Sterilisatie bij verstandelijk gehandicapten?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:21

Donderavond kwam dit nog ter sprake toen ik op visite was bij de moeder van me stiefmoeder (voorheen 'sociaal werkster' van me echte moeder).

Dat mijn moeder zich beter destijds had kunnen steriliseren.
Ze is dan wel niet echt verstandelijk gehandicapt, naja misschien toch wel want ze kan dergelijke beslissingen niet meer maken eigenlijk.
Ze heeft zo nog 3 kinderen gehad na mij en mijn broertje toen ze eigenlijk in een continuë psychose verkeerde en alledrie de kinderen zijn ook uit huis geplaatst toen ze erg klein waren.

Anderzijds denk ik dat ze hun leventje nu niet meer willen missen, althans dat hoop ik.

Voor mijn geboorte had mijn moeder al wanen als dat ze evita was oid, maar ik zou voor geen goud mijn leventje willen missen!

Een vriend heeft zo 2 ouders waarvan de moeder zwakzinnig is en de vader schizofreen oid.
Die heeft het ook niet makkelijk gehad maar het is een prima jongen geworden en hem 'mankeert' nix (in zoverre je mankeren mag/kan zeggen in dat opzicht).


Overigens is bijv manisch depressiviteit wel in een mate erfelijk, hoe dat precies zit weet ik ook niet maar ze zijn dat nog steeds aan het onderzoeken.
Mocht er blijken dat ikzelf het door kan geven neem ik ook geen kinderen.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')


Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:44

flair schreef:
Dan ben ik dus van mening dat ze jouw moeder verplicht aan de prikpil hadden kunnen zetten vanwege haar eigen toestand. Dan heeft zij mits dat beter wordt altijd nog de keuze die prikpil achterwege te laten. Sterilisatie is zo drastisch...



En hoe wil je die dan toedienen?

Want dat zou een hels karwei worden.
Als ze bij haar positieven zou zijn zou ze er denk wel mee instemmen.
Maar als ze een manie heeft zou ze het finaal tegenspreken en als ze een psychose zou hebben zou ze op zijn minst denken dat de aliens of de cia een zendertje bij haar willen inplanten door de naald.
Dan zou sterilisatie een stuk humaner zijn ook al klinkt het van niet.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:55

Prikpil moet om de 10 weken ofzow? De eerste 2 keer gaan dan nog lukken, uiteindelijk zou ze in een dwangbuis moeten.

Ik heb erbij gestaan toen ze de huisarts wou neersteken met een paraplu en ze slikt al zeker 10 jaar geen medicijnen meer omdat ze ervan overtuigt is dat de doktoren haar willen vergiftigen.
(Het is in feite ook 'gif', die medicijnen zijn gewoon heel zwaar, maar zouden wel helpen haar leven te beteren, nu heeft imo gewoon een mensonwaardig bestaan).

Nee dan zou ik liever sterilisatie zeggen, iig in het geval van mijn moeder, zoals ze de laatste 13 jaar is, nou is het in haar geval ook erg extreem, Pim Fortuin zo ook manisch depressief zijn geweest maar die had toch een heel ander leven.

Overigens liet mijn vader zich wel steriliseren na mijn broertje.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')


Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:25

Over hulp rondom het gezin: ik heb dat zelf ervaren, maatschappelijk werk/thuiszorg over de vloer en heb dat zelf als iets niet leuks ervaren.
Steeds weer een ander en er zijn ook mensen bij die minder goed klikken.
Iig had ik er als kind heel veel problemen mee aangezien het juist binnen het gezin heel veel door elkaar gooide.
Alleen qua praktische zaken was het gewoon nodig, huishouden en zorgen dat het een beetje draaide.
Maar imo werd er te weinig aan de kinderen gedacht (daar zijn ze ook niet echt voor natuurlijk).

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:30

Cowgirl schreef:
Prins claus was ook manisch depressief maar ook weer op een hele andere manier.

Fortuyn depressief??? Verward
Wel er is wel eens een gerucht geweest dat ie aan de pillen zat.
Maar ja ze moesten hem toch al hebben dus geruchten zijn er dan al snel.



Ik heb dat programma dus ook gezien en zat met open mond te kijken.
Die jongen zag ik het nog wel doen maar die meid zat echt zwaar in de problemen.

Ik ben wel voor om zulke mensen te laten helpen.
Het is al moeilijk genoeg om die mensen goed te begeleiden en dan zal er ook nog eens een kind bij komen?
De eerste jaren zullen nog wel gaan maar wat als het gaat puberen.


Van prins claus was ik niet zeker, maar idd was hij het grote voorbeeld van mijn moeder, zij voelde intense verbondenheid daardoor met hem (wat ook in manisch/psychoses weleens naar boven kwam).

Van Pim Fortuijn ben ik ook niet helemaal zeker maar hij komt er wel voor in aanmerking (ik ken zijn medisch dossier niet persoonlijk maar er zijn sterke geruchten Knipoog ).
Je hebt het namelijk in allerlei gradaties voorkomen en kan ook een hele sterke drijfveer worden voor iemand (manie maakt je heel sterk en indien het onder controle kan worden gehouden kan dat heel positief uitpakken, je kunt immers de hele wereld aan).
Het hoeft dus niet perse iets slechts te zijn, de een is juist alleen maar depressief en de ander juist manisch, of lichte tussen gradaties (mijn moeder is dus hevig manisch/psychotisch met toch ook zware depressies afentoe en weinig episode-vrije perioden).

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie