Wat vinden jullie van dierentuinen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie van dierentuinen?

Ik vind het niks, dieren in kooien
15 (27%)
Prachtig, je leert ervan
7 (12%)
Goed om bedreigde diersoorten te behouden
25 (45%)
Leuke plek om kindertjes uit te laten
3 (5%)
Van mij mogen alleen safariparken
5 (9%)
Fijn om (ooit) te mogen werken
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 55


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:43

Cassidy"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
Een meteorietinslag betekende het einde van de dino's
Dat is een theorie...er zijn nog steeds geen onomstotelijke bewijzen. Vooral met de grote planteters kan het best zijn dat er op een gegeven moment niet meer genoeg voedsel was...zelfs zonder meteorietinslag hadden ze het niet overleefd....
[/quote]nee, idd zo kan je elke (pre)historische wetenschappelijke theorie wel weerleggen Knipoog onomstotelijke bewijzen zal je niet krijgen, tenzij je een tijdmachine uitvind. dit verandert niets wbt het echte punt waarover we het niet eens waren, misschien heb je daar nog iets over?

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:48

ja ga effe over een inslag met een meteoriet hebben, het gaat over dierentuinen!! nu zijn jullie theorien heel interessant maar het helpt echt niet hoor, vind het wel grappig maar zal ik een topic starten over die meteorieten?

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:51

Dierentuinen doen over het algemeen goed werk. Kijk maar naar de dierentuin van Dhr. Aspinall in Engeland. Er is laatst een hele groep gorrilla's uitgezet in Gabon. Al de dieren uit die groep zijn gefokt in eigen dierentuin.
Blijdorp in Rotterdam ziet er heel goed uit, en doet er veel moeite voor om de dieren in een zo natuurlijk mogelijke omgeving te zetten.

Het is inderdaad niet als het Krugerpark in Zuid-Afrika, maar ze doen erg hun best.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:55

SuperPepeijn schreef:
nee, idd zo kan je elke (pre)historische wetenschappelijke theorie wel weerleggen Knipoog onomstotelijke bewijzen zal je niet krijgen, tenzij je een tijdmachine uitvind.


Toch nog even dit: jij maakte een bewering alsof het wetenschappelijk vaststaat. Het woordje "vermoedelijk" en "waarschijnlijk" hadden al een verschil gemaakt.
Btw: een van mijn bijvakken tijdens mijn studie Biologie waren Geologie/ Paleontologie....Haha!. Tot op zeker hoogte is er een heleboel aan te wijzen, helemaal omdat er in de lagen van de resten van Dinosaurussen veel vulkanische as gevonden is, en er daarna geen resten meer te vinden zijn. Maar de rest blijft giswerk. Ga geen conclusies trekken zonder aanwijzingen...dan ben je namelijk onwetenschappelijk bezig.

Maar terug naar de dierentuinen, we gaan mega off-topic.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:47

Cassidy"]
Toch nog even dit: jij maakte een bewering alsof het wetenschappelijk vaststaat. Het woordje "vermoedelijk" en "waarschijnlijk" hadden al een verschil gemaakt.
Btw: een van mijn bijvakken tijdens mijn studie Biologie waren Geologie/ Paleontologie....Haha!.
...
Maar de rest blijft giswerk. Ga geen conclusies trekken zonder aanwijzingen...dan ben je namelijk onwetenschappelijk bezig.
[/quote]ah hier hebben we weer zo'n autoriteitsdrogredenering-voorbeeld voor laura Knipoog ik weet natuurlijk niet wanneer jij die studie gevolgd hebt, maar intussen is het in de wetenschappelijke wereld de geaccepteerde theorie, wat natuurlijk niet wilt zeggen dat het de waarheid is, maar als wetenschapper cassidy zou jij toch moeten weten dat ik dat daarom niet als zijnde kan bedoelen Knipoog bovendien vind ik het dan frappant dat er niets verteld is over de klimaatveranderingen (mijn echte punt), maar misschien had je een banaan in je oren tijdens die les.

overigens zijn er genoeg aanwijzingen voor de theorie. als je wilt kan je de kilometers lange kraters gewoon bezoeken hoor.

