Reiskostenvergoeding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Reiskostenvergoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 15:47

De reiskostenvergoeding is onlangs teruggebracht van 28 cent per kilometer naar 17 cent per kilometer met een maximum van zes euro per dag.

Een baan hier honderd kilometer vandaan kost me 35 euro per dag aan reiskosten exclusief onderhoud en afschrijving. Daarvan krijg ik 6 euro terug. Dat is toch van de zotte...

29 euro aan reiskosten voor eigen rekening per dag. Dat is dus 580 euro aan onvergoede reiskosten per vier weken. NETTO

Dan kun je zeggen: ga dan verhuizen, maar het gaat veelal om een tijdelijke baan van bijv. zes maanden. (4550 euro aan onvergoede reiskosten).
Ik vind het echt belachelijk!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:59

Citaat:
De reiskostenvergoeding is onlangs teruggebracht van 28 cent per kilometer naar 17 cent per kilometer met een maximum van zes euro per dag.

dat laatste zal toch niet gelden voor zakelijke kilometers mag ik hopen. Mijn vriend rijdt regelmatig naar Duitsland voor zijn werk (besprekingen), zou toch mooi zijn als hij dan maar zes euro vergoed kreeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:08

Ik heb een paar jaar op Schiphol gewerkt maar toen de reiskostenvergoeding werd terug gebracht naar 110 gulden per maand heb ik heel snel een andere baan gezocht.
Trek je reiskosten eens van je salaris af en vraag je dan eens af of je een reeël bedrag overhoudt.
Leg dit rekensommetje voor aan je baas, misschien wil hij/zij er toch wat aan doen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:22

Ik werk 4 dagen per week in Eindhoven, en daarvoor ontvang ik per MAAND het torenhoge bedrag van €52,- !!! Echt bezopen... Mijn auto rijd 1 op 6, per week gaat er voor 60 euro diesel doorheen, kun je nagaan hoeveel ik erop inlever.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:49

Ik vind het ook belachelijk, Kitty.
Zeker als het om een tijdelijke baan gaat is verhuizen geen optie.
'k Zou toch eens proberen om een gesprek met je werkgever aan te gaan.
Aan de reiskostenvergoeding kan hij waarschijnlijk niets veranderen (wet is wet), maar als hij goede wil heeft dan kan hij misschien op een andere manier wat compenseren.

Want zoals je zelf al aangeeft: als je een reeel rekensommetje maakt, dan ga je zowat voor Jan met de korte achternaam werken.
Om nog maar te zwijgen van de tijd die je kwijt bent met op en neer rijden.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:15

ja dat klopt niet helemaal! Hoezo je personeel liever kwijt dan rijk willen? Verward
Ik krijg 7.50 euro per dag reiskostenvergoeding (a'dam-hoofddorp), maar ik heb mn OV en dus helemaal geen reiskosten! maar ik vind t prima zo hoor.... *LOL*

lieke2
Berichten: 2130
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:44

Het gaat om de kilometers die je rijdt naar een werkplek waar je op jaarbasis niet vaker dan 60 keer komt. Kom je er 60 keer of vaker dan val je onder het ' normale' reiskostenforfait, een vast bedrag afhankelijk van de kilometers en het aantal dagen. Het klopt inderdaad dat de regering in het belastingplan 2004 heeft vastgesteld dat wat de werkgever belastingvrij mag vergoeden (lees dit goed!!) wordt teruggebracht van 24 naar 17 cent per kilometer. Dit is niet aan een maximaal bedrag per dag gebonden, maar als het goed is aan het aantal kilometers op jaarbasis. Na 20.000 km gaat het bedrag van 17 nog eens omlaag. Overigens is het een heel ZWAAR misverstand dat als de regering vaststeld wat belastingvrij vergoed mag worden, dat alle werkgevers zich daar aan moeten houden. Het staat ze nog steeds vrij om meer dan de 17 cent per km te vergoeden, alleen jij gaat er straks wel belasting over betalen.....

Ik zou zelf zeggen, ga voor een salarisstijging of een leasebak...
(doe ik ook...)

