Ik ga alweer stoppen met school...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Ik ga alweer stoppen met school...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 13:15

Ik zit nu op het MBO, doe Marketing en Communicatie, en ook dit bevalt me helemaal niet! Ik had nog liever Deurne afgemaakt dan dat ik hier moet blijven... dus ik ga waarschijnlijk alweer stoppen...

Ik ga dan werken, en een LOI studie erbij doen, waarschijnlijk Dierenartsassistente Paraveterinair.

Of ben ik dan heel stom bezig? Ik voel me echt verschrikkelijk opgelucht nu ik zover ben dat ik op het punt sta te stoppen... Ik heb nog tot vanavond de tijd om een keus te maken, dan gaan mijn ouders met mijn mentor praten...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:18

LOI kan ik je absoluut niet aanraden, dan zou ik eerder volgend schooljaar die opleiding gaan volgen...

Als je huidige opleiding echt niet bevalt en je zeker weet dat je er niks mee wil doen zit er niks anders op dan te stoppen. Maar zonde is het wel...

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:23

LOI zou ik je ook niet aanraden, daar ben ik na 3 maanden mee gestopt.

Zonde hoor als je alweer stopt met school, wat precies is er niet leuk aan?

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 13:24

Alles! De leerstof niet, de school zelf niet, de leraren niet, ik wil er niets mee doen als ik klaar ben... Ik kan echt helemaal niets goeds er aan ontdekken...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:29

Dan zou ik een jaartje werken, en tijdens dat jaar goed nadenken wat je nou precies wil. Dan volgend schooljaar weer met een frisse start beginnen aan een nieuwe opleiding. Zo heb ik het uiteindelijk ook gedaan, ik heb een jaar nagedacht over de opleiding die ik nu doe, en ik ben er vol zekerheid aan begonnen en ik vind het ook echt leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:35

Zo krijg ik ze heel vaak aan m'n bureau... Gestopt, willen een jaartje werken, en daarna weer gaan studeren. Komt meestal niks van, valt erg zwaar om dan weer terug in de schoolbanken te gaan. En dan ben je dus een ongeschoolde werknemer.... Niet handig.

Zonde hoor om te stoppen. Weet je zeker dat je in die drie maanden dat het schooljaar nu oud is, een goed beeld hebt over de volledige opleiding? En als je nu al weet dat je er niks mee wilt gaan doen, hoe goed is dan je eigen voorbereiding geweest? (No offence hoor, zelf weten, maar misschien goed om eens over na te denken).

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:00

Bij mij net andersom dan Sonja. Ik ben er een jaar uitgeweest en had juist weer zin om naar school te gaan. Dat jaar werken doe je namelijk al ongeschoold werk en dan kom je erachter dat dat het zeker niet is.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:04

neej niet zomaar stoppen !!
ik heb al 3 opleidingen niet afgemaakt..heb er onwijs veel spijt van...
ook zoals jou met deurne..maja daar was geen werk in te vinden..
ik ben net aangenomen in een winkel en heb een jaar contract gekregen,
maar ik wil toch iets met kinderen gaan doen !!
echt denk er goed over na,als je weet hoeveel spijt ik heb omdat ik gestopt ben..ik had het graag anders willen hebben...

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:36

Ik zou wel proberen je opleiding af te maken!

Ik weet niet hoelang je nog moet? maar dan heb je in ieder geval een diploma.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:57

nou ongeschoold is misschien wel wat te cru. Ik veronderstel dat je toch je middelbare school diploma hebt?

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:02

Misschien kan je een avondopleiding volgen, en werken is ook zwaar hoor!!
En zonder diploma is er in deze maatschappij weinig werk te vinden, ik zou het afmaken hoor. Ik heb school ook nooit leuk gevonden maar ben wel blij dat ik de diploma's in mijn zak heb!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:49

petraaken schreef:
nou ongeschoold is misschien wel wat te cru. Ik veronderstel dat je toch je middelbare school diploma hebt?



Daar heb je geen hol aan op de werkvloer... Dat versta ik gewoon onder ongeschoold, met alleen middelbaar kom je tegenwoordig nergens. Of je moet wel zoveel mazzel hebben.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:54

Wat schiet je er mee op als je nou stopt?
Studiegeld en boekengeld is al betaald, kun je er net zo goed maar het beste van maken...
Ik heb het vaker gezien, een tijdje gewerkt en dan vol goede moed beginnen aan een opleiding, maar het toch niet klaar spelen ( uitzonderingen daar gelaten ).

