Hervonden herinneringen: naamswijziging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lodo
Berichten: 686
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Veluwe

Hervonden herinneringen: naamswijziging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 21:05

Ja, maar even onder een andere naam geregistreerd, waarom, dat zal je duidelijk zijn.
Ik heb/had een zus die 3 jaar jonger is dan mij. Heel haar leven al een aandachtstrekker, maar ook altijd mijn beste vriendin geweest (wij waren echt een siamese tweeling: reden samen, gingen samen uit, we wisten alles van elkaar). Totdat ze ging “studeren” en in een vage vriendenkring terecht kwam. Het type van “op zoek naar mezelf” Let wel: dit is de verkorte versie van het verhaal, ik ga een heleboel verdriet (voornamelijk van mijn ouders) weglaten! Ik zou een heel boek kunnen schrijven.
Via de telefoon meldde ze op een dag dat ze niet meer thuis zou komen omdat ze “misbruikt was door mijn vader” wat zg. gebeurd is, waar, hoe oud, en wanneer, heeft ze tot op de dag van vandaag (9 jaar later) nooit willen zeggen.
De jaren gingen voorbij, mijn ouders waren puur wanhopig, wisten niet wat ze verkeerd gedaan hadden, toen kwam er een brief van de gemeente: ze had geslachtsnaamwijziging aangevraagd. Wij mochten onze “zienswijze” op papierzetten…hoewel we niet precies wisten waartegen we bezwaar maakten. Na ongeveer 1.5 jaar touwtrekken met Justitie (die de naamswijziging moet beoordelen) mochten we het dossier inzien. Waaruit o.a. bleek dat niet alleen ZIJ maar IK ook verkracht werd door onze vader (zij moest toekijken) dit alles was haar duidelijk geworden tijdens regressie therapie (waarin je onder hypnose terug gaat in de tijd )
Wat dit doet met je over de jaren…alle gesprekken gaan erover..je kunt het niemand vertellen want je vrienden denken toch “waar rook is,is vuur”...je hebt totaal geen verweer: want je kunt niets bewijzen. Verschillende keren zijn we zelf naar de politie gegaan, die kunnen niets doen omdat incest een “klachtdelict” is, het slachtoffer moet EERST ZELF aangifte doen, voordat ze de waarheid kunnen achterhalen. Een aanklacht wegens laster kan ook niet, want dat kan niet binnen familie-banden.

Bij een naamswijzigingsprocedure is het sowieso niet van belang of het daadwerkelijk gebeurd is, het gaat erom of het slachtoffer “last” heeft van de naam die hij/zij draagt (bijvoorbeeld mensen die als achternaam Naaktgeboren hebben, en die daar mee gepest worden) Het gaat niet om waarheidsvinding. Daar komt bij dat Justitie grove fouten heeft gemaakt bij de beoordeling van de phychiatrische rapporten die mijn zus heeft verzameld, wij zijn uiteindelijk in de beroepsprocedure door de rechtbank wat dat betreft in het gelijk gtesteld, toch nog een kleine overwinning dus.

Helaas gebeurt dit vaker, ook in Nederland, iedereen kan zich waarschijnlijk de zaak “Lance” nog wel herinneren ( de politie commissaris die met helicopters en al van zijn bed werd gelicht, nadat een vertrouwensarts op school zijn dochter iets te stevig had ondervraagd)
Het hulpverlenings cirquit in Ned. Is uitgebreid, vakdiploma’s zijn niet nodig.
De psychologe die mijn zus “geholpen” heeft bij de naamswijziging heeft inmiddels ook een berisping gehad van het tuchtcollege, met het advies om zich bij te scholen alvorens ze dit soort gevallen nog aanneemt.

