opvoeding dieren en slaan...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

opvoeding dieren en slaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 22:44

Ik had vanmiddag een discussie met een collega naar aanleiding van een man in het wandelpark in Tilburg. Deze man had een (jonge) herdershond bij zich, deze duwde hij ruw op de grond en gaf de hond een flinke klap. Ik volgde het hele tafereeltje en kon het niet nalaten om er iets van te zeggen.

Op weg terug naar m'n werk zei mijn collegaatje dat ze haar hond en paard ook weleens een klap verkocht. Om te leren dat ze iets niet mochten doen. Als haar pup 4x in haar hand beet bij het spelen gaf ze hem een klap om te leren dat dit zeer doet. Of als haar paard hard tegen haar aan duwt een tik op z'n snoet. Om ze het te laten leren begrijpen.

We werken met verstandelijk gehandicapte kinderen en we hadden op dat moment 3 kinderen met autisme van laag niveau bij ons. Ik gaf haar de vergelijking. Zou je het kind ook slaan? Van dit kindje weet je ook niet of dat hij je begrijpt. Maar dit vond ze kolder.

Hoe denkt gemiddeld Bokt hierover???

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:49

het is te zien, bv al een hond bijt ofzo, dan geef ik hem ok een tik, maar dan niet zo ruw als die man, een tik met 2 vingers op de neus is meer dan genoeg, maar ik beloon ook
als ik rij op een manegepaard, is het simpel, loopt ze door en uistert ze naar men been blijf ik er vanaf, vertraagt ze geef ik been, geen reactie? schopje met (ferme tik) na een paar keer is ze aan het been en ze is nog altijd ontspannen
mijn broertje is ook gehandicapt, en die krijgt ook regelmatig een klap, alleen weet ik het dat hij het begrijpt
dan kunnen ze makkelijk een klap ontvangen hoor van mij
als het nu om iemand gaat die het echt niet begrijpt dan niet, dan gewoon met geduld

maar om terug te koomen op dieren: van tijd tot tijd is een goede klap een noodzakelijk kwaad, maar dan moet je ook KUNNEN! belonen als hij het goed doet...

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:58

een knal of een klap zat ik nooit geven maar een tik wel (en voor degene die het verschil hiertussen niet weten: bij een knal of een klap sla je zonder te stoppen bij een tik sla je niet door en stop je bij je aanraking van hetgene wat je en tik geeft, een tik voel je wel maar doet geen pijn)

mijn katten zal ik niet snel slaan, als zij mij slaan is dat omdat ze zich bedreigt voelen omdat ik ze te snel heb benaderd of een vreemde geur aan mijn handen heb (net een andere kat geaait bijv.) maar wanneer ze mij slaan zonder rede (wat eigenlijk nog nooit is gebeurd) kunnen ze wel een tik verwachten hoor.

bij paarden precies zo, alleen merkt je dat sommige paarden toch wel wat opvoeding missen en ja, dan deel ik ook af en toe wat tikken uit (per keer is een tik genoeg Knipoog ). Maar bij jonge dieren vind ik dat toch wel iets anders, tuurlijk, je moet ze opvoeden maar niet door ze elke keer te slaan als ze iets doen wat jij niet wilt, dat kan voor hen gewoon spelen zijn, daar groeien ze wel weer overheen.

Ik vind dat voordat je een dier aanschaft je eerst maar wat meer over dat dier moet uitzoeken, zo ook hun gedrag, dan weet je wat voor dat beest natuurlijk gedrag is en natuurlijk gedrag mag je gewoon niet bestraffen.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 23:01

IcePrincess schreef:
Ik vind dat voordat je een dier aanschaft je eerst maar wat meer over dat dier moet uitzoeken, zo ook hun gedrag, dan weet je wat voor dat beest natuurlijk gedrag is en natuurlijk gedrag mag je gewoon niet bestraffen.


Dat vind ik mooi gezegd...

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:05

iefke"]
[quote="IcePrincess schreef:
Ik vind dat voordat je een dier aanschaft je eerst maar wat meer over dat dier moet uitzoeken, zo ook hun gedrag, dan weet je wat voor dat beest natuurlijk gedrag is en natuurlijk gedrag mag je gewoon niet bestraffen.


Dat vind ik mooi gezegd...
[/quote]

Maar in de natuur word onwenselijk gedrag t.a.v de leider (vb. paard hapt naar eigenaar) ook afgestraft.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:06

Iceprinses: bij een klap bedoel ik ook gewoon een tik, alleen als ze het echt blijven doen, als zede tikken negeren, kunnen ze best eens een knal rijgen, maar dat is dan een harde klap, en dan doe ik weer gewoon, niks gebeurd, beginnen ze weer, gewoon weer een tik, of men stem verheffen ofzo, meestal is da t genoeg
ga je ze bij elke misstap in elkaar slaan, na een keer of 5 gaat dat beest er zich niks meer van aantrekken, en gaat het van kwaad tot erger...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:09

Die tik is misschien juist wel het best begrijpelijkste wat je kan doen om ongewenst gedrag af te leren. "Als ik dit doe krijg ik auw!" is heel simpel, een gehandicapt kind moet wel echt een kasplantje zijn wil het dat niet doorhebben. Is heel simpel trail&error leren. Net als je leert dat het pijn doet om de hete kachel aan te raken. Een gehandicapt kind dat jou flink hard in je arm bijt, ga je daar een preek tegen afsteken? Of tegen je hond?