[quote="Cassidy"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
Een meteorietinslag betekende het einde van de dino's


Dat is een theorie...er zijn nog steeds geen onomstotelijke bewijzen.
Vooral met de grote planteters kan het best zijn dat er op een gegeven moment niet meer genoeg voedsel was...zelfs zonder meteorietinslag hadden ze het niet overleefd....
[/quote]nu geef je mijn stelling nog kracht bij ook Lachen

als je niets over het echte punt van onze discussie kan toevoegen, denk ik dat je daarin overtuigd bent?

MSNertje

Berichten: 306
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Twisk in een varkensstal ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:49

sommige dierentuinen zuin niet zo leuk bezig maar bijvoorbeelt dierenpark Emmen is wel heel goed

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:01

MSNertje schreef:
sommige dierentuinen zuin niet zo leuk bezig maar bijvoorbeelt dierenpark Emmen is wel heel goed


Daar ben ik toevallig vandaag geweest en de meeste dieren hebben idd veel ruimte, maar ik vind dat de tijgers bijvoorbeeld wel in een te klein hok zitten, dat staat me dan wel weer een beetje tegen.
Ik ben ook eens in de dierentuin in Antwerpen geweest en daar hebben de dieren echt weinig ruimte, daar ga ik dus niet weer heen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 03:19

SuperPepeijn schreef:
(...) maar als wetenschapper cassidy zou jij toch moeten weten dat ik dat daarom niet als zijnde kan bedoelen Knipoog bovendien vind ik het dan frappant dat er niets verteld is over de klimaatveranderingen (mijn echte punt), maar misschien had je een banaan in je oren tijdens die les.
overigens zijn er genoeg aanwijzingen voor de theorie. als je wilt kan je de kilometers lange kraters gewoon bezoeken hoor.


Tjonge, zeg, zo'n opmerking zou mij op z'n minst
een usernote opleveren! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:22

Cassidy"]
jn ik weet natuurlijk niet wanneer jij die studie gevolgd hebt, maar intussen is het in de wetenschappelijke wereld de geaccepteerde theorie, wat natuurlijk niet wilt zeggen dat het de waarheid is, maar als wetenschapper cassidy zou jij toch moeten weten dat ik dat daarom niet als zijnde kan bedoelen Knipoog bovendien vind ik het dan frappant dat er niets verteld is over de klimaatveranderingen (mijn echte punt), maar misschien had je een banaan in je oren tijdens die les.
[/quote]

*LOL* Mijn studie is intussen al een tijd geleden ja. En er is wel degelijk verteld over klimaatveranderingen. Maar hoe die zijn ontstaan kan nog steeds niemand met zekerheid zeggen. Het is een theorie, en de woorden vermoedelijk en waarschijnlijk daardoor nog steeds om zijn plaats, want zeker weten doen we het nooit. Ik heb tijdens mijn studie de nodige theorien omgegooid zien worden om daar heel voorzichtig mee om te gaan. Ik heb nog een puist aan leerboeken die ik om redenen van nostalgie bewaar, maar die allemaal in de oud papierbak kunnen omdat de theorien en data die daarin staan omschreven niet blijken te kloppen of er nieuwe gegevens bestaan. (Oeps, nu dateer ik mezelf Haha!)

[quote]
overigens zijn er genoeg aanwijzingen voor de theorie. als je wilt kan je de kilometers lange kraters gewoon bezoeken hoor.
[/quote]

Weet ik. Maar ook dat is het bewijs niet Haha!. Het is een aanwijzing, meer niet.

