Hulp bij weddenschap gevr: E rijbewijs kado

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Hulp bij weddenschap gevr: E rijbewijs kado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 14:16

Ik ben in verband met een weddenschap hier op mijn werk op zoek naar onderstaande info, volgens mij zijn er een aantal bokkers zeer handig in het opzoeken van info op het net, vandaar dat ik jullie hulp inroep.

De vraag:
Vroeger kreeg je het E rijbewijs kado bij het behalen van het B rijbewijs, op een gegeven moment ergenst rond 1984 zijn de regels veranderd en sindsdien moet je voor het E apart examen doen. Is deze wijziging afhankelijk van het geboortejaar van de bestuurder, of van de datum van afrijden??

Mijn collega beweert dat het geboortejaar bepalend is, m.a.w. iemand die geboren is in 1950 en die nu afrijdt, krijgt die het E rijbewijs kado bij zijn B rijbewijs. Het lijkt mij niet, maar om die taart te winnen moet ik dus wel zekerheid hebben Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:17

Ik zeg ook de datum van het afrijden...ik ga wel even speuren op de website van het CBR... Haha! En anders bel ik ze wel even... Schijnheilig Ik heb ze immers toch nog nodig met een vraagje over het rijbewijs van mijn bf...

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:19

Jij hebt gelijk, het is ingegaan op 1 januari 1984

Krijg ik nou ook een stukje taart? Clown

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:20

ik heb met chauffeurs dipmloma geleerd dat mensen die voor die tijd geboren zijn , het chauff diploma niet hoefden te halen
nu ben ik laatste tijd lichtelijk overspannen dus tkan zijn dat de helft van het verhaal me een beetje ontglipt is Schijnheilig

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:23

Dit is wat ik vond op de site van het CBR:
Citaat:
1 juli 1984
Er komt een regeling voor rijexamens, gebaseerd op de 1e Europese Rijbewijsrichtlijn. Voor de categorieën C,D en E moeten aparte examens worden afgelegd.


En volgens mij heeft het niks met je geboortejaar te maken Haha! .

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:26

Craignethan schreef:
Dit is wat ik vond op de site van het CBR:
Citaat:
1 juli 1984
Er komt een regeling voor rijexamens, gebaseerd op de 1e Europese Rijbewijsrichtlijn. Voor de categorieën C,D en E moeten aparte examens worden afgelegd.


En volgens mij heeft het niks met je geboortejaar te maken Haha! .


Dat stukje had ik ook net gekopieerd en ik wou precies hetzelfde zeggen... Haha!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:27

Sorry Schijnheilig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:55

Als er nieuwe regels ingaan, dan gelden die voor iedereen, behalve als je de benodigde papieren hebt. Daarom kan zo'n regel niet afhankelijk zijn van de geboortedatum, maar alleen van de datum van het behalen van het rijbewijs.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:57

Afhankelijk van datum van afrijden, niet van geboortejaar Knipoog Dat weet ik wel zeker omdat ik genoeg ouwetjes hun rijbewijs ZONDER E heb zien halen Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:00

Lovely schreef:
Als er nieuwe regels ingaan, dan gelden die voor iedereen, behalve als je de benodigde papieren hebt. Daarom kan zo'n regel niet afhankelijk zijn van de geboortedatum, maar alleen van de datum van het behalen van het rijbewijs.


Is niet helemaal waar... want met het bromfietscertificaat is het wel zo dat je die gewoon kan 'kopen' als je voor juni 1980 (ofzo) geboren bent... en als je na die tijd geboren bent en dus na de invoer van hun certificaatregel pas 16 bent geworden dan moet je daar wel examen voor doen. Maar dat geldt bij mijn weten alleen voor het bromfietscertificaat.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:52

In dit geval telt de datum van afrijden en niet de geboortedatum.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:59

Inderdaad, de datum van afrijden telt !!!

Bij het bromfietscertificaat is het anders, daar telt de geboortedatum.
Mensen geboren voor ...... (ik weet de exacte datum niet) kunnen zonder een examen te doen een certificaat kopen.

Astrid, wanneer wordt de taart geserveerd ? Vingers aflikken

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:12

In dit geval telt idd de datum van afrijden.
Toen een vriendin en haar man allebei het vrachtwagenrijbewijs wilden halen, telde wel de geboortedatum. Mijn vriendin moest veel uitgebreidere lessen volgen en veel meer leren, dan haar man, die was er in 10 lessen vanaf, terwijl ze tegelijkertijd begonnen. Verward
Mijn vriendin heeft nu wel haar Chaufeursdiploma, haar (ex)man mag alleen de vrachtauto besturen, heeft een ander rijbewijs.
Logisch?? Niet echt. Scheve mond

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 16:50

Zo hee, bokt voor al uw antwoorden

Gezien de opmerkingen betreffende het chauffeursdiploma waarbij blijkbaar het geboortejaar wel doorslaggevend is is dit dus blijkbaar een geval van de klok hebben horen luiden.... Haha! , ik hoef dus geen taart te bestellen maar kan wel lekker Vork . Ik zal een stukje voor jullie bewaren Haha!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:00

Ludo schreef:
Jij hebt gelijk, het is ingegaan op 1 januari 1984

Krijg ik nou ook een stukje taart? Clown


Nee, want je hebt het FOUT!!!! *LOL* *LOL*
Het jaar klopt wel, maar de maanden januari en februari waren overgangsmaanden. Haalde je je rijbewijs in die twee maanden, dan mocht je kiezen. Ik weet dit heeeel zeker, ik haalde mijn rijbewijs namelijk in januari 1984 OK dan! Ik heb dus gekozen voor het oude, met E.