Idee? Paardennamen database?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 03:03

ZIe constant vragen voorbij komen met 'Ik zoek een paardennaam met een X' en dat soort spul.

Misschien een idee om eens een fatsoenlijke DB te maken met paardennamen? Op zich is dat natuurlijk een eitje maar het lijkt me een stuk nuttiger als we bij die namen wat extra dingen vermelden.. Bokkers die een paard met die naam hebben b.v. Haha! Maar ook waar de naam vandaan komt, wat het betekend, bekende paarden met die naam, dat soort spul.

Goed plan of niet?

Is iets dat pas ergens na m'n tentamens er gaat komen (als het jullie iets lijkt). Ben vooral benieuwd of het een goed plan is en zo ja hoe het er dan ongeveer uit zou moeten zien. Technisch is bijna alles mogelijk. Het gaat vooral om wat je bij de namen wil opslaan aan gegevens en ook hoe je al die namen in gaat voeren.

Just an idea..

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 07:23

Leuk Plan, heb al een aantal van dat soort databases gezien. Er is een standaard lijst van Welsh namen, ik kan ook wel aan eens tandard nam met Finse namen komen..

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 08:26

He, goed plan Party!! Party!! !
En dan de betekenis erachter, weet je tenminste of je je paard suikerklontje in het frans noemt Haha!

Als je klaar bent met je tentamens moet je dat zeker doen!
Oja, succes met die tentamens

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 08:52

Hey goed idee Bart, ik ben er ooit ook eens aan begonnen, maar ik werd het zoeken van namen spuugzat want ik wilde zelf wel een beginnetje hebben natuurlijk....
Succes (met je tentamens!)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 09:39

Leuk! Japs lijkt me een leuk idee.
Om het beetje apart te houden is het leuk om inderdaad bij de naam ook erbij te vermelden of die ponynaam ook een pony van bokt draagt Lachen

Ik heb nog geen geweldid idee, maar zodra ik wat langer wakker ben zal ik eens hard nadenken! Haha!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 09:42

Van de IJslandse paarden-namen bestaat al een database (incl. betekenis van die namen) ... incl. foto...

Ik ben voor!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:10

hey dat is een leuk plan.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:15

Heel goed idee Party!! Party!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:32

Leuk idee Bart ?? Kunnen we dan zelf een naam toevoegen dat lijkt me helemaal gaaf *LOL* .

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:40

leuk!!!!!

goed idee

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 11:33

Haha, ja, 't is wel de bedoeling dat er dan Bokkers zelf namen toe kunnen voegen (en dat we dan ook bijhouden wie welke namen heeft toegevoegd Knipoog). Gewoon formuliertje dat je invult en dat dan door 1 persoon (of groep personen) wordt nagekeken voor het de DB in gaat.

Maar wat willen we dan exact als we dit zouden maken? Wat wil je bij iedere naam bijhouden?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:46

Nou eh.. ff simpel voorbeeltje, hoe ik het zou doen/willen

Adam
Betekenis: eerste man op aarde

Paarden met deze naam (=link) met daaronder foto's of linken met alle Adammetjes

Adam 1(foto)
Kleur: vos
Stokmaat : 1.85
Geslacht: merrie Lachen
Afstamming: .... X....
Nakomelingen: Eva 1 (link), Eva 2 (link)


Zoiets? Ben nl. geen database-expert Schijnheilig

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 12:10

super idee sibold!!!!!!
ikke doe mee!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 12:16

Je hoeft ook geen DB expert te zijn, je hoeft alleen maar te zeggen wat je er in wil hebben..

Maar:

Naam
Geslacht (Merrie, hengst/ruin, beide)
Taal
Betekenis
Typische naam voor bepaalde rassen?

Bekende paarden met die naam vermelden is niet zo'n probleem maar als we het zo uitgebreid doen als Sibold voorsteld (kan wel hoor) dan wordt het nogal wat werk, links bij afstamming, links bij nakomelingen, hoop gegevens zoeken en invoeren.. Op die manier zijn we dadelijk 2 databases aan het maken.. 1 met paardennamen en 1 met bekende paarden.. Maar ook dat is een mogelijkheid hoor Haha! Misschien handig voor de mensen in het Fokkerij&Afstamming forum Haha!

