Probleem met m'n auto... Wie helpt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Probleem met m'n auto... Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 20:00

Ik zit met een gigantisch probleem bij mijn auto... Het ding slaat regelmatig af als het kouder (> 5 graden) word.

Ik heb hem vorig jaar augustus gekocht, bij de Domeinen. Ding kwam van de politie af, met ruim een ton op de teller. Een Opel Corsa, 1.4 injectie uit 1995 (B-type), benzine en een (traditioneel model) gastank.

Toen het die winter langzaam naar het vriespunt begon te kruipen sloeg mijn auto zo nu en dan 's ochtends af. Hij starte dan erg hikkend, je reed weg alsof je voor het eerst in een lesauto zat (met veel gestotter dus) en vervolgens sloeg ie af. Om zich daarna best goed te laten starten en soepel verder te karren.

Van de zomer heeft mijn paps er vanalles aan vervangen. Nieuwe uitlaat, nieuwe banden, nieuwe distributieriem, enz. Buiten de distributieriem en bougies heeft hij niets veranderd in het motordeel.

Toen kwamen we bij de winter van 2003. Hij begon af te slaan wanneer het een 5 a 6 graden boven 0 was, dat was al te koud blijkbaar. Het afslaan werd steeds frequenter: iedere morgen, en ook steeds vaker na het werk. Imagine: midden in het centrum van een aardig grote stad, tijdens de spits...

Ik was het uiteindelijk helemaal zat en heb hem naar de garage gebracht voor een complete controle van de motor. Volgens hun was de koelvloeistof goed, dwz hij kon de lage tempraturen aan. Zij hebben het Co2-percentage aangepast van de gastank, daar lag het probleem, de motor was verder tiptop in orde. Niet dus.

Wagen meegesleept naar een vriend. Vriend is natuurlijk geen garage, dus hij kon alleen de "grotere" problemen zien. Verdelerkap losgehaald, zat een fikse scheur in. Plus dat de contactpuntjes zwart zagen van de corrosie... Toen begon ik me al serieus af te vragen waarom garage 1 dit niet gezien heeft. Hoort dit bij de motor of ben ik nou gek? Naderhand ingespoten met siliconenspray en verder zag de vriend niet veel bijzonders aan de motor. De wagen liep naderhand inderdaad beter, alleen het afslaan was niet verholpen. Sloeg hij voorheen in een 'hik' af, nu sloeg hij zonder enige aankondiging af.

Dus naar garage nummero 2. Gasklep gemodificeerd, voetpakkingen vervangen, stappenmotor gereinigd en de leidingen schoongespoten, die zaten vol rotzooi. Garage 1 heeft vanaf toen dus definitief afgedaan bij mij. Beloofd dat ik zou bellen als het nog steeds niet verholpen was. Motor was verder prima in orde. Niet dus, wederom.

2e kerstdag begon ineens het lampje van het motormanagement te branden. Great... Doet die bak altijd, ofwel op zondag, ofwel met een feestdag... Dan kan ik niet naar de garage om de computer uit te laten lezen! Het lampje heeft ruim 15 minuten gebrand, en toen was het ineens weer uit... Toch naar de garage (de eerste) dus, in de hoop dat ze het uit konden lezen. Dit keer had ik geluk... De error zat in de tempratuursensor van de koelvloeistof! Ding gaf 150 graden aan. Maar meteen laten vervangen. Ze wisten zeker dat ie het nu niet meer deed. Fout again...

Ik heb vandaag na een complete vruchteloze controle mijn wagen bij de andere garage op kunnen halen. Dat rotding sloeg niet af. Ik kom vanavond op het werk naar buiten, en bedacht me al dat ik het rijden helemaal niet meer zo leuk vond als voorheen, vooral nu ik weer 2 dagen in een goed werkende garagewagen heb gereden. En we hadden prijs. Ik sta voor de rotonde te wachten. Gewoon stil, koppeling helemaal ingedrukt. Ineens schiet het toerental omlaag, en jawel hoor, daar stond ik weer. Midden voor een rotonde, met een berg auto's achter me...

