Orka uit 'Free Willy' is dood

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Orka uit 'Free Willy' is dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 11:38

Ik weet niet precies waar ik het moet posten dus hier maar

Orka uit 'Free Willy' is dood

De orka uit de film 'Free Willy' is gisteren overleden aan een longonsteking. De 27-jarige Keiko leefde sinds ruim een jaar in de Noorse stad Taknesfjord. Volgens de verzorgers kwam de longontsteking zo plotseling opzetten dat er niets meer aan te doen was.

Enkele uren nadat de verzorgers hadden opgemerkt dat Keiko lusteloos leek en geen trek in voer had, stierf hij.

Keiko werd bij IJsland gevangen genomen toen hij twee jaar was. Hij vertoonde bijna twintig jaar kunstjes in amusementsparken in Canada en Mexico. In 1998 werd hij bevrijd uit zijn benarde omstandigheden in Mexico en naar IJsland teruggebracht, nadat mensen die hem in de film 'Free Willy' uit 1993 hadden gezien, een campagne voor zijn vrijlating waren begonnen.

Dit vind ik echt jammer.
Sinds zijn vrijlating (ookal wilde hij niet vrij zijn) heb ik op internet steeds gevolgd hoe het met hem ging en nu is hij ineens dood Verdrietig
Ik vind het vooral erg voor zijn verzorgers die steeds met hem in de weer waren.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:43

Wieske_S schreef:
In 1998 werd hij bevrijd uit zijn benarde omstandigheden in Mexico en naar IJsland teruggebracht, nadat mensen die hem in de film 'Free Willy' uit 1993 hadden gezien, een campagne voor zijn vrijlating waren begonnen.

Dit heb ik destijds in een prachtige documentaire op tv gezien, was ontzettend mooi om te zien dat het dier weer een deel van zijn vrijheid terugkreeg.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:48

Ah... Wat ontzettend jammer zeg. Ik heb die documantaire een hele flinke tijd terug ook gezien, ze hadden hem toen heraald. Dat was inderdaad ontzettend mooi om te zien. Hij kreeg eindelijk zijn vrijheid terug.

Wat droevig om nu te horen dat hij overleden is...

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:54

Jeetje, wat onzettend jammer. Het was zon mooi dier.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:12

Mijn nichtje heeft zich altijd heel erg ingezet voor dit dier. Meegedemonstreerd in Amerika, financieel, enz. Ze had al genoeg geld om hem op te gaan zoeken.

Jeetje, vreselijke jammer zeg...

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:37

wat verschrikkelijk!! Ik heb hem ZELF gezien in de Verenigde Staten in Florida, en het zijn echt waanzinnige beesten, en hij is een schat van een dier. Ik was dan ook groot fan van hem, en vooral van zijn laatste reis naar noorwegen. gelukkig is hij wel in 'vrijheid' overleden.

Silvia_
Berichten: 156
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:44

Aah, wat jammer! Verdrietig
Maar ben ook wel blij dat hij in vrij is overleden en niet in een aqaurium. Maar hoe oud worden Orka's eigelijk? Was hij nou jong of oud?

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 12:52

Hij is geloof ik 27 geworden en hij was de 1 na oudste orca die in gevangenis geleefd heeft.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:27

Jeetje wat jammer zeg.
Was een mooi dier om te zien.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:31

Huilen aah wat sneu!
ik vond free willy echt super gaaf vroeger Haha!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:36

Ahh nee dat meen je niet Huilen Ik was vroeger helemaal weg van orka's en vooral van hem. Ik nam altijd alle documentaires over hem op.
Zoals Eef18 al zei, gelukkig is hij in vrijheid overleden...

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:56

Ow wat vreselijk jammer zeg Scheve mond
Ik heb die film nog steeds thuis liggen!!!
En inderdaad ja wel gelukkig dat hij in vrijheid is overleden!!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:13

aaaaah wat jammer. Verdrietig vond het altijd een erg mooi beest. Net als flipper maar die zat in een veels te klein basin en toen had ze op de een of andere manier zelfmoord gepleegd. Verdrietig
Dat is zeker fijner dat willy in de vrijheid waar hij hoord is gestorven.

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:56

Awh dat is kei zielig Verdrietig

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 15:11

Verdrietig Verdrietig Verdrietig
nou weer wat jeugdsentiment naar de knoppen Verdrietig

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 15:21

Ah wat jammer, die orka is echt geweldig.... Gelukkig dat ie toch in vrijheid is gestorven....

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 15:32

plaatje van Keiko

Afbeelding

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 15:54

Dit staat op de site van NOS:

Filmwalvis Keiko, alias 'Free Willy' overleden 13-12-2003
Verslag NOS-Journaal De beroemde orka Keiko, die de hoofdrol speelde in de drie 'Free Willy'-films, is dood. Het dier overleed gisteren plotseling aan een longontsteking.

Keiko stierf in Noorwegen. Hij leefde daar sinds anderhalf jaar in de Taknesfjord. De tandwalvis is 27 jaar geworden. Volgens zijn verzorgers was Keiko niet te redden, omdat zijn toestand zo snel verslechterde. Slechts enkele uren nadat de verzorgers hadden gemerkt dat de orka ziek was en niet meer wilde eten, stierf hij.

De geliefde walvis had een opmerkelijk levensverhaal. Hij werd in de buurt van IJsland gevangen toen hij 2 jaar oud was. De volgende 20 jaar van zijn leven bracht hij door in amusementsparken in Canada en Mexico, waar hij kunstjes opvoerde voor toeristen.

Filmrol
In 1993 werd hij uitverkoren om de hoofdrol te vertolken in de jeugdfilm 'Free Willy'. De film gaat over een jongen die vriendschap sluit met een walvis en hem aanmoedigt uit zijn aquarium te ontsnappen. De film eindigt als Willy de walvis in de oceaan zijn vrijheid tegemoet zwemt.

Keiko speelde de rol van Willy nog twee maal. Bezoekers van zijn films kregen medelijden met de walvis, die in werkelijkheid ook in gevangenschap leefde. Een aantal van hen richtte daarom de Free Willy Keiko stichting op. Doel van de stichting: het filmscenario werkelijkheid laten worden, dus Keiko bevrijden en hem herenigen met zijn familie in de IJslandse wateren.

Vrijheid
De stichting zamelde genoeg geld in om Keiko te repatriëren. Keiko werd in 1996 van Mexico naar de Amerikaanse staat Oregon overgevlogen. Daar werd hij voorbereid op terugkeer naar de oceaan. In 1998 brak de grote dag aan dat hij terugging naar IJsland. Eerst moest hij nog in een afgesloten stuk zee oefenen in het vissen vangen, een vaardigheid die het roofdier in gevangenschap was verleerd. Daarna werd hij vrijgelaten.

In de zomer van 2002 zwom hij met een groep soortgenoten duizend kilometer naar Noorwegen. Daar verbleef hij sindsdien in een fjord. Hoewel hij vrij was om te gaan waar hij wilde, bleef hij toch liever in de nabijheid van mensen. Keiko was tot het einde van zijn leven meer gesteld op menselijk gezelschap dan op het gezelschap van andere orka's. Ook in Noorwegen vermaakte hij zich in het water met zwemmende kinderen en volwassenen.

Jong
De leeftijd waarop Keiko stierf, 27 jaar, is vrij jong voor een mannetjesorka. Die worden doorgaans tussen de 30 en 50 jaar oud. Voor een orka die het grootste deel van zijn leven in gevangenschap heeft doorgebracht, is 27 echter een respectabele leeftijd. Er is maar één andere mannetjesorka bekend, die ouder dan 25 werd in gevangenschap.

Als Keiko een vrouwtje was geweest, had hij waarschijnlijk langer geleefd. Een orka-dame wordt gemiddeld 50 tot 80 jaar oud, en er zijn er bekend die over de 90 zijn.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:17

Ahh, arme Keiko. Vond de films geweldig "vroeger"!

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:35

aah vind ik echt erg
dus als hij niet in gevangenschap had geleeft kon hij langer leven, arm dier.
Heb ook altijd gevolicht hoe het hem ging enz
....

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:44

Ahh wat zielig Verdrietig Zijn films vond echt zo zielig.. Gelukkig heeft hij nog even van zn vrijheid mogen genieten

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:15

Ahh, vind ik echt heel erg jammer. Het was echt een geweldig beest! Lovers
Was vroeger echt heel erg fan van die films en vooral van Keiko, heb nog posters enzo van hem Lachen

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:07

Eef18 schreef:
wat verschrikkelijk!! Ik heb hem ZELF gezien in de Verenigde Staten in Florida, en het zijn echt waanzinnige beesten, en hij is een schat van een dier. Ik was dan ook groot fan van hem, en vooral van zijn laatste reis naar noorwegen. gelukkig is hij wel in 'vrijheid' overleden.

ja idd gelukkig in vrijheid. Verdrietig

Twas echt wel een schatje he

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:19

Aaahw Wieske... als ik dat plaatje zie moet ik moeite doen om geen traan te laten gaan Verdrietig Wat een liefie was het toch ook Verdrietig

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:24

ach, ik heb hem ooit nog in een soort dolfinarium in de US gezien (overignes niet Florida, ik meen Oregon), waar hij werd voorbereid op de grote boze buitenwereld/