Stelling: fotografie te makkelijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Stelling: fotografie te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 11:28

Stelling: Iedereen kan mooie foto's maken met een digitale camera en met behulp van photoshop.


Veel mensen hebben tegenwoordig een digitale camera en schieten zo een paar honderd plaatjes. Ook mensen die niet zoveel met licht, achtergrond en het onderwerp bezig zijn kunnen zo mooie foto's maken, er zit altijd wel een goeie bij. Is ie niet helemaal perfect dan wordt er even gephotoshopt en voila een prachtig plaatje om aan de rest van de wereld te showen en iedereen prijst jou om je talent! Scheve mond

Zoals ik in andere topics weleens heb vermeld werk ik nog steeds met mn oude Pentax SLR die volledig handmatig is en geen flits heeft. Ik heb hem al ruim 5 jaar en kan er nu prima mee overweg! Natuurlijk zijn niet alle foto's even goed en is zo'n grote camera niet altijd handig, maar ik ben er erg blij mee. Op het moment heb ik meer respect/waardering voor mensen die nog 'ouderwets' fotograferen! Cheese!

Kom maar op met de discussie! Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:33

ik vind het eik wel meevallen, je kunt een plaatje bewerken wat je wilt,maar dat gaat de kwaliteit niet altijd ten goede.
tuurlijk scheelt het als je wat met het licht ed kan spelen,
maar ik denk dat het enige ehcte gemak van een digi is, dat je de foto's meteen kan bekijken (op je toestel) en als ze mislukt zijn , je ze meteen kunt wissen,je maakt met een digi dus evenveel slechte foto's als met een oud toestel, enigste wat scheelt is je portomonee !!!! dus wat is dan wijsheid?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:00

Als ik de foto's op ITP en HAW zie, dan is foto's maken blijkbaar niet gemakkelijk. En ook de nabewerking blijkbaar niet. Zelfs als je een paar honderd plaatjes schiet, hebben de meesten blijkbaar toch niet het geluk dat er een goede tussen zit.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:04

Ik vind fotografie helemaal niet makkelijk ook niet met een digi.
Moet je veel proberen en doen om er wat moois van te maken.
En als laatste probeer ik dan nog wel photoshop maar die red ook niet alles.
Ik wil graag mooie dieren foto's maar dat valt heus niet mee hoor

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:23

Ik denk dat je in de basis gewoon wel goed moet kunnen fotograferen, maar met photoshop is er dan nog wel behoorlijk wat goed te maken als een foto net niet geworden is zoals je wilt. Het is gewoon erg makkelijk om even een vlek weg te werken, iets onscherp te maken wat teveel in het oog springt, je uitsnede te veranderen en dat soort dingen. Met de ouderwetse fotografie kun je op zich ook best wat doen (als je zelf afdrukt) alleen is dat veel minder makkelijk.

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:42

Dat bewerken van foto's is natuurlijk niet iets specifieks van digitale fotografie.
Negatieven en dia's kun je scannen en dan op dezelfde manier bewerken.
Fotograferen met een digitaal toestel is even moeilijk of makkelijk als met een analoog toestel.
Het grote verschil is de mogelijkheid tot controle en het feit dat de 'rem' om veel foto's te maken en dingen te proberen weg is.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:49

Ik heb geen digi maar ik vind foto's maken niet makkelijk hoor... tenminste niet het maken van écht mooie foto's Knipoog

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:24

Nee, het wordt niet te gemakkelijk om foto's te maken. Digitaal is wel ideaal voor mensen die niet zo handig zijn met fotograferen, die hoeven dan geen kapitalen te spenderen aan rolletjes en ontwikkelen/afdrukken.
Ik heb wel gehoord dat professionele fotografen een digitale pocketcamera meenemen, om de instellingen voor de grote camera te bepalen. Maar ik denk dat je (als prof zijnde) je camera goed genoeg moet kennen, dat je de digi niet nodig hebt daar voor.
Voor internet is het natuurlijk ideaal. De foto die ik laatst van mijn dooie goudvis had gemaakt, stond 2 minuten later op bokt... Haha!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:27

Proffesionele fotografen gebruikten al heel lang polaroids om direct een afdruk te verkrijgen en zo te zien of de compositie c.q. het licht in orde is.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:52

Wind schreef:
Stelling: Iedereen kan mooie foto's maken met een digitale camera en met behulp van photoshop.
denk je dat in de analoge fotografie nooit foto's werden bewerkt en geretoucheerd?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 17:08

SuperPepeijn"]
[quote="Wind schreef:
Stelling: Iedereen kan mooie foto's maken met een digitale camera en met behulp van photoshop.
denk je dat in de analoge fotografie nooit foto's werden bewerkt en geretoucheerd?
[/quote]

jawel!

