Gerbils: advies over hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Gerbils: advies over hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 22:39

Wie heeft er toevallig gerbils, hoeveel en hoe houden jullie ze?
Zijn ze moeilijk in onderhoud? Oftewel, meer ervaringen van bokkers gevraagd! Heb wel al diverse info sites gehad, maar wil het nu eens van bokkers horen Lachen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:59

Ik heb ze heel lang gehad, en zou ze zeker aanraden. Ze zijn lekker schoon in de omgang, duurt lang voordat ze gaan stinken enzo. Ongeveer eens in de twee weken schoonmaken als je een beetje een groot hok hebt is vaak genoeg.

Paar tips
- nooit aan de staart oppakken!
- Koop een beetje een groot hok voor ze, dan voelen ze zich het fijnst
- geef ze dingen die ze kapot kunnen knagen, takjes hout of bijvoorbeeld pakken van de hagelslag
- koop nooit één gerbil, het zijn echte gezelschapsdieren! Als je geen tijd/zin hebt in jongen is het natuurlijk het slimst om twee dames/heren bij elkaar te zetten, niet gemengd
- als 'snoepjes' vinden ze allerlei soorten noten (niet gezouten) en rozijnen lekker

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 23:08

Wc-rollen vinden ze ook leuk ben ik al achter *LOL*. En de staart wist ik al van Knipoog. Ik zat te denken aan een oud aquarium van +/- 40x25x30 (lxbxh) voor 2 gerbils?

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:13

annelou en haffie van bokt hebben gerbils gehad, misschien dat je hun kunt pb-en?

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:18

Als het mogelijk is, zou ik een groter hok kopen, het kan misschien wel maar je doet ze meer plezier met iets groters, anders een kooi met meerdere etages Lachen

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:20

Pfff ik heb er een stuk of 30 gehad Knipoog

Ik fokte ermee, allerlei leuke kleurtjes.

Wat wil je weten?

Gerbils vind ik leuke huisdieren, ze hebben een dag en nacht ritme van ca 4 uur dus zijn ook overdag wakker.
Ze zijn vrij schoon.
Geef ze een groot knaagvrij hok met veel graafmogenlijkheden!
Ze zijn heel nieuwsgierig van aard en daardoor ook makkelijk tam te krijgen.
Zoek een goed fokprodukt, epilepsie komt voor onder gerbils.

Ze zijn vrij makkelijk te houden maar zorg voor vermaak, ruimte en goede verzorging.
Ze kunnen nogal snel vervallen in sterotype gedragingen zoals constant graven.

edit: ik zou eerder voor een bak van 80 cm gaan.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:21

gerbils kun je heel goed houden in een (lek) aquarium! Ik heb jaren (wel 10 jaar geleden) gerbils gehad en vind ze nog steeds erg leuk! Mijn broertje en ik bouwden altijd het hele verblijf vol met grote stenen Haha! we hadden ook plankjes gemaakt op verschillende hoogten! Wc-rollen zijn inderdaad leuk, ook rollen van keukenpapier, die zijn 2x zo lang! Helaas hebben onze katten er een paar te pakken gehad! Boos!

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:24

ik heb zelf ook gerbils.. heb zelf een oud aquarium weet niet hoe groot en ben een hele verzameling wc rolletjes aan het sparen vinden ze idd helemaal geweldig...
ik vind ze ook erg geweldig Lachen

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:25

Ik heb ook gerbils gehad. Leuke beestjes. Ik had een groep van 4 mannetjes. Op een dag ging de leider van het clubje de pijp uit. Toen hebben de overige drie zo met elkaar lopen knokken dat er geen enkeling het bloedbad overleefde.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:30

Wat zijn Gerbils.......ik heb er echt nog nooooit van gehoort Verward

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 23:35

Het gaat hier maar om 2 exemplaren he? Geen hele groep die ik hou. Maar wat voor bodem doe je in een hok dan? Want ze kunnen in alles wel graven, maar het meestel 'stort' weer in?

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:41

ik had ze op zaagsel, maar daar kunnen ze inderdaad geen tunnels in graven. Hmm, volgens mij heb ik nog ergens een boekje over gerbils, moment *loopt naar boekenkast* Jaa! Gevonden! Hmm, niets over bodembedekking, maar wel een goede tip: een gerbil kan makkelijk 40cm ver en 30cm hoog springen, ga minimaal van deze afstanden uit als je een hok aanschaft.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 07:00

Beukenhout is erg geschikt voor gerbils. (zaagsel is erg stoffig)
Als je er ook wat plastic buizen in doet,kunnen ze makkelijk tunnels graven,door die buizen in te graven.
Ook klim attributen zijn erg belangrijk, zoals Llewella al zei vervallen ze snel in stereotyp gedrag,zoals in een hoek van het aquqrium tegen het glas graven. Dat is er erg moeilijk weer uit te krijgen.
Streepjes stof vinden ze erg leuk om een nestje van te maken.

Gerbils zijn makkelijk te houden. Als je een fatsoenlijke laag strooisel in het hok doet,blijft dat lang schoon,dus daar heb je weinig onderhoud aan.
Je kunt gerbils trouwens wel bij de staart pakken,maar dan wel bij de staartinplant.

