Wie teelt er zelf groenten en fruit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Wie teelt er zelf groenten en fruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 15:31

Welke groenten en fruit kun je in een grote pot/bak zelf laten groeien. Ik heb nl. wel een tuin maar die ligt vol met tegels. Ik kan er bij wijze van wel een bak inzetten van 5 meter lang en 60 diep bijvoorbeeld.

Waar ik verder rekening mee moet houden is dat er eigenlijk maar een stukje van 3 m bij 60 cm is wat zon krijgt (in de ochtend) verder komt nergens zon.

Wat zou ik kunnen proberen?
Welk seizoen moet ik starten voor welke groente?
Wanneer is welke groente klaar?
Wat heb ik er voor nodig? (bak, aarde etc)

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:01

Misschien is het leuker om een kruidentuintje aan de leggen. Kun je ook in potten doen. Is echt handig!

Op zo'n klein stukje kun je gewoon niet zoveel met groenten.

In potten kun je goed aardbeien kweken. Ik heb ook weleens zilveruitjes gedaan.

Ik weet zelf niets over groenten, maar wel over kruiden. Je kunt heel goedkope tweedehandsboekjes kopen over kruiden, bvb bij de Slegte.

Op het internet is ook veel te vinden. Dat tik je bijvoorbeeld "bieslook" en "zaaitijd" in.

Je kunt bij de tuinmarkt zaadjes of stekjes kopen. Stekjes is wel handig. Dat scheelt weer het een en ander. Is wel duurder uiteraard.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:11

Ik heb ook fruit/groente in de tuin.

In een stuk van 1m bij 2m heb ik aarbeien staan. Ben begonnen met 6 plantjes te planten en binnen no time stonds heel dat stuk tuin vol. Dus weet waar je aan begint met aardbeien.

Ik heb ook nog een druivenstruik die ik langs de muur omhoog probeer te laten lopen. Nou ja veel tuin heb je daar niet voor nodig, dus ik zou zeggen kijk eens langs welke muur je die kunt planten, haal daar een paar tegels weg en voila. Deze struik moet je wel begelijden met het groeien want hij groeit niet vanzelf omhoog. Je hebt dus maar een klein stukje nodig voor de wortels en verder moet je hem bijsnoeien.

Wat ook geinig is, zijn bonen, die groeien ook omhoog. Nou ja omhoog groeien, hetzelfde als de druif, ze moeten ergens langs omhoog groeien.

Ik zou zeggen ga eens rond snuffelen bij een tuincentrum en zoek naar groente of fruit dat in de vorm van een boompje groeit, dat neemt eigenlijlk geen ruimte in beslag. Gewoon tegeltje weg, plantje erin en klaar.