Welk hondenras vind jij het mooist en geschiktst?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

De mooiste en geschiktste ras vind ik de...

1. Border Collie
53 (45%)
2. Schotse Herdershond
3 (2%)
3. Drentsche Patrijshond
13 (11%)
4. Duitse Herdershond
17 (14%)
5. Groenendaeler
7 (5%)
6. Nova Scotia Duck Tolling Retriever
24 (20%)

Totaal aantal stemmen: 117



Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:54

Geen van de door jouw genoemde rassen zijn mijn persoonlijke favoriet.
Ik ben zelf helemaal weg van de Laekense Herdershond (zie mijn profiel en mijn website), een zeldzame variëteit van de Belgische Herdershond, waartoe de Groenendaeler in jouw rijtje ook behoort.

Als ik dan tussen de door jou genoemde honden moest kiezen, zou ik dan de Groenendaler nemen, niet omdat ik dat de mooiste vind maar omdat hij het meest lijkt op mijn eigen favoriet. Daar heb ik dan ook maar op gestemd.

Voor de dingen die je met je toekomstige hond wil doen zijn alle 4 de variëteiten van de Belgische Herder (Laekense, Groenendaler, Mechelaar en Tervuerense) trouwens heel erg geschikt!

Maar als je de hond met name voor de sport wilt aanschaffen, zou ik me als ik jou was heel erg goed verdiepen in de karakters en capaciteiten die bij het ras horen, en het uiterlijk wat minder een rol laten spelen.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur


Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 09:56

Fairie schreef:
Border Collie: Leuk ras om jouw genoemde eisen mee te doen. Deze honden willen heel graag leren en vinden het leuk om voor hun baas te werken.


Klopt wel wat er staat, maar sommige border collies zijn wel erg druk en nerveus. Als je voor dit ras gaat, zou ik heel goed uitkijken bij welke fokker ik er een zou halen. Aangezien ze momenteel enorm populair zijn is niet elke fokker een goede.

Citaat:
Duitse Herdershond: .......
Zo'n hond is inprinciepe 'overbouwd' en krijgt dus op een gegeven moment daar last van.


Dit begrijp ik niet helemaal. Volgens mij is overbouwd juist dat de achterhand hoger is dan de voorhand, en bij de DH is juist het tegendeel aan de orde.


Citaat:
Groenendaeler: Leuk ras, gehoordzaamt goed maar heeft over het algemeen een sterke eigen wil.


Hier ben ik het niet mee eens! Ik heb zelf al 14 jaar Belgische Herdershonden, en een sterke eigen wil is niet iets dat ik in de Belg herken, noch iets wat uit de rasbeschrijving blijkt. Een Belgische Herder in zijn algemeenheid heeft juist een hele sterke band met de baas, en zal juist heel graag dingen doen om de baas te plezieren!
In de diverse takken van de hondensport zie je de verschillende variëteiten van de Belgische Herder heel vaak aan de top meedraaien.
Ik vind de Belgische Herder niet een hond voor iedereen, omdat ze erg gevoelig zijn en een hele goede begeleiding nodig hebben. Als eerste hond zou ik het zelf niet zo snel aanraden. Sommige Belgen zijn wat terughoudend naar vreemden, hetgeen ook een nadeel kan zijn als je dit niet goed begeleid.



Zorg ervoor, dat je je hond in ieder geval bij een goede fokker vandaan haalt, het handigst is het om daar de betreffende rasvereniging voor in te schakelen. Gezien het feit dat je met je hond wilt gaan sporten, is gezondheid de belangrijkste factor. Als iemand via de regels van de rasvereniging fokt, zijn alle noodzakelijke onderzoeken naar erfelijke gebreken zoals HD, ED en oogafwijkingen verricht en is het risico op een hond die later last krijgt zo klein mogelijk. Uitsluiten kun je helaas niets, je hebt ook zelf een deel in de hand (met name voor het ontwikkelen van HD en ED). Het eerste jaar zul je je pup ook in acht moeten nemen, zodat de gewrichten niet teveel belast worden.
Alleen op die manier heb je de grootste kans dat je hond gezond oud wordt en dat je er lang van kunt genieten in de hondensport!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:58

Fairie schreef:
Ik zet er niet voor niets bij: Over het algemeen Knipoog
Ze hebben zeker wel een sterke band met de baas, en willen ook wel werken maar een eigen wil is er. Zien ze een vogel, dan zijn ze OVER HET ALGEMEEN weg. Is maar net hoe je ze opvoed.


IEDER ras heeft een eigen wil, gelukkig maar! (misschien de BC wat minder, die zijn eerder slaafs dan gewoon volgzaam in mijn beleving). Een herdershond is echter veel minder geneigd achter een vogel aan te sjezen dan een hond uit de rasgroep jachthonden. Herders zijn drijvers, en geen jagers. Dit geldt voor de Belgische Herder dus ook. Ik ben en blijf het dus oneens met je bewering over de Groenendaler. Deze bewering is gewoon zo algemeen dat hij op ieder willekeurig ras kan slaan en geen enkele Belgische Herder eigenaar die ik ken zal de sterke eigen wil als raskenmerk van de Belg noemen.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:13

Fairie schreef:
Hoe minder honden er van een ras te vinden zijn in een gebied, hoe duurder ze zijn.


Dit gaat lang niet altijd op hoor! Van mijn ras, de Laekense Herder, zijn er wereldwijd heel weinig. In Nederland worden er per jaar niet meer dan zo'n 50 gefokt. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een populair ras als de Labrador, dan worden er van dit laatste ras per maand al meer gefokt (alleen met stamboom dan) dan de Laekense per jaar!
Toch is een Laekense Herdershond geen hele dure hond in aanschaf. Je moet zo denken tussen 400 en 600 euro ongeveer, afhankelijk van de afstamming en de resultaten van de ouderdieren in shows (of sport, maar dat in mindere mate).


Citaat:
Er zijn ontzettend veel Labradors te vinden in Nederland omdat er veel vraag naar is.
Is er veel vraag naar iets, dan komt er meer van. Iets waar er meer van komt word minder waard. Zo ook bij honden...


Zo simpel ligt het ook niet volgens mij. Als ergens geen vraag naar is, wil dit niet zeggen dat de prijs dan enorm hoog is. Als er weinig vraag naar is, wil dat ook niet standaard zeggen dat de prijs hoog is. Is er veel vraag naar iets, kan er meer voor gevraagd worden omdat er ongeacht een hogere prijs toch nog veel mensen zijn die het toch willen hebben. Iets wat populair is heeft vaak een hogere prijs dan iets wat niet populair is.

Het is maar wat de gek ervoor geeft, maar dan moet er natuurlijk wel een gek zijn! Knipoog

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:35

Als je zoals je zelf eerder al schreef een Groenendaeler al te groot vindt voor bij je huidige hond, lijkt me een Duitse Herder geen goede optie. Een DH is behalve wat groter ook nog eens behoorlijk wat forser dan een Groenendaeler.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: detos240, Dobby91, Felixity, Flippertje, karlli, Liselot, Maanon_, maringe, Marion_, MoniqueT, nikia, ReadTheRulez en 72 bezoekers