[quote="SuperPepeijn"]
[quote="Cassidy"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
Een meteorietinslag betekende het einde van de dino's


Dat is een theorie...er zijn nog steeds geen onomstotelijke bewijzen.
Vooral met de grote planteters kan het best zijn dat er op een gegeven moment niet meer genoeg voedsel was...zelfs zonder meteorietinslag hadden ze het niet overleefd....
[/quote]nu geef je mijn stelling nog kracht bij ook Lachen
[/quote]


Ik had moeten zeggen "eventuele meteorietinslag" Haha!. Vast staat dat er heel veel vulkanische as is gevonden in de lagen van de fossielen van de grote Sauriers. Oorzaak van de vulkanische as, zijn vulkanische uitbarstingen op grote schaal geweest, en die uitbarstingen schrijft men toe aan de impact van een of meer grote meteorieten. Gevolg was: veel stof en as in de atmosfeer. En als we de impact bekijken die de eruptie van Mount St. Helen op ons klimaat heeft gehad, en hoe lang die uitwerking heeft bestaan, kunnen we concluderen dat dit misschien ook de reden is geweest van het uitsterven van de Dinosauriers. Maar nogmaals, 100% zeker gaan we dat nooit weten. En het is er tijdens mijn studie zo ingehamerd dat ik heb geleerd voorzichtig te zijn. Heb namelijk de nodige boeken herschreven zien worden....op allerlei gebied.

Kunnen we terug on topic? Denk dat er niet veel mensen geinsteresseerd zijn in de prehistorie van onze planeet. Of tenminste toch niet in dit topic.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:39

Botervlieg"]
[quote="SuperPepeijn"] (...) maar als wetenschapper cassidy zou jij toch moeten weten dat ik dat daarom niet als zijnde kan bedoelen Knipoog bovendien vind ik het dan frappant dat er niets verteld is over de klimaatveranderingen (mijn echte punt), maar misschien had je een banaan in je oren tijdens die les.
overigens zijn er genoeg aanwijzingen voor de theorie. als je wilt kan je de kilometers lange kraters gewoon bezoeken hoor.
[/quote]

Tjonge, zeg, zo'n opmerking zou mij op z'n minst
een usernote opleveren! Haha!
[/quote]
SP is de laatste tijd wel vaker beledigend tegen andere mensen hoor.

[quote="mango schreef:
ik vind het altijd super leuk om langs een dierentuin te gaan!

en niet zeuren hokjes te klein etc etc in Nederland hebben deze dieren het perfect!!
kijk eens naar je eigen paard die staat ook in een box etc etc..

je kan er ook van leren en ik vind het gewoon leuk om te zien anders had ik nooit de kans om zulke dieren te zien!

ja klink hel egoistisch ik weet het!


Nou, ik zeur dus wel als ze in kleine hokjes zitten! En gelukkig zitten de meeste dieren ook niet in kleine hokjes in dierentuinen.

En mijn paard staat ook niet de hele dag in de stal. Ik haat opsluiten.

Wat het argument betreft om te zien hoe dieren leven, daar moet je gewoon niet voor in de dierentuin zijn. Er zijn wel borden met informatie over hun gewoontes te vinden, je kunt er echt heel veel over ze leren. MAar om te zien hoe ze leven moet je kijken naar discovery. Je kunt niet verwachten dat ze een kudde gazelles in een beperkte ruimte loslaten voor leeuwen om op ze te jagen. Het enige wat ze kunnen doen is de dieren goed onderhouden en proberen om verveling te voorkomen. In de dierentuin is de mogelijkheid om dieren in het ECHt te zien en niet op tv. Overigens zijn veel roofdieren niet zo heel actief van zichzelf. Als ze niet jagen, dan luieren ze namelijk de hele dag.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:30

Cassidy schreef:
Ik had moeten zeggen "eventuele meteorietinslag" Haha!.
cassidy, het gaat over mijn 2e posting op pag 1, waar jij het niet mee eens was. *LOL*

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:31

Desiree schreef:
SP is de laatste tijd wel vaker beledigend tegen andere mensen hoor.
ah gossie toch, wil je er over praten? misschien kunnen we het dan ook gelijk over jouw postgedrag hebben?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:34