Ik heb vandaag, serieus, voor het eerst zitten janken in die wagen... Ik heb het helemaal gehad, er zit al bijna 500 euro in die motor, ik weet gewoon niet meer waar ik het zoeken moet...

Over het afslaan: dat doet ie 1 keer: als ik wegrij, na enkele tientallen tot honderden meters. De wagen start goed. Ik heb wel het idee dat hij met starten op benzine erg onregelmatig loopt, hij lijkt ook meer problemen te hebben met starten dan. Op gas slaat ie in ieder geval af. Voorheen kreeg ik 'm vrij gemakkelijk weer aan de praat, maar het starten na het afslaan wordt steeds moeilijker. Het maakt de laatste tijd niet meer uit of ik af aan het remmen ben, al stil sta of 80 rijdt: hij slaat gewoon na enkele honderden meters af.

Inmiddels gebeurd:
  1. Distributieriem vervangen
  2. Bougies vervangen
  3. CO2-percentage van gastank bijstellen
  4. Verdelerkap vervangen
  5. Voetpakkingen vervangen
  6. Gasslang schoonspuiten
  7. Gasklep modificeren
  8. Stappenmotor reinigen
  9. Tempratuursensor van de koelvloeistof vervangen

Heeft er iemand enig idee waar ik het nog kan zoeken? Huilen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:08

Oei oei en dat moet nog deze kant iin komen Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:09

Citaat:
Gewoon stil, koppeling helemaal ingedrukt. Ineens schiet het toerental omlaag, en jawel hoor, daar stond ik weer. Midden voor een rotonde, met een berg auto's achter me...


Klinkt mij toch als een sensor die niet goed werkt of iets wat vacuum zuigt (slangetje of zo) waardoor het gasmengsel niet rijk genoeg is.
Wij hebben ook zo'n paasei opel, er zit nu zo'n 3000 euro in de motor (ja in 1 reparatie) en hij houdt nog steeds af en toe in als je gas geeft. Lekker als je net iemand wilt inhalen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 20:23

Tessebes schreef:
Citaat:
Gewoon stil, koppeling helemaal ingedrukt. Ineens schiet het toerental omlaag, en jawel hoor, daar stond ik weer. Midden voor een rotonde, met een berg auto's achter me...


Klinkt mij toch als een sensor die niet goed werkt of iets wat vacuum zuigt (slangetje of zo) waardoor het gasmengsel niet rijk genoeg is.
Wij hebben ook zo'n paasei opel, er zit nu zo'n 3000 euro in de motor (ja in 1 reparatie) en hij houdt nog steeds af en toe in als je gas geeft. Lekker als je net iemand wilt inhalen.


Maar dat is net het gekke... Hij slaat niet alleen af als ik stilsta, maar ook af en toe als ik gewoon 80 rij. Dit doet ie 1 keer, binnen een straal van 500 meter van mijn vertrekpunt... En daarna loopt ie op rolletjes! Als ie na 500 meter nog niet afgeslagen is blijft hij ook lopen... Verward

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:36

Dat contactpuntjesverhaal blief ik niet te geloven, een '95-er Corsa heeft electronische ontsteking, dat had mijn '85-er namelijk al.
Ik mis een belangrijk onderdeel: de bougiekabels! eventueel de bobine. Luchtfilter zal niet echt het probleem zijn, ik mag aannemen dat daar naar gekeken is, anders is dat wel een inkopper eerste orde!
Hoe gebruik je de auto? veel korte afstanden? Of juist niet.
Wat voor gasinstallatie (G3)?
Wat is het verbruik op benzine en LPG?
Hoe reageert de auto op ver doortrekken in de versnellingen (boven 4000 toeren)?
Hoe reageert de auto als je na een lange rit een poosje stopt en daarna weer verder gaat (motor nog warm)?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:37

Dat is wel vaag idd, gevaarlijk zelfs. Laten we maar zeggen dat het aan het merk ligt. Knipoog (kortom; ik weet het verder ook niet)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 20:46

ikke schreef:
Dat contactpuntjesverhaal blief ik niet te geloven, een '95-er Corsa heeft electronische ontsteking, dat had mijn '85-er namelijk al.


