hond wat laag op de achter poten staat heeft moeite met springen.

Groenendaeler: Leuk ras, gehoordzaamt goed maar heeft over het algemeen een sterke eigen wil.
Dit ras kan goed mee komen in Agility en Flyball omdat hij zo rank gebouwd is.

Hovawart: Over het algemeen een robuste hond. Nu is het gewoon zo dat een fors ras minder goed springt en minder hard kan lopen als een rank ras. Dit ras kun je goed vergeleiken met een Golden Retriever; een normale hoeveelheid energie behoefte.

Labrador Retriever: Zwemt graag en is over het algemeen verzot op balletjes, prima voor Flyball dus.
Gehoorzaamheid zijn ze ook prima voor!

Nova Scotia Duck Tolling Retriever: Áls je een pup van dit ras in huis neemt, met een goede afstamming en papier dan kun je best een redelijk prijsje verwachten.
Koop je 1 Duck Tolling, kun je hem inruilen voor misschien wel 4 Labradors.
Ras met sterkte eigen mening, wil wel graag werken en is over het algemeen wel goed in Flyball. Ze zijn erg slim en willen het hun baas graag naar de zin maken.

Mijn keus, uit deze honden, zou de Nova Scotia Duck Tolling Retriever worden. Waarom?
Dit ras oogt voor mij het leukste. Ik heb graag een eigenwijze hond (dan zit ik met de Shiba's goed Knipoog) maar wel een die graag werkt en ook kan presteren.
Ook komt bij dit ras het minste inteelt voor omdat het nog niet zo lang in Nederland te zien is Lachen


Alle rassen die ik heb opgenoemd zijn naar mijn eisen en tussen de 50-65cm. Dus dat weet ik allemaal wel. Knipoog

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 02:34

Mensen ik vraag niet om informatie over de honden, maar ik wil alleen weten wat jullie zouden kiezen en waarom. Lachen

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:54

Als ik kijk naar wat je er allemaal mee van plan bent ... een Border Collie.
Deze honden bewijzen zich keer op keer in alle onderdelen die je noemt. Daarnaast zijn het ook nog eens mooie honden en leuke honden om mee te werken.
De mooiste hond staat er overigens niet bij .... De mechelse herder Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 03:39

bij een vriendin op de club lopen twee nova's die zijn echt super
gg tjes hebben ze en nu zijn ze pas begonnen met behendigheid, pikken ze ook super op
en ze zijn gewoon leuk

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 04:46

Voor wat je wilt doen, de Border. Maar daarbij wil ik nog wel zeggen dat je niet alleen die dingen ermee moet willen doen, maar ook de TIJD moet hebben om en Border te hebben. Ze zijn super slim en onvermoeibaar, maar hebben ontzettend veeeeel aandacht, geestelijk en lichaamlijk, nodig om ook daadwerkelijk leuke honden te zijn.
Als je veel vrije tijd hebt, dan is dat de hond die ik zou kiezen, heb je dan niet, dan zou ik voor een ander ras gaan. Ik heb geen ervaring met de andere rassen die je noemt, alleen met de Borders, dus kan daarover niet zeggen welke ik zou nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 09:23

superlenie schreef:
Sorry, maar geen van allen,
geef mij maar Dobermann, Bull-terriër, Rottweiler, Am./Eng staff, Dogo's, Mastino's enz enz...

En tja als ik dan moet kiezen, word het de labrador...

Goeie smaak heb jij *LOL*

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 09:37

Youko schreef:
Ik heb gekozen voor een Duitse herder. Superhonden! Lovers
Je raadt het al, ik heb er zelf één!
Superbetrouwbaar met mensen, maar een beetje stout naar andere mannetjeshonden


Ik ook.

Afbeelding

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 10:09

Border collie!
Hele leuke, zachtaardige en veelzeidige honden, waarmee je alles kan doen

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 10:56

Fairie schreef:
Border Collie: Leuk ras om jouw genoemde eisen mee te doen. Deze honden willen heel graag leren en vinden het leuk om voor hun baas te werken.


Klopt wel wat er staat, maar sommige border collies zijn wel erg druk en nerveus. Als je voor dit ras gaat, zou ik heel goed uitkijken bij welke fokker ik er een zou halen. Aangezien ze momenteel enorm populair zijn is niet elke fokker een goede.

