Problemen waar ik echt hulp bij nodig heb....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Question
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-08-03

Problemen waar ik echt hulp bij nodig heb....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 12:37

Even onder een schuilnaam.... Het is een heel lang verhaal maar ik zou zó graag wat hulp hiermee krijgen...

Ik zit al een tijdje met wat problemen waar ik maar niet uit kom. Ik weet nu gewoon echt niet meer wat ik hieraan moet doen, en zou heel graag wat tips en jullie mening hierover willen horen...

Allereerst mijn huis.... ik woon nu 2,5 jaar samen met m'n vriend in ons eigen koophuis waar we zelf flink aan hebben geklust. Inmiddels is binnen nu bijna alles af, maar moet aan de buitenkant nog vanalles gebeuren. Het is bij ons thuis ook erg vaak een puinhoop. Spullen die rondslingeren, de was die niet vaak genoeg gedaan wordt, dingen die niet regelmatig genoeg schoongemaakt worden... enz...
Ik heb een drukke fulltime baan, een paard waar ik veel tijd aan wil besteden, en binnenkort een studie erbij waar ik minimaal 8 uur per week aan moet besteden. Binnenkort ga ik wel 2 dagen minder naar m'n paardje toe, maar op die dagen wil ik proberen zo veel mogelijk te studeren... Daarnaast ben ik iemand die vrij veel slaap nodig heb, dus meestal wel rond een uur of 11 - half 12 naar m'n bed ga. (eigenlijk is dat zelfs te laat om goed uitgerust te zijn)
Veel tijd om door de week het huishouden te doen heb ik dus niet, en eerlijk gezegd heb ik er vaak ook geen zin in. Toch zou ik het graag wat netter willen houden en ook mijn vriend eens wat vaker willen motiveren om wat aan het huis te doen. Bijvoorbeeld de verwarming ontluchten; we zijn dat nu al 4 weken aan het plannen maar hebben het nog steeds niet gedaan. Mijn brommertje is kapot en m'n vriend kan 'm maken; hij heeft dit ook al een paar keer toegezegd om te doen, maar het is nog steeds niet gebeurd (niet dat ik er iets van zeg).

Ik heb ook heel veel moeite om mezelf te motiveren om meer naar ons financiele plaatje te kijken. M'n vriend regelt dit allemaal, en ik vind het eigenlijk wel prima zo. Toch zou hij graag willen dat het me meer interesseert; maar dat lukt me gewoon niet. Het doet me niet zo veel terwijl ik dondersgoed weet dat het heel belangrijk is en we echt niet alles perfect geregeld hebben. Onze hypotheek zou lager kunnen, we zouden verzekeringen voordeliger kunnen afsluiten en we zouden de maandelijkse kosten wat minder kunnen houden.
Hebben jullie tips om mezelf meer te motiveren hoe ik hier meer geinteresseerd in wordt maar ik me er ook wat meer verantwoordelijkheidsgevoel voor ga krijgen?

please, wie kan me hiermee helpen ? Het maakt me allemaal zo verdrietig; ook omdat het hierdoor dus niet echt lekker loopt tussen m'n vriend en mij .. . Verdrietig

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:46

Hoi,

Ik snap echt hoe je je voelt. Wij hebben ook af en toe zo'n periode.
Alleen heb ik de mazzel dat mn vriend en ik allebei wisselende diensten hebben waardoor we allebei het huishouden kunnen doen.

Mijn vriend en ik hebben het zo geregeld. Ik doe de dieren en onderhoud de dieren, maak schoon als ik kan, doe de boodschappen en kook als ik kan. Mn vriend doet het finaciele en maakt schoon en kookt als hij kan.

Hebben jullie van te voren afspraken gemaakt over wie wat doet?
Ik vind gewoon niet dat je ergens alleen voor moet staan. Je woont samen dus doe je het ook samen.

Plan een dag om alles uit te praten en alles op een rijtje te zetten.
Maak dan gelijk afspraken over het huishouden en over het financiele plaatje.
Als jij hem tegemoet kan komen zal hij dat andersom ook wel doen lijkt mij.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:04

inderdaad, overleg goed wie wat doet in het huishouden!
zo voorkom je al heel wat (als je het goed regelt tenminste..)

