Huisinrichting: wie helpt? (gordijnen etc)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Huisinrichting: wie helpt? (gordijnen etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 13:56

Okee ik ben nu helemaal gewend aan het idee dat ik op mezelf ga wonen en ben fanatiek begonnen met brainstormen hoe ik het in wil richten. Ik kom alleen maar niet uit de gordijnen.
Ik heb twee dakkapellen met hele leuke lieve raampjes, maar wát voor soort gordijnen kan ik nou het beste ophangen? Rol? hang? Kort? Lang?

Hier een foto van mijn raampjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou, Jan des Bouvries van bokt; leef je uit Haha!
Trefwoorden voor mij zijn: Licht, gezelligheid, karakter van ramen behouden.
Laatst bijgewerkt door Laura op 23-11-03 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:02

Ik vind 'gewone' gordijnen altijd het gezelligst staan. Maar als je inkijk hebt zou ik ook luxeflex ophangen. Die zijn in de zomer ook ideaal tegen de zon en hitte.

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:18

ja of een rolgordijn of lamellen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:22

Ik ga voor een mooie , lichte kleur verticale lamelletjes

Die kun je helemaal openschuiven , je kunt ze helemaal open draaien , je kunt er mee met de lich-inval spelen door ze in verschillende schuintes te zetten... lekker sfeervol !!

Heb je ook niet zo'n last van inkijk en toch mooie lichtinval...super OK dan!

Helemaal als je die kamer zelf ook vrolijk licht maakt ala geel en oranje-tinten Haha! Schept ook ruimte en sfer , vrolijkheid.

En je kunt ze helemaal dicht draaien en hebt dan ook ECHT een goede donkere kamer. Bij gordijnen is dat vaak minder.

Wat een onhandige dwarsbalk trouwens *LOL*
Heeft op zich wel karakter , dat wel .

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:34

Jakkie, lamellen!!! Vind ik echt zó onwijs functioneel.....en lelijk dus.
Weet je al of de zon er op staat in de zomer? Als de zon er op staat waardoor het erg warm wordt, dan zou ik (indien je budget dit toelaat) iets van luxaflex doen met daarover heen leuke gordijnen.

Ik zou zelf denk ik bij zulke raampjes een mooi licht vouwgordijn doen wat je dan half kunt dichtdoen bijvoorbeeld. Vaak zijn daarvan de maten standaard en als je geen standaardmaten hebt, wordt t al weer duurder.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:13

Rolgordijnen lijken mij het makkelijkste hier. Je hebt echt hele mooie (van die vouw-dingen), maar die zijn niet al te goedkoop vrees ik...

Lamellen vind ik vreselijk, en gordijnen lijken me niet echt makkelijk met die rare constructie daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:20

Lamellen zijn ideaal voor kantoor.........

Rolgordijnen lijken mij ook ideaal, van die vouwdingen. Ik heb ze zelf ook, alleen van de ikea, en die raad ik je niet aan. Maar je hebt diverse kleuren, al zou ik het persoonlijk gebroken wit houden. En diverse mogelijkheden.

Luxaflex is bijv. in hout verkrijgbaar, erg leuk maar omdat je vrij drukke ramen hebt, maakt luxaflex het nog drukker! En dat zou ik dus niet niet doen.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:26

Ten eerste: Wat een geweldige kamer! Bloos! Doe mij er ook maar zo eentje!
Ik denk dat als je hier lamellen doet, dat het dan heel massief wordt omdat je zoveel raam hebt zeg maar... Iemand suggesteerde al van die stoffen rolgordijnen, daar ben ik het wel mee eens, lijkt me heel mooi (zachtgele tint bijvoorbeeld?). Maar het kost wel wat natuurlijk Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 17:02

Dat is een goeie, pipo, van dat drukke. Had ik nog niet aan gedacht. Mijn voorkeur gaat uit naar gordijnen omdat ikd at 'warmer' vind dat jaloezieen denk ik. Lamellen vind ik niet zo. Ik wil graag het leuke 'vierkantje' in de raampjes behouden. Vraag me af of ze niet te klein zijn voor vouwgordijntjes...
En inderdaad, die vreemde ramen aan de voorkant, twee vierkantjesramen, één gewone en zo'n lucht-ding. Hoe handig Haha!

De foto dat het donker is, dat zijn de ramen in de keuken/slaapkamer. Dus daar zit ik ook over te dubben, ik denk dat ik voor de balk er paralel aan een lang voile gordijn hang om de slaapkamer af te scheiden van de keuken. Voile omdat het dan toch licht doorlaat. Maar zal ik dan over de hele lengte dezelfde raambekleding doen of voor de twee 'slaapkamerraampjes' iets anders om die scheiding weer te benadrukken? Moeilijk moeilijk Haha!

SCarlet, dank je, ik ben er zelf ook heel blij mee! Lachen

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:20

Ik heb ook een dakkapel, en ik kan je vertellen; je hebt een enorme licht inval, zeker met 2 dakkappels. Ik zou dus in ieder geval gaan voor iets donkers, of mooie (houten) lamellen met een leuk overgordijn.

Btw, wat een enorm leuk optrekje! Haha!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:15

Wat een prachtige kamer! Ik zou zelf voor gewone gordijnen gaan, liefst donker van kleur ... bordeaux rood (al kan dat de verkeerde indruk wekken Haha!) of zwart.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 02:10

En hele lichte vitrage zodat je nog wel de spijlen van de ramen er door heen kan zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 02:55

Pipo schreef:
Rolgordijnen lijken mij ook ideaal, van die vouwdingen. Ik heb ze zelf ook, alleen van de ikea, en die raad ik je niet aan. Maar je hebt diverse kleuren, al zou ik het persoonlijk gebroken wit houden. En diverse mogelijkheden.