Idd elektronisch...

Citaat:
Ik mis een belangrijk onderdeel: de bougiekabels! eventueel de bobine. Luchtfilter zal niet echt het probleem zijn, ik mag aannemen dat daar naar gekeken is, anders is dat wel een inkopper eerste orde!


Het luchtfilter is in orde, dat is van de zomer vervangen en nog steeds schoon Lachen Die kabels en de bobine... Daar zeg je wat. *wordt genoteerd*

Citaat:
Hoe gebruik je de auto? veel korte afstanden? Of juist niet.


Hangt ervanaf wat je onder korte afstanden verstaat. Ik rij 4 dagen per week 30 km heen en 30 km terug naar mijn werk, verder rij ik weinig. Zo'n 2 a 3 keer in de maand rij ik (enkele reis) ruim 100 kilometer).

Citaat:
Wat voor gasinstallatie (G3)?


Een traditionele, meer kan ik je er ook niet over vertellen... Bloos! Geen G3 iig!

Citaat:
Wat is het verbruik op benzine en LPG?


Beiden zo'n 1:10, benzine iets zuiniger. Gas haal ik de laatste tijd geen 300 km meer op een tank (kan 30 liter in), ik heb het idee dat als ie afslaat hij een hele hap gas wegneemt. De tank is de laatste tijd op +- 270 km helemaal leeg.

Citaat:
Hoe reageert de auto op ver doortrekken in de versnellingen (boven 4000 toeren)?


Eh... Ik denk goed. Hij loopt gewoon prima, je hoort de motor aanzwellen. Ik wil nogal eens optrekken met teveel toeren... Verder geen problemen mee. Ik kan ook vanuit zijn 3 in stilstand wegrijden Haha!

Citaat:
Hoe reageert de auto als je na een lange rit een poosje stopt en daarna weer verder gaat (motor nog warm)?


Perfect... Als ik de wagen voor vertrek ('s ochtends) 5 minuutjes warm laat lopen is er ook niets aan de hand. 's Avonds heb ik die mogelijkheid niet... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:49

Klinkt toch als iets dat vacuum zuigt hoor! Als ik jou was zou ik dat ding eens naar een erkende Opel dealer brengen of een Bovag bedrijf.
Vaak claimen een hoop "kennisjes" en hoop te weten, maar ondertussen ben je een hoop geld kwijt terwijl het misschien iets banketstaaf is...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 20:51

Sorane schreef:
Klinkt toch als iets dat vacuum zuigt hoor! Als ik jou was zou ik dat ding eens naar een erkende Opel dealer brengen of een Bovag bedrijf.


Zoals ik al zei: hij is naar 2 verschillende garages geweest. Beide Opel-dealers, en erkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:53

Pervinco"]
[quote="Sorane schreef:
Klinkt toch als iets dat vacuum zuigt hoor! Als ik jou was zou ik dat ding eens naar een erkende Opel dealer brengen of een Bovag bedrijf.


Zoals ik al zei: hij is naar 2 verschillende garages geweest. Beide Opel-dealers, en erkend.
[/quote]

Dat is raar! Die hadden absoluut iets moeten vinden. Ik weet niet waar je woont maar Merel in Amsterdam is erg goed en Broekhuis ook!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 20:58

Amsterdam? No thanx... Roermond, dazz Midden-Limburg.

Ik citeer beide garages: zolang de motor niet afslaat weten ze niet waar ze moeten zoeken. Als ie wel afslaat ook niet, zo blijkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:59

Pervinco schreef:
Amsterdam? No thanx... Roermond, dazz Midden-Limburg.

Ik citeer beide garages: zolang de motor niet afslaat weten ze niet waar ze moeten zoeken. Als ie wel afslaat ook niet, zo blijkt...


