Waarom school?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Waarom school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 23:09

Waarom school? Waarom bestaat dat? Kun je niet beter meteen als ambachtsman/vrouw aan de gang en het vak in de praktijk leren terwijl je ondertussen ook theorie doorworstelt. Waarom dan die middelbare school? Basisschool is toch ook al basisvorming? Of 'n optionele middelbare school. Voor de mensen die nog niet weten wat ze willen.
Dat je eerst de basisschool doorgaat waarin je basis leert. En daarna de optionele middelbare school, of gewoon meteen lerend beginnen te werken.

Ja, ik heb het even helemaal gehad met m'n middelbare school, het liefst kapte ik er meteen mee. Ik geloof dat die laatste 6e klas loodjes gewoon wat te zwaar zijn. Ik hoef geen bemoedigende woorden ofzo, eigenlijk alleen 'n discussie over: is die middelbare school met z'n 2e fase wel nuttig en de universiteiten Verward

Het is vast heel onzinnig en ook niets om over te discussiëren, want iedereen zal school wel nuttig vinden, maar toch.
Wat zou er zijn zonder die middelbare school/universiteit?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:15

Zonder die universiteiten en middelbare scholen zou Nederland waarschijnlijk niet zo'n rijk en welvarend land als nu zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:17

Zonder uni's verveelde ik me nu dood..... Knipoog En waren er ook geen doktoren enz enz...

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:21

En toch vind ik school ook onzin *LOL*

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:22

ik vind het nuttig, maar ook weer niet
bv: ik zit nu in dierenzorg
rapport: 61 procent
3buizen: wiksunde 45
chemie 47
fysica: 18
die fysica doet me de dass om, terwijl ik dat langs geen kanten nodig heb, en nooit nodig zal hebben
ze zouden dan beter vakken geven dat we wel echt nodig hebben, en dan leerpraktijk geven, waarmee we nog wat verdienen, dan zou het al veel aangenamer zijn

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:23

Ik heb even in je profiel gespiekt, en ik zag dat je nu in 6VWO zit, nits niet gedwongen, lijkt me dit ook een vrije keuzen, je had ook voor een lager niveau kunnen kiezen en dan was je nu al klaar geweest.

Maar goed even in het algemeen onze vooruitgang zit nu niet in de arbeiders, want in 3e wereldlanden is arbei veel goedkoper, dus lijtk het me onlogisch als bedrijven hier mensen zoeken van dezelfde kwaliteiten waarvoor ze veel meer moeten betalen.
Om banen te vinden waar je wel genoeg voor betaald krijgt zul je betere kwaliteiten moeten hebben (je opleiding).
Stel een hoop mensen stoppen na de basisschool, krijgen geen baan, werkloosheid stijgt enorm, belastingen zijn te klein om het land draaiende te houden, laat staan voor uitkeringen. Als logish gevolg ontstaat er een elite-groep die zich wel verder ontwikkelt hebben, bovendien omdat zij een kleiner groepje zijn zullen hun lonen alleen maar stijgen, de lonen van ongeschoolden daalt.
Goed vooruitzicht? De overheid vindt iig van niet.

Overigens ben ik wel van mening dat ik teveel dingen op school te leren krijg die ik waarschijnlijk in de praktijk nooit zal kunnen gebruiken.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:29

Bot gezegt zit volgens mij helemaal niemand te wachten op een hoop dwarse pubers in het bedrijfsleven! (maar dat wilde je zeker niet horen? Haha!)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:50

weet t nie zit op de pabo mischien leer ik daar wat over???

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:13

pfff, ik vind ide tweede fase echt maar onzin joh! die overgang van 3 naar 4de is veel te groot (voor de havo iig). mijn leraar van nederlands vertelde vandaag dat als iedereen de punten behield als die voor het afgelopen rapport hadden, wel minstens 25% blijft zitten. en dan snap ik nie, dat die mensen met hun domme koppen niet inzien dat het te moeilijk is. ja, er komen minder uren->maar dan ben ik al van school af Boos!
ik denk soms ook, als we nou eens allemaal dom doen en alles eerlijk verdlen en er geen geld bestond. dan was het leven tog veel fijner.....

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:18

jaa, en om je uit dat soort dromen te helpen is er een school Haha! Tong uitsteken

Je kunt je ontwikkelen op eenschool, jezelf verrijken en met die kennis kun je later op een leuke maner leven, volgens mij is dat zo'n beejte het nut.....denk ik.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 00:23

ArwenLune schreef:
Bot gezegt zit volgens mij helemaal niemand te wachten op een hoop dwarse pubers in het bedrijfsleven! (maar dat wilde je zeker niet horen? Haha!)

