Voor de doodstraf???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:10

de mening of we ons rechtstelsel te soft vinden heeft volgens mij niets te maken met of we wel of niet achter de doodstraf staan.

ik ben tegen de doodstraf. juist omdat hij onomkeerbaar is en het bewezen is dat het niet (meer dan celstraf) afschrikt. ik vind het ook iets dat thuishoort in de middeleeuwen.

Amor Vincit Omnia



SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:14

ik zie het niet zo somber in rommie Lachen het is nou eenmaal zo dat het recht gebaseerd is op preventie en niet op wraak (eye for an eye), die tijd zijn we lang en breed gepasseerd (code van hammurabi bv).
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 07-11-03 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:17

runningkawa schreef:
En wat hun doen is wel van deze tijd?
bedoel je hiermee te zeggen dat het rechtstelsel zich moet verlagen tot dat niveau?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:30

mag ik vragen waarom jullie nu eigenlijk zo'n voorstander zijn van de doodstraf?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:38

het rechtstelsel gaat ervan uit dat het fouten kan maken, hoe kan je dan met een recht leven dat een onschuldige de dood geeft? verder is het zo dat de kosten voor de doodstraf veel hoger liggen dan levenslang opsluiten, als je alle procedurekosten meereken.

beide argumenten veeg ik dus van tafel RK.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:43

runningkawa schreef:
Meteen een touwtje pakken, kan bij de volgende weer gebruikt worden Tong uitsteken
ik ben liever geen burger in jouw rechtsstelsel running, de kans dat ik als onschuldige ter dood veroordeeld wordt lijkt me erg groot.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:46

wat geeft jou dan het recht iemand wel te beroven van het leven, running kawa?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:52

dat klinkt eng kawa. ik vind eigenlijk dat ik de enige ben die het recht heeft mij van mijn leven te beroven.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:55

runningkawa schreef:
Ik vind het woord zinloos geweld ook eng (om ff 1 voorbeeld te geven)
zoals het ter dood veroordelen van een onschuldige?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:07

runningkawa schreef:
Een dolle hond mag men wel afmaken, is ook een levend wezen waarom mogen wij daar als mens wel boven staan?
Mogen we dan wel god spelen? Verward
omdat een mensenleven oneindig veel meer waard is dan een dierenleven. vreemde vergelijking trouwens.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:11

als jij het leven van je moeder, je partner of je kind kan redden door een muis of een varkentje op te offeren zou je dat doen?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:15

het is geen vergelijking.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:16

volgens mij verwisselen we nu de betrokkenheid die we voelen. misschien moet ik de vraag anders stellen:
je ziet een hond verdrinken, je ziet een mens verdrinken. je moet kiezen, welke kies je?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:18

geen relatie met beide, je kan ze ook niet zien dus niet beoordelen op uiterlijk.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:21

dat kan je niet kawa, welke kies je nu, ze verdrinken allebei, red er snel 1 Haha!

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:23

AnnaBabs schreef:
Lastige vraag.....eerlijk gezegd hou ik meer van dieren dan van mensen...dus ik denk toch de hond.
dan liet je de miljonair verdrinken en de hond met tetanus heeft je gebeten. Knipoog

rom, dat kan je niet beoordelen, want dat kan je niet zien...

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:24

misschien een domme vraag om op een forum met dierenliefhebbers te stellen ook *zucht* jullie zijn ook vegetarier zeker? Haha!

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:29

inderdaad even terug naar het topic, ik blijf tegenstander van de doodstraf vanwege het feit dat het onomkeerbaar is en dat het recht altijd fouten zal blijven maken. ik vind ook dat ik de enige ben die het recht heb mezelf van het leven te beroven. verder vind ik de argumenten voor de doodstraf onjuist om iemand WEL van het leven te mogen beroven.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 07-11-03 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:32

Desiree schreef:
Ik heb nog liever dat die figuren doodgaan dan dat ze nog een kans krijgen om in herhaling te vallen. Ik vind levenslang niet zo'n optie, een gevangene kost namelijk iets van 250 euro per dag meende ik. WAt hebben die lui verdiend dat de maatschappij zoveel geld aan ze uitgeeft?
zoals ik al zei, het uitvoeren van de doodstraf kost meer dan iemand levenslang opsluiten.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 14:33

Desiree"]
[quote="AnnaBabs"][quote="SuperPepeijn"]
volgens mij verwisselen we nu de betrokkenheid die we voelen. misschien moet ik de vraag anders stellen: je ziet een hond verdrinken, je ziet een mens verdrinken. je moet kiezen, welke kies je?
[/quote]Ligt er maar net aan welke relatie je hebt met deze hond of persoon...Als het mijn hond zou zijn en een onbekend persoon zou ik voor de hond gaan...
[/quote]
[/quote]schijnbaar is even verder lezen niet voor iedereen weggelegd Knipoog
[quote="Desiree"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
zoals ik al zei, het uitvoeren van de doodstraf kost meer dan iemand levenslang opsluiten.

Waar zit hem dat dan in?
[/quote]ook dat heb ik al eerder gezegd Knipoog

trouwens vind ik het niet arrogant om te zeggen dat de mens het meest ontwikkelde wezen is van de aardbodem. ik vind het pas arrogant als je zegt dat we het alleen aan onszelf te danken hebben.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 14:40

runningkawa schreef:
En het verdriet van de nabestaande van de slachtoffers dan?
Word daar nog aan gedacht?
geloof dat ik toch erg woest werd als er een fam.lid van mij vermoord was en de dader staat na 6 jaar weer op straat.
Dan werd ik nog veel verdrietiger, ditmaal omdat er geen recht is gedaan.
als jij vindt dat de straf te licht is (ik ken de motieven niet van de dader, maar ik vind 6 jaar ook weinig hoor) kan je dat de dader niet verwijten, alleen het strafrecht. denk daarbij dat het nederlandse strafrecht gericht is ter preventie en verandering van gedrag en niet op wraak.

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boeflover, Britta31, hagelslag, Happy_Hippie, mvdende, Odysseus, Roosch, SemrushBot, snorkel1986, YandexBot en 145 bezoekers