Sterilisatie bij verstandelijk gehandicapten?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:02

Ik ben voor sterilisatie.

Verstandelijk gehandicapten zijn kinderen in een volwassen lichaam met volwassen hormonen.

het punt is alleen dat ze kinderen nooit alleen kunnen opvoeden, en je niet 24 uur per dag iemand bij hun in huis kan zetten. Voor de veiligheid van de kinderen lijkt het me dan ook heel onverstandig om verstandelijk gehandicapten kinderen te laten krijgen.

Het willen van en kind is voor hen volgens mij net zoiets als dat en kind graag een puppy wil hebben. Een verwaarloosde puppy is vervelend, een verwaarloosd kind kan gewoon niet

Een prikpil is in de 1e plaats nooit 100% veilig, in de 2e plaats denk ik dat het vervelender is voor de mensen om om de zoveel weken een injectie te moeten ondergaan dan een malig naar het ziekenhuis.


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:42

Wie van jullie kent een verstandelijk gehandicapte die wel in staat zou zijn om een kind op te voeden? Ik heb met een behoorlijk aantal 'gewerkt' op de manege, ben en paar keer mee geweest met mijn moeder die vrijwilligerswerk deed in de zwakzinnigenzorg en ik kan je er niet een noemen. En de mensen op de manege waren aardig goed bij.

Een verstandelijk gehandicapte kan volgens een aantal hier wel een kind krijgen, maar dan is de hulpverlening daar verantwoordelijk voor. Dat is toch en kromme gedachte: mensen zijn niet in staat om zelf hun kind op te voeden dus moeten andere mensen die hiervoor betaald krijgen dat maar doen. Bij het hebben van een kind gaat het er juist om dat je in staat moet zijn dit kind op te voeden. Dat kind is namelijk volledig afhankelijk van jou, en hulpverleners zijn er niet 24 uur per dag!

Tuurlijk hebben verstandelijk gehandicapten ook rechten, maar ik vind dat de rechten van het kind hier voor gaan. Die zijn de dupe hiervan. Een 'goed' persoon kan al nauwelijks overzien wat de consequenties zijn van een kind, een verstandelijk gehandicapte kan dit gewoon absoluut niet.

En hoe zien jullie dat voor je als het kind het overleefd en een jaar of 10 is? Dan kan ze niet bij haar ouders terrecht met haar huiswerk, of dingen die haar dwarszitten, omdat haar ouders dat toch niet kunnen bevatten.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:38

Ik denk dat voor een grote groep van VG collectief sterriliseren een optie is. dan heb ik het over VG met een verstandelijk vermogen van een kind van 6 en lager.

Ik heb wel enig idee over de gradaties van geestelijke vermogens van VG, maar niet zoveel dat ik kan zeggen welke groep wat voor besef heeft. Ik denk dat voor het overgrote deel sterilisatie de beste oplossing is (of de prikpil als dat prettiger is voor die persoon).

Voor die paar mensen die wel in staat zouden zijn om een kind op te voeden (iets wat ik mij met de beperkte ervaring die ik met verstandelijk gehandicapten heb moeilijk voor kan stellen) zou dit dan geen optie zijn.

Misschien allemaal aan de prikpil tot dat men op de leeftijd is dat er een kinderwens onstaat en dan annalyseren aan de hand van objectieve meetmethoden of iemand daar praktisch gezien geschikt voor zou zijn?

Met die meetmethoden bedoel ik dan puur of de persoon in kwestie in staat is om bv lange termijn te denken, voldoende concentratie en doorzettingsvermogen heeft om 24 uur per dag , 7 dagen per week met 1 ding bezig te zijn, en in staat is om simpele dingen te onthouden als wanneer een kind gevoed moet worden.

Dsu geen waardeoordeel of je een VG wel een kind wil laten opvoeden, maar de basisvoorwaarden die nodig zijn voor de veiligheid van het kind.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:25

h_henkie schreef:
Hai,
Er word geschreven dat: " voor een grote groep van VG collectief sterriliseren een optie is. dan heb ik het over VG met een verstandelijk vermogen van een kind van 6 en lager. " Dit zou dan concreet betekenen dat alle bewoners van mijn groep gesteriliseerd moeten worden. Mijn bewoners denken nog niet eens aan kinderen of opvoeden. Laat staan aan gelachtsgemeenschap! In mijn ogen word er lukraak een grens gesteld die niet reeel is. Een vergelijking is dat iederen die 35+ is gesteriliseerd moet worden omdat de kans op een downer groot is! Brr ik moet er niet aan denken.