Die vouwdingen heb ik ook. Ideaal als je vaak van inrichting verandert, of gewoon wilt kijken wat je leuk vindt, omdat ze zo goedkoop zijn. Ze zijn er in verschillende maten, kleuren en diktes, dus keus genoeg.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 02:58

Ziet er knus uit, net een boerderijtje, zo met die raampjes. Ik zou gewoon naar de Xenos gaan en daar van die vouwgordijntjes halen, kan je ze apart open of dicht doen en het houdt de kou goed tegen. Tja, of leuke gordijntjes, niet te lichte nemen ivm met de zomer en je zolderkamer, anders rot je daar weg...

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 09:19

Wat ik zelf altijd heel mooi vind zijn lichte rolgordijnen met in between gordijnen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:34

Ik heb voor mijn (hele grote) raam vouwgordijnen zonder balijnen. Met balijnen worden ze zo strak, als je zonder doet lijkt het wat natuurlijker.
Gewone "hang-gordijnen"lijken me ook niet zo makkelijk door die steunbalk. Dan moet je ze al echt op je vensterbank laten vallen en ik vind dat niet zo mooi. Ik vind het mooier als ze er net overheen vallen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:52

als het haalbaar is, qua diepte van de vensterbank, zou ik gaan voor een mooie zware gordijnstof tot op de grond. Dit staat heel chique. Ik wens je bij voorbaat al veel ramen lap plezier met je roedenverdeling. Die heb ik ook thuis in alle ramen, en ik ben inmiddels zover dat ik ze gewoon maar niet meer lap want je bent toch alleen maar 's avonds thuis en dan is het donker dus dan zie je het niet.

Ik zou voor de rest geen jaloeziëen ophangen, of ze nu vertikaal of horizontaal zijn want het wordt al snel te druk. En functioneel zijn ze toch niet want je zit niet op de begane grond, toch?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:42

Een mooie vitrage met overgordijnen, in contra kleuren. Dus even extreem voorbeeld Haha!
gele vitrage met paarse over gordijnen.
De over gordijnen in een boog oophangen, met een sjerp er omheen (heeft vast wel een naam, geen idee, hoop dat je snapt wat ik bedoel Haha!)

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:50

In het geval van jouw ramen, zou ik gaan voor van die hangende vouwgordijnen. Die kun je dus helemaal laten zakken, maar ook halverwege laten hangen en dageen erboven is dan gevouwen. Kun je het nog volgen?
Btw.. voor zover ik het kan zien is het een héél leuk huisje.
Wat is het eigenlijk voor een ruimte?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 18:27

HB: daar zit ik ook aan te denken. Ik vraag me alleen af of de vouwgordijnen niet te veel van het raam 'in beslag nemen' als ze omhoog zijn..?
Het is de bovenverdieping van een woonhuis. Op de eerste verdieping komt een makelaarskantoor, de eerste verdieping wordt van mijn collega en dit wordt van mij Lovers
Ik ga van de week kijken naar gordijnen bij de Hema en ik zal natuurlijk before-and-after foto's maken! Lachen

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:31

Mijn ervaring met van die vouwgordijnen is dat het allemaal best wel wat meevalt. Je hebt ze in veel verschillende soorten, maten en prijsklassen. Ben heel benieuwd naar je stekkie.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:48

stef schreef:
De over gordijnen in een boog oophangen, met een sjerp er omheen (heeft vast wel een naam, geen idee, hoop dat je snapt wat ik bedoel Haha!)


Gatver, dat is nou echt lelijk vind ik Haha!

Ik zou hier absoluut voor vouwgordijnen gaan, zijn erg makkelijk en mooi! Heel rustig en dan ligt het eraan waar je van houdt, maar ik zou met balijnen hier heel mooi vinden. Bij de Gamma verkopen ze ze ook.
In een lichte kleur iig.
Of misschien zoiets
Hopelijk doet de link het
Afbeelding
Afbeelding

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:56

Afbeelding
Afbeelding

Hierboven twee foto's. Een van mijn eerste optrekje en een van mijn tweede. Ik had houten vouwgordijnen hangen. Dat doet heel warm aan en het houdt de zon buiten als het warm wordt en laat toch een heel gezellig licht door. Overdag trek je ze gewoon omhoog en kijk je lekker door je raampjes naar buiten. Ideaal! En zoals je ziet hou ik van kleur.. Haha!

Deze houten vouwgordijnen zijn verkrijgbaar bij Praxis.

ps: dit ziet er absoluut niet zo uit als die rolgordijntjes van de xenos, is totaal anders.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 18:41

Potverdepotver, wat zijn die gordijnen dúúúr!!! Ik heb bij de praxis en gamma gekeken en als je gordijnen voor mijn ramen wil (dekkapel is 3m lang) ben je 2x175 euro kwijt per raam! (twee keer 150 cm) en dan heb ik twee dakramen!! Pfoeh..
Ik geloof dat ze bij de hema een stuk beter te betalen zijn dus daar ga ik eerst maar eens kijken. Sjonge jonge...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:48

Tut Tut Tut... Tong uitsteken
Advies: Kijk eens bij de Xenos, Leenbakker, Kwantum....