Werken,en daarna weer studeren,moeilijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Werken,en daarna weer studeren,moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 13:28

Hallo!

Ben dit jaar begonnen met een opleiding antropologie aan de VU.Nu is dit totaal niet wat ik ervan verwacht had,en wil ik eigenlijk wat anders gaan doen.Mijn ouders zouden het beter vinden als ik dit jaar af zou maken,maar mijn motivatie voor de opleiding is eerlijk gezegd een beetje tot het nulpunt gedaald,dus dit lijkt me ook niet handig.

Mijn idee was om de rest van het jaar te gaan werken,en gewoon volgend jaar weer een nieuwe opleiding te gaan doen(misschien HBO paardenhouderij&management).Heeft een van jullie misschien ervaring met studeren na een periode werken?Ik krijg hier namelijk een behoorlijk negatief beeld van,omdat iedereen zegt dat studeren extra moeilijk is wanneer je een tijdje gewerkt hebt.

Bye! Hyper!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:43

Als de opleiding echt totaal niet voldoet aan je verwachtingen en je weet zeker dat je er verder niets mee gaat doen, dan lijkt het me ook een goed idee om wat anders te gaan doen.
Met "je tijd uitzitten" is tenslotte niemand gebaat
Voor jou is het demotiverend en je kunt je tijd vast nuttiger en productiever gebruiken.

Ik denk wel dat het vrij moeilijk is om na een periode werken weer terug te gaan naar de schoolbanken.
Je hebt een ander ritme gevonden en je bent gewend aan een inkomen, dan is het lastig om weer "terug naar af" te gaan.

Zelf heb ik een HAVO-diploma en daarbij in de avonduren de nodige aanvullende studies gedaan.
Ik ben in 1989 (ja, da's lang geleden Clown ) van school gekomen en wist toen niet precies wat ik verder wilde gaan doen, kon geen geschikte studierichting vinden.
Toen heb ik besloten om te gaan werken en zo in de praktijk te zoeken naar wat ik leuk vond.
Dat had ik al snel gevonden, het moest de verkoop worden !
Door het opdoen van werkervaring en telkens weer een studie te volgen, ben ik van administratief medewerkster in een baan als commercieel medewerkster terecht gekomen, en heb daarna de stap gemaakt naar de buitendienst; met als voorlopig tussenstation Account Manager buitendienst.

In totaal heb ik nu zo'n 15 diploma's en certificaten bij elkaar gesprokkeld, plus natuurlijk 15 jaar werkervaring.
Het is overigens nog niet zo makkelijk om een fulltime baan te combineren met avondstudies hoor, zeker als je zelfstandig woont en dus de nodige "huishoudelijke verplichtingen" hebt en ook nog eens een paard wilt blijven houden en rijden.
Soms moet je echt op je tandvlees bijten om toch maar weer in die boeken te duiken.

Als je verder nog iets wilt weten: vragen staat vrij !

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:25

Eén van mijn beste vrienden heeft dit ook zo gedaan. Na zijn middelbare school is hij begonnen aan een universitaire opleiding maar dat was een tegenvaller, hij zat toen ook op kamers en dat beviel hem allesbehalve. Na enkel maanden is hij gestopt, weer thuis gaan wonen en gaan werken. Hij heeft toen genoeg verdiend om een tweedehands autootje te kopen. Bij de start van het nieuwe academiejaar is hij naar een universiteit dichter bij huis gegaan, ging hij elke dag naar de les met zijn autootje, en hij heeft zijn opleding met grote onderscheiding afgerond. Dus je ziet... het hoeft niet altijd een slecht idee te zijn! Maar je moet natuurlijk wel gemotiveerd zijn om te studeren en een diploma te halen!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:33

Als je gemotiveerd bent om het te doen, dan kan (bijna) alles! Ik spreek een beetje uit ervaring...:

Ik ben bijna 3 jaar gelden ook gestopt met mijn studie (HEAO Management, Economie en Recht) nadat ik mijn propedeuse had gehaald.
Ik werkte toen al part-time bij een bank, kon in een andere (hogere) functie full-time aan de slag en wou dat graag.
Inmiddels werk ik al bijna 4 jaar bij die bank, heb een fijne baan die super bevalt, en ben nu sinds kort weer begonnen met mijn HEAO-opleiding, ik moet nog ongeveer twee jaar studeren als ik het in een normaal tempo doe, heb een stage-vrijstelling vanwege mijn werk Lachen , en studeer nu via de NTI, dus thuis, zodat ik zelf mijn tijd in kan delen. Ik werk 40 uur per week en rijd 2 paarden, dus ben minimaal 20 uur per week aan de paarden kwijt (nog afgezien van concoursen in het weekend Knipoog ). En daarnaast studeer ik nu dus (dan heb ik het nog niet eens over zaken als ons huishouden, mijn vriend -ik woon samen-, vrienden etc., die ook allemaal terecht hun tijd vragen!).

