Boeddhisme

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:01

er zijn veel vormen van boeddhisme, met allemaal hun eigen tradities en regels (door oa. folkore, en ja, ook verering komt voor). maar het komt erop neer dat een boeddhist het leven als lijden ziet en de leer geeft een manier om aan dat lijden te ontkomen. de reden voor het lijden is uiteengezet in de 4 edele waarheden, en de weg naar verlichting in het achtvoudige pad. om hier alles uit te leggen zou te veel tijd in beslag nemen, dus probeer e.e.a. zelf uit te zoeken. het frappante is dat het boeddhisme zeer veel raakvlakken heeft met de gnostische interpretatie van het christendom (de ook voor mij werkelijke interpretatie van het christendom), en als je christen bent, kan je dit ook combineren met zen-boeddhisme. een pagina om te beginnen is http://boeddhisme.pagina.nl maar eigenlijk is elk boek over boeddhisme wel goed omdat, in tegenstelling tot andere religies, niemand gebaat is bij de tekst naar eigen hand te zetten.

ik ben er zelf een tijd lang mee bezig geweest, maar ik ben geen actief boeddist. het is heel opmerkelijk hoe je bewust van bepaalde dingen wordt en je meer van dingen kan genieten.

ik vind zen-boeddhisme ook eigenlijk geen religie, omdat er geen god bij komt kijken (maar wel het goddelijke) maar daarover kan je lang en kort discussieren.

Amor Vincit Omnia


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:28

ctal, binnen sommige kringen komt de verering van bodhisatva's en voorouders voor.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:53

wel in de zin van mededogen, ja, maar gelijkheid, dat is maar de vraag. zeker als je het idee van karma erbij haalt (verlichting is bij oorsprong alleen weggelegd voor de monniken).

de boeken die je opnoemt zijn van verschillende stromingen, zo heb je de theravada (oorspronkelijk), mahayana (waar ook het zenboeddisme toe behoort) en vajrayana. maar dit gaat al vrij diep op de stof in en het spijt me als ik hierover een foutje maakt, maar dat is mogelijk.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:16

zoals ik al zei, dat is een zeer oude vorm van boeddhisme. dit wekte natuurlijk nogal wat frustratie bij het "normale volk" en dat is later veranderd zodat iedereen verlichting kan bereiken.

haiku is een dichtvorm door zenboeddhisten. sommige gebruiken het als hulp verlichting te vinden en sommige vinden het alleen mooie poezie.

zeker niet alles is positief, er zijn wel degelijk regels waar je je aan moet houden (zie boven). in sommige stromingen levert zonde karma op en geeft je de kans op een wedergeboorte die je verder laat afkomen van verlichting.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 10-12-03 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:18

je moet het nirvana niet zien als een hemel maar het is een staat, een bewustzijn. het begrip hemel kent het boeddhisme niet. ook houdt het niet op, bodhisatva's bv. helpen dan nog steeds mensen verlichting te vinden.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:30

het is het ervaren van iets, wat zal het zijn? volledige rust, alles weten? maar niet alles volbrengen (zie bodhisatva's) of een geluksgevoel.

nee, ik vind niet dat ze tegenover alles positief staan, maar hun uiteindelijke doel is gehaald als alles nirvana heeft bereikt.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:50

die vraag moet je met gemak op internet kunnen vinden Knipoog

Amor Vincit Omnia


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:36

Irritant schreef:
Ik ben wel indisch, indische hebben als geloof boedhisme, maar ik weet er echt niets vanaf
hoewel boeddhisme zijn oorsprong vindt in india, is het belangrijkste geloof in india hindoeisme, en geen boeddhisme. moet een rasechte nederlander jou dat nou vertellen? Tong uitsteken

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:34

Barb schreef:
Indische mensen komen naar mijn weten uit Indonesie
dat is waar pardon! maar mensen uit indonesie zijn volgens mij weer volop moslim en christen en nog steeds geen boeddhist. Knipoog

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie