Ik heb hem vorig jaar augustus gekocht, bij de Domeinen. Ding kwam van de politie af, met ruim een ton op de teller. Een Opel Corsa, 1.4 injectie uit 1995 (B-type), benzine en een (traditioneel model) gastank.
Toen het die winter langzaam naar het vriespunt begon te kruipen sloeg mijn auto zo nu en dan 's ochtends af. Hij starte dan erg hikkend, je reed weg alsof je voor het eerst in een lesauto zat (met veel gestotter dus) en vervolgens sloeg ie af. Om zich daarna best goed te laten starten en soepel verder te karren.
Van de zomer heeft mijn paps er vanalles aan vervangen. Nieuwe uitlaat, nieuwe banden, nieuwe distributieriem, enz. Buiten de distributieriem en bougies heeft hij niets veranderd in het motordeel.
Toen kwamen we bij de winter van 2003. Hij begon af te slaan wanneer het een 5 a 6 graden boven 0 was, dat was al te koud blijkbaar. Het afslaan werd steeds frequenter: iedere morgen, en ook steeds vaker na het werk. Imagine: midden in het centrum van een aardig grote stad, tijdens de spits...
Ik was het uiteindelijk helemaal zat en heb hem naar de garage gebracht voor een complete controle van de motor. Volgens hun was de koelvloeistof goed, dwz hij kon de lage tempraturen aan. Zij hebben het Co2-percentage aangepast van de gastank, daar lag het probleem, de motor was verder tiptop in orde. Niet dus.
Wagen meegesleept naar een vriend. Vriend is natuurlijk geen garage, dus hij kon alleen de "grotere" problemen zien. Verdelerkap losgehaald, zat een fikse scheur in. Plus dat de contactpuntjes zwart zagen van de corrosie... Toen begon ik me al serieus af te vragen waarom garage 1 dit niet gezien heeft. Hoort dit bij de motor of ben ik nou gek? Naderhand ingespoten met siliconenspray en verder zag de vriend niet veel bijzonders aan de motor. De wagen liep naderhand inderdaad beter, alleen het afslaan was niet verholpen. Sloeg hij voorheen in een 'hik' af, nu sloeg hij zonder enige aankondiging af.
Dus naar garage nummero 2. Gasklep gemodificeerd, voetpakkingen vervangen, stappenmotor gereinigd en de leidingen schoongespoten, die zaten vol rotzooi. Garage 1 heeft vanaf toen dus definitief afgedaan bij mij. Beloofd dat ik zou bellen als het nog steeds niet verholpen was. Motor was verder prima in orde. Niet dus, wederom.
2e kerstdag begon ineens het lampje van het motormanagement te branden. Great... Doet die bak altijd, ofwel op zondag, ofwel met een feestdag... Dan kan ik niet naar de garage om de computer uit te laten lezen! Het lampje heeft ruim 15 minuten gebrand, en toen was het ineens weer uit... Toch naar de garage (de eerste) dus, in de hoop dat ze het uit konden lezen. Dit keer had ik geluk... De error zat in de tempratuursensor van de koelvloeistof! Ding gaf 150 graden aan. Maar meteen laten vervangen. Ze wisten zeker dat ie het nu niet meer deed. Fout again...
Ik heb vandaag na een complete vruchteloze controle mijn wagen bij de andere garage op kunnen halen. Dat rotding sloeg niet af. Ik kom vanavond op het werk naar buiten, en bedacht me al dat ik het rijden helemaal niet meer zo leuk vond als voorheen, vooral nu ik weer 2 dagen in een goed werkende garagewagen heb gereden. En we hadden prijs. Ik sta voor de rotonde te wachten. Gewoon stil, koppeling helemaal ingedrukt. Ineens schiet het toerental omlaag, en jawel hoor, daar stond ik weer. Midden voor een rotonde, met een berg auto's achter me...
Ik heb vandaag, serieus, voor het eerst zitten janken in die wagen... Ik heb het helemaal gehad, er zit al bijna 500 euro in die motor, ik weet gewoon niet meer waar ik het zoeken moet...
Over het afslaan: dat doet ie 1 keer: als ik wegrij, na enkele tientallen tot honderden meters. De wagen start goed. Ik heb wel het idee dat hij met starten op benzine erg onregelmatig loopt, hij lijkt ook meer problemen te hebben met starten dan. Op gas slaat ie in ieder geval af. Voorheen kreeg ik 'm vrij gemakkelijk weer aan de praat, maar het starten na het afslaan wordt steeds moeilijker. Het maakt de laatste tijd niet meer uit of ik af aan het remmen ben, al stil sta of 80 rijdt: hij slaat gewoon na enkele honderden meters af.
Inmiddels gebeurd:
- Distributieriem vervangen
- Bougies vervangen
- CO2-percentage van gastank bijstellen
- Verdelerkap vervangen
- Voetpakkingen vervangen
- Gasslang schoonspuiten
- Gasklep modificeren
- Stappenmotor reinigen
- Tempratuursensor van de koelvloeistof vervangen
Heeft er iemand enig idee waar ik het nog kan zoeken?