Question
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 13:26

We hebben wel wat afspraken gemaakt ja, maar het komt er ook vaak niet van....

Ik doe het huishouden, hij alle klusjes in huis...
Ik heb mijn paard, hij zijn beesten (zijn er veel)
Ik zou maandag t/m donderdag koken, en hij het weekend. In de praktijk kook ik bijna dagelijks...

Op zich zijn de taken dus redelijk verdeeld...

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:30

hou elkaar ook echt aan die afspraken, dan doe je het uiteindelijk vanzelf wel omdat het je vaak gaat irriteren dat een ander er wat van zegt...

Question
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 13:30

En die motivatie dan ?? hoe pak ik dat aan ?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:31

Als je het kan betalen dan kan ik je zeker een schoonmaakster aanraden. Zonder schoonmaakster zou het bij ons thuis een hel zijn (vies en ruzie).

Het is inderdaad het makkelijkste om er een keer samen over te praten. Ik kan uit jouw verhaal niet echt opmaken wat de houding van je vriend is hierin.

Wij hebben ook afspraken, ik kook als ik kan, doe de was en ruim op. Mijn man doet boodschappen, vuilniszakken, vaatwasser.

De dingen die overblijven doen we een beetje verdelen hoe t uitkomt, zoals de vogelkooi verschonen, bed opmaken etc.

Dit werkt bij ons aardig maar ook bij ons is het vaak rommelig.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:32

Een rooster maken wie wat doet en die ergens zichtbaar ophangen... En elke week samen gaan zitten om een nieuwe rooster te maken voor die week, zo zit je elke week zeker een keer samen om de dingen te bespreken voor de volgende week.
En als je een keer geen zin hebt om op te ruimen, doe je dat gewoon niet, laat het liggen en neem eventjes rust (moet je ook niet elke dag doen natuurlijk, dan wordt het een zooitje Haha!), de boog kan niet altijd gespannen staan...
Is het ook mogelijk even (tot na je studie) wat minder uren te gaan werken? Of is dat financieel dan niet haalbaar?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:33

Over motivatie. Als het je niet echt interesseert dan doe je het dus niet. Blijkbaar interesseert het je wel en moet je jezelf dus gewoon een schop verkopen. Ik denk ook wel dat als je afspraken maakt dat je elkaar dan kunt motiveren.

Question
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 13:37

Een schoonmaakster zou ik wel heel graag willen ja, maar van de andere kant heb ik daar het geld gewoon niet voor over. Vind het zonde...

We hebben afgesproken om er vanavond eens goed over te praten, gisteravond kregen we er namelijk ruzie over; dus ik heb gezegd dat ik er over na wil denken en we het er vanavond over zouden hebben.

Een rooster maken; tja; is misschien best een goeie oplossing ja.. zal ik eens aankaarten bij hem...

Minder werken kan helaas niet; (I wish I could) dat redden we financieel niet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:54

Klinkt bekend hoor !
Wij zitten in hetzelfde schuitje, ook allebei een (meer dan) fulltime baan, ook onze hobby's, en ook een huis dat best wat opgeruimder mag zijn.
Het grote verschil is dat we er nooit problemen over hebben wie wat moet doen.
We hebben ook geen vaste afspraken wie wat op welk moment doet, het regelt zichzelf zo'n beetje.
Als de puinhoop niet meer te overzien is, dan maken we er allebei tijd voor vrij om het aan te pakken.

In mijn omgeving zie ik veel mensen die het op een andere manier regelen.
Wat misschien voor jullie een oplossing kan zijn, is om met elkaar om tafel te zitten en te bespreken welke "taken" gedaan moeten worden.
Sommige dingen zul je dagelijks moeten doen, andere komen eens per zoveel tijd terug.
Als je inzicht hebt in wat er gedaan moet worden, is het een stuk makkelijker om de taken opnieuw en op een eerlijke manier te verdelen.
Ik denk dat je dan ook een stuk gemotiveerder wordt om je aan je taken te houden..... als er eenmaal de klad in zit, dan is het veel moeilijker om gemotiveerd te blijven.