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:05

ik ben na mn mbo ook met 2 opleidingen gestopt omdat ik mn twijfels had over wat ik er later mee moest enzo en toch weer na een tijd gestopt te zijn een andere hbo opleiding gaan doen. ik was 21 en zat tussen ex-havisten van 18 ik kon er niet mee overweg (met de meesten dan) zei wouden nog leraartje pesten ik wou 8-en halen, dat botste bij mij. heb er nu nog steeds spijt van dat ik die hbo niet afgemaakt heb. ga met een decaan praten of doe een beroepskeuzeonderzoek maar denk dat je beter niet kunt stoppen. als je full time werkt is kan een avondopleiding (naast de paarden) zwaar zijn. sterkte met je keuzes

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:14

flair schreef:
Bij mij net andersom dan Sonja. Ik ben er een jaar uitgeweest en had juist weer zin om naar school te gaan. Dat jaar werken doe je namelijk al ongeschoold werk en dan kom je erachter dat dat het zeker niet is.


Bij mijn broer hebben ze ook gezegt dat mensen vaak weer extra gemotiveerd zijn als ze er een tijdje uit zijn geweest.
Maar dat vooral met zijn plannen. Hij spaart nu om een jaar naar Nieuw-Zeeland en Australie te gaan. En daarna wil hij volgens mij weer gaan studeren, het schijnt goed te werken Verward

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:18

axeltje"]
[quote="flair schreef:
Bij mij net andersom dan Sonja. Ik ben er een jaar uitgeweest en had juist weer zin om naar school te gaan. Dat jaar werken doe je namelijk al ongeschoold werk en dan kom je erachter dat dat het zeker niet is.


Bij mijn broer hebben ze ook gezegt dat mensen vaak weer extra gemotiveerd zijn als ze er een tijdje uit zijn geweest.
Maar dat vooral met zijn plannen. Hij spaart nu om een jaar naar Nieuw-Zeeland en Australie te gaan. En daarna wil hij volgens mij weer gaan studeren, het schijnt goed te werken Verward
[/quote]

Dat is iets heel anders dan te gaan werken.
Nu kan hij zn vleugels uit slaan en daar ervaringen opdoen.
Maar als je 1 keer full time hebt gewerkt ( is boel geld ) en je gaat dan weer hele dagen naar school en hebt alleen je weekendjob ( is weinig geld ) dan is de kans groot dat je niet meer rond kunt komen en dus stopt met school om verder te gaan met je full time baantje

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:27

Miep"]
[quote="axeltje"][quote="flair schreef:
Bij mij net andersom dan Sonja. Ik ben er een jaar uitgeweest en had juist weer zin om naar school te gaan. Dat jaar werken doe je namelijk al ongeschoold werk en dan kom je erachter dat dat het zeker niet is.


Bij mijn broer hebben ze ook gezegt dat mensen vaak weer extra gemotiveerd zijn als ze er een tijdje uit zijn geweest.
Maar dat vooral met zijn plannen. Hij spaart nu om een jaar naar Nieuw-Zeeland en Australie te gaan. En daarna wil hij volgens mij weer gaan studeren, het schijnt goed te werken Verward
[/quote]

Dat is iets heel anders dan te gaan werken.
Nu kan hij zn vleugels uit slaan en daar ervaringen opdoen.
Maar als je 1 keer full time hebt gewerkt ( is boel geld ) en je gaat dan weer hele dagen naar school en hebt alleen je weekendjob ( is weinig geld ) dan is de kans groot dat je niet meer rond kunt komen en dus stopt met school om verder te gaan met je full time baantje
[/quote]

Maar dat wordt dus volgens ons ook zijn probleem. Hij heeft nu een baantje dat super betaald! Kan doen wat ie wil (en daardoor gaat het sparen ook niet zo hard).

Volgens mij is het ook niet verstandig om steeds te stoppen met een opleiding. Dan kunnen ze van je gaan denken dat je bijvoorbeeld geen doorzettingsvermogen hebt.

*goh moet ik zeggen ik ga ook stoppen Schijnheilig *

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 21:08

Ik zit inmiddels in mijn tweede jaar van deze opleiding, alleen was mijn eerste jaar een soort orientatiejaar...
Maar als ik de LOI of een avondschool afmaak, dan ben ik toch niet ongeschoold?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:13

Ik doe ook (oa) LOI en het werkt goed... Mits je de discipline hebt om daadwerkelijk te leren...

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:23

Hmm.. LOI kan ik je niet aanraden.

