Nieuw-Zeeland, wie weet meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Nieuw-Zeeland, wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 11:52

Ik wil deze zomer (winter daar) met mijn vriend voor een maand naar Nieuw-Zeeland. Eventueel met de planning om er over 1,5 jaar voor een jaar naartoe te gaan.

Wie heeft ervaringen met Nieuw-Zeeland en kan mij meer vertellen over het land, reizen daar, autohuur, overnachtingsmogelijkheden, mooie plekjes om te bezichtigen ed?

Alvast bedankt!

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:54

ik ben er zelf nooit geweest, ik weet wel dat ja absoluut naar de plekken moet gaan waar lord of the rings is opgenomen... wat is dat prachtig Haha! Misschien kan je daar wat meer info over zoeken?! Heel veel plezier alvast, mijn vriend en ik gaan ook nog eens heen als het geld er is!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 12:01

Ik denk niet dat wij deze zomer veel van die Lord of the Rings plekjes zullen zien, want het is daar namelijk winter, dus sneeuw in de bergen...

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:28

Ik heb zo ong het zelfde idee als jou. Op www.fok.nl staan wel wat nuttige dingen. Daar heb ik ook even bij gekeken.
Verder is mijn neef afgelopen jaar voor stage naar Nieuw Zeeland geweest dus ik zal hem er ook eens naar vragen. Ik ga waarschijnlijk volgend jaar voor stage naar Nieuw Zeeland. Ik zou eerst dit jaar maar helaas te druk met.. jawel de paarden Scheve mond Pling
Er is trouwens op internet wel heel veel over te vinden (Google)

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:41

Ik ben er ook nooit geweest, maar een meisje uit mijn klas heeft er 10 jaar gewoont. Het lijkt me echt een super mooi land! en ik zou er zeker ook eens heen willen! Ik weet wel dat er heeeeeeeel veel ruimte is en je heel verschillende landschappen hebt. Het schijnt er echt heel mooi te zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:18


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:35

Om gelijk maar even met de deur in huis te vallen Haha! Echt wel dat je in de winter bijna net zoveel plekken kunt bekijken van LOTR de winter daar is totaal anders dan hier in Europa. De gemiddelde temperatuur in de winter in Nieuw Zeeland is ongeveer 14 graden. Sneeuw komt alleen voor in de hoger gelegen delen van de bergen. Deze delen zijn over het algemeen toch niet echt toegankelijk voor de gewone toerist. Trouwens… je ziet in LOTR regelmatig een bergketen met sneeuw… die opname is gemaakt tijdens de winter. Op de vlakten is er weinig tot geen sneeuw te bekennen.

De contrasten in de winter zijn daar ook erg groot. Ik heb daar 9 maanden gezeten in 2000-2001 en ben rond mei nog wat rond wezen trekken op het zuidereiland. Ik zat op het zuidelijkste puntje in een sneeuwstorm met zo’n 2 graden onder nul. ’s Avonds hoorde ik van vrienden dat zij op het ogenblik dat ik in de sneeuwstorm zat heerlijk gezwommen hadden in zee in het noorden van het noordereiland. Het was toen een graad of 23 Haha!

Het noordereiland heeft over het algemeen niet zoveel last van sneeuw. Of je moet je dan in de omgeving bevinden van Ruapehu, 1 van de actieve vulkanen van Nieuw Zeeland Knipoog het plateau rond deze vulkaan ligt op een hoogte van zo’n 800 meter en daar komt regelmatig sneeuw voor in de winter.

Als ik je een advies mag geven wat reizen betreft: koop een 2e hands auto. Je hebt al gauw een leuke bak voor 500 euro. Wegenbelasting kennen ze daar niet, benzine kost 45 eurocent per liter en verzekering kost je 5 euro per maand Haha! Zorg er wel voor dat je een auto koop met een nieuwe WOF (warranty of fitness, APK dus). Deze auto’s vind je vaak bij autohandelaren of ze zijn aangeplakt in zgn. backpackers (jeugdherbergen). Met een beetje mazzel zit degene die de auto wil verkopen in dezelfde backpacker en kun je makkelijk wat afspreken. Als je een auto wilt huren ben je voor 25 dagen al gauw zo’n 750 euro kwijt. Dit bedrag ben je ook echt kwijt en als je een 2e-hands auto koop kun je met een beetje mazzel de auto voor dezelfde prijs verkopen en heb je zo goed als gratis rond kunnen toeren.

