Detailfoto's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Detailfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 18:42

Hebben jullie nog tips om zo mooi mogelijke detailfoto's te maken?
Het enige wat ik altijd doe is mijn camera op Makro instellen en een foto maken en meestal lukken ze dan ook nog Knipoog

Hebben jullie ook nog voorbeelden van (zelfgemaakte) detailfoto's die heel mooi gelukt zijn?

En wat vinden jullie van deze foto's (heb ff url geplaatst omdat anders het beeld een beetje uitgerekt werd)?
http://www.clubs.nl/ClubsData/227980/in ... notjes.jpg

http://www.clubs.nl/ClubsData/227980/in ... Detail.jpg

http://www.clubs.nl/ClubsData/227980/in ... i%2008.jpg
Vind het wel jammer dat je nog de staart van het andere paard ziet aan de linkerkant.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:50

Volgens mij kan mijn digi dat niet Scheve mond

Die laatste foto is vooral erg goed gelukt! (de rest ook hoor, maar die laatste vind ik het mooist)

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:53

Je eerste vind ik erg mooi! Tweede is ook apart, maar iets minder duidelijk. De laatste is prachtig, maar idd. jammer van die staart.
Ik heb een digi met niet zo heel veel knopjes, en af en toe gebruik ik die makro functie ook wel eens, maar ik vergeet het ook vaak *LOL*.

Hier een detailfoto van mij, weer zo'n toevalstreffer. Een veulen wil nl. niet altijd zo mooi stil staan Knipoog.
http://www.clubs.nl/ClubsData/227216/in ... oard02.jpg

[edit] Tip? Let op licht-inval, zorg vooral dat je je digi stil houdt (bij mij mislukken close-ups nl. vaker dan "afstand-foto's") en veel foto's maken Knipoog.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:58

Ik doe dus hetzelfde al jij. Onderstaande foto is gemaakt met mijn digitale camera. Ik vind het jammer dat ik niet helemaal op het goede punt heb scherp gesteld. Mijn tip dus. Zorg dat je altijd op de goede plek scherp stelt. Bij deze foto was het veel mooier geweest als de zaaddoos scherp was geweest en de stengel wazig. Maar ja.......

Afbeelding

Ik heb nu een spiegelreflex camera. Daarmee worden de foto's veel en veel mooier, maar daar heb ik nu geen voorbeelden van op de computer staan. Die moet ik eerst nog inscannen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:09

Haha! Dit is helemaal Willemijns kopje thee Lachen Zal haar wel ff op dit topic wijzen als ze thus is Knipoog

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:16

Helaas heb ik geen macro functie op mijn camera en kan dus niet dichterbij dan en halve meter ofzo.

Mijn tip... vooral goed scherpstellen, zeker als het detail waar je de nadruk op wilt leggen kleiner is dan de achtergrond.. een automaat of halfautomaat wil dan nogal eens de achtergrond scherp pakken... beetje zonde..

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:20

Macro is toch dat roosje op je digi?
Wat ik me nu afvraag.... haha (als het dom is, moet je het gewoon zeggen....) Liggen jullie nu ook helemaal in dat weiland? Of weet ik het waar.....

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:29

Macro is bij ons een tulpje, maar dat kan op iedere camara anders zijn.

Deze foto vind ik zelf wel aardig gelukt...

Afbeelding

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:30

Bij mij ook idd het tulpje dus.... Hele mooie foto... Als ik zoiets doe, dan weerspiegel ik zelf in het oog....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:55

Afbeelding

Lucky shot, door het raam heen. van nog geen halve meter afstand.

carina die foto vind ik prachtig!

Mikkie je geeft zelf al aan dat de focus eigenlijk op een ander punt had moeten liggen, was zeker een camera die automatisch het midden als scherpste punt stelt? Zo een heb ik ook, dan heb ik de volgende tip voor je: Neem je daadwerkelijke focus in het midden, druk je knopje half in, tot het lampje brand. Verschuif dan je focus en tadaa het goede punt is scherp (als het goed is).

Het zou wel leuk zijn als er niet alleen foto's geplaatst worden maar ook commentaar (positief en negatief) op anderen.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:06

Spirit die eerste foto van jou vind ik echt super!

Yoline, de jou vind ik ook wel mooi alleen vind ik het een beetje saai omdat het alleen maar die kleur is. Ik denk dat hij net iets mooier was geweest met nog wat gras/lucht erbij. Maar dit is alleen maar mijn menig Haha!

Sjimmy, mooi gemaakt! als ik door het glas wil fotofraferen krijg ik er altijd zo'n witte 'lijn' op. Ik zal anders eens kijken of ik er nog een foto van kan vinden Lachen

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 23:22

SymO schreef:
Wat ik me nu afvraag.... haha (als het dom is, moet je het gewoon zeggen....) Liggen jullie nu ook helemaal in dat weiland? Of weet ik het waar.....

