Donor, ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Donor of niet?

Ja, nu ik nog leef, en na de dood ook
30 (26%)
Ja, alleen nu ik nog leef zodat ik weet wat ze met me doen
2 (1%)
Ja, maar alleen als ik dood ben!
54 (46%)
Nee, ik niet WANT...
22 (19%)
Anders
7 (6%)

Totaal aantal stemmen: 115


Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:29

Ik heb ervoor gekozen geen donor te zijn. Bij mij kwam alles helemaal op het verkeerde moment: Ik was net terug uit het ziekenhuis na 6 weken in het ziekenhuis gelegen te hebben, en na een zware operatie aan mijn longen. Na de operatie is het weer misgegaan en ben ik weer een week opgenomen. En toen was ik net thuis en toen kreeg ik die brief...helemaal op het verkeerde moment, ik was blij dat eindelijk alles weer goed was en wilde niet denken aan wat er met mijn lichaam gebeurt als ik dood ben. En dat gevoel heb ik nu nog steeds. (Inmiddels alweer een 2e operatie gehad). Nee, ik houd het zo. Misschien dat ik ooit nog van gedachten verander maar nu wil ik het gewoon niet.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:33

crossmonster schreef:
stel dat ik een oto ongeluk krijg, en ik leef nog bij aankomst, maar ik heb 0,0 overlevingskans, dan mogen ze het
maar ik wil niet dat ze het van te voren weten !
want.... stel je voor dat net de koningin of een ander belangrijk gedrocht toevallig ook in het ziekenhuis ligt.en die heeft een nier of hart of weet ik veel wat nodig,wie zal dan het onderspit delven?
kijk daar ben ik dan gewoon bang voor !


Ook een van de redenen bij mij. Ik weet nl al wie het onderspit zal delven denk ik... Verward

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:51

Ja, als ik dood ben.... Dan heb ik die dingen toch niet meer nodig! Maar als ze me nu vragen om iets te doneren waar ik toch geen gebruik van maak en wat waar mee ik iemands anders leven zou kunne redden dan zou ik ook doneren!
Maar dan zou ik wel graag willen weten aan wie ik het doneer! Is het een bejaard iemand die toch binnekort afscheid moet gaan nemen van deze wereld dan ga ik toch wel even nadenken! maar is het een kind die zeker weten nog een heel leven voor zich heeft en alleen door mijn orgaanen ofzo door kan blijven leven dan zou ik het metteen doen!
Mijn voorkeur gaat toch uit om in me te snijden als ik dood ben Lachen (dan merk je er ook weinig van al die pijn die je krijgt en die spuitjes enzo Tong uitsteken )

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:42

janatuurlijk!!! jij ben dood en je kan er andere mensen mee helpen sorry erg skraal als zou je het niet doen

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:47

ik mag nu nog geen donor zijn (ben nog geen 18) maar wil wel zoveel mogelijk doneren, als alles in orde is...

Surma
Berichten: 212
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:23

ik maak het nu van heel dichtbij mee, en een donor redt je leven!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:12

Ik ben donor na mijn dood. Ik vind het een mooie gedachte dat je dan nog iets kunt doen zodat een ander wel verder kan leven. Donor zijn tijdens mijn leven vind ik lastiger. Als het om een erg nabij persoon gaat, waarschijnlijk wel, hoewel ik me dat zonder concrete situatie toch moeilijker kan voorstellen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:19

Ja, voor dood en ook als iemand van m'n familie het nodig zou hebben *LOL*! Een nicht van mij heeft een nier gekregen van haar moeder en zij heeft nu pas echt een leven!!!!! Helemaal geweldig!

Heb hier btw laatst ook een topic over geopend, toen wist ik nog niet of ik het in zou vullen. Vorige week kreeg ik zo'n 'pasje'!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:24

Ja, na mijn dood. Alleen al om het idee dat stel dat ik eens afhankelijk moet zijn van een donor en dan ben ik zelf geen donor? Voor wat, hoort wat lijkt me toch. Al hoop ik echt dat ik nooit iets van een ander nodig heb.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:00

bonney4evver schreef:
janatuurlijk!!! jij ben dood en je kan er andere mensen mee helpen sorry erg skraal als zou je het niet doen

En wie ben jij om daarover te oordelen? Het is MIJN lichaam dus ik bepaal wat er mee gebeurt, ook als ik dood ben. Ik heb er zo mijn eigen redenen voor om geen donor te zijn, zoals iedereen zijn eigen redenen heeft om wel/ niet donor te zijn. Dat heb je maar gewoon te respecteren. Vind jij het maar lekker 'skraal', ik vind die opmerking van jou erg 'skraal'!!!

Boos!

Maar moet er wel bijzeggen dat ik heel veel respect heb voor de mensen die wel donor zijn!

Green
Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:08

ben het helemaal met je eens MariannaR

Marcha

Berichten: 1090
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:02

Ik twijfel of ik het wil doen. Ik heb er best wel over nagedacht omdat een meisje bij mij in de klas haar spreekbeurt over deed. Ik heb op mijn kamer zelf ergens een donorcodicil (of hoe schrijf je dat) liggen.

Ik vind het een best wel een eng idee maar ik heb ook zoiets van waarom niet. Wel na mijn dood hoor, niet nu dat lijkt me veel te eng.
Ze zouden ook niet alles van me krijgen. Ik denk dat ze mijn hart, spierweefsel, hoornvlies en huid niet zouden krijgen. Mijn hart is echt iets van mij zeg maar (hoe leg je dat uit). Mijn ogen ook. en als ze mijn huid en spierweefsel zouden nemen heb ik het gevoel dat ik ongeveer kaal in de kist zou liggen (ik weet wel dat da niet zo zou zijn, maar het is het idee)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:06

Ik stel mijn dode lijf ter beschikking van de wetenschap EN ze mogen alles wat nog bruikbaar is van me hebben........

Ik ben bloeddonor geweest maar ik viel steeds flauw,, en na drie keer mag het niet meer

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:38

Ik vind het echt niet meer dan normaal dat je in ieder geval je organen na je dood doneert. Tenzij je echt heel zeker weet dat je ook nooit wat aan neemt van een ander... Maar dat kan niemand volgens mij zeggen! Want als je geliefde geen overlevingskans heeft zonder een orgaandonatie dan pakt iedereen deze met beide handen aan.

Impuls

Berichten: 325
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:14

nou geen bloeddonor iig. Ik kan niet tegen bloedprikken, anders had ik het wel gedaan.
Ik wil wel donor zijn na mn dood.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 15:26

Grappig al die verschillende meningen en opvattingen...
Alleen jammer is dat de tendens bij sommigen neigt, tot degenen die niet donor zijn of willen zijn na de dood, een beetje te verwijten... Ik vind het een hele persoonlijke beslissing, en laat aub iedereen in zijn waarde! Scheve mond

Green
Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 03:55

dank u koortje

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:33

Ik ben ook donor, maar nu ik nog leef wil ik er wel eerst goed over denken voor dat ik iets afsta. Na mijn dood mogen mijn ouders beslissen wat er met mij gebeurd. Ik heb ze dan ook al wel duidelijk gemaakt dat van mij alles gebruikt mag worden, ik heb er zelf toch niets meer aan, en als ik er anderen mee kan redden, is mijn dood toch nog ergens goed voor geweest!!

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:55

MarianneR"]
[quote="bonney4evver schreef:
janatuurlijk!!! jij ben dood en je kan er andere mensen mee helpen sorry erg skraal als zou je het niet doen

En wie ben jij om daarover te oordelen? Het is MIJN lichaam dus ik bepaal wat er mee gebeurt, ook als ik dood ben. Ik heb er zo mijn eigen redenen voor om geen donor te zijn, zoals iedereen zijn eigen redenen heeft om wel/ niet donor te zijn. Dat heb je maar gewoon te respecteren. Vind jij het maar lekker 'skraal', ik vind die opmerking van jou erg 'skraal'!!!

Boos!

Maar moet er wel bijzeggen dat ik heel veel respect heb voor de mensen die wel donor zijn!
[/quote]

hallo doe even rustig..