SuperPepeijn"]
[quote="Desiree schreef:
SP is de laatste tijd wel vaker beledigend tegen andere mensen hoor.
ah gossie toch, wil je er over praten? misschien kunnen we het dan ook gelijk over jouw postgedrag hebben?
[/quote]
je doet maar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:34

SuperPepeijn"]
[quote="Desiree schreef:
SP is de laatste tijd wel vaker beledigend tegen andere mensen hoor.
ah gossie toch, wil je er over praten? misschien kunnen we het dan ook gelijk over jouw postgedrag hebben?
[/quote]
je doet maar.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:35

Desiree schreef:
Wat het argument betreft om te zien hoe dieren leven, daar moet je gewoon niet voor in de dierentuin zijn.
dat lijkt me logisch ja. mensen zullen altijd dichterbij hetgene zijn als ze het eenmaal zelf echt gezien hebben, of beter nog aangeraakt hebben. zo kunnen ze op discovery wel marsmannetjes laten zien, dat wilt niet zeggen dat ik me gelijk bij ze betrokken voel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:58

SuperPepeijn"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik had moeten zeggen "eventuele meteorietinslag" Haha!.
cassidy, het gaat over mijn 2e posting op pag 1, waar jij het niet mee eens was. *LOL*
[/quote]

SP, feit blijft dat er in de geschiedenis van de aarde meer is stuk gemaakt en meer dieren zijn uitgestorven door toedoen van de mens en gedurende de korte periode dat de mens meespeelt, dan door de natuurlijke evolutie of rampen.

Een paar voorbeelden die me zo te binnen schieten:

-Dodo
-Tasmaanse tijger

Afbeelding

http://www.extinctanimal.com/the_thylacine.htm

-Quagga
-Wisent
-Tarpan

En voor een meer gedetailleerde lijst (staan ook de prehistorische dieren op) : http://www.extinctanimal.com/

In deze lijst zijn de dieren die nog niet zijn gecatalogiseerd en die dagelijks uitsterven doordat hun leefgebied word vernietigd nog niet eens opgenomen.

En de evolutie gaat nog steeds door. Wat wij nog mogen meemaken zal waarschijnlijk niet meer zo spectaculair zijn als toen de mensaap op zijn achterbenen ging lopen, maar resistenties van bacteria tegen antibiotica, wormen tegen de wormenkuren, het aanpassen van virussen, de nieuwe combinatie van stukjes RNA voor een nieuw (en potentieel dodelijk) Influenza virus...de opkomst van AIDS, SARS enz: allemaal evolutie. En daar zijn wij niet altijd blij mee....Lips are sealed

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:06

Cassidy schreef:
SP, feit blijft dat er in de geschiedenis van de aarde meer is stuk gemaakt en meer dieren zijn uitgestorven door toedoen van de mens en gedurende de korte periode dat de mens meespeelt, dan door de natuurlijke evolutie of rampen.
dat heb ik nooit ontkend. mijn punt is dat alles uitstervend is en dat de mens daarvan niet altijd alleen de oorzaak is, maar dat de natuur een grotere vinger in de pap heeft.

de komende klimaatveranderingen zullen ook in de natuur e.e.a. veranderen. planten kunnen juist door de toenemende kooldioxide ontwikkelen. de muis en allerlei andere dieren zullen weinig last hebben van de veranderingen. kwetsbare soorten zullen wel problemen krijgen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:14

SuperPepeijn schreef:
de komende klimaatveranderingen zullen ook in de natuur e.e.a. veranderen. planten kunnen juist door de toenemende kooldioxide ontwikkelen. de muis en allerlei andere dieren zullen weinig last hebben van de veranderingen. kwetsbare soorten zullen wel problemen krijgen.


