Dilemma(mbt werk) commercieel of administratief?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Dilemma(mbt werk) commercieel of administratief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 14:14

Het zit zo. Ik zit hier bij een verfgroothandel op de verkoop afdeling Autolakken en Industrie. We zitten met zijn 2-en, ik als medewerker en mijn collega als aanspreekpunt/hoofd binnendienst. Nu heeft zij per 1 december een andere baan aangenomen. Wat betekent dat ik alleen achter blijf (zeker tot 1 april 2004). Ik moet nu keuzes maken wat ik wil gaan doen en wat uitbesteed moet worden naar andere afdelingen. De enige eis die mijn verkoopleider stelde was dat ik dus moet kiezen voor de commerciële kant of de administratieve kant. Nou is het zo dat ik in de administratieve kant meer uitdaging zie op dit moment voor mijzelf. Maar uiteindelijk zou ik wel graag naar "buiten" gaan. En dan is uiteraard de commerciële kant slimmer. Ik heb al een hele lijst gemaakt met werkzaamheden en nu ben ik dus aan het listen wat ik wil gaan doen. Maar ik twijfel zo! Wie heeft er bruikbare tips voor mij, zodat ik een goede keus ga maken? Alle hulp is welkom!!!

Sparrow

Berichten: 194
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:17

Hmm, als ik een keuze moet maken maak ik altijd een lijstje met alleen voor en nadelen.. Lachen

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:19

Ikzelf zou liever voor de commerciële kant kiezen, aangezien ik een klein beetje ervaring heb met administratie, maar dit is me toen niet al te best bevallen. En, ook volg ik op dit moment een opleiding waar vooral je commerciële kant 'ontwikkeld' word en dat vind ik een stuk interessanter... Al weet ik natuurlijk niet wat de verschillende taken zijn die je moet gaan uitvoeren...

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:21

Als je zelf nu al aangeeft dat je graag naar "buiten" wilt zou ik kiezen voor de commerciele kant. Dit geeft veel meer uitdagingen en afwisseling. Bij de commerciele kant heb je ook administratieve werkzaamheden. Het is echter veel afwisselender. Als je op een gegeven moment volledig ingewerkt bent dan blijft het werk bij de administratieve kant altijd hetzelfde. Commercieel daarentegen heeft veel meer afwisselend werk!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:32

Ik ben het helemaal met PienV eens.
Probeer eerst voor jezelf duidelijk te krijgen waar je over bijv. 5 jaar wilt staan.
Wil je t.z.t. een buitendienstfunctie ?
Dan is een commerciele binnendienstfunctie natuurlijk een goede opstap.

Toch zit er een groot verschil tussen commercieel binnen en buiten: buiten ben je verantwoordelijk voor de realisatie van de omzet, en ik denk dat je er goed aan doet om jezelf eerlijk de vraag te stellen of je hier geschikt voor bent.
Kun je onder (zware) druk werken ?
Kun je er tegen als het allemaal wat minder gaat en je haalt je omzet niet ?
Heb je de dicipline om zelf je werktijden in te delen ?
Heb je het er voor over om veel meer uren te maken dan wanneer je een binnendienstfunctie hebt ?
In de praktijk komt het er nl. vaak op neer dat je 's ochtends om 6 uur in de auto zit, en dat je om 8 uur 's avonds weer thuis bent.
Niet elke dag (gelukkig Knipoog ), maar het gebeurt wel.
Kortom: kijk vooruit en neem nu de beslissing aan de hand van je ambities !

Als je nog vragen hebt over werken in de commerciele buitendienst: vragen staat vrij, je mag ook gerust een pb-tje sturen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:34

Wat lijkt je zo leuk aan naar buiten gaan? Ben je echt een commercieel beest van een verkoopsignaal van veraf al ruikt? Zie je het zitten om dagelijks de weg op te gaan om nieuwe klanten te scoren, waarbij je dus ook dagelijks tegen een betonnen muur oploopt.

Of wil je puur relatiebeheer doen? Dus klanten beheren? Veel mensen willen dit namelijk en daar is op het moment niet zoveel vraag naar, voor je een klant kunt beheren zul je deze eerst moeten scoren.

Ben je sterk administratief onderlegt? Wat mij opvalt is dat mensen vaak of commercieel zijn, of zeer administratief. Een combinatie van deze twee dingen zijn bijna nooit aanwezig.

Maak een lijst van wat je leuk lijkt aan deze functie. Plaats die hier, en dan wil ik best eens daar wat commentaar opgeven.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:40

Dat is precies wat ik bedoel, Pipo !

Bij "buitendienst" hebben veel mensen vaak het idee dat je niets anders doen dan rondjes rijden en koffie drinken bij klanten.
Erg gezellig, maar niet echt realistisch Knipoog

Waarmee ik niet wil zeggen dat Ipsilonka dit beeld ook voor ogen heeft, maar het is toch goed om je verwachtingen goed op een rijtje te zetten.
Tel daarbij op je talenten en ambities, en je komt er (misschien met wat hulp van anderen) vanzelf achter of je er geschikt voor zou kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:44

Oscar schreef:
Dat is precies wat ik bedoel, Pipo !




Waarschijnlijk hebben we allebei dezelfde soort baan Haha!

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 14:47

Als ik naar buiten zou gaan (zeg over 3 jaar) dan zou ik dat hier willen bij het bedrijf waar ik nu werk. En hoe hier de buitendienst werkt dat weet ik uiteraard! Het gaat er nu mij ook even door mijn hoofd dat ik dat commerciele wat ik dus nu al doe al geheel beheers. En dat iets meer administratieve heeft voor mij nu iets meer uitdaging, denk ik. Ik blijf tenslotte gewoon op de verkoop zitten alleen mijn taken zullen dan iets meer service gericht zijn dan verkoop georienteerd. En hier zijn we meer order aannemend dan order binnenhalend. De taken die ik zou moeten gaan doen zijn bijvoorbeeld artikelbeheer, Magazijn Management, Actie intekenen, Klantaanmaak etc.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:03

Ik heb het idee dat je onder "meer uitdaging" bij het administratieve deel verstaat dat je daar op dit moment meer kunt leren. Omdat je het commerciele al volledig beheerst? Misschien kun je een deel van de administratieven taken die je nog niet volledig beheerst er voorlopig bij doen en dan de taken die je wel volledig beheerst uitbesteden. Daarnaast kun je je dan commercieel verder ontwikkelen.