Deze diskussie zal nooit ten einde komen. En dat is maar goed ook. want iedereen heeft het recht tot leven en wie ben ik, of jij, om te bepalen hoe een ander moet leven. Jij kan namelijk ook niet goed zijn in de opvoeding van een kind. en dan vind je het ook onterecht als de kinderbescherming je kind ontneemt.
gegroet h.henkie



De grens die ik heb gezet was volstrekt willekeurig. Maar het lijkt mij toch voldstrekt duidelijk dat iemand met het verstandelijke vermogen van en kind van 6 niet in staat is om een kind op te voeden!

verderop heb ik neergezet dat iedereen aan de prikpil zou moeten tot dat zij aan kinderen denken. Aangezien hulpverleners niet 24 uur per dag bij de bewoners zijn kunnen er een hoop dingen gebeuren waar geen zicht op is. Beetje banketstaaf als ze wel sex blijken te hebben maar jij dacht dat dat nog niet zo was.

De opmerking die jij dan neerzet slaat helemaal nergens op. VG moeten niet geserilisserd worden om te voorkomen dat er meer VG komen!!! Maar voor de veiligheid van de kinderen die geboren worden!!!!

Het gaat er niet om of het 'moreel' juist is om een VG een kind op te laten voeden , het gaat hier in de discussie om de veiligheid van de kinderen die dan geboren worden! Daarom ben ik voor sterilisatie.

Overigens is er voor mijzelf weinig verschil tussen een prikpil en sterilisatie: uiteindelijke doel is hetzelfde, alleen bij sterilisatie hoeven ze niet om de zoveel weken geplaagd te worden met een prik.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:13

h_henkie schreef:
[
3.
Het kan aan mijn liggen maar deze pak ik niet helemaal. Verward Je kan deze diskuusie nl van 2 kanten bekijken. Van uit de vg maar ook vanuit het kind. Gezien mijn beroep bekijk ik het vanuit de vg.

[/quote]


Ik kreeg het idee dat jij dacht dat ik voor sterilisatie was omdat ik niet wilde dat er meer verstandelijk gehandicapten kwamen. Een daar gaat het dus absoluut niet om. Het gaat mij er dus om dat VG in 99% van de gevallen niet in staat zijn om een king veilig op te voeden.

Dat is tevens het grote verschil met de sterilisaties van vroeger: dat was uit het idee dat VG zich niet 'uit mochten breiden'. Mij (en de andere voorstanders hier) gaat het er om dat het recht van en kind om op te groeien in een veilige omgeving voor het recht van een VG gaat om een kind te krijgen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:23

pferdtje schreef:
[
Krankzinnig om iemand te begeleiden die een kind heeft???? Verward Ik vind dat er veel meer begeleid moet worden *LOL* ook bij de zogenaamde normale ouders Er ontstaan zoveel problemen met kinderen
Boos! Tienerzwangerschappen
Boos! Overmatig alcohol gebruik
Boos! Drugsgebruik
Boos! enz enz

En begeleiding Achteraf begint Vooraf dus je begint met voorlichting en er naar toe werken. Je kunt mensen geen rechten ontnemen tenzij je een rechter bent en dan nog heb je te maken met humanitaire rechten en dan mag je dus iemand ook niet zomaar steriliseren Zo ken ik nog wel wat mensen die gesteriliseerd moeten worden Dat kan toch niet? We zijn toch mensen!
[/quote]


Je kunt voorlichting geven wat je wilt, maar een hoop VG zijn niet in staat om dat te bevatten. Laat staan om te bevatten wat een kind hebben inhoud. Zoals ik al 10 keer heb gezegt hier: het recht van een kind om op te groeien in een veilige omgeving gaat voor het recht van en VG om een kind te krijgen.

Begeleiding is leuk, maar die kunnen er niet 24 uur per dag bij zijn Wat als moeders 's nachts nou bedenk dat ze even met haar kindje wil spelen en vervolgens vergeet dat ze hem op de bank heeft laten liggen omdat ze iets interessanters ziet? Geen hulpverlener die er bij is. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten

VG hebben geen beheer over hun eigen geld, omdat ze niet in staat zijn om daar goed mee om te gaan. Ze mogen vaak niet bepalen wat ze eten, hoe ze koken wanneer ze gaan slapen, allemaal omdat zij niet voor zichzelf kunnen zorgen en zij zichzelf schade zouden toebrengen.
Maar jij vindt dat ze wel een kind mogen krijgen? Die 'rechten' mogen wel worden afgenomen, maar op het moment dat en ander leven in gevaar komt mogen ze wel zelf een beslissing gaan nemen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eilish en 14 bezoekers