Paardenfotografie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 15:28

Okay, 'ns kijken of dit uit de verf wil komen. Ik wil van dit topic graag een plek maken waar mensen fotografie-tips uit kunnen wisselen, technische informatie kunnen krijgen en met bijzondere paardenfotografie bezig kunnen zijn. Hoofd-over-de-staldeur kennen we er zo veel van, maar wat is nou die ene bijzondere foto waar de atmosfeer van het moment helemaal in gevangen word?

Vertel je eerst wat over jezelf, en over hoe je met fotografie bezig bent?

Graag als je een foto neerzet erbij zetten waar, wanneer, wie er opstaat (alleen zelfgemaakte foto's graag, dus je kan er niet zelf opstaan!) en met welke camera je het genomen hebt, verdere technieken en bedoelingen, etc.

Ik ben al vanaf m'n 10de ofzo bezig met fotograferen, een beetje aagestoken door m'n vader die mij in een vakantie toen uitlegde hoe zijn oude Canon werkte. Ik heb een tijdje zelf afgedrukt - we hebben nog steeds een doka, maar ik heb er geen tijd meer voor helaas. Hoewel ik toch maar geen fotografie-opleiding ben gaan doen, ben ik nog wel steeds op zoek naar 'dat ene perfecte beeld' en de laatste tijd kan je in bepaalde paardenbladen zelfs een foto van mij terugvinden...

Ik zal beginnen met 1 van mijn favoriete foto's.

Afbeelding

Deze foto heb ik eind Juni gemaakt op de zandverstuiving bij Otterlo. Op de foto staan Nynke en Bliksem - stalgenootjes. We reden altijd vast op dinsdagavond en ik had deze camera (digitaal, een Pentax 430RS) pas net, dus ik nam hem mee. Eenmaal op het zand was het contrast van de lage zon op het zand, en die hele lange schaduwen zo mooi dat ik - vanaf een stuiterend paard - wat foto's heb gemaakt. Deze foto is twee of drie stoppen onderbelicht; daar komt dat mooie late licht vandaan. In werkelijkheid was het nog geen schemering, maar ik vind dat de foto zo veel meer sfeer heeft. Ik vind de driehoeks-compositie mooi, en Nynke die omkijkt naar de schaduw geefs zo best een hele mooie atmosfeer.

Deze foto is ook leuk omdat het nou eens niet alleen om dat paard gaat. Als paardenliefhebbers hebben we nog wel eens de neiging om veel te veel op dat dier te focussen, en geen gebruik te maken van de mooie dingen eromheen. Ik fotografeer wel eens langs de kant van de route op Endurance-wedstrijden, en omdat er naderhand niet een rij ruiters staat die een perfecte rijfoto van z'n combinatie wil, kan ik fotograferen om de *sfeer*, niet om iedereen er perfect op te krijgen. Want sfeerfoto's gaan nou eenmaal wel eens (nogal vaak) mis... (en ik heb een paar geweldige endurance-sfeerfoto's. Misschien zet ik er nog wel wat neer later in dit topic).


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 16:17

Ik ben echt verliefd op die oude Canon, als ik echt op pad ga voor goede foto's gaat die mee. Heerlijk ding. We hebben nu zelfs een nog oudere Pentax ge-erft (ik gok zo'n 40, 45 jaar oud) en die gaan we binnenkort eens testen. Moet het licht een keertje meewerken.

Mijn schaduwfoto is trouwens wel bijna helemaal scherp hoor, word alleen wat vaag door het vele verkleinen. Helemaal 100% is het niet, maar ik zat dan ook op mijn eigen stuiterende Rowan Knipoog

Verlanglijstje wat camera's betreft heb ik niet. Heb nu een fijne digitale voor het snelle werk en de spiegelreflex voor serieus fotograferen, da's mooi zo. Ooit komt er wel wat luxers, voor nu heb ik reuzelol met de mogelijkheden van dat ouderwetse alles-zelf-instellen apparaat.


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 17:36

De kat van Tequila vind ik prachtig, de scherpte-diepte is daar precies fijn. Erg mooi. Alleen de laatste foto zou ik weglaten; de eerste spreekt het meest.

Foto van Symbeami is weer van een heel ander soort, maar als je het over sfeer hebt begrijp ik precies wat je bedoelt. Mooi die lucht erachter. Alleen het paardenoog ziet er een beetje eng uit!

Het Oor van Yoline vind ik erg mooi. Details zijn vaak mooier als het geheel, en de compositie werkt daar heel goed.

Paardjuhsgek: om Bart even te herhalen, dit is geen 'post je mooiste foto-topic'. Als je wat neer wilt zetten, graag wat informatie, wat je dacht te doen met de foto, wat voor camera en instellingen je gebruikte, etc. Ik wil graag dat dit een serieus fotografie topic word, geen lijstje plaatjes.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 17:52

Criteria voor jezelf: "zou deze foto ook nog zo mooi zijn als het een wildvreemd paard was dat erop stond?"

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 21:11

Mooi Wind, die eerste is schitterend. Als ik jou was zou ik nog maar eens met m'n scanner-instellingen sleutelen, want dat moet beter kunnen. Even met de contrast-instellingen spelen denk ik...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 22:34

Fotograferen word niet beter van een betere camera als je techniek (en je oog voor goede plaatjes) niet ook beter word. Getuige de prachtige foto's die ik met een primieve Canon maak; slechte foto's worden niet beter als je ze met een betere (duurdere) camera maakt. Dat wil de fotohandel je graag doen denken, maar is niet zo.

Eigenlijk heb ik niet zoveel tips, behalve om heel veel te fotograferen, en ook als je geen camera bij je hebt te kijken naar mooie beelden. Men ziet mij regelmatig door een 'frame' (vierkantje van m'n vingers) doorloeren om precies het mooie beeld vast te stellen, ook al kan ik het dan niet vastleggen. Door niet alleen na te denken over "wat is mooi" maar ook over hoe het het beste uitkomt, vanuit welke hoek, met welk licht, waar je de aandacht op wilt richten, etc - krijg je vanzelf meer oog voor hoe je een mooi beeld op z'n allerbeste vast kunt leggen.

(het bovenstaande over statische foto's, actiefoto's zijn weer heel anders!)

Hier nog een sfeerplaatje:

Afbeelding
Ik hoef je niet te vertellen dat dit van de lente was, de allereerste dag dat de paarden de weide weer in mochten. Ik hoef er ook niet bij te vertellen dat dit de eerste rustige hap gras was na een uur lang donderjagen...
Gemaakt met een Canon AE-1, zoomlens - rest van de settings kan ik me zo niet herinneren. Vind dit vooral een mooie foto omdat de lente er gewoon vanaf springt. Jammer van het hek op de achtergrond.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 22:46

Okay, dat was uitgaande van een goede basiscamera, niet van een point-and-shoot ding dat maar 1 knopje heeft. Toch is het principe waar - de foto zelf word niet beter, je hebt alleen meer mogelijkheden. Je oog voor het goede beeld word niet opeens beter als je een duurdere camera aanschaft.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abrina71, Astrid_Brann, bora, ComscoreBot, Galaika, gigil, karelien, katinker, Maanon_, myk_en_shant, Niwla, Poosje81, SennaS, spookyskippy, VuurVleugels, wiifke, xColorCross, xHaithi, YandexBot, ynskek, Zilfstar en 75 bezoekers