Werkgroep richt zich op knelpunten,aanspreekpunt voor de paa

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-01 19:27

KWPN 30-03-2001: MKZ: werkgroep richt zich op knelpunten Het sectorbestuur Paarden heeft op vrijdag 30 maart een ad hoc-werkgroep geformeerd die in de mond- en klauwzeercrisis zal fungeren als aanspreekpunt voor de gehele Nederlandse paardenhouderij. De instelling van deze werkgroep formaliseert het contact dat reeds vanaf het begin van de mkz-crisis tussen de hippische organisaties plaatsvond. Namens die brede Nederlandse paardensector zal een uniform standpunt richting de overheid worden vertolkt. Prioriteit daarbij heeft het oplossen van acute welzijnsproblemen waarmee paarden te maken krijgen als gevolg van de tijdelijke regelgeving inzake mkz. Verenigd In de adhoc-werkgroep zijn onder meer de paardensportbonden, de stamboeken, de manegebedrijven, de hengstenhouderij en de diergeneeskundige faculteit Utrecht verenigd. In haar opstelling naar de autoriteiten staat loyaliteit aan de bestrijding van de mkz-crisis voorop. De werkgroep stelt echter vast dat het onlogisch en onnodig is om alle maatregelen die zijn gericht op mkz-gevoelige dieren van kracht te laten zijn op een niet-mkz-gevoelig gezelschapsdier als het paard. De werkgroep constateert verder dat het totale vervoersverbod in sommige gevallen ernstig dierenleed onder paarden tot gevolg heeft. Met name koliek, uiterst pijnlijk en levensbedreigend, kan soms alleen in een daartoe ingerichte kliniek worden verholpen. De werkgroep van het sectorbestuur Paarden denkt de overheidsinstanties er op korte termijn van te kunnen overtuigen dat er binnen de tijdelijke mkz-regelgeving ruimte is voor ontheffingen teneinde in uitzonderingsgevallen onnodig dierenleed te voorkomen. Dankzij de medewerking van de faculteit diergeneeskunde te Utrecht is hiervoor reeds een scenario beschikbaar. Informatie Eén van de taken van de werkgroep bestaat uit het verstrekken van informatie rond de mond- en klauwzeercrisis die is toegesneden op de paardenhouderij. Hiertoe zullen de (hippische) media van persberichten worden voorzien, terwijl de actuele ontwikkelingen tevens te volgen zijn op de websites van het ministerie van Landbouw (www.minlnv.nl), de NHS (www.nhs.nl) het Produktschap voor Vee Vlees en Eieren (www.pve.nl) en het KWPN (www.kwpn.nl). De ad hoc-werkgroep van het sectorbestuur Paarden bestaat uit: J. Jonkers (voorzitter sectorbestuur Paarden), ir. J. Klaver (secretaris sectorbestuur Paarden), G. de Jong (NHS), J. van Roovert (NKB/basiswedstrijdsport), dr. W. Back en prof.dr. H. Breukink (faculteit Utrecht), J. Voskamp (NDR) en D.W. Rosie (KWPN).

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 19:58

Laat ze aljeblieft wat regelen zeg. Ook wat betreft de hoefsmid!! Deze is ook heel belangrijk bij de gezondheid van het paard. Het kan verdorie wel een half jaar gaan duren moet mijn paard dan maar een half jaar niet naar de smid? Dan kan ik hem nu wel laten afschieten!
Mag de smid wel op en plek komen waar geen schapen staan? Dan laat ik hem wel naar een parkeerplaats komen hier in de buurt. Moet het daar maar doen.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 10:38

Yes!!! Ik hoop dat ze wat kunnen doen. Als paardeneigenaar voel je je al zo'n beetje aan de zijlijn hangen. Niet erg genoeg, want je paard wordt niet geruimd...in 'principe', maar ondertussen word je continu geconfronteerd met belemmeringen. Inderdaad...dat je je lessen niet kunt rijden, is heel vervelend, maar vooruit..
Maar toen Marillion koliek had zondag heb ik wel even staan zweten ja! Ik las net bij Pris dat je wel naar Utrecht kunt,maar met ontheffingen...en voordat je die waarschijnlijk een keer hebt!
En de hoefsmid..die zou ook gewoon moeten kunnen komen. Om Imatador maar als voorbeeld te hebben: liep stokkreupel, ein-de-lijk is de smid geweest en loopt nu haast weer goed. Wel degelijk de gezondheid van je paard dus.