Ik in ieder geval niet tegen m'n paard. Lik op stuk! En niet zachtjes ook, want als mijn paard gewust bijt (dus niet knabbelen) is hij ook niet zachtjes tegen mij. Dus krijgt hij een lel. En dus bijt hij niet.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:11

Als een paard bij een ander paard iets flikt, dan krijgt ie ook een mep, en niet zo zacht ook...

ik vind dus dat je een paard (ik heb geen verstand van honden) best een mep mag geven als hij/zij je bijvoorbeeld bijt.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:14

Arwen: van dat kind die bijt
men broer deed dat ook wel eens, en dan pakten ze zijn arm en beten zachtjes terug, een 5 tal minuten later deed hij het weer
en plots kam naar mij en beet ook in men arm, ik wasaan het lezen, en was geschrokken, gevolg, ik had het boek tegen zen hoofd geslagen Bloos! Bloos (hij wist het dus wel dat dat niet mocht, maar deed het toch)
hij heeft nooit meer gebeten naar mij
Btew: het was een boek met zachte kaft Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:16

Je moet ook niet zachtjes terugbijten, maar hard. Hij moet tenslotte leren dat dat pijn doet! Zachtjes bijten bereik je niets mee. Moet even scherp pijn doen. Niet door de huid natuurlijk, maar beter 1x goed laten voelen dat dat dus niet acceptabel is als er jaren mee doormodderen. En van dat laatste ken ik genoeg gevallen...

(van kinderen en paarden trouwens Haha! )

zie ook... [VMR] bijt pony.
Laatst bijgewerkt door 796285 op 18-01-04 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:17

maar van een ander paard een knal krijgen of van een van een mens zit volgens mij toch ook wel een heel verschil tussen. paarden die vaak een knal krijgen van een ander paard zullen gewoon niets meer doen bij dat andere paard, paarden die vaak een knal krijgen van een mensen worden bang voor mensen (of bijv. als ze steeds door een man geslagen worden duiken ze al achterin hun stal als ze een mannenstem horen Scheve mond )
paard/paard is natuur, paard/mens niet echt.

als mijn paard mij bijt, bijt ik of terug of ik pak hem bij zijn neus en spreek hem boos aan, van een knal zal hij alleen maar schrikken en snel kopschuw worden, als ik zijn neus pak, flink boos word en dit met mijn stem laat merken zal die het toch echt niet snel weer doen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:20

Ice: je zegt bijt je terug, maar de paarden die ik ken die bijten, bijten vlug, en springen naar achter in de stal, als je dan nog binnen moet gaan om te gaan bijten ben je denk ik toch ook een hele tijd te laat hoor, of bn ik nu mis?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:24

In mijn ervaring (en die heb ik wel redelijk met moeilijke paarden) worden paarden alleen bang of kopschuw van onterecht straffen.

Een paard dat z'n leider bijt krijgt een rotschop; het bijtende paard geeft onderdanige tekenen (geeft zich over) en bind in, en de leider stopt gelijk met straffen. Paard is weer op z'n plek gezet.

Een paard dat mij bijt of schopt krijgt ook een rotschop. En zodra ze zich over geven (agressieve gedrag verdwijnt, hoofd omlaag, likt de lippen) dan ben ik niet meer boos en gaan we rustig verder met waar we mee bezig waren. Ik heb nog nooit een paard schuw of angstig zien worden van een verdiende afstraffing!

Het probleem is dat mensen die afstraffing vaak niet uit kunnen meten. Ze worden boos en slaan, maar ze zien de tekenen niet wanneer het paard zegt "okay, okay, jij bent de baas" en slaan dóór en blijven boos. Het paard word dus niet 'beloond' of bevestigt voor z'n overgave, maar krijgt nog steeds straf! Dat is natuurlijk onbegrijpelijk voor het dier. Die dacht dat als hij onderdanig deed het dan weer goed zou zijn, maar dat bleek niet zo te zijn. Dan heeft hij de volgende keer ook geen reden om zich zomaar over te geven, want hij heeft al geleerd dat dat helemaal niet helpt.

Nogmaals; Ik heb nog nooit een paard schuw of angstig zien worden van een verdiende afstraffing. Als jij je als leider goed opstelt dan weten ze heel donders goed wanneer ze tever gaan, en heel donders goed wanneer ze in moeten binden. Maar dan moet jij ook wel een eerlijke leider voor ze zijn, die ze alleen terug op de plaats zet en daarna niet meer boos doet.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:28

dat heeft mijn oude verzorgpony dus een keer gedaan, ik stond voor zijn dichte stal en hij beet ineens in mijn rug, ik ben toen echt ontzettend boos geworden, die stal opengedaan dat beest bij zijn oor gepakt en hem eens hard in oor gebeten (weet echt niet waarom ik dit deed, ging gewoon vanzelf, hij beet me echt zomaar ineens heel hard) hij heeft me daarna echt nooit meer gebeten.
als je gewoon een snel reactie vermogen hebt (en dat heb je als je boos ben) ben je niet te laat hoor Knipoog

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:30

ahzo, dank je weer wat bijgeleerd, Haha!
mar wat moet je nu doen, je paard bijt, je geft hem een tik, en hij vliegt achteruit in zen stal met zen hoofd Omhog, volgens mij is dit geen onderdanigheid ?

