Kan een kip alleen leven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Kan een kip alleen leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 13:05

Wij hebben sinds van de week 7 jonge leghennen gekregen. Nu is er door de stress van de verhuizing 1 kip grandioos tot bloedens toe aangevallen door de andere kippen.

Zielig kipje zit nu alleen om te herstellen.

Nu had ik al een adv. gezet dat ze gratis opgehaald mocht worden (omdat ze erbij zetten niet meer gaat), maar nu is Ed een apart hok aan het maken waar ze in kan. Nu vraag ik me af of kippen ook kuddedieren zijn of ook alleen gehouden kunnen worden. Als dat laatste zo is, mag ze gewoon blijven Haha!

Wie weet daar meer van?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:13

Mijn vader zegt dat het best kan. Volgens hem zou je het beste de hokken bij elkaar kunnen zetten met een stuk gaas ertussen, zodat ze elkaar wel zien, maar elkaar niet kunnen pikken.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:17

Je mag m dr ook wel tussen laten lopen maar dat is helemaal niet goed, vaak kan je later de kip wel weer terug zetten als de ergste stress voorbij is.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:27

Het kan best, zolang ie wel andere kippen kan zien.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:47

Ja dat kan! Wij hebben kippen gehad maar ja, toen ze op leeftijd kwamen viel er steeds weer een van de stok af tot er nog maar eetnje overbleef. En dat was een hele speciale kip! Een beetje een huisdier Lachen Ze liep gewoon los over het erf en kwam er graag bij zitten als we 's zomers buiten zaten te eten. Oh ja, en ze was gek op friet, die slikte ze in 1 keer door, hoe lang ze ook waren Haha!

Maar dat gaat dus prima!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:00

Wij hadden hier op stal een haantje met 6 hennen. Helaas hadden de buren een hond, die makkelijk bij ons het erf op kon en zo "verdween" het ene na het andere hennetje Lips are sealed ! Het haantje bleef alleen achter. Wel begon hij duidelijk kontakt met ons én de paarden te zoeken !
Als wij buiten een kopje koffie zaten te drinken, kwam hij er gezellig bij liggen, of hij liep te scharrelen bij de paarden op de paddock. (Alwaar ik hem dan tot mijn spijt weer moest verjagen, omdat kippen bep. bacterien hebben, die bij paarden heftige allergien kunnen veroorzaken Scheve mond !).
Helaas is "Manni" sinds een week of 6 ook spoorloos verdwenen...
Ik zou het hok iig zó maken, dat ze de andere kippen nog wel kan zien en misschien kan je er af-en-toe een haantje bij zetten Haha! ??!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:11

Ik denk wel dat het kan, maar kan je niet 1 vriendelijke kip erbij in zetten??

Ik zou hem wel willen hebben, maar je woont wat ver weg Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 18:22

Sting schreef:
Ik denk wel dat het kan, maar kan je niet 1 vriendelijke kip erbij in zetten??


Daar heb ik idd o9ok al aan zitten denken, moet alleen eerst nog uitvissen wie wel de 'pikkers' zijn en wie niet.... Haha!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:36

Bij mijn moeder was het ongeveer hetzelfde verhaal als bij Peeky,er bleef er 1 over en die is jaren lang alleen geweest.
Ze is zo'n 16 jaar geworden ,net twee weken terug overleden.
Het kan wel.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:41

Vaak beginnen ze te pikken door óf stress, óf doordat 1 van de kippen 'n klein veertje anders heeft zitten, of 'n klein wondje heeft. Dat is interessant en dus gaan ze daaraan pikken. Dit kan dan snel tot 'n bloedende kip lijden. En vaak gaat het dan ook van kwaad tot erger.
Je zou dus ook de kip tijdelijk in het andere hok kunnen zetten en later als ze helemaal oke is weer erbij zetten. Vaak gaat dit wel goed.

En ja, je hebt ook nog de pikorde en hoe zielig dat ook is, daar is vaak niets aan te doen. Dan is het denk ik wel 'n goed idee zoals hierboven ook al vaak genoeg is gezegd om het hok zó neer te zetten dat de zielige kip de rest ook nog kan zien.
Kippen zijn wel hele sociale dieren.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:57

Kan best hoor! Ons kuiken zat ook alleen maar wel zo dat ie de andere kippen kon zien en zijn kop door de tralies kon steken! Kuiken wou wel steeds terug maar kippen wouden kuiken niet terug...Maar het ging best hoor...Totdat hij opgegeten werd Boos!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:19

Mijn kip heeft ook heel lang alleen moeten zitten, doordat een andere hen en haan jammer genoeg overleden waren. Maar mijn kip had toen wel gezelschap van mijn cavia. Haha! Dat was in de zomer. Nu is mijn kip jammer genoeg dood. Ik heb ook een tijdje een haan gehad, die even moest blijven bij ons. En die zat ook alleen, hij mocht soms los in de tuin lekker flink scharrelen anders ging hij zich vervelen. Dat is wel een nadeel dat ze zich sneller gaan vervelen. Is het niet een idee om er een konijntje ofzo bij te zetten. Dat huppelen enzo van een konijntje geeft vaak leuke afleiding voor een kip. Lachen