Fijn lettertype voor folder ?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:35

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien hoor. Alleen nog steeds moeite met de gecentreerde teksten > teveel woorden op een regel waardoor je er moet zoeken naar de volgende regel die dan -door te centreren- weer net in of uitspringt binnen je zetbreedte. Misschien kun je kijken of de regels, wanneer ze te lang worden in twee kolommen kunnen worden gezet.

Wat betreft de schreven en schreeflozen; schreefletters worden juist wel gebruikt voor grote lappen tekst (kranten, boeken) i.t.t. schreeflozen... dit omdat schreefletters het juist makkelijker maken een lap tekst te lezen. In dit geval is de Times NR niet zo heel goed gekozen, dat is weer een typische letter om brieven mee te tikken Knipoog
Nu oogt een schreefletter op een beeldscherm alweer heel anders dan in druk, dus print je folder eens uit voor optimaal resultaat. Een letter die op een beeldscherm heel goed leesbaar is, hoeft dat in druk absoluut niet te zijn (bv. Chigaco op de Mac).
Er zijn ook lettertypen die net geen schreef hebben en ook niet helemaal schreefloos zijn, maar met een heel prettig dik-dun verschil. (Optima, Palatino, Stone Sans) misschien is dat toepasbaar als compromis? Ik ga zelf niet zo vaak uit van wat ik "mooi" vind, maar vaak "hoe" je iets wilt communiceren en voor welk publiek, en met name; of het prettig leesbaar is Haha!

Een hele nette letter die heel breed toegepast kan worden vind ik zelf de versmalde Adobe Garamond. Maar die heb je misschien niet op je computer zitten? Er valt vast wel iets van Adobe te downloaden op het net Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie