Argumenten voor/tegen deze stelling, please help!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Argumenten voor/tegen deze stelling, please help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 21:49

Ik moet maandag voor Nederlands een forumdiscussie houden, over het onderwerp 'Mate van invloed die de Nederlandse overheid moet hebben bij Nederlanders die in buitenlandse gevangenissen zitten.' Oftewel, hoever gaat de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid, gewoon alle mensen daar laten zitten waar ze opgepakt zijn omdat ze de wet in dat land hebben overtreden en daar dan voor berecht moeten worden? Gaat vaak over drugssmokkel, en in een aantal landen zijn de omstandigheden in gevangenissen ontzettend slecht, wordt de doodstraf toegepast (kijk maar naar het verhaal van Machiel Kuijt, die onlangs levenslang kreeg terwijl hij net daarvoor was vrijgesproken, heeft 5 jaar in voorarrest gezeten en lijkt onschuldig, maar bewijzen worden opzij gelegd). Moet je zulke mensen laten zitten onder slechte omstandigheden, mogelijk zelf de doodstraf laten krijgen?

Of moet je standaard iedere Nederlander die in het buitenland vast zit naar Nederland halen om hem hier te berechten? Waarom, en moet je dat in alle gevallen doen, ook in geval van drugssmokkel? En wat dan als je hier in Nederland een buitenlander oppakt voor overtreding van de wet en die moet uitleveren naar een land waar de doodsstraf staat op die overtreding? En wat met mensen die erin geluisd zijn, die onschuldig zijn?

Hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik heen wil. Heb al heel wat argumenten, maar kan ff niet meer verzinnen. Voor meer info, PB ff. Hoop dat jullie ook wat argumenten kunnen geven! Voor de duidelijkheid, het is dus geen debat met voor en tegen (ja ergens wel, dus wel voor/tegenargumenten) maar we zijn er vooral op uit om een oplossing te vinden voor het probleem. Dus argumenten met onderbouwing, weerlegging etc.

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 22:12

Pauline schreef:
Wel moeilijk zeg, ik weet niet eens of ik echt vind wat ik vind Verward Het is een ingewikkelde materie
Want als je hier allerlei buitenlanders houdt om ze te beschermen tegen hun eigen rechtsstaat, dan krijg je toch preoblemen met uitleveringen. Aan de andere kant, als je iemand uitlevert en weet dat hij de doodstraf krijgt.....

En ergens denk ik dan: je weet dat als je bv naar Singapore gaat met grugs, dat je een hele hoge straf krijgt. Denk dan ook na!
Maar dan heb je nog die mensne die er ingeluisd zijn....

Naja, je hebt er vast niet veel aan, ik heb mijn best gedaan Haha! Succes!


Toch wel hoor, interessant wat je zegt! Het is idd errug ingewikkeld, want wanneer je buitenlanders hier houd om te voorkomen dat ze de doodstraf krijgen, zullen andere landen ook minder snel bereid zijn om Nederlanders terug te sturen.

Maar drugs is niet het enige waar ze voor berecht worden, stel je rijdt per ongeluk iemand aan op straat in het buitenland, moet je daar dan levenslang voor krijgen? Als je drugs smokkelt weet je sowieso waar je aan begint, maar stel je wordt ergens vals van beschuldigd of je doet iets waarvan je geen idee hebt dat het in dat land strafbaar is. Je kan iemand toch niet verplichten om het hele rechtssysteem uit te pluizen voordat hij op vakantie gaat naar bv. Thailand, waar ze een, in onze ogen, onmenselijk rechtssysteem hebben. Wie weet is het daar wel verboden om naar meisjes te fluiten, weet ik veel en heb jij daar als toerist geen weet van en wordt je zonder pardon in de cel geknikkerd. Wat dan?

Waardeer je hulp, echt waar, ik borduur er alleen btje op voort!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 20:49

*Klein schopje* Schijnheilig

Wil graag nog wat meer visies, dus iemand? Verward

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie