Camera moeite met donkere paarden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Camera moeite met donkere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 11:37

Voordat ik Roos had (heel donkerbruin) had ik een Fjord. De foto's van de fjord lukte altijd perfect. Zelfs de actie en rijfoto's. Maar nu de foto's van Roos mislukken bijna allemaal. Wie heeft dit ook? Ligt dit aan mij of aan de camera?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:40

Het kan helpen als je de flitser uitzet...of als het mogelijk is de flitser een minder scherp licht laten geven...Maar het is idd erg moeilijk om zwarte dieren te fotograferen...Althans, als ik mijn kat fotografeer weet ik soms niet eens wat de voor en achterkant is hehe...

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:04

vrijwel elke camera heeft meer moeite met scherpstellen op hele donkere vlakken dan op hele lichte vlakken. Dit omdat donkere vlakken slechter licht reflecteren. Probeer eens foto's te maken als het wat lichter is buiten (en dan ook buiten foto's maken). Vergeet niet dat de camera het licht anders registreert dan dat wij het licht zien. Als je bijvoorbeeld in deze tijd van het jaar rond 4 uur foto's maakt, lijkt het op de foto wel avond!
De flitser heeft overigens geen invloed op het scherpstelvermogen van de camera. Wel is het zo dat als je een onderwerp fotografeert in een grote ruimte (of buiten), en het onderwerp is een meter of 10 van je verwijderd, dan heeft flitsen geen zin. De meeste consumentencamera's hebben niet een dergelijk flitsbereik, en het flitslicht 'verdwijnt' in de te grote ruimte.

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:15

Ik fotografeer overwegend donkere/zwarte paarden want Groningers zijn meestal donker, het lukt steeds beter, maar vooral bij somber weer worden het snel van die zwarte 'klodders'. Ik vind schimmels en vossen ook gemakkelijker. Toch kunnen ook zwarte paarden mooi op de foto: let goed op het licht en fotografeer geen zwart/donker paard tegen een heel lichte achtergrond (tenzij je het licht vol op je paard hebt). Je camera gaat de belichting instellen op dat grote lichte vlak, daardoor wordt je paard nog donkerder. Egaal weer of helder en zonnig is ideaal. Op onze website http://www.hetgroningerpaard.nl vind je best veel foto's van donkere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:48

Ken het idee, een Fries fotograferen is echt hopeloos...*zucht*

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:03


lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:34

VirtLink schreef:
Je camera gaat de belichting instellen op dat grote lichte vlak, daardoor wordt je paard nog donkerder.



dit is enkel als je de camera op de volledig automatische lichtmeting zet, zet je camera eens op spotmeting waardoor je zelf de meest donkere plekken kunt meten voor de juiste belichting. Overigens hangt hier wel mee samen dat als je de donkerste plekken goed uitlicht, dat de lichte plekken overbelicht zullen worden.