Ik heb +- 8 maanden de opleiding MBO Vakbekwaam Medewerker Dierverzorging gedaan via het LOI.
Die opleiding duurt 2 jaar, en pas in maand 19 (ja, van de 24 maanden dus!) kwam er iets over dieren.
De rest daarvoor was heel veel saaie droge stof (Marketing, Operationeel Management etc).
In augustus dit jaar ben ik er dus mee gestopt.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:40

Over dier-vakken kan ik niet oordelen, ik doe Praktijkdiploma Boekhouden. Gewoon thuis, ik kan wel als ik dat wil extra lessen volgen op een HBO-instelling hier in de buurt.

Zijn dergelijke vakken met praktijklessen erbij? Ik vind zoiets nl niet geschikt om uit een boekje te leren... Mijn nicht heeft da-ass. gevolgt en die had alleen maar theorie Verward

Stof is imo goed...

Wat die 2 jaar betreft: LOI is eigen tempo... De richtlijn is 2 jaar, maar je kunt er zo lang over doen als je wilt. Ik heb bij PDB dus al aangegeven dat ik het versneld wil doen... 5,5 maanden ipv 11. Alleen ben ik nu dus toch al weer bijna een jaar bezig Bloos

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 23:22

Nou, in ieder geval ben ik nu wel gestopt, want mijn ouders hebben een gesprek met mijn mentor gehad vanavond, en omdat het toch al zo slecht ging heeft hij aangeraden om er toch maar mee te stoppen, en nu willen mijn ouders opeens ook dat ik stop. Dus ik kap er mee. Ik ga me morgen laten uitschrijven en dan meteen werk zoeken. Maar ik heb nu wel het gevoel dat ik gefaald heb, mede dankzij mijn ouders, omdat 'hun vorige vijf kinderen wel hun opleiding gewoon hebben afgemaakt en ik het weer per sé anders moet doen...'

Maar goed, het wordt in ieder geval wel bikkelen nu, ik moet namelijk vanaf februari mijn paard zelf gaan betalen, dat doen mijn ouders ook niet meer, als ik ga werken. Kan ik ook wel inkomen, maar het is wel even doorbijten!

Maar goed, het minimum jeugdloon voor 19-jarigen is iets van 655 euro, zag ik net op een site staan, dus dan kan ik hem wel betalen...

Praat me even moed in jongens, het komt nu allemaal zo snel op me af dat ik er nogal depri van word...

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:30

Het is tegenwoordig vrij normaal dat mensen verschillende studies 'proberen' voor ze erachter zijn wat ze willen. Ik heb er zelf gedaan (ben met die 3e nog bezig, die is het maar geworden)

Er zijn keuzemogelijkheden genoeg, da's fijn. Daarbij moet je bedenken dat je altijd iets anders kunt gaan doen en dat je naar het beroep moet kijken en niet naar de opleiding, want in de opleiding zitten altijd minder leuke dingen. Dat is gewoon even doorbijten.

Dus alles zal wel weer op zijn pootjes terecht komen....verdiep je wel even goed in je keuzemogelijkheden zodat je volgende keuze hopelijk wel raak is. Succes ermee Ach gut

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:10

Ik heb na de mavo ook 3 verschillende opleidingen gedaan, eerst paardehouderij, maar dat vond ik niks, je moet veel mazzel hebben wil je daar iets mee bereiken zo niet dan kun je lekker een andermans stalhulpje blijven bovendien betaalt het ook nog eens slecht en aangezien ik toch later wel mn eigen paard wil zal ik toch iets moeten verdienen. Daarna ben ik op aandringen van mn ouders (die zeiden dat het wel bij me paste) een ICT opleiding gaan doen, nou na een paar maanden had ik al door dat dat het zéker niet werd, niet alleen de lesstof was niet mijn smaak, maar ook de mensen die op de opleiding zaten waren allemaal een beetje weirdo's! Dit jaar ben ik gestart met een juridisch opleiding en ik weet nu zeker dat dit het is Haha! Het is een leuke school, leuk medeleerlingen, leuke lesstof (ik haal met gemak goeie cijfers nu!) Hierna wil ik zelfs HBO gaan doen dus ik heb eindelijk mn weg gevonden!
En als advies voor jou, ga een nieuwe opleiding zoeken, het kan nú allemaal nog en straks zit je als enige van 25 tussen een paar koters van 16, en geloof me dan is het nóg moeilijker om een opleiding te blijven volgen!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 14:49

Ik zou nog wel een nieuwe MBO opleiding willen doen, maar mijn ouders willen dat niet meer betalen, en dat kan ik natuurlijk ook nooit betalen, en die LOI studie kan ik naast het werken doen, zodat ik het wel kan betalen... Ik moet namelijk ook mijn paard zelf gaan betalen, dus het is echt niet te combineren...