Misschien kun je ook proberen om het jezelf en je vriend wat makkelijker te maken.
Als het financieel haalbaar is dan zou je een huishoudelijke hulp kunnen nemen die je de grootste klussen uit handen neemt.
Dan hoef je alleen nog maar zelf voor "onderhoud" te zorgen zodat alles enigzins netjes blijft.
Verder kun je bijv. tijd besparen op koken.
Zelf kook ik vaak voor 2 dagen; een maaltijd om direct te eten, de rest doe ik in de vriezer voor dagen dat we minder tijd hebben.

Verder kan ik je aanraden om niet altijd alles piekfijn voor elkaar te willen hebben.
Je kunt je tijd maar 1x besteden, en soms lukt het helaas niet om al je plannen te realiseren.
Geniet van je leven en besteed genoeg aandacht aan elkaar, dan worden de huishoudelijke problemen ook gemakkelijker te overzien Knipoog

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:09

Lijk wel of ik iets lees wat ik zo zelf geschreven zou kunnen hebben.
Maar wat Oscar zeg klopt wel; je moet en kunt niet alles piekfijn voor elkaar hebben.

Je moet jezelf er af en toe gewoon even toe zetten om even snel dat wasje weg te strijken.. of even die stofzuiger door de kamer te laten racen. Het kost uiteindelijk meestal niet zo heel veel tijd.
Succes in ieder geval!

Groetjes Linda

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:15

Is het niet al een motivatie om toch het gene te doen waar je geen zin in hebt, omdat je anders ruzie kan krijgen? En buiten dat..is het niet heerlijk om een schoon huis te hebben als je op de bank wat zit te drinken?
Kijk het is dan wel geen goede motivatie, maar als het werkt ?

Maak tijdens het gesprek vanavond duidelijk dat het zoals het nu gaat het gewoon niet te doen is .
Probeer kalm te blijven als er ruzie dreigt te ontstaan en vertel hem waarom het geen zin heeft om nu ruzie te maken.

Het gaat jullie heus wel lukken !! OK dan!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:24

Ik zou zeker een schoonmaker nemen, dat scheelt zoveel tijd en irritatie.
Toen ik het eerste gedeelte van je tekst las, dacht ik dat je het over mij had. Bij ons in huis is het namelijk ook een slagveld. We zouden wel een schoonmaakster willen hebben, maar die willen we niet in zo'n puinhoop laten werken. Ik ben erg lax hoor, maar mijn vriend slaat alles. Die laat het liefst alles achter z'n kont vallen en stapt gewoon overal over heen. Het is wel iets beter geworden in de loop der tijd hoor. Post maak ik tegenwoordig zelf allemaal open, ookal is het niet voor mij. Nutteloze dingen gooi ik gelijk weg, belangrijke dingen schuif ik onder z'n neus, niet dat hij er dan wel wat mee doet, maar dan heeft ie het iig gezien.

Tja... wat is nou goed advies. Er goed over praten, dat het je echt dwars zit en dat het niet zomaar zeiken om het zeiken is. Iedere keer als hij iets wat afgesproken is niet doet, het gelijk zeggen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:43

Laat hem dit bericht eens lezen. Communicatie is het begin van alle oplossingen. Misschien zijn deze zaken alleen symptonen, van een onderliggend probleem.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:45

Moeilijk. Probleem is dat jij er niet gelukkig mee bent. Maar is dat constant of zijn het slechts periodes?

Bij ons thuis regelt het zichzelf eigenlijk. Nu Evert hele dagen thuis is neemt hij een deel van het huishouden op zich. Maar in het weekend doen we eigenlijk gewoon samen even snel de boel en is het klaar. Hij vaak stofzuigen en de keuken en ik stof af en leg de spullen op hun plek.

Er zijn best wel eens wat meningsverschillen over maar eigenlijk ligt dat meer aan mij dan aan hem. Komt meer omdat ik me zorgen maak om andere dingen.

Op dit moment heeft hij geen werk en hebben we geen schoonmaker. Als hij weer werk heeft dan nemen we die ook weer. Is gewoon voor ons beiden prettig omdat we het beiden druk hebben en 's avonds met de paarden bezig willen zijn.

