Hoe voor te bereiden op EMG - Scan ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Hoe voor te bereiden op EMG - Scan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 18:17

Halverwege december ben ik in het ziekenhuis geweest voor een EMG-Scan.

Voor diegene die niet weten wat het is : EMG = Electro-Myo-Gram.
Het is een zenuw en spierfunctie test waarbij je plakkertjes krijgt op bepaalde spieren en zenuwen. Dan gaan ze doormiddel van stroomstootjes controleren of er spierfunctie of zenuwfunctie is.
Daarna krijg je een controle doormiddel van naalden. Dan sluiten ze een naald aan op het apparaat. Die naald word in je spier gestoken en dan moet je bepaalde bewegingen maken zodat de electrolyten gemeten kunnen worden en nog meer van die moeilijke benamingen.

Vorige keer werd ik alleen voorbereid doormiddel van een uitleg op een papiertje. Het onderzoek zelf is me gigantisch tegen gevallen. Ze vertelde me dat het niet echt pijn zou doen. Maar dat het wel gevoelig kon zijn. Het onderzoek met de plakkertjes viel inderdaad wel mee, sommige stroomstoten waren behoorlijk pijnlijk (meer stroom, minder stroom) maar het was te doen. Tot het onderzoek met de naalden. Ik ben echt door de grond gegaan. De naald ging behoorlijk diep m'n spieren in en alsof dat nog niet genoeg was wiebelde de arts en nog behoorlijk aan als hij volgens haar niet goed zat.
De rest van de dag moest ik maar wat rustiger aandoen.

De rest van de dag heb ik amper kunnen lopen van de spierpijn. M'n ene been na de andere zetten was al een inspanning. Ben de hele dag overstuur geweest, het was op de een of andere manier emotioneel behoorlijk zwaar (wat klinkt dit zweverig he Bloos )

Nu moet ik dus morgen weer voor een EMG scan. Nu ik weet wat het is lig ik dus al de hele week wakker. Ik wil het gewoon niet, maar het is de enige manier op m'n spieren en zenuwen te testen..
Hoe kan ik me nou het beste voorbereiden?

Warm bad ga ik straks nemen zodat ik wat rustiger word, maar meer kan ik volgens mij niet doen..
Heeft iemand al eens eerder zo'n scan gehad en hoe deed jij dat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:21

Ik heb het onderzoek met die naalden in de spieren ook gehad. Ik vond hem vreselijk tegenvallen. Het doet echt waanzinnig pijn. Daar komt bij dat ik panisch voor naalden ben.
Ik heb me niet laten inlichten. Mijn moeder wist wat voor onderzoek het was, zij heeft het ook gehad. Ik heb haar toen gevraagd of ik het wilde weten, zij vertelde me dat ik dat waarschijnlijk niet wou. Dus heb ik gevraagd of ze in het ziekenhuis niets wouden vertellen.
Ik ben daar dus heen gegaan zonder iets te weten. Als ik het van te voren geweten had, dan was ik niet eens gegaan...

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:31

Misschien kan je pijnstiller slikken van te voren?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:46

Heb het van de zomer voor de 4e keer laten doen ...

Aan de pijn is weinig te doen, al vind ik een warme douche daarna wel leuk. Maar denk dat dat gewoon is omdat ik graag douche.
Niet teveel gaan inspannen, want lopen kan idd al vrij pijnlijk zijn. Heb ik niet elke keer gehad.

En vooral als ze bezig zijn zelf ontspannen, dan lijkt het ook minder pijn te doen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 18:53

Dat ontspannen deed ik al, kreeg ik zelfs nog een complimentje over.. Nou.. was er trots op Schijnheilig

Ik ga vanavond dus een bad nemen en een film kijken. Morgen moet vriendlief de paardjes maar doen. Die gaat gelukkig mee naar het ziekenhuis, aan hem heb ik wel veel steun Ach gut .

Ben gelukkig niet de enige die het tegen vond vallen. En die EMGmuts maar zeggen dat het geen pijn deed

Het is voor het goede doel zal ik maar denken, maar of ik er blij mee ben Nagelbijten / Gniffelen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:53

#Ymke# schreef:
En die EMGmuts maar zeggen dat het geen pijn deed


Die heeft vast zelf nog nooit zo'n onderzoek ondergaan.......

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:32

Hahaha ja precies..ik heb het ook al een paar keer mee mogen maken, en het kan gemeen zeer doen ! Een paar schokjes vind ik niet erg, maar als ze 10 keer achter elkaar een schokje op dezelfde plek geven..getsie !

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 14:13

Moet er om half 3 zijn Nagelbijten / Gniffelen

Als ik daar kom en ik besluit dat ik het niet wil mag ik weigeren.
Het onderzoek is compleet nutteloos. Zit bij de neuroloog voor m'n handen maar ze gaat m'n been onderzoeken (omdat ik in het gips zat) Verward

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:17

#Ymke# schreef:
Moet er om half 3 zijn Nagelbijten / Gniffelen

Als ik daar kom en ik besluit dat ik het niet wil mag ik weigeren.
Het onderzoek is compleet nutteloos. Zit bij de neuroloog voor m'n handen maar ze gaat m'n been onderzoeken (omdat ik in het gips zat) Verward


Ik ga ook voor mijn handen, armen, maar ook mijn beetjes zijn er al elke keer aan gegaan.
Denk dat dat vnl is om te kijken of het plaatselijk blijft of of je volledige "systeem aangetast is".