Je naam veranderen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Je naam veranderen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 10:22

Stel je wilt je naam veranderen, Bijvoorbeeld van Piet naar Jan. Maar dan wel officieel, dus niet dat je gewoon tegen iedereen zegt noem me maar zo en zo voortaan, maar ook op papier, bij de gemeente ed.
Hoe gaat dat in zn werk? En hoeveel kost het? (of is dat per gemeente verschillend?) (Het gaat hier dus om de voornaam)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:53

Naar mijn idee zijn die kosten eerlijk over heel Nederland,
Ik heb zelf nooit mijn naam laten veranderen (wat overgens trouwens helemaal nog niet zo'n slecht idee is) dus ik kan het niet echt weten.

Ik denk dat je voor alle exacte informatie beter naar het gemeente huis kan gaan om dit te vragen, ze hebben er vast ook wel een info folder liggen waar alles in staat.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 11:04


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:19

Wil jij je naam gaan veranderen?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:39

Dat is erg duur. Bizar genoeg moet je zelfs voor een voornaamverandering een soort rechtzaak aanspannen, een gegronde reden hebben en een duur en tijdrovend proces doorlopen. Geen feest allemaal. Ik besloot daarom om m'n gebruiksnaam te veranderen (m'n nieuwe voornaam aan te nemen als 'roepnaam' en m'n initialen niet te veranderen). Zo sta ik bv. bij de universiteit wel onder m'n roepnaam, met m'n 'oude' initialen. Als ik ooit een keer erg rijk ben dan komt die officiele weg nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:43

pfft, wat een gedoe zeg, ArwenLune, alleen maar om je naam te veranderen! Dan geloof ik dat ik maar gewoon [naam] blijf heten.

Beetje off topic, maar ik hoorde dat je in amerika zelfs een rechtszaak tegen je ouders kon beginnen over de manier waarop je eruit ziet Verward Bijvoorbeeld een te grote neus ofzo, noem maar eens wat. Belachelijk toch!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:50

Arwenlune: ik loop zelf ook rond met het idee om m'n naam te veranderen (ik wil een derde voornaam erbij) heb jij ooit uitgezocht hoe duur het precies is?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:56

Anique_Vaandrig schreef:

Beetje off topic, maar ik hoorde dat je in amerika zelfs een rechtszaak tegen je ouders kon beginnen over de manier waarop je eruit ziet Verward Bijvoorbeeld een te grote neus ofzo, noem maar eens wat. Belachelijk toch!



*proest! Ik verslik me bijna in een stukje kaas! Die amerikanen zijn nog gekker als ik al dacht!*

Maar goed, naam veranderen is inderdaad erg lastig. Vooral de voornaam is moeilijk om te veranderen. Mijn vriend heeft er ook over nagedacht (Elvis is zijn voornaam), maar doet het toch maar niet wegens alle kosten, het gedoe en vooral iedereen die je al kent onder deze naam.

Ik ben nou wel heel benieuwd wat jou naam is....

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:57

Ik geloof dat het minimaal 500 euro zou zijn, dan nog advocaatskosten en watniet. Zal aardig in de papieren lopen.

Eigenlijk is dat achterlijk, in het buitenland kan je gewoon op het gemeentehuis je naam laten veranderen. In Engeland: ga naar een sollicitor, betaal 40 pond, vul een fomulier in en je naam is 'by deed poll' veranderd. In Amerika laten mensen voor de grap hun naam wijzigen in Obi Wan Kenobi. En hier moet je @%$! een rechtzaak aanspannen om je voornaam te wijzigen!

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:03

Waarom zou je je naam willen veranderen???

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:09

Als je niet tevreden bent met de naam die je van jou ouders gekregen hebt? Je hebt 'm zelf niet uitgekozen tenslotte.

Ik veranderde mijn naam omdat m'n geboortenaam niet uitspreekbaar is voor Engels-taligen, en ik naar Londen ging verhuizen. Maar ik vond die naam toch al niet mooi, en zo kwam het mooi uit om hem permanent te veranderen.

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:52

Ohw op die manier.
en hoe heet je nu dan? of is dit nu je naam? Verward

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 16:21

Ja, ik had al hier en daar vaag gehoord dat het zo duur zou zijn. Ik heet nu trouwens Janke en ik vind het dus geen mooie naam. Ik ben wel vernoemd naar mn oma, dus uit respect zou ik die naam wel als 2e naam willen houden, maar ik wil een andere roepnaam. En liefst ook officieel.
Maar goed, ik zou m nu al vast 'on officieel' kunnen veranderen en áls ik (ooit) over 9 (!) jaar zelf advocaat ben de boel officieel regelen.
En wil wrsch ook naar het buitenland emigreren later dus een engelse naam zou dan wel handig zijn.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:38

ik zou mijn naam ook het liefste veranderen, mrja ik hou m wel gewoon, vin m aan de ene kant toch wel apart en ik ben apart Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:30

Je achternaam veranderen is goedkoper dan je voornaam. Dat het hier niet zo makkelijk kan zal wel te maken hebben met alle instanties waar je (ooit) mee te maken krijgt. Niet dat ze het dan ook goed doen, want ze durven nog wel een brief te sturen om voor een onderzoek langs te komen terwijl de persoon al 15 jaar dood is.
Amerika is gewoon zo'n land maar of je zoiets ook daadwerkelijk zal winnen lijkt me sterk. Bovendien lijkt me dat zo iets meer te maken heeft met onverantwoordelijk gedrag zoals je kind in de keuken achterlaten en dat er dan een pan met heet water over heen valt, waardoor dat kind dus brandwonden heeft voor de rest van zijn/ haar leven.
Maar kun je niet gewoon een andere naam gebruiken, ipv officieel. Dus bij het voorstellen gewoon die naam geven die je het liefst wilt. Dus als je gaat verhuizen, zeg dat je Anna (bv) heet ipv Annet of dergelijke.

aksuds

Berichten: 105
Geregistreerd: 12-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:56

Ik heb een jaar of 8 geleden de achternaam van mijn moeder genomen.
Ik weet wel dat dat een heel gedoe was je moet eerst een brief schrijven naar het min. van justitie dan krijg je een heel verhaal terug.

Je moet dan van twee fam.leden en van twee bijv maatschappelijk werkers of decaan of werkgever een verklaring sturen met de rede waarom je je naam wilt veranderen.

Dan gaat het naar de rechter die stuurt dit naar je gemeente dan gaan die opzoek naar gegevens, in mijn geval moesten mijn beide ouders toestemming geven (ookal was ik toen 18 jaar)

Als dit allemaal rond is gaat het weer terug naar min. van justitie en dan duurt het nog erg lang voordat je de uitslag krijgt. Ik denk dat ik er zeker 1,5 jaar mee bezig ben geweest.

De kosten waren erg hoog, maar omdat ik toen een minimum inkomen had heb ik vrijstelling gekregen en heb er dus achteraf helemaal niets voor betaald.

Maar ik weet helaas niet of dit voor je voornaam op dezelfde manier gaat en of het voor je achternaam ook nog steeds zo gaat omdat het van mij ook alweer 8 jaar geleden is en ze na die tijd veel soepeler geworden zijn.

Denk goed na of je al die tijd en al die gesprekken wilt voeren het is een hoop gedoe, maar in iedergeval veel suc6

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:21

Dacht trouwens ook dat de letters van je nieuwe naam uit je oude naam moeten komen.