Anyway, brainstorm er maar op los Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 12:38

Denk idd dat je het simpel moet houden dus naam paard en betekenis. Misschien wel leuk om te vermelden of er bokkers zijn die die naam gebruiken ?

Het is toch meer de bedoeling al naslag werk voor mensen die een nieuw paard kopen of een veulen hebben ?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:28

Leuk is als er wat staat over het paardje van de bokker en dus niet alleen de naam en betekenis, vind ik.
Maar ik snap dat dit veel werk is Lachen

Ik vind het namelijk leuk om profielen met foto's en een verhaaltje over die pony te lezen. Kunnen we niet zgemaar een pony profiel maken dat de eigenaar foto's en info over die pony daar kan neerzetten. dan is het ook makkelijker zoeken of die pony waar ej wel iets meer over wil weten de info heeft ingevuld.
Lijkt best wat op je profiel, maarja iets beters wist ik niet Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:57

Ik heb ook nog Word bestanden met een heeeeele zooi namen. Maar sommige namen hou ik wel lekker voor mezelf! Schijnheilig

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 19:53

Ik heb het boekje 'Voornamen' van Doreen Gerritzen, iemand die is gepromoveerd op dit onderwerp. Je kunt het zo gek niet bedenken of de naam staat er in, met herkomst en betekenis (eh, tja, oké, namen als Dorée en Yorica dan weer niet, maar Prisca en Thirza bijvoorbeeld wel... Haha! ). En daar zitten heel wat namen tussen die ook onder paarden voorkomen.

Ik ga natuurlijk niet dat hele boekje overtypen en zelfs niet inscannen, maar wat ik wel wil doen is de betekenis en herkomst opzoeken bij namen die door andere Bokkers worden opgegeven voor de database. Dit boekje is namelijk zo gedetailleerd als het om betekenissen gaat, dat moet goed komen! Lachen

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 21:54

GEWELDIG!!!!!!!!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:08

Jaaa, leuk idee! Lijkt me echt tof!!! Party!!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 22:09

Natuurlijk geweldig dat het jullie een goed idee lijkt maar HOE zou het er dan uit moeten zien?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:10

ZOals jij al zei toen je het plaatste:
Citaat:
Misschien een idee om eens een fatsoenlijke DB te maken met paardennamen? Op zich is dat natuurlijk een eitje maar het lijkt me een stuk nuttiger als we bij die namen wat extra dingen vermelden.. Bokkers die een paard met die naam hebben b.v. Maar ook waar de naam vandaan komt, wat het betekend, bekende paarden met die naam, dat soort spul.

DIt lijkt mij perfect

eelke
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:42

doen, doen

echt een vet plan

eelke

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:45

Kan me helemaal vinden in het voorstel van Assie (en dus in dat van Bart). In het boekje dat ik hierboven noemde, worden de namen ook op die manier beschreven. Een paar voorbeelden:

Isis v
Afgeleid van de naam van een Egyptische vruchtbaarheidsgodin. Haar naam wordt geschreven met een hiëroglief die een troon voorstelt. Zij was gehuwd met Osiris, de zonnegod.

Milan m
Slavische naam. Verkorting van Miloslaw, uit milu 'lief' en -slav 'roem'. Een bekende naamdrager is de Tsjechische schrijver Milan Kundera.

Als je de naam Milton beschrijft (die ook in het boekje voorkomt Lachen ), dan kun je er bij zetten dat het een beroemde schimmel was die sprong onder John Whitaker (of was het nou z'n broer? Haha! ). En als het een paard van een Bokker betreft kun je er bij zetten: 'Paard van... {naam van Bokker}'. Dat hoeft dan niet uitgebreid te worden met ras, hoogte, kleur or whatever, want die dingen zijn ook in de profielen te vinden en maken de namen-database onnodig uitgebreid.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-09 21:47 ]</font>

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:47

stjah wel leuk die hele betekenissen, maar wat zet je dan bij de naam SCOOBY?? een tekenfiguurhond?
naja wel leuk idee hoor!