wat doe je met filters?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:20

Die kleurenfilters worden voornamelijk gebruikt voor zwart/wit fotografie schijnt Haha! Blauw filter verminderd de hoeveelheid rood, of hoe zit dat ook alweer?

Ik ben niet zo'n filtertyp. Denk dat ik een paar UV filters koop maar eigenlijk puur en alleen als bescherming voor het front element van m'n objectieven. Verder misschien een polarisatiefilter om luchten wat blauwer te krijgen en irritante schitteringen te verminderen (glas, water, etc).

De rest kan je allemaal veel beter en nauwkeuriger met Photoshop doen Knipoog

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje



BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:50

En de whitebalance van je camera (die bijna nooit goed gokt wat voor een licht je hebt).

Oh ja, nog een tip meteen! Zorg dat je altijd een neutraal grijs of helemaal wit stukje papier ofzo bij je hebt. Bij een hele hoop camera's kan je handmatig de whitebalance goedzetten.

Wat je natuurlijk ook kan doen is alles in RAW opslaan (als je camera dat ondersteund) en het achteraf doen maar dat blijft nogal een ge(#(@#&#@ vind ik Knipoog

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Bonte_, Amable, Amazonbot, Animal, Ashleytjuhh, ellen05, Evito_06, fleurtjeuh, gerlindie, Googlebot, GrapeshotBot, haffiefreak, IASCrawler, IndianSu, karlli, Ketly, Lalladidoo, lotte_dl, Maanon_, Marloes_92, MayoNeighs, mylittlejoy, sasja0705, Sastaic, stijntilla, topsylover, Unit, valine, xAlice, Yellowbird en 154 bezoekers