belichtingsprobleempje buiten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

belichtingsprobleempje buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 20:08

Vanmiddag foto's gemaakt van Tamora, in de buitenbak, en hoewel ik over het algemeen tevreden ben over het resultaat kan het altijd beter; ik ben er ook nog steeds niet helemaal uit hoe ik de instellingen het beste kan doen. Ik heb nu op volautomatisch en halfautomatisch ( zowel tijd als diafragma) gefotografeerd.
Maar aan de ene kant van de bak was het met tegenlicht, en dus vaak wat donker, aan de andere kant van de bak was het met het licht achter me, maar met de witte manen bijna ietsje overbelicht.
Wel mooi diffuus licht vandaag trouwens ( laat ik er ook eens een leuke term doorheen gooien) - even later ging de zon zelfs nog schijnen ( en weer even later regende het..maar ik was op tijd weer thuis ).
Twee voorbeelden.
Met tegenlicht , wel mooi zacht licht, maar paard en ruiter net ietsje te donkerAfbeelding
En hier aan de andere kant van de bak maar de voorpluk is hier ietsje te fel wit..
Afbeelding

Rest van de foto's ( klein deel van totaal *LOL* staat bij HAW an ITP ( met Tamora in het onderwerp)
Alles nog onbewerkt, alleen verkleind ..

Wat zij nou de beste instellingen zodat je aan alle 4 de kanten van de bak een beetje mooie belichting hebt zonder dat je tussendoor aan je toestel moet gaan lopen prutsen ?? ( voor verdere gegevens over de genomen foto's op plaatje klikken en doel opslaan als, bij eigenschappen de geavanceerde samenvatting kiezen en daar vind je alles *LOL*

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:24

Bij tegenlicht altijd zorgen dat je iets overbelicht of met spot-metering de belichting instellen op het onderwerp. De lucht wordt dan overbelicht maar je ziet tenminste nog wat details in het onderwerp. Met licht méé of strijklicht wordt het natuurlijk makkelijker. Helaas weet een camera niet of het tegenlicht is of gewoon veel wit in de foto je zal dus altijd moeten opletten en steeds de belichtng aanpassen of aan dezelfde kant van de ring blijven staan!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:30

laatste foto vind ik trouwens best leuk, mooie kleuren en redelijk scherp ook.

ik denk trouwens dat je je camera het best kan instellen op 1 kant van de bak omdat je anders veranderingen blijft maken en dan het moment mist misschien.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 10:41

Don_Marcello
Citaat:
Bij tegenlicht altijd zorgen dat je iets overbelicht of met spot-metering de belichting instellen op het onderwerp. De lucht wordt dan overbelicht maar je ziet tenminste nog wat details in het onderwerp. Met licht méé of strijklicht wordt het natuurlijk makkelijker. Helaas weet een camera niet of het tegenlicht is of gewoon veel wit in de foto je zal dus altijd moeten opletten en steeds de belichtng aanpassen of aan dezelfde kant van de ring blijven staan!


Je moet dus steeds de boel aanpassen, hmm.. jammer Lachen Spotmetering had ik nog wel aan gedacht, maar niet meer geprobeerd .

Super Pepeijn
Citaat:
laatste foto vind ik trouwens best leuk, mooie kleuren en redelijk scherp ook.

ik denk trouwens dat je je camera het best kan instellen op 1 kant van de bak omdat je anders veranderingen blijft maken en dan het moment mist misschien.


Dankje, ik heb ze nu in PSP even bewerkt ( mocht iemand anders hier mooiere resultaten uit kunnen krijgen dan zie ik dat graag *LOL*

Afbeelding
USM en extra USM op oog en metalen delen van het hoofdstel.

Afbeelding
Histogram adjustment en beetje USM. Misschien iets te flets nu.

Oh, TFT scherm en mijn kleueren schijnen wat anders te zijn dan bij andere schermen ( heel handig, maar mijn afdrukken bij digitaalfoto.nl worden wel zoals ik ze op mijn scherm heb staan, dus voor mij niet zo'n probleem).

Edit : nog een hoofdje, weet even niet meer wie hem gemaakt heeft, denk Marloes.
Afbeelding
Verkleind en USM

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 16:19

Kreeg gister nog een ideetje : belichtingstrapjes Lachen( even in menu instellen en dan heb ik drie foto's van hetzelfde met elk en andere belichting, -1 0 en +1..dan moet er wel een goed belichte tussen zitten Lachen