Als je dood ben en iemand anders licht op jonge leeftijd op sterven voel je je dan niet schuldig dat jij iemand anders leven niet kunt redden? je bent toch al dood? en al helemaal al laat je je cremeren dan word je toch as zou dan toch wel aardig zijn als jij mensen levens kan redden?

niet gelijk zo boos reageren.. tis bokt maar dus als je t tiept kan het anders overkomen dat dat je denkt.. Scheve mond

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 13:06

bonney4evver kan je mensen aub in hun waarde laten? Misschien hebben mensen wel redenen die ons helemaal niks aan gaan! Probeer mensen geen schuldgevoel aan te praten!!

Mijn opzet van dit topic was om te zien hoeveel mensen wel of geen donor zijn, en hun motivatie daarvoor. NIET om andere mensen te gaan ondervragen waarom niet of waarom wel, en al helemaal niet om te vragen of ze zich dan schuldig voelen..!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:11

Ja, van mij mogen ze alles gebruiken, als ik dood ben. Haha!

Ik hoop dat ik daarmee een leven kan redden of iemand weer kan laten zien of zoiets.

Als ik een nier nodig heb dan ben ik ook blij als er een donor beschikbaar is. Ik moet er alleen niet te veel bij doordenken want dan is het toch wel een beetje eng!! Bloos

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:15

Waarom moet iedereen die nee invuld zich verantwoorden??? Ook weer in deze poll.....nee WANT..........

Het is ieder zijn keuze en ik snap niet waarom mensen die geen kinderen hebben geen donor willen worden niet willen trouwen zich altijd MOETEN verantwoorden vd buitenwereld!

Green
Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:36

ben het helemaal met je eens orionneke en koortje.
Ik heb dus nee in gevuld, en heb er wel een WANT achter gezet, en erzit eigenlijk nog veel meer achter maar dat ga ik hier niet zo even vertellen.
Ik wil het dus niet, en laat me ook geen schuldgevoel aanpraten hier, omdat ik misschien dan andere mensen had kunne helpen?
tis mijn keuze en daar blijf ik bij.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 16:03

orionneke schreef:
Waarom moet iedereen die nee invuld zich verantwoorden??? Ook weer in deze poll.....nee WANT..........

Het is ieder zijn keuze en ik snap niet waarom mensen die geen kinderen hebben geen donor willen worden niet willen trouwen zich altijd MOETEN verantwoorden vd buitenwereld!


Da`s natuurlijk niet verplicht he... maar ik zie soms bij andere topics "pollseekers", die zeggen alleen "nee ik niet", of "ja ik ook", zonder verdere motivatie van hun keuze. Natuurlijk moet je je niet verantwoorden, maar dat maakt vaak het topic wel interessanter...

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 16:05

bonney4evver"]
[quote="MarianneR"][quote="bonney4evver schreef:
janatuurlijk!!! jij ben dood en je kan er andere mensen mee helpen sorry erg skraal als zou je het niet doen

En wie ben jij om daarover te oordelen? Het is MIJN lichaam dus ik bepaal wat er mee gebeurt, ook als ik dood ben. Ik heb er zo mijn eigen redenen voor om geen donor te zijn, zoals iedereen zijn eigen redenen heeft om wel/ niet donor te zijn. Dat heb je maar gewoon te respecteren. Vind jij het maar lekker 'skraal', ik vind die opmerking van jou erg 'skraal'!!!

Boos!

Maar moet er wel bijzeggen dat ik heel veel respect heb voor de mensen die wel donor zijn!
[/quote]

hallo doe even rustig..

Als je dood ben en iemand anders licht op jonge leeftijd op sterven voel je je dan niet schuldig dat jij iemand anders leven niet kunt redden? je bent toch al dood? en al helemaal al laat je je cremeren dan word je toch as zou dan toch wel aardig zijn als jij mensen levens kan redden?
[/quote]

Als ik dood ben kan ik me niet meer schuldig voelen (DUH).
Maar ik doe dus niet rustig omdat je geen flauw benul hebt waarom ik ervoor kies geen donor te zijn. Heel goed dat jij er wel voor kiest, dat meen ik echt, maar ajb geen gezeik tegen mij (en anderen die er voor kiezen geen donor te zijn) omdat ik geen donor ben. Je moest eens weten!!

En nu reageer ik hier niet meer Schijnheilig .