Vraagje voor de website makers hier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Vraagje voor de website makers hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 19:32

Ben zelf nog niet zo heel lang bezig met het maken van websites, heb weleens wat gemaakt ik kan ook best wel wat leuks maken, maar me echt verdiepen in het programma dreamweaver heb ik nog niet gedaan, omdat ik daar simpelweg geen zin in heb Tong uitsteken een simpele site met frames lukt me wel, maar ik wil meer!

Maargoed hier dus een aantal vraagjes:

1. Wat zijn de nadelen van frames?

2. Wat zijn de nadelen en voordelen van het maken van een website als gif bestand? En hoe kun je dat het beste doen (het laden van de pagina's in delen?) in Fireworks.

3. Hoe kun je het gifbestand zo laag mogelijk maken? Ik weet hoe je een gifbestand in fireworks lager kan maken, maar dan wordt de kwaliteit ook meteen zo lelijk, kan het nog op een andere manier?

4. Ik heb nu 1 index gemaakt als gifbestand, deze is nu op z'n laagst 40 kb, is dit teveel? en dan nogmaals hoe kan ik deze in delen laten laden?

Eventjes nog, ik weet bijna niks van HTML (behalve de standaard dingetjes) dus praat aub niet in geheimtaal Tong uitsteken
Ik schaam mij haast met m'n opleiding als grafisch vormgeefster dat ik dit allemaal niet weet, maar goed misschien had ik dan de opleiding multimedia moeten volgen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:24

Citaat:
1. Wat zijn de nadelen van frames?

Mensen met oudere browsers kunnen de pagina meestal niet openen, het laden duurt langer.

Citaat:
2. Wat zijn de nadelen en voordelen van het maken van een website als gif bestand? En hoe kun je dat het beste doen (het laden van de pagina's in delen?) in Fireworks.
Geen idee

Citaat:
3. Hoe kun je het gifbestand zo laag mogelijk maken? Ik weet hoe je een gifbestand in fireworks lager kan maken, maar dan wordt de kwaliteit ook meteen zo lelijk, kan het nog op een andere manier?
Geen idee, volgens mij door het zo kaal mogelijk te maken. Dus zonder poespas.

Citaat:
4. Ik heb nu 1 index gemaakt als gifbestand, deze is nu op z'n laagst 40 kb, is dit teveel? en dan nogmaals hoe kan ik deze in delen laten laden?
Volgens mij is dit al vrij laag.

Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:35

Ik heb je site bekeken. Probeer niet te veel zichtbare frames te gebruiken het is erg verwarrend en maakt de pagina niet overzichtelijk.

Probeer je broncode zo schoon mogelijk te houden. Verberg hem desnoods.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:40

denz schreef:
1. Wat zijn de nadelen van frames?
bij sommige resoluties geeft dat een verknipt beeld

2. Wat zijn de nadelen en voordelen van het maken van een website als gif bestand? En hoe kun je dat het beste doen (het laden van de pagina's in delen?) in Fireworks.
De voordelen zijn date het heel snel kan laden. De nadelen zijn dat het laden lang kan duren. Ligt aan hoeveel kleuren jij gebruikt. Een foto kun je bijv. beter geen gif maken, maar een screenshot van bokt bijv weer wel, omdat dat veel grote egale vakken in zijn. Zo weinig mogelijk kleur, dus.

3. Hoe kun je het gifbestand zo laag mogelijk maken? Ik weet hoe je een gifbestand in fireworks lager kan maken, maar dan wordt de kwaliteit ook meteen zo lelijk, kan het nog op een andere manier?
Door zo min mogelijk kleuroverloop te gebruiken.

4. Ik heb nu 1 index gemaakt als gifbestand, deze is nu op z'n laagst 40 kb, is dit teveel? en dan nogmaals hoe kan ik deze in delen laten laden?
40 kb is niet teveel. 1 bokt avatar is gemiddeld 10kb. 40 kb is prima zo

Ik gebruik trouwens altijd Fireworks en Dreamweaver, dus je mag me altijd pben met vragen Lachen

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 22:41

Je moet ook eigenlijk niet naar deze site kijken Tong uitsteken maar wat bedoel je met zichtbare frames? en wat bedoel je met de broncode?

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:42

Broncode is de code waarop alle gegevens staan van je site. Bijv. de locatie van een afbeelding, de tekst die er op staat, de grootte van de tekst, alle eigenschappen van de site.

Zichtbare frames zijn de scrollbars die je ziet... (ik denk tenminste dat ze dat bedoelt)

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 22:47

Ja dat dacht ik ook al, maar goed die blijven er, ik heb alle borders al op geen gezet iig, meer kan ik er niet aan doen toch?

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:48

Je kunt scrollbars uitzetten, maar dat zou ik niet doen... Zo wordt het echt onmogelijk om je site te lezen..

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:54

Als ik die site zie, dan is het WO!! veel te druk!

Doordat je vier frames gebruikt, en ook Lycos er nog eens een keer overheen komt met een frame komt er veel te veel op de kijker af...

Als ik jou was zou ik in ieder geval beide horizontale scrollbars uitzetten. Maak eventueel de plaatjes aan de linkerkant wat kleiner. Waarom heb je trouwens die balk aan de rechterkant van de pagina? Die zou ik als ik jou was er ook uithalen

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:56

Ellende, ze is bezig met een nieuwe versie, dus het gaat niet om de site die je daar ziet...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:02

oops Lachen

dacht ik ook es nuttig te zijn Verdrietig

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 23:03

Ellende schreef:
Als ik die site zie, dan is het WO!! veel te druk!