Overnachten zou ik gewoon doen in backpackers. Dat zijn vaak erg gezellige jeugdherbergen/youth-hostels in elk dorp vind je er wel 1. Een overnachting kost over het algeen zo’n 6 euro per nacht. Dan moet je wel je eigen slaapzak meenemen. Je kunt er mooi zelf koken en leuke contacten opdoen. Er zijn een paar hele leuke backpackers. Een aanrader is eentje in Picton op het zuidereiland. Voor 6 euro per nacht krijg je een bed, ’s avonds groentesoep zoveel als je lust, als toetje een zelfgebakken appeltaart en de volgende ochtend ontbijt. Verder hebben ze een spa (bubbelbad Haha! ) en is de sfeer optimaal.

DE reisgids voor nieuw Zeeland is toch wel de Lonely Planet. Hier staan alle dingen die je in NZ kunt doen uitvoerig beschreven. Als iets niet leuk is dan wordt dit ook gemeld dus 100% eerlijkheid Lachen

DE plek die je gezien moet hebben is Milford Sound. Dit is in Fjordland (het uiterste zuidwesten van NZ). Een uitgestorven gebied waar geen mens woont. Milford Sound is één van de meest bezochte Fjorden van Nieuw Zeeland. Ik heb daar een overnachting gehad op een boot en het was werkelijk een unieke ervaring om die rust mee te mogen maken. ’s Ochtends in alle vroegte vertrok de boot naar open zee om vervolgens langzaam weer richting haven te varen. Op dat moment is de toeristenstroom nog niet op gang gekomen en heb je het gevoel dat je even helemaal alleen bent. Het is tevens uniek om ’s avonds in de schemering een kano-tocht te gaan maken in alle rust…

Een andere highlight (in mijn ogen dan Haha! ) is een bezoek aan Stewart Island. Dit is een eiland aan de zuidkust van het zuidereiland. Het eiland heeft 1 dorp met zo’n 300 inwoners en weet ik hoeveel wandelroutes. Wel modderig, maar wel een uitdaging Haha! Ook een erg gezellige kroeg Schijnheilig

Om de bergen eens van een ander perspectief te zien kun je de trein pakken van Greymouth naar Christchurch. Deze gaat via Arthurs Pass door de bergen van de westkust naar de oostkust van het zuidereiland.

Een eveneens unieke ervaring is een bezoek aan ‘hot water beach’ op de ‘Coromandel peninsula’ (een schiereiland ten oosten van Auckland, de grootste stad van NZ). Op dit strand komt water opborrelen vanuit een heetwater-bron. Neem een schepje mee en graaf je eigen hotpool Haha! (wel af en toe wat zeewater in die pool laten stromen anders verbrand je Haha! )

Tja… zo zijn er nog talrijke dingen die je eigenlijk zou moeten zien. Groot gelijk dat je er misschien in de toekomst een jaar naar toe zou willen een maand is eigenlijk te weinig Knipoog

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:41

Mijn familie, woont daar. En het ligt er maar net aan wat je wilt doen. En sommige winters lopen daar mensen gewoon in een korte broek hoor. Het is daar niet altijd koud, maar in de bergen natuurlijk wel meer. Als ik jou was zou ik ook naar het zuider Eiland gaan, omdat daar een mooie natuur is volgens iedereen. Je moet gewoon naar hot pools gaan, en mud pools. en ze hebben ook gekleurde meren, waar allemaal stoffen inzitten, ben alleen de namen vergeten. En er is ook een Maori museum, geloof bij Roturua maar dat weet ik niet zeker. En dat is zeker de moeite waard, verder kun je me wel pben ofzo, want dan vraag ik het gewoon aan mijn moeder (komt er vandaan) die weet het allemaal precies.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 15:37

Echt heel erg bedankt voor de leuke tips Maarten enneh Chanickyo, als ik meer wil weten, dan hoor je me vanzelf!

Ik ga eerst die reisgids van lonely planet eens bekijken...

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:11


assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:17


Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:14

Ik heb er 5 jaar gewoond, en heb nog steeds contact met oude klasgenoten, waarvan er 1 op het zuidereiland in de touristische sector werkt (hiking + tochten te paard) dus als je wilt, stuur een pb met je emailadres, dan stuur ik dat door naar haar. Ze kan je vast meer vertellen!

Superstar
Berichten: 72
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:51

Supergaaaf!! Ik ben er ook geweest voor stage...Mij trekt de zomer daar toch meer dan de winter, hoor!!! Tkan behoooooorlijk koud zijn, met name op het Zuider eiland!!! Wel schitterend land! En inderdaad een maand is gewoon tekort!!