*LOL*
Bij die laatste foto lag ik idd op de grond Bloos

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 08:55

Spirit"]
[quote="SymO schreef:
Wat ik me nu afvraag.... haha (als het dom is, moet je het gewoon zeggen....) Liggen jullie nu ook helemaal in dat weiland? Of weet ik het waar.....

*LOL*
Bij die laatste foto lag ik idd op de grond Bloos
[/quote]

Ben ik dus niet de enigste die zo maf is Schijnheilig Je krijgt alleen van die rare gezichten altijd, haha

Maar weer ontopic:
Die duif is echt stoer! Echt precies het goede moment ed. Kiekeboe! Clown

Foto's RK:
Laatste foto vind ik het mooist..... Niet veel aan toe te voegen perfect genomen ed.

Hoe doen jullie dat met het oog fotograferen? Ik weerspiegel altijd zelf in het oog terug nl....

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:13

Het mooie van een detailfoto is dat een klein iets heel veel kan zeggen. Maar houd het dan ook detail. Hier zie ik toch veel foto's -hoe leuk ze ook zijn-die geen details maar een compleet beeld weergeven. Een van de bloemfoto's van Runningkawa vind ik al wel mooier; die derde met de meeldraden centraal in beeld. De eerste foto van Spirit is ook leuk,maar zou sterker zijn geweest (denk ik) als de foto alleen de knotjes had weergegeven, nu zie je ook nog de achterhand in beeld. De oogfoto van Carina: erg leuk en heerlijk scherp!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:46

Erg mooie detail foto's, van Spirit vind ik de eerste echt heel erg speciaal genomen. Ik vind het een foto met emotie, hij spreekt. Super!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:15

ik ben net even aan het expirimenteren gegaan hier op zolder... een nietmachine en een puntenslijper gepakt (afstekende kleuren) en proberen maar.

voorbeeld:
Afbeelding

is dit een goede foto?

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:24

Ehm... voor een detailfoto zie ik teveel details Knipoog

Verder hangt het er vanaf wat je wilde bereiken met de foto (compositie, kleurgebruik enzo Haha! ); op die manier kan alleen jij beoordelen of het een goede foto is.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:48

SymO schreef:
Hoe doen jullie dat met het oog fotograferen? Ik weerspiegel altijd zelf in het oog terug nl....


Als ik heel eerlijk ben moet ik zeggen dat ik dat eigenlijk ook niet weet. Ik heb ook nog geprobeerd de instellingen van de camera te achterhalen, maar dat is me niet meer gelukt. Ik geloof dat alles op auto stond...

Wat ik wel nog weet, is dat ik er echt heel dicht opzat, op een cm of 10, en hem helemaal uitgezoomd had, dan blijft hij bij ons het scherpst. Carina vond erg eng zo dichtbij, dus ik heb een hele tijd moeten wachten tot het wit uit haar ogen was weggetrokken. Maar het resultaat was het wachten waard.

Maar over dat weerspiegelen, ik denk dat ik er gewoon zo dichtop zat, dat er niks te weerspiegelen viel. De flits had ik er trouwens afgehaald.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:58

Het beste wat je kan doen (als je camera daar de beschikking over heeft), is de macro modus gebruiken van een digitale camera. Die is bedoelt om foto's zo dichtbij te maken. De andere soorten focus zullen er meer moeite mee hebben. En voor een spiegelreflex camera heb je gewoon een macro lens Lachen.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:03

Sypheron schreef:
Het beste wat je kan doen (als je camera daar de beschikking over heeft), is de macro modus gebruiken van een digitale camera. Die is bedoelt om foto's zo dichtbij te maken. De andere soorten focus zullen er meer moeite mee hebben. En voor een spiegelreflex camera heb je gewoon een macro lens Lachen.


Die had ik idd ingeschakeld bij de oog-foto. Maar ik heb er ook zonder macro, en als ik heel eerlijk ben, zit daar niet zo heel erg veel verschil in...

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:04

Sjimmy, die foto van die duif vind ik echt heel mooi!!!! Bloos!


Mijn pluisbloem *LOL*

Afbeelding

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:25

Jouw pluis bloem is best mooi alleen is het gras vóór je bloem scherper dan de bloem, dat zou niet moeten.

De foto van de duif is niet écht een detail foto, maar toch ook weer wel zeg maar Knipoog

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:33

Wanneer men foto's wil nemen van videobeelden op tv. Speciale instellingen of gewoon kijken wat er uit de bus komt?

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 17:05

Ik heb ook nog een pluisbloem detailfoto trouwens Knipoog
Afbeelding

Die duif en de foto van Carina vind ik trouwens echt heel mooi!