Wat vinden jullie van prenatale diagnostiek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mag prenatale diagnostiek?

Nee
1 (1%)
Ja, maar geen zwangerschapsafbreking
2 (3%)
Ja, en in sommige gevallen zwangerschapsafbreking
43 (66%)
Ja, en zwangerschapsafbreking is altijd geoorloofd
19 (29%)

Totaal aantal stemmen: 65



Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Wat vinden jullie van prenatale diagnostiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 13:01

Dat vroeg ik me even af Lachen

Wat vinden jullie ervan?
Mag het überhaupt, en zo ja vinden jullie dat je bij bijv. een gehandicapt kind, de zwangerschap af mag breken? En waar leg je de grens dan?

Ben heel benieuwd naar jullie mening....
Laatst bijgewerkt door Richtje op 07-11-03 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 13:18

Ik ga hier helemaal in mee.
Ik ken enkele gezinnen met zwaargehandicapte kinderen. Deze kinderen hebben geen levensverwachting, en leven als kasplantjes.
Sommige ouders van deze kinderen, zeggen als ze dit vantevoren geweten hadden, dat ze de zwangerschap hadden laten afbreken.
Het kind heeft zo geen menswaardig leven namelijk...

Maar waar leg je de grens? Denk dat dat erg moeilijk is...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 13:35

Nee, ze checken er niet standaard op
Als er al een familiegeschiedenis is, wordt het vaak in de gaten gehouden.
Verder is er wel een echo met (ik dacht) 12 weken. Maar hier wordt lang niet altijd nauwkeurig genoeg naar gekeken, waardoor afwijkingen soms onopgemerkt blijven. Bovendien is niet alles al te zien in dit stadium.
Latere echo kan nog wel op aanvraag.

Zo zat het volgens mij,correct me if I'm wrong.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 13:39

Sprintje schreef:
Ik kies voor ja en afbreken is altijd geoorloofd! De enige die de grens kan bepalen zijn denk ik de toekomstige ouders, zij zijn tenslotte degene die de rest van het leven de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen.

En tuurlijk zal je de ene persoon hier eerder voor kiezen dan de ander, en zijn sommige keuzes voor anderen niet goed te begrijpen. Maar dat blijven keuzes die je alleen kan maken als je er zelf bij betrokken bent.



Maar zijn deze ouders ook in staat om een weloverwogen, eenduidig beslissing te nemen?
Ik denk dat de arts toch ook wel een rol in dit proces moet spelen. Het zal ook sterk per ouderpaar verschillen, of ze hier voldoende vanaf weten om een overwogen keuze te maken.

Maar, als je nu toelaat dat ouders, kinderen met een handicap, die hier prima mee kunnen leven, die nog een menswaardig bestaan hebben, niet meer geboren laten worden. Waar eindigt dat dan?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 13:44

Kinta"]
[quote="Desiree"][quote="Kinta schreef:
Krijgen we zo geen samenleving met allemaal 'ubermenschen'?

sjonge, voor sommige mensen is relativeren wel een probleem he.

waarom nu gelijk beginnen met ubermenschen? dat is nou gelijk weer het andere uiterste.
[/quote]
Nee, relativeren is voor mij geen probleem. Dank je dat je je zorgen om me maakt, Desiree, niet nodig.
Maar denk eens door ... Er worden zwangerschappen afgebroken omdat een kind een HAZENLIP heeft! Dat vind ik zorgwekkend ja. Gek he?
[/quote]

Dit klinkt allemaal weer lekker vijandig Scheve mond

Maar goed, wat Kinta zegt is wel een beetje het probleem dat ik ook heb met het altijd toestaan van zwangerschapsafbreking.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 14:20

Desiree"]
[quote="Kinta schreef:
[Nee, relativeren is voor mij geen probleem. Dank je dat je je zorgen om me maakt, Desiree, niet nodig.
Maar denk eens door ... Er worden zwangerschappen afgebroken omdat een kind een HAZENLIP heeft! Dat vind ik zorgwekkend ja. Gek he?
[/quote]
ah nee joh, dat lijkt me echt stug hoor, als mensen een zwangerschap om zoiets afbreken. Maar misschien wel omdat het kind het sydroom van down zal hebben. Kun je iemand dat kwalijk nemen? Kijk, zo'n kind heeft zoveel meer intensievere zorg nodig, dat het broertje/zusje zal moeten inleveren. En ook de ouders zullen hogere offers moeten brengen (en als je nagaat dat ze dat bij gewone, gezonde kinderen vaak al zo moeilijk vinden.........). Ik denk dat ik dat zelf niet zou kunnen. Ik heb er dus begrip voor. Ik veroordeel het niet.


Ten eerste vrees ik, dat die mensen er wel zijn, zoals Kinta al zegt Scheve mond
Ik wil het niet veroordelen, en respecteer de keuze die mensen maken om een kindje met syndroom van Down niet geboren te laten worden.
Maar het zou zeker niet mijn keus zijn
Ik denk dat het, als je er open voor staat, heel erg mee zal vallen een kindje met deze afwijking (is natuurlijk wel afhankelijk van de mate waarin het kind er last van heeft). Over het algemeen, zijn het hele vrolijke kinderen, die gewoon een menswaardig bestaan hebben.
Ik denk, dat het heel erg meevalt hoe zwaar het is om zo'n kind te hebben (hoewel je hier pas echt over kan oordelen, als je het zelf meemaakt).

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 22:23

Tuurlijk is het ieder zijn eigen keuze, en moet die ruimte er ook zijn
Als iemand niet bereid is om z'n leven aan te passen aan een gehandicapt kind (of dat niet wil), ben ik het ermee eens dat het kind niet geboren zou moeten worden.
Net als met een kind dat altijd ziek zal zijn, of geen menswaardig leven kan lijden.

Ik heb idd ook van mensen in mijn omgeving gehoord, dat het hebben van een gehandicapt kind op zich niet zo zwaar is. Dat de druk veel meer komt door alle zorgen er omheen, en alle moeite die je moet doen om te krijgen waar je recht op hebt.
Hier ligt IMO een taak van de overheid...

Toch vindt ik niet, dat je een kind wel of niet geboren zou moeten laten worden, vanwege het geslacht of een hazelip Dat vind ik echt niet kunnen...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 13:28

Ctal schreef:
Wil je dat wel, ik zal je zeker niet tegenhouden, natuurlijk is het je eigen keus, maar ik vind dat je iedereen een leven moet gunnen.Principieel gezien vind ik het gewoon niet kunnen om iemands leven te ontnemen, ook al worden het 'kasplantjes' als je het kind dan nog een klein beetje liefde kan geven.

Het is nu natuurlijk makkelijker om te zeggen van ik zou het niet doen, aangezien ik niet in zo'n situatie zit, maar ik heb ook mensen gesproken die zwaar gehandicapte kinderen hadden/ hebben en nog steeds blij zijn dat ze ze hebben mogen kennen, dat ze de kinderen hebben gehouden, ook al is het moeilijk.



Hier ben ik het dus echt niet mee eens.
Kinderen die zullen leven als kasplantjes moet je IMO niet geboren laten worden.
Ik ken ook mensen die kinderen hebben die leven als kasplantjes, deze mensen zijn hartstikke blij met hun kinderen, en doen ook alles voor ze. Probleem is alleen, dat het kind geen menswaardig leven heeft. Dit jongetje heeft dus ook een niet-reanimeren beleid. Mocht hij iets krijgen, doen ze geen moeite om hem in leven te houden. Citaat van zijn moeder: "Hij heeft het recht om te leven, en niet de plicht". Tuurlijk zouden ze het vreselijk vinden als hij komt te overlijden, en zullen ze hem missen. Maar ze vinden dat ze hem niet in leven mogen houden voor zichzelf, aangezien ze vinden dat het kind geen menswaardig leven heeft.
Voor het verhaal en de afwijking van dit kind zie http://home.hccnet.nl/hpe.pws

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 15:45

Ctal schreef:
Ik zeg ook niet dat je ze aan de beademing etc. moet leggen, maar ik zou de zwangerschap niet afbreken.


Ik dus wel, als het echt een zware hadicap is (waardoor het kind als kasplantje zou moeten leven) vind ik dat je het het kind niet aan mag doen. Zeker als je het vantevoren weet, en de keuze nog hebt om de zwangerschap af te breken, hoe moeilijk die belsissing ook zal zijn.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 22:43

flair schreef:
Het afbreken van de zwangerschap vind ik alleen noodzakelijk wanneer de moeder voor haarzelf weet dat ze niet voor het kind zou kunnen zorgen en het niet aan zou kunnen. Dan is afbreking van de zwangerschap het eerlijkst voor het kind en de moeder.



En als het kind geen menswaardig leven zou kunnen lijden? Zou je het dan ook geboren laten worden.
De moeder zou de zorg aan kunnen...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 22:53

Dat bedoel ik idd (o.a.) met niet menswaardig

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 23:06

In sommige gevallen kan dit wel...
Allereerst hebben deze kinderen vaak geen levensverwachting, en is de kans dus groot dat het kind voordat hij zo groot is komt te overlijden.
Afhankelijk van de afwijking is het ook mogelijk dat het kind een groeiachterstand heeft waardoor je niet tegen deze problemen oploopt.
Daarbij, zijn er genoeg (aangepaste) hulpmiddelen om het kind zolang mogelijk thuis te kunnen verzorgen.
Op zeker leeftijd zal dit in sommige gevallen misschien niet meer mogelijk zijn, dan zullen ze idd buitenshuis moeten wonen, maar dit zal mogelijk ook met (andere) gehandicapte kinderen gebeuren op een bepaalde leeftijd.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 18:50

flair"]
Ik heb het dus wel over zorgen voor het kind zonder mensen over de vloer. En dat is gewoon onmogelijk met het zogenaamde kasplantje...
[/quote]

Toch is ook dit mogelijk.... (ik ken iemand die dit doet)
Je zult idd je hele cariére opzij moeten zetten, en heel veel aandacht aan je kind moeten besteden.
Wel zie je dat deze ouders hun kinderen vaak zo'n twee dagen in de week naar een kinderdagcentrum brengen, om of even wat tijd voor zichzelf te hebben, of om ervoor te zorgen dat het kind ook contact met anderen (dan zijn/haar gezin) heeft. Vergelijkbaar met een 'gewone' creche...

[quote="cassidy schreef:
de bijstand betaald tot een bepaalde periode (tot het 5de levensjaar van het kind?)


Vanaf dat het kind 3 jaar is, kan je een PGB (persoonsgebondenbudget) aanvragen voor een gehandicapt kind. Dit is een bedrag dat je naast de gewone kinderbijslag ontvangt.
Blijft dat het ongetwijfeld extra geld zal kosten, helaas Scheve mond

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Amazonbot, amy495, Astrophe, boyca, Duran123, ellen05, Esther, fjord_brucht, Freyr, IASCrawler, LCT, ManonGrr, nick_en_ik, rien10, Roosch, Sasqiua, soeboenoe, supervon78, venga, Xanthippe en 209 bezoekers