Oudere meubelen zelf leuk opknappen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Oudere meubelen zelf leuk opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 17:06

Nu ik uitwonend word heb ik natuurlijk wat meubels nodig Haha!
Nu ik uitwonend ben word ik arm dus kan ik niet zo heel veel meer kopen Knipoog Vandaar dit topic, ik heb van mijn oma drie hele stoere baroktafeltjes meegenomen maar die zijn vrij lelijk geworden op het tafelblad.
Wie kan mij helpen aan tips hoe ik dit het beste op kan knappen? SOms zie je op eigen huis en tuin of VT wonen (en meer van dat soort foute programma's) uitgebreid stap voor stap hoe je dat het beste aan kan pakken. Daar ben ik eigenlijk naar op zoek.

Wie geeft advies??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:09

Eeh, thuis-thuis hebben we nog een mega "Doe het zelf" boek, voor in het huis. Daar staan veel van zulke zaken in, met duidelijke foto's. Misschien eens in de bieb zoeken?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:22

Pas op dat je niet het verkeerde spul pakt voor een bepaalde houtsoort, want sommige houtsoorten help je heel erg de vernieling in met bepaalde soorten goedjes ((je moet dan vooral denken aan van dat spul waar je de oude verf of lak er mee af wil halen)ben de naam vergeten Clown )

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:31

Ligt er denk ik ook een beetje aan hoe jouw inrichting is. Aan de hand van dat kun je je tafeltjes op knappen Lachen

Misschien is mooi opschuren en lakken al voldoende.
Je kunt er ook een glasplaat op maken, of beplakken met leuke plaatjes.

Als je een hele kleurige inrichting hebt kun je ze misschien wit maken met gekleurde poten *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:25

Ik heb dat zelf ook gedaan. Ik had van die oude vale eikenhouten meubels die mijn ouders over hadden. Helemaal niet mooi. Ze zijn geschuurd, vervolgens gebeitst en daarna gelakt. Je kunt kiezen voor kersen of mahonie, het is in ieder geval echt heel mooi geworden, ben erg tevreden. We hebben een piano op deze manier opgeknapt, een antieke bijzet tafel, een klein tafeltje, de salontafel en de boekenkast. Nu is het nog een passend geheel geworden ook.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:04

Vraag advies bij de verfzaak, zij geven je de juiste lak soort naar je zin (half glans, hoogglans, mat, net wat je wil) maar nog belangrijker voor een mooi resultaat: de juiste kwasten/rollers.
Verder is het natuurlijk heel belangrijk om goed te schuren, voor je begint, maar ook heel lichtjes tussen de lakbeurten door.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:26

Sjuimpje schreef:
Verder is het natuurlijk heel belangrijk om goed te schuren, voor je begint, maar ook heel lichtjes tussen de lakbeurten door.

Inderdaad! En dat heb ikzelf zowaar ondervonden.
Ach, ik wist het wel.. Had mijn salontafel dan ook goed geschuurd de eerste maal.. Maar goed, tussen de lakbeurten in niet echt bepaald. Dat was een combinatie van, snel-snel, niet echt nodig vinden en geen zin in hebben.
Advies, schuur goed!!!! Anders moet je later nog een keertje...

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:07

Je kunt ook eens op de webpagina's van die TV programma's kijken, vaak staan de stappenplannen daar nog op. Zeggen ze tenminste iedere keer in zo'n uitzending Knipoog

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:42

Eerste tip voor het klussen: probeer nooit, maar dan ook nooit zelf oude meubels op te knappen die je van je oma hebt gekregen. Haha! Deze zijn vaak antiek en worden meestal alleen maar minder waard als je ze zelf opknapt. Mijn moeder heeft namelijk een oud Amelands bedstee-bankje van haar moeder gekregen met de opdracht dat ding op te knappen middels een leuk kleurtje. Ze heeft dit nooit gedaan. Wat bleek, een expert van ‘tussen kunst en kitsch’ verklaarde dat de waarde en uitstraling van het antiek aanzienlijk minder zou zijn als het zelf opgeknapt zou zijn middels bijvoorbeeld een kleurtje.

Tja en wat het verven van oudere meubels betreft staat alles wat je moet doen hier wel zo’n beetje behalve 2 dingen: goed schuren, afnemen met een oplossing van water en ammonia (ontvetten) en daarna grondverf, vervolgens laklaag, licht schuren met fijn schuurpapier en een tweede laklaag.