Dus zo zie je maar als je het echt wilt dan lukt het je best. Ik wil graag mijn HEAO-papiertje, en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden Haha! !

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:34

bij mij op school studeert nou een meisje en die heeft iets van 6 jaar gewerkt en nu studeert ze weer (is 26) en ik moet zeggen... zei gaat er zo hard tegenaan (haast om ziek van te worden) en ze is echt supergemotiveerd. Dus ik weet niet of het moeilijk is om na het werk te gaan studeren.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:43

Hmm, ik had de topic starter kunnen zijn. Ben zojuist ook gestopt met mn studie. Afgelopen maandag om precies te zijn. Had het gewoon niet naar mn zin. Ik deed de PABO en echt ik kreeg bijna moordneigingen van sommige kinderen.... Ik kon ook niet meer spontaan reageren als een kind 10 keer hetzelfde liet zien.... Dan kon ik het niet laten om een bitchy opmerking te geven....

Ik ga nu ook half jaar flink werken. Ik begin 1 februari. Ik moet van mn ma iedere maand flink veel geld appart zetten. Mn ma zei ook, als je nu in luxe gaat leven, dan ga je nooit meer terug naar school. Dan ben je die luxe immers gewend...
Ik ben nu bezig voor een opleiding in België te zoeken. Wil nog aantal zaken op een rijtje zetten, heb topic hestart ook op AM daarover.
Maar ik ga zeker weten weer terug naarschool. Wil later niet afhankelijk zijn van andere mensen. Lees: ouders of vriend/man. Ik wil voor mezelf kunnen zorgen. Goede opleiding en daarna goed werk proberen te vinden.....

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:07

Ik ben na de HAVO eerst gestopt omdat ik totaal geen opleiding kon kiezen. Ik ben ruim 2 jaar aan het werk gegaan en toen besloot ik dat ik maar weer eens wat moest gaan doen qua opleiding. Omdat ik het werken gewend was (inkomen), maar onderhand ook samenwoonde, was een inkomen gewoon een must. Dus heb ik een studie gezocht in de avonduren. Nu kan ik EN werken EN de paarden doen EN een studie doen. Ik doe een avondopleiding Makelaardij. Dat betekent: 1 avond in de week naar school en de rest is allemaal zelfstudie. Dus ookal wil je naast je studie een normaal inkomen, het is allemaal mogelijk! Haha!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:15

Ik hoor hier aan alle kanten dat het weer tegenvalt als je terug kom op school. Ook heb ik meerdere vrienden die 1 dag per week naar school gaan maar die vervloeken die ene dag echt en werken veel liever. Een andere vriend van mij heeft een jaar bij de marechausse gezeten en gaat nu ook weer 1 dag per week naar school, die vind het ook onwijs tegenvallen.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:19

Dennis schreef:
Ik hoor hier aan alle kanten dat het weer tegenvalt als je terug kom op school. Ook heb ik meerdere vrienden die 1 dag per week naar school gaan maar die vervloeken die ene dag echt en werken veel liever. Een andere vriend van mij heeft een jaar bij de marechausse gezeten en gaat nu ook weer 1 dag per week naar school, die vind het ook onwijs tegenvallen.


Het is natuurlijk ook een zekere mate van motivatie die meespeelt he? Als je na een periode van werken weer wilt gaan leren, ben je over het algemeen gemotiveerder dan wanneer je zo doorstroomt...

Maar tjsa, het is maar net hoe graag je het wilt. Leuk is misschien anders soms, maar ach, wanneer je een doel voor ogen hebt lukt alles...

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:24

mij valt het ook enorm tegen. ik vind het een enorme opgave om me weer tot leren aan te zetten. Had al niet zoveel discipline maar het wordt ook niet meer.
maar als je wil stoppen kan je beter nu stoppen (voor 1 feb) dan krijg je niet zo'n hoge studieschuld(weet niet precies hoe dat zit, maar wle iets in die richting)

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:37

ik heb ook eem jaartje gewerkt na een foute studiekeuze, maar had totaal geen moeite om weer te beginnen met studeren....was ook heel blij dat ik was ingeloot dus ook wel erg gemotiveerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:47

Ik heb ook een tijd lang gewerkt en ben toen weer gaan studeren. Het is mij niet tegen gevallen. Het bevalt me erg goed. Ik denk dat het puur aan je eigen motivatie ligt of je het redt ja of nee...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:42

Als je er 100% voor gaat, zal het zeker lukken! Als je maar gemotiveerd bent en het leuk vind om te leren!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 10:15

Mooi,dan weet ik nu in ieder geval al iets zekerder dat ik ermee ga stoppen.Ik zat inderdaad ook met dat stoppen voor 1 februari.Bedankt voor de reacties iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:01

Ik ben na een jaar werken weer gaan studeren en dat viel eigenlijk heel erg mee. Ik was er dus niet helemaal 'uit'. Het leren ging dan ook niet moeilijker dan dat ik gewend was.