Verschil dak- en thuisloos

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Verschil dak- en thuisloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 01:55

Een beetje een rare vraag misschien, maar wat is het verschil tussen een dak- en een thuisloze? Zijn er mensen die in de begeleidende zorg werken die weten wat er met die termen bedoeld wordt? Of zijn het gewoon 2 namen voor hetzelfde principe: iemand zonder vaste woon of verblijfplaats.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 02:02

Do the Google Tong uitsteken

Citaat:
In de analyse en rapportage van de resultaten van dit onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen feitelijk dak- en thuislozen, residentiƫle dak- en thuislozen en marginaal gehuisvesten. Van feitelijk dakloos wordt gesproken wanneer men buiten, op straat of in de (laagdrempelige) nachtopvang verblijft. Van residentieel dakloos (of thuisloos) wordt gesproken wanneer men vaste bewoner is van een sociaal pension, daklozeninternaat of anderszins over een woonruimte in de Maatschappelijke Opvang beschikt. Van marginaal gehuisvest wordt wel gesproken wanneer de huisvesting geen garantie biedt op langdurig verblijf. Men verblijft bijvoorbeeld in een kraakpand, commercieel pension of caravan of woont in bij familie of vrienden.

bron: http://www.drugresearch.nl/Samenvatting ... werven.htm

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 02:22

emotioneel/psychologisch gezien heb je ook een verschil tussen dak en thuisloos..
Je kunt naar "een" huis gaan en je niet thuis voelen....bij oa huwelijks of relatieproblemen..
En je kunt naar je brug gaan en je thuis voelen..

Ik denk dat daarbij ook nog eens het materialistische komt: Groot huis (als status symbool) en je daarom niet thuis voelen..dus gewoon het thuis/nest gevoel...

En bij kinderen (wees of uit huis geplaatst) wel een dak boven hun hoofd maar gen thuis-gevoel..

Je kunt er heel diep over nadenken wat die definities inhouden:
Juridisch
maatschapelijk
gevoelsmatig en dan ook nog eens onderverdeeld per groep....
enz...


Voor mij is een dakloze iemand die geen eigen (gehuurd/gekocht/inwonend maar wel bijv. door oa leger des heils een onderkomen hebben) dak boven hun hoofd hebben...
Thuisloos: geen heenkomen, het niet ik ben thuis gevoel. Maar hebben wel een da boven hun hoofd (gehuurd, gekocht of inwonend)

maw iedereen zal er een andere definitie over hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 02:22

Lachen thnx

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 02:26

Oke nog 1x dan.
Een dakloze is iemand die in een doos woont. De doos is van boven geopend anders kan hij/zij er niet in.
En zoals Steef al vertelde is een dakloze iemand die kranten verkoopt.

Nee even serieus !
Ik denk dat een dakloze een 'ouder' iemand is en een thuisloze een puber oid is die het huis uit geschopt is.

Mischien is er wel geen verschil alleen het verschil van woordkeuze?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:05

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:49

BartVB schreef:
Do the Google Tong uitsteken

Citaat:
Van residentieel dakloos (of thuisloos) wordt gesproken wanneer men vaste bewoner is van een sociaal pension, daklozeninternaat of anderszins over een woonruimte in de Maatschappelijke Opvang beschikt.
Van marginaal gehuisvest wordt wel gesproken wanneer de huisvesting geen garantie biedt op langdurig verblijf. Men
verblijft bijvoorbeeld in een kraakpand, commercieel pension of caravan of woont in bij familie of vrienden.


Ik denk dat ze mij bedoelt Haha!