Waarschijnlijk voegt dit verhaal niets toe aan bokt….maar wilde het toch even kwijt.
Ben trouwens niet uit op medelijden of zo, ik denk bijna nooit aan mijn zus, wat mij betreft ben ik enigs kind (je kunt namelijk ook TE ver gaan bij mij). Het ergste vind ik het voor mijn ouders.
E.e.a. werd opgerakeld n.a.v. een ander topic hier op bokt.

oh ja, een aantal jaren geleden heb ik haar opgezocht, en geconfronteerd met hetgeen waar ze mee bezig is (wat ze niet leuk vond: dat bleek uit de reactie) ze liet haar vriend mijn ouders opbellen dat ik een "ernstig ongeluk" had gehad...mijn ouders, die mij op dat moment niet konden bereiken (want ik was op oefenparcours-wat zij niet wisten) waren natuurlijk in alle staten! ze hebben me uiteindelijk opgespoord, omdat de manege waar mijn paarden toen stonden, zo vriendelijk was het telnr. van de manege van het oefenparcours door te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 22:00

Nou, van je familie moet je het maar hebben...

Vooral voor je ouders vind ik het erg, dat moet dan je bloedeigen kind wezen... En dan dat jij ook verkracht zou zijn... het lijkt me dat jij je dat wel herinnert indien dat gebeurd is... Gatver, ik weet niet wat haar verhaal is, ik was er allemaal niet bij, maar als ik dit zo lees Misselijk

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:24

Jeetje dat sommige mensen dit hun familie aan kunnen doen zeg!
En die arme vader van je zeg, vreselijk..

Nona

Berichten: 295
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:28

goh, het doet me denken aan mijn zus, maar daar laat ik me ff niet over uit het is jouw topic. maar ik vind het gewoon zwak dat mensen hun bloedeigen familie zo vreselijk kapot kunnen maken en ik snap niet wat ze willen berijken ermee. en inderdaad je staat volledig machteloos tegenover dit soort mensen.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:33

o wat erg, je bloedeigen zus, dan spoor je toch niet als je dit iemand kan aandoen, sorry voor de uitdrukking maar het is toch ook wel zo

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 10:31

Jeetje mina, de rillingen lopen me over de rug als ik dit lees!

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:59

nouja! dzo'n zus moet je amar hebben! ook erg voor je ouders, dan moet je toch echt niet weten waar je mee bezig bent om zomaar te zeggen dat je vader jouw verkracht heeft!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 05:01

Wat erg voor jullie! Helaas komt het wel vaker voor dat psychiaters zo op hun patient inpraten dat de patiënt zelf gaat geloven dat bepaalde dingen gebeurd zijn.

Zo is er een studie gedaan waarbij ze mensen aangepraat hadden dat ze als klein kind een keer kwijtgeraakt waren in het winkelcentrum, ook al was er niks van waar ... en het merendeel van de mensen dacht het waar was. Scheve mond

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 08:34

dit soort discussies vind ik altijd moeilijk om hier een mening in te geven. een verhaal heeft altijd 2 kanten. het is menselijk om een verhaal altijd voordelig voor jezelf neer te leggen.

je zus geeft een duidelijke schreeuw om aandacht die niet naar waarde wordt geschat.
de naamwijziging die hier op volgt kan ik wel begrijpen. en geloof me die krijg je niet zomaar. er moeten hele gegronde redenen zijn wil je dat voor elkaar krijgen.
de mening van 1 arts is niet voldoende. het kost behoorlijk veel geld, je moet eindeloos geduld op brengen. en ook iedere keer weer in verweer gaan. ook de gemeente moet een oordeel geven.

dus als je dat er allemaal voor over hebt.. dan moet het wel heel diep zitten.

wat ik dan niet van jullie verhaal snap, is als het dan allemaal niet waar is en het is voor jullie zo'n last, dan zou ik denken, o jij wil een andere naam prima zijn we eindelijk van je af, en dan had ik het zeker niet tegen gewerkt.

moeilijk hoor zo'n situatie. rot voor jouw en je ouders maar zeker ook voor je zus

