Haflinger in zwart wit - tips gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Haflinger in zwart wit - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 12:28

Ik ga binnenkort een (poging tot) een paar portret foto's van Haflingers maken, het is de bedoeling om ze daarna groot in zwart wit af te laten drukken. ( Digitaal, in PSP8 naar zwartwit omzetten)

Ik heb twee lenzen, een 28-105/3.5-4.5 en een 50/1.8. Denk dat ik de laatste ga gebruiken voor een zo onscherp mogelijke achtergrond, maar moet nog even kijken of het hele paard er dan wel scherp op komt..

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten ?

Bijvoorbeeld - manen zijn wit dus de boel zou onderbelicht kunnen worden ( eerst lichtmeten op waar het paard komt te staan en die instellingen aanhouden ?) of meten op het lichtbruine deel van het paard en aannemen dat het dan wel goed komt ?

Ik had al bedacht dat het handig was als ik de achtergrond wat donker houdt in plaats van de lucht als achtergrond omdat bij zwart wit de lucht en de manen in elkaar overlopen.

Het lijkt mij ook wel mooi om een foto te maken als het wat mistig is, maar dan moet je door de langere sluitertijd wel een goed stilstaand paard hebben..Statief gaat zowiezo mee, lang leve dat waterpas dingetje wat er op zit omdat de wei waarschijnlijk niet helemaal vlak is Lachen Iemnad nog tips om de oren de goede kant op te krijgen ? ( iets wapperends aan een lange zweep achter je houden, radio mee voor geluid ?? Met biks rammelen en hopen dat ze stil blijft staan Lachen??)

Is het beter/mooier om bij wat bewolkt weer te gaan, of bij zo'n waterig zonnetje, of als er een felblauwe lucht is, of in de sneeuw ( brrr bibber !!!) ? Nog leuke ideen over hoe het paard staat, waat het licht vandaan komt .. enz ?

Corien

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:00

Zorg dat je met z'n drieën bent.
Eentje om het paard in gareel te houden (net buiten beeld).
Eentje om proberen de aandacht te trekken (bandje met hinnik geluiden schijnt heel goed te werken).
En jij zelf, met 100% aandacht voor de techniek en de foto's zelf.
Meestal is de 50 1.8 superieur aan de zoom.
Voor mijn gevoel zou je met F2.8 of F4 voldoende scherptediepte moeten hebben voor het hoofd. Focus in ieder geval op de ogen!
Bij 35mm film en F2.8 50 mm op 2 meter is alles scherp tussen 1.88m - 2.14m (26cm) en bij F4 tussen 1.83 - 2.22 (39cm).
Daar zou een paardenhoofd in moeten passen. Hier kun je het zelf bekijken http://dfleming.ameranet.com/dofjs.html
Gebruik je toevallig een digitale SLR dan is het beter om een stop extra te nemen.
Als er zon is fotografeer dan met het licht mee.
Tegenlicht kan ook heel mooi zijn maar is minder voorspelbaar.
Als je digitaal fotografeert natuurlijk te proberen anders kan het je zomaar een rolletje kosten zonder goed resultaat.

Succes en graag het resultaat laten zien !

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:29

Met die camera moet het lukken, zeker buiten.
Statief is dan niet echt nodig, zeker als je met groot diafragma fotografeerd wordt de sluitertijd korter. Zonder statief kan je dan net even wat makkelijker je positie eranderen voor mooier licht, beter compositie e.d.

Je fotografeert toch al digitaal, dus probeer er maar lustig op los. Kijk ook eens naar de vertekening als je op 28-50 of 105mm hetzelfde plaatje wil maken door naar voren of naar achteren te lopen en het paard even groot in beeld te houden!

Experimenteer ook maar eens met licht mee, tegen en strijklicht. Bij mooie lichte manen, zeker bij een verder zwarte achtergond kan tegenlicht van boven héél mooi zijn, probeer ook eens wat in te flitsen bij tegenlicht: camera om M zetten, sluitertijd en diafragma zo dat hij zonder flits iets onderbelicht zou zijn en de rest met flist invulen (liefst grote flitser met omnibounce als je die hebt). Kijk wel uit voro terugflist ogen dat geeft veel werk in fotoshop om het weer weg te krijgen. Ook kan je bij tegenlicht een reflectiescherm gebruiken in plaats van een flister (bijvoorbeeld zo'n zilverkleurig scherm dat je 's Zomers achter de ruit van je outo zet) om het paard iets op te lichten.

Maak er een aantal frontaal, schuin van voren maar probeer ook eens wat verassend, bijvorobeeld schuin van achteren. of vanaf de grond naar boven of juist van bovenaf naar beneden.

Waarom wil je de foto in Zwart wit?

O ja, zorg wel dat als hij perse een hoofdstel in moet je de passantjes vastmaakt! (maar liever zonder hoofdstel of halster), Zorg dat de ogen schoon schoon zijn (soep eruit en likje bright eye erom heen), beetje babyolie op z'n smoeltje voor extra glans. En het allerbelangrijkste geen storende elementen op de achtergrond.

Veel plezier en ik ben benieuwd naar het resultaat.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 13:45

Bedankt voor de tips !
Die DOF calculator per camera is leuk , kende ik nog niet.

Het resultaat zal ik zeker posten hier.. wegens groot energiegebrek zal ik alleen niet zo lang kunnen fotograferen
, denk ongeveer een kwartiertje maximaal ( dus niet heel veel uit kunnen proberen, daarom van te voren graag een paar tips ).

Reflectiescherm had ik nog niet aan gedacht ! We hebben alleen niet zo'n ding voor in de auto, misschien wat karton met doffe kant alu-folie mee, anders maar niet, is ook wel een heel gesleep..

Een fatsoenlijke flitser heb ik nog niet Bloos! , alleen die er op zit..als ik dichtbij genoeg sta met tegenlicht zal ik er aan denken Lachen.. nog wel even de handleiding opzoeken hoe dat invulflitsknopje er ook al weer uitziet ( ik flits haast nooit, probeer altijd genoeg licht te hebben of waar mogelijk de sluitertijd lang te maken )

Als het wat mistig is gaat er een statief mee, anders niet. Zwart wit omdat dat de "opdracht" is, maar dat gebeurt toch pas in PSP..ik weet alleen niet of je in kleur heel anders met licht werkt dan wanneer je zwart wit wilt ?( omdat het contrast wit/lichtblauw wel anders is dan wit- lichtblauw(in z/w dus ongeveer wit)..)
Maar ik ben niet erg duidelijk nu geloof ik ... Haha!

Photodude - Inderdaad digiSLR ( Canon 10D ), ik denk dat ik een grijskaart meeneem in plaats van een extra stop, of ik doe de instellingen op bracket, maar dan kan ik wel minder foto's maken ( hoewel, met max 15 minuten en een kaart van 265 MB zal er niet erg veel verschil in zitten in het aantal )..

Doorgaans fotografeer ik alles vanaf de ooghoogte van mijn "object", paarden ook wel veel van iets onderaf, nog nooit van iets bovenaf geprobeerd, is misschien ook wel leuk ?
Schuin van voren , frontaal en van achteren ( en dan maar hopen dat mevrouw Haf netjes dr nek wil buigen om leuk om te kijken ?) is ook wel leuk om te proberen .

Cheese!

Corien

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:23

highwaykind schreef:
Bedankt voor de tips !
Die DOF calculator per camera is leuk , kende ik nog niet.

Photodude - Inderdaad digiSLR ( Canon 10D ), ik denk dat ik een grijskaart meeneem in plaats van een extra stop, of ik doe de instellingen op bracket, maar dan kan ik wel minder foto's maken ( hoewel, met max 15 minuten en een kaart van 265 MB zal er niet erg veel verschil in zitten in het aantal )..
Corien


Die extra stop is om te compenseren voor de kleinere sensor van de digiSLR en de wat hogere eisen die je (ik in ieder geval) stelt als je het bestand in 100% op het scherm bekijkt.
Het was niet de bedoeling om de belichting een stopje meer te geven. DIe moet gewoon goed zijn.
De DOF regels die in de calculator gebruikt worden zijn voor film.
Grijskaart is wel handig voor de belichting natuurlijk maar niet echt nodig.
Als je niet zo heel veel foto's kunt schieten dan heb je vast wel ruimte genoeg om het in raw te doen.
Je kunt er dan achteraf (op de computer) veel meer aan regelen (witbalans oa.).
Capture One is hier perfect voor (wel wat ingewikkeld). Probeerversie kun je gratis een aantal weken gebruiken.

Ik hoop voor je dat dat energiegebrek veroorzaakt wordt door iets waar het woord beterschap op van toepassing is.
Laat (door iemand anders) het paard van te voren al wat rondjes draven.
Kom er zelf pas bij als dat allemaal klaar is. Dan is ie mischien wat rustiger en staat hij er ook wat alerter (neusgaten opengesperd) bij.
Je kunt dan meteen beginnen met fotograferen en het maximale uit de tijd halen die je hebt.
In ieder geval succes.