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:46

ik werk in de kinderopvang en krijg geen reiskostenvergoeding

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:55

De belastingvrije vergoeding is uiteindelijk vastgesteld op 18 cent (ja, wat een verschil!). Uiteraard mag je werkgever ook meer vergoeden, maar daarover betaal je dan belasting. Onderhandelen dus! Succes!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:00

In het voorbeeld van Kitty zou ze in de plannen van 2004 (17 ct/km) juist drastisch er op voorruit gaan. 200 km per dag a 17 ct zijn 35 eur per dag in plaats van 6 eur. In de voorstellen wordt geen maximum aantal km. genoemd.
Uniforme onbelaste kilometervergoeding

Vereenvoudiging van de regelgeving kan worden gerealiseerd door woon-werkverkeer geheel als zakelijk aan te merken, waardoor een maximumbedrag voor onbelaste kilometervergoedingen ontstaat dat, vanwege gelijkheidsaspecten, voor zowel woon-werkverkeer als overige zakelijke kilometers gelijk is.

Citaat:
Uitgangspunt van de huidige vergoedingensystematiek voor zakelijk verkeer is om op forfaitaire wijze de variabele kosten onbelast te kunnen vergoeden. Voorgesteld wordt om - ongeacht afstand of wijze van vervoer – het maximumbedrag voor de onbelaste zakelijke kilometervergoeding op € 0,17 te stellen. Vanuit de huidige regelgeving betekent dit een verlaging van de onbelaste vergoeding voor zakelijke kilometers van € 0,28. Daar staat tegenover dat de onbelaste vergoeding voor woon-werkkilometers wordt verhoogd en dat deze onbelaste vergoeding over het hele traject waarover woon-werkverkeer plaatsvindt kan worden gegeven. Met € 0,17 wordt meer aangesloten bij de gemiddelde variabele kosten van een middenklasse auto. Tevens gaat er van een lagere vergoeding een stimulans uit om in een zuinige auto te rijden met lagere variabele kosten, wat wenselijk is vanuit milieuoogpunt.

Voor het openbaar vervoer wordt een keuzeregime ingevoerd. Hierbij heeft de werkgever de keuze tussen het onbelast vergoeden van maximaal € 0,17 per kilometer of van de werkelijke kosten van het openbaar vervoer.


En :

Citaat:
4.1.3. Vereenvoudiging
Met het voorgestelde pakket aan maatregelen wordt een aanzienlijke vereenvoudiging van de regelgeving bereikt. Doordat woon-werkverkeer als zakelijk verkeer wordt aangemerkt, komt het ingewikkelde begrip “regelmatig woon-werkverkeer” voor niet per openbaar vervoer afgelegde kilometers te vervallen, en zullen ook de administratieve lasten afnemen. Het effect van de vereenvoudiging wordt nog versterkt doordat de uniforme onbelaste kilometervergoeding niet alleen van toepassing is op de eigen auto, maar ook op alle andere vormen van vervoer. Of er sprake is van regelmatig woon-werkverkeer hoeft niet langer vastgesteld te worden, waardoor de belastingplichtige (onder andere) niet meer hoeft bij te houden hoeveel dagen per jaar hij naar de zelfde werkplek reist (de 60-dagenregeling) en het hebben van verschillende arbeidsplaatsen geen rol meer speelt. De 10%-regeling voor bestelauto’s vervalt. Als kan worden aangetoond dat de bestelauto alleen voor zakelijk- en woon-werkverkeer wordt gebruikt blijft deze buiten de bijtelling. Ook de carpool- en de rayonregeling zijn niet meer nodig om bepaalde ritten als zakelijk dan wel privé aan te merken. Daarnaast vervalt de arbitraire 10-30 kilometer grens.

Doordat het mogelijk is om ongeacht afstand en de wijze van vervoer een onbelaste vergoeding per afgelegde kilometer te ontvangen wordt de stimulans om te carpoolen op het woon-werktraject nog vergroot ten opzicht van de huidige carpoolregeling. Niet alleen de chauffeur, maar ook zijn passagiers kunnen de vergoeding ontvangen.

Met een uniforme onbelaste kilometervergoeding voor zakelijk verkeer, waaronder woon-werkverkeer, en een uniform bijtellingspercentage in de autokostenfictie, wordt een forse afname van de administratieve lasten gerealiseerd (zie paragraaf 11). Niet alleen voor werkgevers en ondernemers, maar vooral ook voor de belastingplichtige die in veel gevallen geen ingewikkelde rittenregistratie meer hoeft bij te houden. De verlaging van de administratieve lasten bespaart niet alleen tijd, maar ook veel ergernis en onbegrip.


Dus Kitty, even wachten tot de voorstellen er door zijn Haha!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:45

ik werk bij VenD en werk 2 dagen in de week,en krijg:€7,50 in de Maand!!!!!!!!?????