dikke klieren-wat kan dat zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

dikke klieren-wat kan dat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 12:20

hoi,
ik heb sinds gister hele dikke klieren. Een collega heeft dit al een aantal weken en heeft nu bloed laten prikken. Wat kan het, behalve ziekte van pfeifer, nog meer zijn? wat zijn behalve moeheid, nog meer symptomen van ziekte v. pfeiffer?

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:21

Een ontsteking Verward

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:23

die ziekte van pfeiffer, die moesten ze afschaffen, sinds er hier eens iemand op bokt is geweest die dat vermelde heeft 3/4 van bijt ineens pfeiffer, escuses voor de mensen die het wel hebben hoor.

meid het is gewoon de tijd van het jaar, flinke keelontsteking, opgezette klieren, griep, denk daar eerst eens overna!!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:23

Toen ik pfeifer had was ik super snel moe en zwakjes, en had ik veel hoofdpijn en last van mn keel.

Het zou trouwens ook kunnen dat je Angina hebt (soort van keelontsteking geloof ik) dat heb ik bijna ieder jaar, ik heb er meestal ook koorts bij, maar ik weet niet of dat altijd zo is.
Daar krijg je een peniciline kuurtje voor en dan is het zo over!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 12:28

isabelle schreef:
die ziekte van pfeiffer, die moesten ze afschaffen, sinds er hier eens iemand op bokt is geweest die dat vermelde heeft 3/4 van bijt ineens pfeiffer, escuses voor de mensen die het wel hebben hoor.

meid het is gewoon de tijd van het jaar, flinke keelontsteking, opgezette klieren, griep, denk daar eerst eens overna!!


Ik ben net ziek geweest (paar weken geleden) en had daarbij wel keelontsteking en griepachtige dingen, maar das nu weer over!
ben wel moe, maar das al een paar maanden zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:29

Keel ontsteking kan het zijn.
Maar keelontsteking heb je ook vaak voordat je pfeiffer hebt.

En isabelle, pfeiffer komt gewoon veel voor omdat het makkelijk over draabaar is, dus helemaal niet gek dat je er veel over hoort.
Maar pfeiffer is wel een ziekte waar je serieus over moet denken.
Denk je er te licht over, kan het chronisch worden.
Dus al mensen zeggen dat ze snel moe zijn, hoofdpijn hebben enz, is dat geen gezeur.
Heb je pfeiffer luister dan goed naar je lichaam en rust ook echt.
Ook al heb je er geen tijd voor.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:34

Volgens mij zijn je klieren al opgezet als je flink verkouden bent, dus een beetje grieperig. Bij mij is het in ieder geval het eerste symptoom van een griepje.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:36

wat je klieren doen , is bacterien en ziektekiemen opslaan om het lichaam zo "beter" te maken. als je dus ziektekiemen binnenkrijgt, en je lichaam is er gevoelig voor ( dus niet imuun) dan worden je klieren dus dik en word je dus grieperig of verkouden oid
die dikke klieren is dus echt niets om je zorgen over te maken, zodra het weer weer veranderd, heb ik dikke klieren omdat ik daar erg gevoelig voor ben
dus ik zou me niet druk maken alsk jou was!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:39

oh ja en je kunt beter niet vragen wat de symptomen zijn , vaak als je weet wat de symptomen zijn , en je denkt dat je het hebt, dan is de kans groot dat jij ook die symptomen (denkt) te krijgen .

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:19

Ik heb ook opgezette klieren als ik verkouden of grieperig ben.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:54

Klieren zetten al snel op als je in de omgeving van die klieren een (lichte) ontsteking hebt. Ik kan zelfs al dikke klieren hebben als ik een beetje oorpijn heb. En inderdaad bij verkoudheid of griep kan je er ook last van hebben en bij keelontsteking ook. Heb je ergens pijn? Als het lang aanhoudt ALTIJD laten checken bij een dokter. Wees gewoon verstandig.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:19

Ik denk dat het gewoon het griepvirus is dat er op dit oment heerst. Keelpijn, dikke klieren, moe, snotterig, hoofdpijn allemaal symptomen hiervan.
Citaat:
die ziekte van pfeiffer, die moesten ze afschaffen, sinds er hier eens iemand op bokt is geweest die dat vermelde heeft 3/4 van bijt ineens pfeiffer, escuses voor de mensen die het wel hebben hoor.