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:15

sorry dat ik het zeg maar je zus is in mijn ogen niet helemaal normaal. Ofwel heeft ze in een of andere sekte gezeten (of zit nog). Waar ze min of meer gehersenspoeld is. Want hoe anders kan ze je vader beschuldigen van verkrachting van jou en haar als er niets van waar is.

lodo
Berichten: 686
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 21:21

helga schreef:
dit soort discussies vind ik altijd moeilijk om hier een mening in te geven. een verhaal heeft altijd 2 kanten. het is menselijk om een verhaal altijd voordelig voor jezelf neer te leggen.

je zus geeft een duidelijke schreeuw om aandacht die niet naar waarde wordt geschat.
de naamwijziging die hier op volgt kan ik wel begrijpen. en geloof me die krijg je niet zomaar. er moeten hele gegronde redenen zijn wil je dat voor elkaar krijgen.
de mening van 1 arts is niet voldoende. het kost behoorlijk veel geld, je moet eindeloos geduld op brengen. en ook iedere keer weer in verweer gaan. ook de gemeente moet een oordeel geven.

dus als je dat er allemaal voor over hebt.. dan moet het wel heel diep zitten.

wat ik dan niet van jullie verhaal snap, is als het dan allemaal niet waar is en het is voor jullie zo'n last, dan zou ik denken, o jij wil een andere naam prima zijn we eindelijk van je af, en dan had ik het zeker niet tegen gewerkt.

moeilijk hoor zo'n situatie. rot voor jouw en je ouders maar zeker ook voor je zus


Helga, als jij vals beschuldigd wordt van iets, dan wil je onmiddelijk het tegendeel bewijzen, en als je de eerste 5 jaar niet weet WAAROM je precies beschuldigd wordt, en je bent onschuldig, moet je het dan maar over je heen laten gaan ???????
Ik weet niet hoe oud je bent, staat niet in je profiel, zelf heb ik geen kinderen en hoef ze ook niet. Maar als je eigen vlees en bloed je zoiets in de schoenen schuift, dan kun je dat niet loslaten !! je MOET het WAAROM weten!
ze MAG ook van ons elke naam aannemen die ze wil....maar zeker niet op deze gronden, ik zal voor mezelf spreken nu, maar over mijn lijk!!
Natuurlijk willen we rust, wat denk je dat dit over de jaren met je doet ?? mijn ouders zijn kapot... en je mag gerust weten...als ik haar morgen tegenkom, dan ligt ze voor de dag over is in het ziekenhuis, door mijn toedoen . Ze is idd ziek ja, maar ook heel erg berekenend en zeker niet dom, gezien haar schoolresultaten. Ze heeft een verhaaltje verzonnen en dat is een eigen leven gaan leiden, ze kan niet terug zonder gezichtsverlies te lijden in haar eigen vriendenkring, maar ondertussen kan ze nog wel, onder weer andere naam de krant inschakelen. Zoals ik eerder al zei, hierboven is een zeer beknopte samenvatting.

als je nog steeds van mening bent dat het een schreeuw om hulp is, nodig ik je uit om bij mij thuis het 15cm dikke dossier door te worstelen, dan ben ik benieuwd of je nog dezelfde mening bent toegedaan.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:19

contessa schreef:
Helga, als jij vals beschuldigd wordt van iets, dan wil je onmiddelijk het tegendeel bewijzen, en als je de eerste 5 jaar niet weet WAAROM je precies beschuldigd wordt, en je bent onschuldig, moet je het dan maar over je heen laten gaan ???????
Ik weet niet hoe oud je bent, staat niet in je profiel, zelf heb ik geen kinderen en hoef ze ook niet. Maar als je eigen vlees en bloed je zoiets in de schoenen schuift, dan kun je dat niet loslaten !! je MOET het WAAROM weten!
ze MAG ook van ons elke naam aannemen die ze wil....maar zeker niet op deze gronden, ik zal voor mezelf spreken nu, maar over mijn lijk!!
Natuurlijk willen we rust, wat denk je dat dit over de jaren met je doet ?? mijn ouders zijn kapot... en je mag gerust weten...als ik haar morgen tegenkom, dan ligt ze voor de dag over is in het ziekenhuis, door mijn toedoen . Ze is idd ziek ja, maar ook heel erg berekenend en zeker niet dom, gezien haar schoolresultaten. Ze heeft een verhaaltje verzonnen en dat is een eigen leven gaan leiden, ze kan niet terug zonder gezichtsverlies te lijden in haar eigen vriendenkring, maar ondertussen kan ze nog wel, onder weer andere naam de krant inschakelen. Zoals ik eerder al zei, hierboven is een zeer beknopte samenvatting.