Eigenlijk zijn we beiden wat makkelijker ingesteld. Niet dat het een puinzooi is maar het is ook geen huis waar mensen met smetvrees in wonen. Gelukkig maar.

Boodschappen doen we nog steeds gezellig samen tenzij we door de weeks wat nodig hebben.

Koken doen we ook niet echt op afspraak. Als ik niet zeg dat ik 's avonds kook zorgt hij dat er iets te eten is. Als ik echt zeg dat ik wat klaarmaak dan helpt ie me meestal door de keuken aan kant te maken en evt. wat groenten te snijden etc.

Eigenlijk als ik dit neerschrijf besef ik dat we het best wel goed doen saampjes. Soms ben je geneigd dat soort dingen even niet te zien maar dit neerzetten verhelderd weer veel.

Praat er goed over met je vriend. Als je perse afspraken wilt maken zorg dan dat ie ze nakomt. Ik wee tniet hoe oud jullie zijn maar als jullie beiden nog zo jong zijn besef dan dat dingen ook eenleerproces zijn.

En, vergeet niet dat mannen gewoon anders tegen het huishouden aan kijken dan vrouwen.

Tot slot: een motivatie kan ik je niet geven. JE relatie moet het vanzelf al een grote injectie motivatie geven. Als dat er niet is dan moet je misschien eens de oorzaak in een andere richting zoeken.

Sterkte.

Knuffel van Fasel

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:59

Wat heel belangrijk is is dat je laat merken aan elkaar dat je blij bent met wat de ander in huis doet, het geeft je het gevoel dat je het ook ergens voor doet en daardoor ben je vaak meer gemotiveerd, in ieder geval zo werkt het bij mij.
Wat bij mij ook heel goed helpt is op vrijdagavond alvast een planning maken van wat ik allemaal moet doen volgende week en op welke dagen ik moet doen, na een tijdje is die planning ongeveer elke week hetzelfde. Ook maak ik op vrijdag alvast een boodschappenlijstje voor de grote boodschappen. De rest van de week zorg ik dat ik een blaadje en pen bij me heb en als ik iets tegenkom dat al op is dan zet ik het meteen op het blaadje zo hoef ik niet voordat ik boodschappen ga doen heel de keuken en de kasten uit te pluizen om te kijken wat er nodig is.
Verder doe ik 's avonds alvast de was in de machine en stel ik hem zo in dat hij 's morgens om 5:00 uur begint te draaien, als ik dan uit bed kom is hij al klaar en de was ophangen of de droger aanzetten is zo gebeurd. Dan doe ik er een nieuwe was in en die zet ik zo dat hij om 11:00 begint want om 12:30 gaat mijn dochtertje naar bed en dan heb ik weer mooi ff tijd om de was op te hangen of in droger te stoppen. De was die ik van de lijn of uit de droger haal zoek ik meteen uit in 2 stapels, strijken en vouwen, wat gevouwen moet worden vouw ik meteen op en leg ik in de kast.
Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt. Veel succes.

Angela (de zus van Nathalie)
(Niet zo netjes dat ik onder haar naam reageer, maar ik wilde ff proberen te helpen sorry.)

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:52

Als je weet dat je bepaalde dingen veel goedkoper kunt doen, maak dan eens een vergelijkings lijst en stop er maar wat tijd in. Je zult zien dat je misschien heel wat geld kunt besparen door dingen te vergelijken en je energie er maar eens in te stoppen. Van dat geld kun je ene hoop leuke dingen doen hoor!

En verder maak idd een roostertje, of gewoon wat betere afspraken

Question
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 16:27

oh wat ben ik blij dat ik het erop gezet heb... zo veel goeie adviezen...

hier kan ik echt iets mee.. ik ga vanavond samen met hem aan tafel zitten, en dan wil ik gewoon wat afspraken maken en een planning maken van de dingen die we moeten doen.

De motivatie; tja.... die reden van Jenna vind ik wel een goeie....

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:30

Misschien is het ook een idee om samen te zorgen dat je met een schone lei kan beginnen. Rommel trekt rommel aan, evenzo maak je in een schoon huis minder snel rommel (in theorie Knipoog ). Dus, als je nou de afspraken maakt, maak dan ook de afspraak om bijv. het weekend met zijn 2en alles aan kant te brengen, grote herfstschoonmaak ofzo Lachen Dan is het volgens mij makkelijker om je aan de afspraken te houden.