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Het is gewoon een modeziekte geworden. Ook bij de dokters. Ben je moe en heb je dikke klieren? Hup bloedprikken, is vast pfeiffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:22

Tuurlijk kan het verkoudheid zijn, is het meest logische ook.
Maar ik ben het niet met jullie eens.
Het is maar goed dat er wel snel bloed geprikt word.
Want pfieffer is altijd heel erg onderschat geweest en gelukkig de laatste jaren wat minder. Eindelijk!!!
Ik weet hoe het is om dus na pfieffer chonisch ziek te blijven en dus heel je leven het gevoel van pfieffer te hebben, ruilen?

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:22

Vora schreef:
Ik denk dat het gewoon het griepvirus is dat er op dit oment heerst. Keelpijn, dikke klieren, moe, snotterig, hoofdpijn allemaal symptomen hiervan.
Citaat:
die ziekte van pfeiffer, die moesten ze afschaffen, sinds er hier eens iemand op bokt is geweest die dat vermelde heeft 3/4 van bijt ineens pfeiffer, escuses voor de mensen die het wel hebben hoor.

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Het is gewoon een modeziekte geworden. Ook bij de dokters. Ben je moe en heb je dikke klieren? Hup bloedprikken, is vast pfeiffer.


Achja, ik heb 2 jaar geleden ook pfeiffer gehad, bijna iedereen!! krijgt in z'n leven pfeiffer. Het is dus niet zo gek dat veel mensen denken dat ze het hebben, want de symptomen zijn met name moeheid/keelpijn ed (iig bij mij) en dat hebben vrij veel mensen best vaak.

Gewoon ff bloedprikken en dan weet je het zeker, en bij pfeiffer kun je beter het zekere voor het onzekere nemen, want het klinkt onschuldig, maar mijn ex-vriendje had het (waarschijnlijk) van mij gekregen en kon 4 maanden niet naar school, en heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen omdat z'n hele milt naar de knoppe was door pfieffer!

Bijna iedereen krijgt in z'n leven een keer pfieffer (zei mijn huisarts) alleen merken de meeste mensen er niets van, maar de mensen díe het merken kunnen er ook vreselijk last van hebben!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:24

runningkawa schreef:
Tuurlijk kan het verkoudheid zijn, is het meest logische ook.
Maar ik ben het niet met jullie eens.
Het is maar goed dat er wel snel bloed geprikt word.
Want pfieffer is altijd heel erg onderschat geweest en gelukkig de laatste jaren wat minder. Eindelijk!!!
Ik weet hoe het is om dus na pfieffer chonisch ziek te blijven en dus heel je leven het gevoel van pfieffer te hebben, ruilen?



jij was eerder Knipoog

maar wat Runningkawa kort samenvat bedoel ik dus ook OK dan!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:32

Laat toch maar ff bloedprikken.

Ik heb zelf ongeveer een halfjaar met Pfeiffer rondgelopen omdat ik dacht: tja, beetje moe, beetje lang verkouden (ook dikke klieren idd, daar schijnt het vaak mee te beginnen), trekt wel weg. (ben zo'n type: huisarts? wat is dat voor fenomeen?) Wegtrekken deed het dus niet. Ik merkte pas dat er toch echt iets goed mis was toen ik opeens geen trap meer opkwam zonder duizelig te worden en bijna mijn auto op de A1 met het lieve gangetje van 120 de vangrail in boorde omdat ik m'n ogen niet open kon houden. Na onderzoek bleek het Pfeiffer. Nu ben ik bijna een jaar verder en toch heb ik vaak het idee dat het nooit helemaal weg is gegaan. Ik ben nog steeds wel eens draaierig, snel moe, heel bevattelijk voor griep e.d.

Kortom, had ik het nou maar meteen goed laten onderzoeken in plaats van ermee door te lopen, denkend dat het maar een verkoudheid was. Had me veel sh*t bespaard...

edit: Sluit me verder aan bij Kawa. Denk er maar niet te licht over.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 20:11

Mijn collega heeft dus wel pfeiffer. Ik ben net 2x ziek geweest en heb het nog nooit gehad dat mijn klieren opgezwollen waren, maar je ziet ze nu echt zitten in mn hals.
Nou ja ik voel me net weer wat beter sinds de griep en haaaaaaat bloedprikken, dus ik kijk het maar ff aan.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:16

samantha23 schreef:
Volgens mij zijn je klieren al opgezet als je flink verkouden bent, dus een beetje grieperig. Bij mij is het in ieder geval het eerste symptoom van een griepje.