Het "greenhouse effect" en de daardoor veroorzaakte aanslag op de ozonlaag worden wel degelijk door de mens in de hand gewerkt...
De komende klimaatverandering gaat het gevolg zijn van de mens....en alle gevolgen daarvan op plant en dier kun je dan wel natuurlijke evolutie noemen, maar ze zouden niet hebben plaatsgevonden als wij niet hadden lopen knoeien.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:16

Cassidy schreef:
Het "greenhouse effect" en de daardoor veroorzaakte aanslag op de ozonlaag worden wel degelijk door de mens in de hand gewerkt...
is dit trouwens ook niet zo'n wetenschappelijke theorie? Knipoog want volgens mij is het ook niet onomstotelijk bewezen. daarnaast kan de natuur zelf ook voor een broei kaseffect zorgen (hiermee zeg ik dus niet dat dat nu het geval is).

maar als de mens er ook niet geweest zou zijn, dan zijn de diersoorten nog steeds bedreigd door de natuur.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:24

SuperPepeijn schreef:
maar als de mens er ook niet geweest zou zijn, dan zijn de diersoorten nog steeds bedreigd door de natuur.


Toch vind ik uitsterving door de natuur minder erg dan uitstorving door onverschilligheid. Dat laatste was namelijk te vermijden, dat eerste niet.

het is vergelijkbaar met mensen die sterven door een natuurramp of mensen die sterven door oorlog. Ook hier wat dat laatste weer niet nodig geweest en dan vind ik het erger.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:30

desiree, de mens kan ook helpen bij natuurrampen en voorkomt zelfs al sommige. en wie weet als het zover is wel de meest vernietigende. het is daarom denk ik om het even. de mens vernietigt, maar helpt ook. zelfde met oorlog.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:34

SuperPepeijn schreef:
desiree, de mens kan ook helpen bij natuurrampen en voorkomt zelfs al sommige. en wie weet als het zover is wel de meest vernietigende. het is daarom denk ik om het even. de mens vernietigt, maar helpt ook. zelfde met oorlog.


Toch denk ik dat de mens meer leed veroorzaakt, dan goed maakt. Het milieu gaat achteruit door toedoen van mensen. Dat weet je. En inderdaad, dierenlevens gaan onnodig verloren door mensen. bijvoorbeeld de olifanten die in de aanval gaan omdat hun leefruimte steeds kleiner wordt en ingepikt wordt door mensen. Mensen pikken meer in dan dat ze teruggeven.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:39

Er zijn hele goede dierentuinen en dolfinaria... helaas zijn er nog veel meer die imo niet goed zijn! Maar een dierentuin waarvan ik vind dat dat toch echt een top klasse dierentuin is is "Australia Zoo" van Steve Irwin, die man heeft het echt geweldig voor elkaar voor zijn dieren dus OK dan! voor Steve en Terri! En het dolfijnen verblijf in Seaworld in Brisbane is ook ge-wel-dig!!! Om te beginnen is hun 'verblijf' gigantisch groot (vele tig keer groter dan in een dolfinarium), ze zwemmen in vers zeewater dat uit de zeer nabij liggende oceaan wordt gehaald (gepompt) en ze beschikken over de nodige rotsformaties, planten etc. waar ze onderdoor, in, langs enz. kunnen zwemmen. Ik heb als het goed is nog foto's, ik zal eens kijken of ik er iets van kan plaatsen als ik thuis ben.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:45

Ik heb twee meningen over dierentuinen. Dieren in hokken plaatsen, terwijl ze eigenlijk lekker rond moeten lopen in een kudde of wat dan ook ben ik niet voor.
Toch vind ik het wel goed dat er vele diersoorten nog steeds niet zijn uitgestorven. En dat is toch echt dankzij de fokprogramma's in de dierentuinen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:45

Desiree schreef:
Toch denk ik dat de mens meer leed veroorzaakt, dan goed maakt.
het is maar net hoe je naar het leven kijkt en hoe negatief je de dingen wilt zien natuurlijk.