Jacqueline,dit is een gerbil: (plaatje komt gewoon van internet hoor)

Afbeelding

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:16

Heee die lijkt precies op mij oude gerbil.
Heb er eentje gehad maar heb nu ratten, als die dood zijn (hoop dat dat nog heeeeeeeel lang duurt) toch weer gerbils zij zulke leuke beessies.
De mijne was helemaal gek van hooi kan hij hele gangen in graven en holletjes bouwen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:53

Ik heb er ook 3 gehad. Eerst een bruine, die was zo agressief als het maar kon. Moest hem met een skisok om mijn hand uit zijn hok pakken als ik het wilde verschonen Nagelbijten / Gniffelen
Later nog twee crëmekleurige zusjes, waarvan eentje epileptische aanvallen had, en later door haar zusje om zeep geholpen is na een vechtpartijtje Verdrietig
Toch, erg leuke beestjes als huisdier omdat ze zo actief zijn. Je hebt meer te kijken dan bij een hamster iig! Ik had een groot aquarium tweedehands op de kop getikt, een laag zand vermengd met turfmolm, waardoor het steviger was, en ze beter konden graven. Had dan met wc-rolletjes allerlei tunnels gemaakt. Als je de rolletjes openknipt en de opening onder het zand tegen het glas van je aquarium aan legt kan je ze dus ondergrond in actie zien.
Leuke beestjes dus, maar minder knuffelig dan andere knaagdieren vind ik.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:53

Neem in ieder geval GEEN plastic hok, das echt een ramp. Mijn broertje had gerbils, in een plastic hok, en das dus compleet aan gort geknaagd. Zijn echt leuke beestjes! Link waar veel info te vinden is: http://members.lycos.nl/gerbilsonline/huisvesting.htm Is niet de hoofdpagina, maar een deelpagina. Denk dat er op Google ook wel veel te vinden is!

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:11

Ik heb nu nog 4 gerbils, wij hebben er ook mee gefokt en hadden er op een gegeven moment een stuk of 20. We hebben nu nog 2 vrouwtjes (Berge kleurig) en nog 2 mannetjes (Donker bruin kleurig). Wij hebben ze in een tralie hok zitten wat ooit een konijnen/cavia hok was, daar hebben we toen kippengaas omheen gemaakt en een schot tussen gezet dus nu zitten ze gescheiden. We hebben ze al weer een paar jaar, en we hebben aardig wat gerbils gefokt. Hebben ook regelmatig albino's gehad met rode ogen en echt een spier witte vacht.. Lachen

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:24

Suleika schreef:
annelou en haffie van bokt hebben gerbils gehad, misschien dat je hun kunt pb-en?


Haha! wat lief dat je meteen aan mijn Gerbiltjes denkt.
Ik heb 2 Gerbils gehad. Ze moeten best veel te doen hebben door bijvoorbeeld wc-rols te geven zijn ze helemaal weg van. Ook vinden ze het heerlijk om een eigen nestje/holletje te hebben met lekker veel hooi en stro kunnen ze heel lang en rustig in slapen. Lovers Echt zijn echt geweldige leuke levendige beestjes waar je heel lang naar kunt kijken. Haha!
Geen plastic dingentjes in de kooi doen (bijv. radjes of iets dergelijke) kunnen ze namelijk meteen kappot knagen, en inslikken. Wij hadden een soort hamster kooi die ook voor Gerbils geschikt is. Sommige mensen zeggen dat ze in zand moeten maar ik ken iemand die had dat gedaan en een paar weken na de rand waren haar Gerbils dood. Dus niet z'n goed plan lijkt mij. Gewoon zaagsel, hooi en stro zijn ze zeker zo blij mee. Succes! Knipoog

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:27

Wind schreef:
ik had ze op zaagsel, maar daar kunnen ze inderdaad geen tunnels in graven. Hmm, volgens mij heb ik nog ergens een boekje over gerbils, moment *loopt naar boekenkast* Jaa! Gevonden! Hmm, niets over bodembedekking, maar wel een goede tip: een gerbil kan makkelijk 40cm ver en 30cm hoog springen, ga minimaal van deze afstanden uit als je een hok aanschaft.


In zaagsel konden die van mij wel degelijk graven. En hoe Haha! echt leuk om te zien.
Bij de staart paken zal ik nooit doen, in verband met het gevaar dat er snel een stukje staart afkan Scheve mond Niet zo handig lijkt me.
Die van mij waren heel lief en handtam nooit gebeten. Lovers

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:08

Die van mij zitten trouwens ook op schelpenzand, inplaats van chincilla zand wat vaak word aangeraden. Als mijn gerbils een tijd niet in zand hebben kunnen rollen word hun vacht heel snel dof, en zet je ze op het zand beginnen ze meteen te rollen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:11

Zitten in schelpenzand dan niet veel te scherpe stukjes?

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:23

Lindy schreef:
Zitten in schelpenzand dan niet veel te scherpe stukjes?


Schelpenzand is meestal heel fijn, dus scherpen stukjes zal je hoop ik niet snel tegen komen. Knipoog

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:50

Die van ons zaten in een oud aquarium.

leuke tip: neem een paar planken hout en boor daar grote gaten in; zet er een paar blokken tussen en maak een soort gangenstelsel aan 1 kant van de bak, met die planken. Als je dan de bak vrij volgooit met zaagsel en er wat hooi doorheen mengt hebben ze de tijd van hun leven !

Ze maken zelf hun eigen gangen en hebben dikke pret!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:51

Wind schreef:
ik had ze op zaagsel, maar daar kunnen ze inderdaad geen tunnels in graven.


Als je van dat stalzaagsel neemt en er wat hooi doorheen mengt kunnen ze prima graven hoor! Lachen

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:17

Wij hebben 4 maanden geleden vrouwtjes 2 gerbils gekocht... het ging heel goed allemaal. Tot gister toen lag er eentje dood in een doosje (we leggen allemaal doosjes in het hok, om te verstoppen en te knagen). Ik heb gehoord dat gerbils vaak vechten, maar het zijn toch sociale diertjes, moet ik er nu een bij kopen of niet?