als je nog steeds van mening bent dat het een schreeuw om hulp is, nodig ik je uit om bij mij thuis het 15cm dikke dossier door te worstelen, dan ben ik benieuwd of je nog dezelfde mening bent toegedaan.




nee hoor je hoeft het er zeker niet bij te laten zitten, maar met een beknopt verhaal van 1 kant, kun je niet altijd een goed oordeel geven. dat haar schreeuw om hulp niet naar waarde wordt geschat betekend niet dat ik haar maar gelijk geef.
kijk waar 2 ruzie maken hebben er twee schuld.

een naamswijziging is een hele ingrijpende beslissing, en wordt door justistie niet gauw toegekend. je kunt mij dus niet wijs maken, dat er nooit iets is gebeurd bij jullie in de familie.
je gaat niet zeggen, goh vandaag heb ik een meningsverschil dus wil ik nu een andere naam, dat bedoel ik met die schreeuw om hulp.


wat mijn leeftijd betreft, (geen idee wat de relevantie hier van is) maar ik ben al heel wat jaren volwassen

dat jij je machteloos voelt en je ouders verdrietig ziet, kan ik goed begrijpen, maar om dan iemand het ziekenhuis in te slaan Verward
het lost namelijk niet zoveel op, hebben jullie wel eens een goed gesprek gehad met haar en haar hulpverlener?

je schrijft ook dat zij onder een ander naam een artikel in de krant plaatst, tja dan valt de appel niet ver van de boom, want je doet precies hetzelfde hier op bokt.

je zus is misschien echt wel ziek in haar hoofd, en dat jullie daar de dupe van zijn is vreselijk. maar met zo'n beknopte versie is het zoals ik al eerder schreef moeilijk oordelen, als je de discussie voort wilt zetten pb je maar, ik denk niet dat het verhaal op deze manier brengen veel op zal lossen

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:45

helga schreef:
hebben jullie wel eens een goed gesprek gehad met haar en haar hulpverlener?


Ik durf eventjes voorspellen dat er gezegd wordt dat dit niet kan omwille van "zussie" haar privacy en omwille van het beroepsgeheim van die hulpverlener.

Contessa, ik leef met jou en je ouders mee, ik leef in een soortgelijke situatie (het gaat nog net niet om officiële naamsverandering en niet om incest maar om mishandeling, zogezegd ook van mij, bullshit, mijn ouders en ik werden door hem getiranniseerd en geslagen ja) en ik weet hoe dit weegt en knaagt, zelfs al zijn je ouders inderdaad onschuldig. Ik kan je alleen maar veel sterkte toewensen, helaas is het nog altijd zo dat iemand de grootste leugens kan gaan ophangen en die niet moet bewijzen, terwijl jij als slachtoffer van die laster en leugens wel wanhopig mag proberen te bewijzen dat die dingen NIET gebeurd zijn. (en hoe bewijs je dat iets niet gebeurd is?)

Helga, natuurlijk is die echt persoon het ziekenhuis inslagen niet de oplossing van het probleem, maar het is wel een gevoel/gedachte die heel normaal is als je op zo'n manier telkens weer met iets nieuws getreiterd word.
Voor mij is het in elk geval heel herkenbaar...