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:31

ArwenLune schreef:
Maar dan moet jij ook wel een eerlijke leider voor ze zijn, die ze alleen terug op de plaats zet en daarna niet meer boos doet.


daar zit juist het probleem bij veel mensen, die weten niet hoe ze zich al eerlijke leider moeten opstellen. het natuurlijke gedrag van een mens is gewoon heel anders als van een paard, en daar houden mensen geen rekening mee, die reageren als mensen niet zoals paarden zouden reageren

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:31

in principe sla ik geen dieren, maar er zijn altijd momenten dat het wel even nodig is, gewoon om te voorkomen dat ze dingen die echt niet kunnen gaan herhalen.
een paar voorbeelden:
dolly (als merrie zijnde) heeft wel eens een rothumeur, fijn voor haar maar dat moet ze niet op mij afreageren, als ze dan dus bijt krijgt ze een tik terug. gewoon 1x, daarna weer normaal verder gaan. wel krijgt ze dan een 2 maal zo harde tik als ze het 10 sec later nog eens probeert ofzo, ik heb geen zin een kwartier lang iedere 10 sec voor me op te moeten komen.

ander voorbeeld, onze hond is altijd superlief, maar soms nogal macho tegeover andere honden. opzich heb ik daar geen problemen mee, maar als hij ineens begint te blaffen met uitlaten en zich probeert los te rukken (waardoor ik bijna val) heeft 'ie toch echt even ruzie. als stemverhef dan niet werkt krijgt hij ook een tik (kleintje weliswaar) tegen z'n neus.
het gevolg is dat hij de andere keren een stuk rustiger is, waardoor stemverheffing ruim voldoende is, ik niet meer onderuit wordt gehaald of de longen uit mn lijf moet schreeuwen.

beide zijn trouwens niet bang voor me ofzo, ze weten alleen precies wat wel en niet mag.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:37

Een verstandelijk gehandicapt kind met een pup of een paard vergelijken is appels met peren vergelijken.
Afhankelijk van hoe gehandicapt het kind is zal het waarschiojnlijk minder begrijpen waarom het straf krijgt dan je paard.

Dus ik vind je vergelijking inderdaad kolder.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:59

Nou idd. Mijn kind (niet gehandicapt overigens Haha! ) zal ik niet snel slaan, tenzij ze iets heel gevaarlijks doet waarvan ze weet dat het niet mag. En dan is het een tik, geen knal.
Mijn honden krijgen ook weleens een tik, paard ook en ook weleens een knal of een schop als ze het echt te bont maakt, dus over me heen walst of mijn jas te pakken heeft ofzo. Mijn katten weer niet, want die snappen dat echt niet volgens mij.

Hé Rom, gefeliciteerd Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:00

Proficiat Rom

En idd de vergelijkking vind ik ook kolder.

Een klein kind wat echter voor de 100e keer aan de afstandsbediening op tafel komt, geef je ook wel eens een tik op de vingers.
Daar krijgen ze geen jeugd trauma van, worden ook niet mishandeld.

Er zit mijn inzien verschil in je kind afslaan en een corrigerend tikje.
En dat geld ook bij mijn paard.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:04

runningkawa schreef:
Proficiat Rom


Verdrietig

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:06

Jij ook lis Haha!

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 00:45

Wow, fijn dat er zoveel mensen zijn die eerlijk hun mening vertellen. Ik begrijp 't nu beter, maar zal het toch niet doen.
De vergelijking was om de discussie 'levendig' te houden en niet dat ik een kind met een handicap met een dier wil vergelijken. Mag dat even duidelijk zijn.

Ik vind dat Iceprincess een mooie mening heeft, waar ik me gedeeltelijk in kan vinden.
Laatst bijgewerkt door iefke op 19-01-04 00:53, in het totaal 2 keer bewerkt

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 00:47

En Romkabouter en Lis, gefeliciteerd en nog véle jaren Afbeelding

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:05

lou heeft ook wel eens echt een klap van mij gehad. maar meestal is het genoeg als ik een keer boos roep of anders gewoon een tikje geef.
ze is echt nie bang van mij, maar weet goed wanneer ik echt boos ben.

en ze weet ook goed wanneer ze fout is. als ik boos roep terwijl ze nix fout doet, dan schrik ze meestal ook niet. (voelt ze zich nie aangesproken ofzo?)
maar als ze bijv brokken jat en ik roep boos, dan weet ze niet hoe snel ze bij die brokken vandaan moet komen.