Zelf afdrukken of via centrale (en welke)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Zelf afdrukken of via centrale (en welke)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 01:52

Op evenementen druk ik de fotos af met een Kodak 8500 dey-sub printer. Vanwege de hoge kosten van die fotos doe ik nabestellingen bij de foto zaak. Die heeft een zelfbedieningsstation en laat ze bij Fuiji afdrukken.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn zelf gemaakte afdrukken véél mooier van kwaliteit vind dan die van de afdrukcentrale. Vooral voor fotos met veel ruis lijkt het deysub procede veel meer vergevigingsgezind dan de naar mijn smaak veel te harde inkjet die fuiji gebruikt. Bovendien zie ik regelmatig krasjes op de fotos van het papiertransport.

Iemand andere ervaringen (van andere ontwikkelcentrales?)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 01:58

Nog niet maar ik ben wel van plan eens flink te gaan experimenteren. Probleem met de meeste centrales is dat er standaard een berg filters over je foto's heen gaan Huilen Echt enorm bagger als je in Photoshop al alles precies gemaakt hebt zoals jij het wilde hebben. De centrale gaat dan nog crap als autolevels doen en de saturation omhoog gooien, enorm bah Haha!

Wat je dus beter kan doen is je foto's naar een zaak brengen waar ze zelf zo'n enorm afdruk bakbeest hebben staan of afgeven bij een fotovakcentrale. Laatste kost wat meer maar dan heb je ook wat Knipoog Bij het afgeven bij zo'n 1 uurs service waar ze een eigen printer hebben moet je wel wat geluk hebben, sommige bedrijven snappen er niets van dat je die standaard pre-processing er niet bij wilt hebben...

Maar over het algemeen vind ik de kwaliteit van de meeste centrales niet eens zo heel erg bagger. Het is alleen irri dat het er niet altijd helemaal uitkomt zoals jij het wilt hebben.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:23

Ik heb zelf helaas geen afdrukmogelijkheden (niet digitaal, geen doka) dus ben afhankelijk van andermans kunnen. Als ik veel foto's heb geschoten, breng ik ze voor het ontwikkelen naar de Schlecker. Heerlijk goedkoop. De geslaagde foto's zoek ik er vervolgens uit en laat ik opnieuw afdrukken bij een vakfotograaf bij mij in de straat. Is dan wel duurder, maar scheelt omdat je het om een paar foto's laat gaan. Bovendien is die vakfotograaf heerlijk gedreven en de afdruk komt niet met me mee naar huis, voordat de fotograaf met mij tevreden is over de kleuren.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:43

Sinds ik in een fotozaak werk druk het ik liefst persoonlijk mn foto's af in de 1-uur machine. Dan kan ik nog wat correcties doen. Voor die tijd deed ik alles via de Trekpleister. Ik krijg flink wat personeelskorting, en laat mooie foto's regelmatig een maatje groter afdrukken (13x18 of 20x30). We werken met Kodak voor het opstuurwerk, maar in de snelservice-machine zit fujipapier ( Verward ). Niet belangrijke rolletjes laat ik opsturen en de goeie foto's druk ik nog een keertje af op beter papier.

Als je je foto's laat opsturen gaan ze de printer in en worden ze afgedrukt zoals je ze hebt gemaakt. Bij de snelservice worden ze per foto beoordeeld en zonodig bijgesteld. Je kunt ook aangeven dat je ze ongecorrigeerd wil hebben. Veel fotograven willen dat niet omdat ze met bepaalde instellingen en kleureffetcten hebben gewerkt.

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:09

Hier staat een overzicht van een heleboel (alle?) zaken waar je digitale foto's kunt laten afdrukken.
http://www.fotoapparatuur.nl/tarieven.asp
Handig is dat er een beoordeling bijstaat plus commentaar van mensen die er al wat hebben laten afdrukken.
Ik heb zelf verschillende zaken geprobeerd en ze waren allemaal best goed.
Er zit wel iets kleurverschil in de foto's maar dat zie je pas goed als je ze naast elkaar legt.
De Hema was het goedkoopst dus daar zal ik nog wel vaker wat naar toe brengen.
De 1 uurs digitale service is wel snel alleen kwalitatief ietsje minder en natuurlijk ook duurder.
Ik kon wel altijd opgeven of er wel of niet iets aan de foto's gedaan moest worden (natuurlijk nee aangevinkt/gezegd) en dat leek ook te kloppen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:06

Pffff, boter op hun hoofd ? Ze geven zichzelf de beste beoordeling ....
Overigens zijn er ook afdrukbedrijven voor professionele fotografen. In Tilburg brachten we (de fotoclub) altijd onze negatieven naar toe omdat we geen geld voor een dure kleurendoka hadden. Tegenwoordig zullen die ook wel digitale foto's verwerken. Iedere foto wordt individueel afgewerkt, dus de kwaliteit is erg hoog.