Doordat je vier frames gebruikt, en ook Lycos er nog eens een keer overheen komt met een frame komt er veel te veel op de kijker af...

Als ik jou was zou ik in ieder geval beide horizontale scrollbars uitzetten. Maak eventueel de plaatjes aan de linkerkant wat kleiner. Waarom heb je trouwens die balk aan de rechterkant van de pagina? Die zou ik als ik jou was er ook uithalen



Omdat ik nog niet veel van dreamweaver weet heb ik toen rechts ook een frame gezet zodat de text en thumbnails in het mainframe niet over heel de pagina verspreid gingen snapje? Tong uitsteken dus als nood, verder is die reclame idd heel erg irritant, maar ik krijg binnenkort een eigenruimte waar ik 'm kan hosten en dan meteen een domeinnaam Lachen
Maar eigenlijk ging het dus niet om deze site Tong uitsteken

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:06

Frames maken de navigatie soms lastiger, onduidelijker. Frames geven flink wat problemen met search engines. Frames maken het enorm moeilijk een bepaalde pagina (of ja URL) naar iemand anders door te sturen.

Een pagina als GIF bestand maken? Brrrr. Enorm lamme manier om een website in elkaar te duwen. Natuurlijk kan je op die manier je pagina er precies zo uit laten zien als je wilt maar mensen kunnen niet copy/pasten, search engines kunnen niets met je site, je site wordt enorm traag, mensen met een handicap kunnen niets met je site, lettergrootte kunnen mensen niet instellen (b.v. mensen met een grote monitor), etc, etc. Kortom: niet doen! Verder is het ook enorm onprofessioneel.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:10

Hmmm ik zou een plaatje toch in meerdere stukken verdelen....zodat het beter laad...

Wat betref resolutie is heel makkelijk op te lossen, je hebt een scriptje wat direct kijk welke resolutie weergegeven moet worden. Maar dan moet je wel even 3 websites maken 640x480 800x640 1024x768...

40 kb valt nog mee......

Ik zou die frames onzichtbaar maken en niet verplaats baar. Ben zelf niet echt gek van frames, het is altijd een geklooi of alles erwel tussenin past.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:17

wat ik een nadeel vind aan een website met fireworks gemaakt, is dat (als je met slices werkt) je als je de site opend eerst alleen de achtergrondkleur ziet en daarna alle stukjes wat in de slices staan een voor een verschijnenen, je ziet precies hoe de site is opgebouwd wat ook erg lelijk is wanneer je plaatjes in delen hebt gesneden Scheve mond .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:31

Ik vind frames dus echt de meest irritante dingen die er zijn. De website wordt er meestal onoverzichtelijk door en als je ergens een schuifbalk vergeet, kun je de helft niet zien.

Flash kan soms wel weer mooi zijn, maar voornamelijk als kort intro (dat je kunt skippen als je wilt). Ik zie bij complete Flash-websites nog weleens dat alles heel klein en pietepeuterig uitvalt.

Kortom: ik ben voor de ouderwetse HTML, zonder frames Haha!
In HTML kun je trouwens probleemloos .gif of .jpg bestanden toevoegen (plaatjes dus).

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:58

http://www.geocities.com/erasmusmoore/
Kijk eens op deze site (en ja, de broncode is een rotzooi / niet disabled maar daar had ik geen zin in...was toch maar voor school). Dit kan je dus óók met frames doen. Als je geen tijd / zin hebt op HTML / aanverwante talen te bestuderen (java (script), css etc.), kan je het beste iemand inschakelen die er wél verstand van heeft, want een website die er niet professioneel uitziet, wekt niet zoveel vertrouwen als je zou willen (tenminste, dat is bij mij zo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:55

Sundancer schreef:
Hmmm ik zou een plaatje toch in meerdere stukken verdelen....zodat het beter laad...

Wat betref resolutie is heel makkelijk op te lossen, je hebt een scriptje wat direct kijk welke resolutie weergegeven moet worden. Maar dan moet je wel even 3 websites maken 640x480 800x640 1024x768...

40 kb valt nog mee......

Ik zou die frames onzichtbaar maken en niet verplaats baar. Ben zelf niet echt gek van frames, het is altijd een geklooi of alles erwel tussenin past.



Je kan een stukje HTML code erbij inbakken, dan hoef je geen 3 aparte sites in verschillende resoluties te maken.

Met die zichtbare frames bedoel ik, je ziet dat het frames zijn. Probeer je borders te verwijderen. Scrollbars zijn in principe zeer storend. Je zou je pagina passend moeten maken zonder scrollbar. Die scrollbar kun je wel gebruiken in je main frame. Dus het frame waar de daadwerkelijke informatie in komt te staan. Maar niet in je menuframe.

De broncode is de complete HTML code die je gegenereerd hebt. Je kunt deze opvragen vij View, Source.
Als ik op jouw site kijk zie ik een hele rommelige code.
Voordat je de site upload zou je de broncode eigenlijk eerst moeten opschonen. Dus alle onnodige tekst eruit filteren. Dat is in het begin een kwestie van uitproberen, maar op den duur weet je automatisch wat je moet verwijderen.