Citaat:
Duitse Herdershond: .......
Zo'n hond is inprinciepe 'overbouwd' en krijgt dus op een gegeven moment daar last van.


Dit begrijp ik niet helemaal. Volgens mij is overbouwd juist dat de achterhand hoger is dan de voorhand, en bij de DH is juist het tegendeel aan de orde.


Citaat:
Groenendaeler: Leuk ras, gehoordzaamt goed maar heeft over het algemeen een sterke eigen wil.


Hier ben ik het niet mee eens! Ik heb zelf al 14 jaar Belgische Herdershonden, en een sterke eigen wil is niet iets dat ik in de Belg herken, noch iets wat uit de rasbeschrijving blijkt. Een Belgische Herder in zijn algemeenheid heeft juist een hele sterke band met de baas, en zal juist heel graag dingen doen om de baas te plezieren!
In de diverse takken van de hondensport zie je de verschillende variëteiten van de Belgische Herder heel vaak aan de top meedraaien.
Ik vind de Belgische Herder niet een hond voor iedereen, omdat ze erg gevoelig zijn en een hele goede begeleiding nodig hebben. Als eerste hond zou ik het zelf niet zo snel aanraden. Sommige Belgen zijn wat terughoudend naar vreemden, hetgeen ook een nadeel kan zijn als je dit niet goed begeleid.



Zorg ervoor, dat je je hond in ieder geval bij een goede fokker vandaan haalt, het handigst is het om daar de betreffende rasvereniging voor in te schakelen. Gezien het feit dat je met je hond wilt gaan sporten, is gezondheid de belangrijkste factor. Als iemand via de regels van de rasvereniging fokt, zijn alle noodzakelijke onderzoeken naar erfelijke gebreken zoals HD, ED en oogafwijkingen verricht en is het risico op een hond die later last krijgt zo klein mogelijk. Uitsluiten kun je helaas niets, je hebt ook zelf een deel in de hand (met name voor het ontwikkelen van HD en ED). Het eerste jaar zul je je pup ook in acht moeten nemen, zodat de gewrichten niet teveel belast worden.
Alleen op die manier heb je de grootste kans dat je hond gezond oud wordt en dat je er lang van kunt genieten in de hondensport!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:11

Voor flyball is een border collie heel geschikt, die je zie je daarbij ook het meeste. Maar denk er aan als je een border collie neemt dat deze honden gemaakt zijn om te blijven werken. Je hebt daardoor voor een border collie veel ruimte nodig. Want zij hebben veel energie. Lachen
Ik zal voor de Drentsche Patrijs kiezen het zijn geweldige honden. Alleen deze hond is denk ik wat minder geschikt voor flyball, maar de andere dingen weer juist wel. Zoek informatie in boeken of op internet en informeer veel naar deze rassen. Dan kun je kijken welk ras het best bij jou past. Succes met de keuze.

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:21

Ik heb zelf een Drent en een Schotse Collie. De Collie heeft een niet al te beste conditie, vooral in de zomer krijgt ze het heel warm door de dikke vacht. Ik moet wel zeggen dat ze al 10 is. De Drent is nu 5 en wil altijd lopen, is leergierig maar niet te druk.

Ik zou voor een Drent gaan, ze hebben uithoudingsvermogen, en zijn ook nog eens super naar mensen.

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:44

Relliej schreef:
Mensen ik vraag niet om informatie over de honden, maar ik wil alleen weten wat jullie zouden kiezen en waarom. Lachen


Wel het is zo wel moeilijk kiezen met alleen maar een paar rassen mijn hond zit er niet bij, zet dan meteen alle rassen erop want de kans dat je ras erbij zit is zo wel heel klein. Mijn ras is de boxer omdat dit lieve honden zijn en komisch en altijd in voor een geintje.

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:48

Ik heb een collie gehad (grote type) en nog steeds helemaal weg van hem. Hij was ontzettend lief en deed geen vlieg kwaad. Lenig was hij ook redelijk, maar zijn conditie is idd niet zo goed als die van een Border....

Zelf zou ik voor een Collie kiezen, maar dat uit eigen ervaringen... Lovers