Ik had niet gekeken waar je vandaan kwam... SORRY Bloos
Ik zal het van de week eens aan mijn paps vragen. Ik moet toch mijn eigen auto halen en dan vraag ik het wel even.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:04

Ik heb geen verstand van auto's dat geef ik hier al toe. Maar afslaan terwijl je 80 rijdt !?! Dat is gevaarlijk. Ik zal 't vanavond (ook) aan m'n pa vragen die is monteur (geweest). Wat ik je kan advieseren voor wat dat waard is. Probeer langere afstanden te rijden, zet 'm 's winters binnen. koop een andere auto, geef eens flink gas in z'n vrij... Verward

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 21:10

DeesDeBest schreef:
Maar afslaan terwijl je 80 rijdt !?! Dat is gevaarlijk. Ik zal 't vanavond aan m'n pa vragen die is monteur (geweest). Wat ik je kan adviezeren voor wat dat waard is. Probeer langere afstanden te rijden, zet 'm 's winters binnen. koop een andere auto, geef eens flink gas in z'n vrij... Verward


Je meent het... Afslaan als je stilstaat voor een drukke rotonde ook... Dergelijke acties zijn dus echt reden dat ik niet meer graag in de wagen stap... Boos!

Langere afstanden: hoe? Ik kan moeilijk iets anders rijden dan woon-werk, en daar ga ik mijn auto ook niet voor laten staan (OV is rampzalig op dat traject, plus geen vergoeding, fietsen is te ver).

's winters binnenzetten: gaat niet. De garages zijn bezet door een Mustand van mijn paps en wat Harley's, en mijn slaapkamer.

Andere auto kopen: ben bezig Knipoog Maar vriendlief wilt niet dat ik er 1 koop die ouder is dan 5 jaar Scheve mond Ik denk dat ik dus maar lekker mijn lease-wagen (over 5 jaar) af zal moeten wachten Bloos!

Flink gasgeven in z'n vrij: als ik dat doe voor het (koud) wegrijden, werkt het om te beginnen al niet (hij slaat dan alsnog op het normale punt af). Als ik net voor het 'afslapunt' flink ga gassen in zijn vrij blokkeert ie echt, dan rijdt ie ook niet meer. Ik laat de wagen altijd uitrollen indien mogelijk, zodat ik van de weg af kom, maar als ik het gas intrap staat ie, als ie echt af wilt slaan, meteen stil Verward

Nog meer ideeen? Knipoog Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:11

1:10??? Wat een verbruik joh, dat is niet normaal voor die afstanden die jij rijdt met zo'n autootje.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 21:14

Op de snelweg houdt ie het langer vol hoor Lachen (en benzine ook wat langer) De wagens die ik meekreeg van de garage reden gemiddeld zo'n 1:15. Weet niet wat normaal is voor een roestbak van 9 jaar oud met een (wsn evenoude) gasinstallatie... Ze hebben hem iig aardig afgeragd bij de politie Scheve mond

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:18

Al is geprobeerd gewoon op benzine te blijven rijden? doet ie dan ook vaag? gas moet je op koken niet mee rijden, altijd gezeik met die installaties

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 21:29

Ik krijg eerlijk gezegt het idee dat benzine veel erger is Lips are sealed Hij loopt met starten erg onregelmatig, en met veel te veel toeren (zo'n 1200 als ie stationair draait). Op gas wil ie ook nog wel teveel toeren maken, maar loopt hij veel regelmatiger.