*grijnz* Nee, misschien niet. Maar ik denk dat dat dwarse ook gewoon komt doordat je nu teveel tijd hebt voor andere dingen. Als je al meteen hard moet werken, zul je veel serieuzer zijn.
"Ja, maar dan ben je geen kind geweest". Ik zie niet in waarom je 18 jaar lang kind moet zijn.

En Lieke, idd, vrije keuze. Maar toen ik ervoor koos had ik er nog zín in, toen was de omgeving nog ontzettend pushend, toen deed ik nog genoeg. Toen werd ik raar aangekeken als ik iets lagers zou gaan doen, met al m'n 9'ens en 10'en. Maarja die loodjes zijn zo zwaar. Jee ik lijk echt 'n zeikerd

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:32

ja, Assie, je bent een zeikerd Haha! . Dan ga je toch lekker van school af, beetje productiewerk doen, lekker stappen, centjes weer opmaken, misschien samenwonen, huisje kopen. Gut, eigenlijk verdien ik toch wel wat te weinig om een huisje te kopen en ook nog leuk te leven. Was ik maar nooit van school afgegaan

Dus .... Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:32

Apollo schreef:
mijn leraar van nederlands vertelde vandaag dat als iedereen de punten behield als die voor het afgelopen rapport hadden, wel minstens 25% blijft zitten. en dan snap ik nie, dat die mensen met hun domme koppen niet inzien dat het te moeilijk is. ja, er komen minder uren->maar dan ben ik al van school af Boos!
ik denk soms ook, als we nou eens allemaal dom doen en alles eerlijk verdlen en er geen geld bestond. dan was het leven tog veel fijner.....


Bij ons staat 50% op zitten blijven haha, en dan hebben wij ook nog periodisering, dwz dat je vakken na een periode afsluit en het punt niet meer kan veranderen (wat ik trouwens wel fijn vind). En ik vind het studiehuis eigenlijk wel goed, dat alleen de gedisciplineerden doorkomen en naar de universiteit kunnen, die anderen kosten veel teveel geld aan studiefinanciering want die kunnen die vrijheid niet (ineens) aan op de universiteit. Gewoon de lat hoog leggen, prima, anders kan ik straks niet eens meer trots zijn op mn diploma.
Alles eerlijk verdelen is in strijd met de evolutie, dat zit niet in de genen die zijn ingesteld om te overleven, zal je dus nooit voor elkaar krijgen hoe dom mensen ook zijn.

sorry voor de offtopic-heid --> ik ben eigenlijk blij met school, ik ben liever in mn hoofd bezig dan met mn handen, oftewel ik leer liever dan dat ik werk (heb daar een beetje rotervaringen mee)
Verder lijkt het me ook wel verstandig om verder ontwikkeld te zijn dan alleen je eigen vakgebied, zo vind ik geschiedenis héél belangrijk.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:45

ja ok, het is misschien wel allemaal waar. maarja lag het maar gemakkelijker...dat ik altijd kon doenw at ik zelf wil Schijnheilig ...maar helaas het is anders.
ik vind het studiehuis aan de ene kant ook wel nadelig, we krijgen voor elk vak antwoordenboekjes, dus het is heeeeeeeeeel erg verleidelijk om niet zelf de opdrachten te maken maar over te pennen. en dat doe ik ook behoorlijk vaak, en de leraren controleren het HW niet. dus ook dat maak ik niet altijd. heb het in de les te druk met anderen dingen Haha!
wij hebben btw wel een heel chique studiehuis. echt met allemaal stilte-ruimtes etc. want het is pas nieuw en dus op de 2de fase aangepast. echt heel mooi! maarja...daardoor leer ik niet beter

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:53

kijk naar ontwikkelingslanden, die hebben weinig opleiding...
dus het is inderdaad goed voor de ontwikkeling van een land

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:55

je hoeft hw toch niet te maken, als je die antwoorden maar leert
ja bij ons op school hebben ze ook ontdekt dat de zelfstandigheid niet zo goed verloopt, dus hebben ze op vrijdagmiddag van half 3 tot 5 een bijklusdagdeel ingelast en als je je huiswerk niet af hebt (of soms als je een onvoldoende hebt) moet je daarheen haha, mja ik vind dat toch niet erg, doek op een vrijdagmiddag tenminste iets nuttigs ipv bier drinken Bloos

e_l_m_o schreef:
kijk naar ontwikkelingslanden, die hebben weinig opleiding...
dus het is inderdaad goed voor de ontwikkeling van een land

Goed onderwijs is een gevolg, geen oorzaak. Wij zijn echt niet rijk geworden omdat we goed onderwijs hebben gehad, wij hebben gewoon gekaapt en goede leefomstandigheden.
Ook al krijgen ontwikkelingslanden nou super onderwijs, de machtsverhoudingen zijn al te ver ingeworteld vrees ik.