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:16

Fotografie is niet makkelijk...
Iedereen kan foto's maken, maakt niet uit hoe oud en hoe goed je er in bent, het is voor iedereen mogelijk om te doen en iedereen heeft een uiteindelijk resultaat met het 'beeld' erop wat zij vast wilden leggen.

Maar het is de manier waarop je fotos maakt, hoe je omgaat met het licht, de compositie en het totaal beeld.


[edit spelfout Haha! ]

dihjo

Berichten: 155
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:09

Dniesy schreef:
Fotografie is niet makkelijk...

Maar het is de manier waarop je fotos maakt, hoe je omgaat met het licht, de compositie en het totaal beeld.




En dan nog de mening van een ander.....smaken verschillen nogal sterk, maar moet je je niks van aantrekken.

Ben wel van mening dat digitale fotografie een hoop mensen mooie paardenfoto's laat maken die ze anders nooit gemaakt zouden hebben, om reden van kosten. Er zitten een hoop lucky shots tussen, en dat is het grote extra wat digitaal ons gebracht heeft.
(Trouwens professionals gebruiken ook al bijna geen polaroid meer. Die hangen een digitale achteerwand aan hun middenformaat analoge camera's, en kijk eens naar de persmensen/paardenfotografen, die lopen allemaal met een Canon D of Nikon D serie om hun nek)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:25

Foto's die op ITP en HAW staan worden gemaakt voor het functionele, niet voor het mooie en er wordt niet altijd gedacht aan compositie, licht en onderwerp. Als iemand op HAW foto's plaatst van een paard dat gelongeerd wordt, licht de aandacht alleen op scherpte, puur omdat het paard dan beter te zien is in zijn bewegingen. Ik denk dat iedereen wel weet dat foto's maken hartstikke moeilijk is, wil je het precies goed doen. Maar ik denk dat foto's die hier op bokt staan veelal geen goed voorbeeld zijn voor een discussie als deze.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:00

Dat ben ik met je eens XoNo. Dus maar te hopen dat velen in dit forum tips op komen doen hoe het beter kan Lachen

mayb2

Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:09

Een digi is natuurlijk erg fijn, snel, goedkoop ? en makkelijk.
Maarrrr, zo lang je niet een digi hebt die de instellingen van een "ouderwetse"(spiegel)reflexcamera heeft, zoals o.a. dieptescherpte, diafragma en sluitertijdinstellingen zullen de digifoto's niet zo mooi zijn als de gewone camera.
Helaas zijn de digi's die deze mogelijkheden wel hebben ook een flink stuk duurder.
Maar het is maar net wat je zelf wilt en waar voor je het gebruikt, toch?
Gr. Ton

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:33

Hoop ik ook pegasus Knipoog
Ik zeg niet dat ik mooie foto's kan maken. Ik heb ten eerste ook alleen een simpel digitaal cameraatje (Nikon coolpix 3100). Cameraatje van nog onder het gemiddelde. Hij neemt grappige fotootjes, maar fotografisch en technisch gezien zijn ze hartstikke slecht natuurlijk Haha! Dus ik pas ook (nog!) niet in het rijtje van mensen met goede foto's. Ik hoop dat ik dat binnenkort niet meer hoef te zeggen. Ik krijg namelijk een canon eos 300d.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:50

ik kan veel betere foto's maken met een goede camera dan met de mijne. ik vind het veel gemakkelijker met een goede cam, trek parcoursfoto's, die zijn steeds scherp, galop/draffoto's, meestal mooi scherp... maar mijn toestel zou in zoiets bv waardeloos zijn. hoewel er ook mooie plaatjes bijzitten.

ik vind het moeilijk om goede foto's te maken (van dieren) als je alleen bent. kan goed overweg met uitzicht, compositie, maar als er dieren bijkomen heb je toch iemand nodig die ze stuurt, ik ben er niet zo snel in.

stelling: half en half... je haalt er zó de écht goeie foto's uit; die maak ik niet.

bovendien was ik veel beter af met mijn oud toestelletje (1e leerjaar) dan met een digi, ik trek veel scherper met de gewone!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:54

Ik gebruik liever een digi(nu nog een aanschaffen Schijnheilig ), omdat het mij niet uitmaakt of het nu goed of slecht is. Ik fotografeer graag, maar ik wil vooral foto's die duidelijk en mooi zijn. Als je drie digitale foto's achter elkaar trekt, staan op één foto misschien de oren van het paard naar voren, en voor de rest zijn ze hetzelfde.
Dan heb ik liever dat het maar simpel en gemakkelijk is met een goed resultaat dan moeilijk met maar zelden een goed resultaat.