Boerentoeslag op melk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-01 22:21

Als gevolg van de mond- en klauwzeercrisis komt er een tijdelijke 'boerentoeslag' op de melk. Een liter melk wordt met ingang van maandag een dubbeltje duurder.
De zuivelindustrie wil zo de sterke stijging van de productiekosten doorberekenen aan de consument, zo meldt directeur T. Roos van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). De prijsverhoging geldt in principe voor twee maanden voor verse melk en karnemelk.

Toeslag ook bedoeld als 'morele ondersteuning'
Volgens Roos staan supermarktketens niet te dringen om de prijzen te verhogen, maar dit is een bijzondere situatie, zegt hij. Het CBL verwacht dat consumenten er begrip voor hebben. Het dubbeltje dekt overigens lang niet de geleden schade in de zuivelindustrie. Roos zegt dat het ook gaat om "morele ondersteuning." De prijsverhoging levert een melkveehouder gemiddeld zestig gulden per week meer op.

Meer dan 100 miljoen schade
Marktleider Campina zegt dat sinds het begin van de MKZ-crisis al meer dan 100 miljoen gulden schade is geleden, exclusief de schade van de misgelopen export. Zo moesten veehouders de melk die niet kon worden opgehaald laten weglopen. Nu bij veel bedrijven weer rauwe melk mag worden opgehaald, moeten extra kosten worden gemaakt, bijvoorbeeld in verband met ontsmettingen.

Zuivelproducenten kunnen extra kosten niet zo maar doorberekenen in de prijs van dagverse zuivel, omdat ze langlopende contracten hebben afgesloten. Gezien de uitzonderlijke situatie hebben de supermarkten toch ingestemd met een toeslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 10:13

Van mij had het hoger gemogen. maar helaas drink ik geen melk, misschien koop ik een krat gewoon om de bijdrage te mogen doen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 11:07

Ik hoop dat dat geld ook inderdaad bij hun terecht komt en niet in de portomenee van de fabriek Boos! .

Wel een hele goede aktie.

gr Pris

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 11:09

Nou inderdaad, als het geld bij de boeren komt dan vind ik het een goede actie, anders niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 11:14

Als ze nou dat kwartje van Kok eens van de benzine afhalen, en dat bij een liter melk erbij doen!!!!

Sonja

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 17:44

oh dit is wel een goeie actie! En nou maar hopen dat dat geld bij de juiste mensen terecht komt!