Foto's organiseren op de PC

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Foto's organiseren op de PC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 19:00

Hoe organiseren jullie je foto's op de pc? Ik ben echt altijd bepaalde foto's kwijt en zou ze graag netje bij elkaar willen hebben, op volgorde of op datum. Hoe doen jullie dit, en is er misschien een bepaald programmaatje voor?

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:53

Je kunt er wel programmaatjes voor kopen ja... zelf heb ik geen digi dus niet echt dat probleem op de computer Knipoog
Je kan natuurlijk verschillende mappen maken en je kunt altijd sorteren op wat je wilt (datum of naam bijvoorbeeld...)

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:07

Ik maak altijd hele mappen, van Ilkkah bijvoorbeeld:
Daar staan weer mapjes in waar bij 1tje bijv. fotos van mij op ilkkah instaan, andere van mijn zus op ilkkah weer andere ilkkah alleen.
Maar ben nu bezig alles eraf te halen, omdat de compje binnenkort weer helemaal leeggegooit moet worden.
Zet nu alles op floppie en die gaan in een hele grote kaartenbak netjes op volgoorde Lachen

Geef zelf ze ook altijd duidelijke namen zodat ik weet uit welke map ze komen bijv: Ilkkah en ik17
Of: Iris koppie9

Is heel handig altijd Lachen

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:33

Meestal maak je foto's van bepaalde evenementen of met een bepaald onderwerp. Ik zou dan ook de foto's onderverdelen in mapjes met het onderewerp als naam, bijv "vakantie_belgie", daarbij zou ik de datum daarin vermelden, dus dan wordt het: "2003-06-30_vakantie_belgie" (expres eerst het jaar en dan de maand en dan de dag, dat gaat namelijk altijd goed met sorteren). In de map zou ik de foto's op datum zetten, dat is dan ook tegelijk de volgorde waarin ze gemaakt zijn.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 09:03

Ik heb eigenlijk alleen maar paardenfoto's en het zijn er zoveel Scheve mond
En hoe doen jullie dat met foto's die je bewerkt/verkleind hebt, laat je die ook in die map staan of maak je daar weer een aparte naam voor aan.
Want ik stuur redelijk veel foto's naar anderen door, maar de originele versie wil ik graag ook houden.
Ik denk dat ik eens op zoek ga naar een handig programma Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:21

ik sorteer ze op datum door al die van een dag in een map te steken
bv ik start met 001 - 201203. de foto's in de map kan ik geen naam geven... dat kon met het vorig toestel wel. maar dit niet. de volgende map is dan bv 002 - 271203. zo doe ik het. blijft wel overzichtelijk.

de bewerkte steek ik in een submap in de map waar de originele zitten.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:24

Wij hebben mappen per maand. Dus gewoon bv. dec-2003 etc.
Werkt best makkelijk vind ik.
Foto's van speciale gelegenheden of bv reportages stop ik in een aparte map, bv. wedstrijd 12 juli 2003

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:09

Ponyzotje: je hebt die nummers niet nodig als je de datum omdraait, dus eerst jaar dan maand en dan de dag (zoals wmijn ook al zei Knipoog). Dus: 031227 ipv 002 - 271203 Haha!

Ik ben zelf nog steeds op zoek naar een of ander programma waarmee je je foto's kan beheren en kan categoriseren. Dus dat je b.v. ook aan kan geven wie er op de foto staan, waar deze gemaakt is, door wie, wat het onderwerp is, etc, etc. Maakt het veel gemakkelijker om snel selecties te maken als je een foto nodig hebt van een bepaald onderwerp. Er zijn verschillende programma's als dit maar ik heb nog steeds niets gevonden dat me helemaal aanstaat. Zoek eigenlijk vooral iets dat ook serverbased is en dan liefst via een database/HTTP. Handig met backuppen, het beheren van je foto's op afstand en het toegankelijk maken van je collectie. Dus als er iemand iets weet Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:10

ja, handig, dat wel Haha! maar ik vind het duidelijker met die cijfertjes, eigenlijk. maar je hebt volkomen gelijk, handiger Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:40

Ik heb gewoon mappen met de datum.
En de camera geeft elke foto automatisch een nummer.
Weet meestal nog wel welke foto in welke map zit dus dat is wel makkelijk.

Helaas verdwijnen er wel steeds foto's uit mijn broer z'n map (toevallig die waar ik + pony op sta Verward), dat ie dan ff zo sociaal is om ze naar mijn map te kopieeren.