ja dat dacht ik ook Verward

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:47

voor de mensen die inderdaad pfeiffer hebben is het ook erg en ik ben ook blij dat het niet onderschat word maar vergelijk mensen niet met mensen aub, soms is het bang zijn voor een ziekte die je misschien geneens hebt nog veel erger dan de ziekte zelf!!!

het is niet zo als je moe bent en opgezette klieren hebt dat je dan gelijk gebombardeerd moet worden met pfeiffer of is iedereen die hier ziek is zo fit dan?? nou ikke niet hoor, dan ben ik ook moe!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:50

Maar als het langer aanhoud dan normaal is het helemaal niet gek om dan een keer langs de huisarts te gaan. Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:56

Vora schreef:
Ik denk dat het gewoon het griepvirus is dat er op dit oment heerst. Keelpijn, dikke klieren, moe, snotterig, hoofdpijn allemaal symptomen hiervan.
Citaat:
die ziekte van pfeiffer, die moesten ze afschaffen, sinds er hier eens iemand op bokt is geweest die dat vermelde heeft 3/4 van bijt ineens pfeiffer, escuses voor de mensen die het wel hebben hoor.

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Het is gewoon een modeziekte geworden. Ook bij de dokters. Ben je moe en heb je dikke klieren? Hup bloedprikken, is vast pfeiffer.


Ik ben het hier ook absoluut niet mee eens. Ik was al jaren moe en telkens konden ze niks vinden. Totdat ik bijna was flauwgevallen in een discotheek en de week erop griepverschijnselen kreeg. Alleen kon ik niks meer doen, niet eens meer mijn arm optillen. Ik had ook opgezette klieren, kreeg 40 graden koorts en werd helemaal geel. Alleen zag de dokter dit niet, dus die dacht dat ik griep had. Ik kreeg dus peniciline, waar ik dus allergisch voor bleek te zijn.
2 Dagen later kwam de uitslag waaruit bleek dat ik pfeiffer had. Intussen kreeg ik allergische reactie op de peniciline, waardoor mijn huid ook nog eens wegbrandde van binnenuit. Je kunt je denk ik niet voorstellen hoe pijn dat doet en hoe erg het jeukt.
Het is nu meer als 1,5 jaar geleden, maar ik heb er ook chronische vermoeidheid aan overgehouden.
Vat het dus niet te licht op...
Mensen kunnen het zich ook niet voorstellen dat je ziek bent, want je ziet er van de buitenkant gewoon gezond uit, terwijl je dat dus absoluut niet bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:01

Citaat:
Mensen kunnen het zich ook niet voorstellen dat je ziek bent, want je ziet er van de buitenkant gewoon gezond uit, terwijl je dat dus absoluut niet bent.

En dat is dus het ergste.
Je bent maar lui een aansteller of weet ik veel wat.
Jammer dat je met die mensen niet een week kunt ruilen, wedden dat ze snel anders denken.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:08

Idd, ik heb het toen echt heel zwaar gehad, iedereen laat je vallen omdat je zogenaamd zielig doet. Vreselijk. Mensen die niet weten waar ze over praten doen er vaak veel te licht over!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:01

Ziekte van Pfieffer is eigenlijk levenlang moe. Ik ben 2 jaar ziek geweest, dat was 20 jaar geleden en nog steeds moet ik opletten dat ik genoeg slaap en gezond eet. Het blijft in je lichaam en je wordt door jezelf gestraft als je er te licht over denkt. Eet niet te veel gekruid eten, varkensvlees, chocola en te vet eten. Er zijn nog een aantal dingen waar je mee uit moet kijken.
Mijn neef had waarschijnlijk ook Pfeiffer gehad en heeft niet naar zijn lichaam geluisterd. Hij is er mee doorgelopen en nu heeft hij ME.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:10

Ik doe niet te licht over de ziekte van pfeiffer, ik weet dufels goed wat het is. Ik heb het zelf ook gehad, en net als Phia zegt je blijft er eigenlijk je leven lang last van hebben.
Maar als iemand moe is zeggen mensen vaak direct al dat hij/zij de ziekte van pfeiffer heeft zonder dat eerst te laten testen. En op dit moment heerst er een griep virus met dezelfde symptomen als missnynke beschrijft.
Trouwens Phia, hoe gaat het met je schildKLIER, ik moet binnenkort ook weer naar de dokter voor controle.