Nog wel iets wat denk ik belangrijk is, als je hebt afgesproken dat je dingen op een bepaalde manier verdeeld, ga dan niet zijn taken overnemen als hij het niet doet maar zeg er iets van. Bijv. het koken wat je hierboven schrijft. Ga dan niet op die andere dagen koken, laat het hem zelf oplossen. Want hij weet nu dat jij het wel doet, blijkbaar. Andersom geldt dat natuurlijk ook. Alhoewel je natuurlijk best eens iets voor elkaar kan doen, is ook erg prettig.

(Overigens nog iets uit je eerste post: Het plannen van het ontluchten van de CV Verward Het plannen kost veel meer tijd en energie dan het gewoon doen! Het is (bij ons tenminste) 3 min werk, max. Soms moet je dingen gewoon doen).

Question
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 17:41

Bedankt Wmijn!
Je hebt helemaal gelijk dat we ons gewoon ook aan de afgesproken verdeling moeten houden; dat is één van de dingen die we misschien niet genoeg doen nee...

By the way: laatst waren we ook met een schone lei begonnen, maar de afgelopen 3 weken zijn zo'n gekkenhuis geweest dat het niet is bijgehouden.

Moet trouwens wel heel erg lachen om wat je zegt over de CV... Haha! Ik kijk even of we het meteen vanavond kunnen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:47

Juist, pak dat sleuteltje en ontluchten die handel Lachen. Dat is ook beter voor je ketel tenslotte, dan hou je m langer heel.
(let wel even op dat je nog kijkt of er water bij moet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:50

Jullie hebben het gewoon allebei te druk en dan heb je geen zin in extra dingen als je thuis bent.

Toen ik nog fulltime werkte hadden we het zo geregeld. Ik deed de bovenverdieping, was, badkamer, slaapkamer en boven stofzuigen. Mijn man beneden, de afwasautomaat in/uitruimen, keuken netjes en tegelvloer aanvegen. Samen in het weekend of op koopavond de boodschappen voor zoveel mogelijk de hele week.

Je zou dan nog om de week een werkster voor 2 uur kunnen nemen voor de extra dingen, ramen lappen, grote beurt sanitair,overal goed stofzuigen, etc. Dat is dan niet zo duur hoor, de tijd die je zelf overhoudt is dan niet in geld uit te drukken. Als je een goede poets hebt, zul je verbaasd zijn hoeveel ze doet in 2 uur, mits het geen rotzooi is, dus wel opgeruimd.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:01

Mijn god het gaat hier thuis precies zo.
Soms heb ik een dag dat alles me zo iriteerd dat ik mijn vriend de opdracht geef om bepaalde dingen te doen en ik zelf doe andere dingen.
Zoals hier de rommel om me heen, ik kijk er al dagen naar maar ik doe er niks mee. Ik denk dat ik zo toch maar eens een begin eraan maak.

Onhoud goed dat de wereld niet instort omdat je rommel hebt in je huis. Het gaat puur en alleen om je eigen gevoel erbij.
Daarom, heb je even 3 minuten als je ergens langsloopt?pak dan snel een doek en poets het effe, of neem het mee en gooi het weg of leg het op de plek waar het hoort.
Alle beetjes helpen natuurlijk.

Wij hadden in het begin een poetsdag. De zaterdag. Dan gingen we samen aan de slag in een kamer. Bv de banken en tafels opzij om eronder te kunne stofzuigen en dwijlen.
Of bv de slaapkamer, de een stofzuigt de ander doet het bed.
Samen doen en over dingen kletsen die je hebt meegemaakt op het werk of zo dat gaat echt het fijnst omdat je dan zo druk aan het kleppen bent dat je niet eens merkt dat je poetst!
Of als je heel erg van muziek houd, zet een CDtje hard aan en zing luidkeels mee met een poetslap in je hand.
Maak poetsen en dingen doen leuk!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:15

...ehm maar het huishouden is toch vrouwenwerk?