Als ie afslaat op de benzine krijg ik hem naar mijn idee ook veel moeilijker weer gestart...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:36

Pervinco, ik had niet gelezen dat hij ook tijdens het rijden in een hogere versnelling afslaat. Ik heb vroeger een Frot Escort gehad uit '86, die deed dat ook, niet 1x, maar meerdere keren. Ikke naar de garage (was van mijn oom) maar die konden niets vinden. Daar stond de auto binnen en deed hij het de hele week gewoon. Frotje eenmaal weer thuis komen wonen en 's nachts dus gewoon buiten slapen, en de volgende dag begon het gezeik weer... Die auto heb ik dus gewoon heel snel de deur uit gedaan. Ze konden ook niet vinden wat het was, en aangezien ik niet over een warme slaapplaats beschik voor mijn Frotje, en hij dus bleef afslaan heb ik hem maar weg gedaan... Ik hoop dat ze het bij jou wel kunnen vinden...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 22:59

griebels schreef:
Daar stond de auto binnen en deed hij het de hele week gewoon. Frotje eenmaal weer thuis komen wonen en 's nachts dus gewoon buiten slapen, en de volgende dag begon het gezeik weer...


Probleem 2: bij de garage heeft ie dag en nacht buiten gestaan... Van de 3 bezoekjes (en de 6 testrittren) is ie 1 keer afgeslagen. Rara...

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:10

1:10 is veeeel te onzuinig. Mijn '85 1.2 liep probleemloos 1:12, dit was nog voor het injectietijdperk!
Uit je verhalen krijg ik het vage idee dat de verdamper wel eens defect zou kunnen zijn. Dit moet je laten controleren door een LPG-specialist, de meeste garages hebben daar geen kaas van gegeten.
Mijn Disco heeft iets soortgelijks gehad, maar die deed helemaal niks meer. Bleek de afsluitklep bij de motor defect.
Beroerd lopen op benzine komt bij LPG-auto's meer voor, het is erg lastig om de motor op beide brandstoffen goed te laten lopen, hoewel de Disco dat ondertussen wel doet! En nee, gas is prima om op te rijden, ik stuur je de benzine rekeningen anders wel op, wouter24 Extreme duivel Extreme duivel

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:12

Miss heeft Pervinco wel een zwaar voetje he... Die 1:10 kan dus ook aan haar rijstijl liggen. Pervinco, toen was je auto zeker wel nog warm??

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 23:17

Hahahaha, zo'n zwaar voetje heeft Pervinco niet hoor Knipoog Ik wil nogal eens grof optrekken, maar hij verbruikt steeds meer (voorheen een kleine 300 km, nu nog maar zo'n 270) en mijn rijstijl is naar mijn weten niet verandert (ik trek alleen wat vaker rustiger op Knipoog).

En nee, de auto was niet warm. Ik bracht hem de avond van te voren, de eropvolgende ochtend reden ze er een dikke kilometer mee, en de dag erna nog een keer... Dat hebben ze in totaal 6 keer gedaan, dat stuk rijden, en hij sloeg maar 1 keer af. Maar hij was dus wel degelijk koud.

En inderdaad: als ik benzine zou rijden zou ik heel wat armer zijn dan nu... Moet er wel bij aanmerken dat gas een vele hogere slijtage veroorzaakt dan benzine, dus alles bij elkaar genomen zul je met benzine wsn toch voordeliger uit zijn...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:25

Over dat ie nu meer gebruikt kan ik je wel wat tips geven.
- Bandenspanning regelmatig controleren. Voor iets meer als achter erin.
- Het is kouder... Denk aan het starten op benzine dus ook het shoke gebruik vraagt meer benzine dan.
- Het is donker, denk aan licht wat je vaker aan kunt hebben. (ik heb ze altijd aan)
- Misschien is het stationair (?) lopen wat hoger afgesteld bij een van de reparaties
Verder kom ik ff niet. Maar er kunnen vast nog meer oorzaken zijn... Haha!

Op je andere vraag, het afslaan, heb ik geen antw op.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 23:27

Bandenspanning is goed;
Ik start doorgaans op gas (maar vorige winter vroor het ook veel en bleef het verbuik gelijk)
Ik heb altijd mijn lich aan Lachen
Veel toeren tijdens het stationair lopen is niet aangepast bij de garage, dat deed ie nl al voordat ik ermee naar de garage ging... Doet ie overigens ook alleen tot een kleine 500 meter na vertrek, daarna loopt ie normaal).