info over het bezoeken van pro forma rechtzaak ??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jjammie
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-03-02

info over het bezoeken van pro forma rechtzaak ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 23:54

hoi,
een kennis van ons moet volgende week voorkomen in een pro forma rechtzaak nou wou wij hier graag bij aanwezig zijn maar heb geen flauw idee hoe je dit moet regelen Verward

irmand enig idee?? al vast bedankt Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:01

Uh geen idee wat pro forma betekend, maar m'n broer moest pas geleden ook voorkomen en wij zijn gewoon naar binnen gegaan en mochten blijven omdat we familie waren. Ik denk dat je 't beste de rechtbank kan bellen of ter plekke regelen of je mee naar binnen mag.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:13

Volgens mij zijn zittingen openbaar en mag je er wel naar binnen, ze vragen waarschijnlijk wel waarom je dat wilt. Maar een pro forma zitting stelt nog niet zoveel voor hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:26

Jjammie schreef:
hoi,
een kennis van ons moet volgende week voorkomen in een pro forma rechtzaak nou wou wij hier graag bij aanwezig zijn maar heb geen flauw idee hoe je dit moet regelen Verward

irmand enig idee?? al vast bedankt Haha!


Gewoon er heen gaan. Vervolgens meld je je even en vertel je voor welke zaak je komt. Dan wijzen ze je vanzelf wel naar de plek waar je moet zijn.

Jjammie
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 00:28

DeesDeBest schreef:
Uh geen idee wat pro forma betekend, maar m'n broer moest pas geleden ook voorkomen en wij zijn gewoon naar binnen gegaan en mochten blijven omdat we familie waren. Ik denk dat je 't beste de rechtbank kan bellen of ter plekke regelen of je mee naar binnen mag.


Pro forma-zitting

Op grond van de wet, dient, in geval sprake is van een verdachte die zich in voorlopige hechtenis bevindt, het openbare onderzoek ter terechtzitting binnen een bepaalde termijn aan te vangen, ook al is het vooronderzoek nog niet afgerond. In die gevallen wordt een zogenaamde pro forma behandeling bepaald.

Bij een pro forma-zitting wordt de zaak aangebracht, waarna door de officier van justitie aanhouding wordt gevraagd met het oog op de afronding van het onderzoek. De rechtbank zal in een dergelijk geval in de regel het onderzoek ter terechtzitting schorsen voor maximaal drie maanden.

Een verdachte of zijn raadsman kan bij een pro forma-zitting wel opheffing dan wel schorsing van de voorlopige detentie vragen. Ook worden er in de regel door de verdediging verzoeken in het kader van het onderzoek gedaan. Bovendien kunnen raadslieden bij een dergelijke zitting verweren voeren, dus voorafgaande aan de inhoudelijke behandeling.



ik heb net even op de site van de rechtbank gekeken en daar staat dat je je gewoon moet melden bij receptie.

moet alleen nog even weten hoe laat het begint en of het geen besloten
rechtzaak is ,daar las ik namelijk over. bel morgen wel even het info nummer.