Beetje zenuwachtig....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Beetje zenuwachtig....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 11:47

Hai hai,

Zoals sommigen van jullie misschien weten ga ik aankomende zaterdag, 1 november overhuizen naar een andere stal, vanwege een stalruzie... Boos!
De sfeer was er niet meer te harden en zag er soms tegenop om naar mijn paard te gaan... dus heb ik besloten iets anders te zoeken!!

En met resultaat wat gevonden!! Haha!
Een plekje zo goed als in het bos, met genoeg weidegang, ruime boxen, buitebak die vrijwel altijd te bereiden is met verlichting en een stapmolen.
En dat incl. brokken, hooi, stro, binnen en buiten zetten voor 150 Euro.
Aardig naar mijn zin, qua mogelijkheden en prijs!!

Sommigen van jullie weten misschien ook wel dat ik een jaarling hengst gekocht heb in April dit jaar. Van de hengst Kennedy. Toen is hij een half jaar naar een wei gegaan met allemaal hengsten. En dat was tot 1 november dus. Dat half jaar is alweer voorbij en zaterdag kan ik hem dus ophalen! Mijn andere paard die ik al 6,5 jaar heb inmiddels staat op de stal waar ik nu weg ga.

Zaterdag moet ik dus gaan overhuizen, want per 1 november heb ik afgesproken dat ik naar de nieuwe stal ga!!
Maar.... Vernando... die jonge hengst die ik heb gekocht is niets gewend...en hij is voor 3 weken terug gecastreerd en sinds die dag is hij helemaal veranderd. Als ik naar hem toe ging kwam ie gelijk bij me, maar na die castratie komt hij niet meer en als ik naar hem toe loopt, valt hij me zowat aan. Nou op zich vind ik dat niet z on probleem... dat komt wel weer goed.. hij is gewoon even het vertrouwen kwijt in de mens, omdat hij met de castratie nogal lastig was geweest, steigeren en slaan enzo. Die boer zei dat hij Vernando een paar meppen had verkocht... Boos!
Ik ben er helaas niet bij geweest... anders had ik er wat van kunnen zeggen.... ik weet niet hoe het normaal gaat bij een castratie, maar toch... slaan daar hou ik niet van... ik gebruik liever mijn stem en geduld.

Maargoed zaterdag haal ik eerst vernando op.. hij heeft geen halster om... en is niet gewend aan de trailer.. hij is niet eens gewend om aan een touw mee te lopen. Ik vraag me echt af hoe die mensen hem de trailer in willen krijgen. Als het maar niet met geweld gaat... zometeen wil hij NOOIT meer de trailer in... dat moet dus niet... Boos! Ik ben bang dat het met grof geweld zal gaan.. ik ben er zelf wel bij natuurlijk.. maar als z on diertje niet wil luisteren.. hij zal hoe dan ook die trailer in moeten... dus ik vraag me echt af hoe dat zal gaan. Ik hoop zo dat hij braaf zal zijn en er netjes inloopt, zodat die kerels niet kwaad hoeven te worden!! Want dan zal ik ook eens kwaad worden op die kerels!!! Boos!

Als dat allemaal een beetje lukt moet ik Norton ook nog ophalen.
Die is zo mak als een lammetje.. maar trailer vind hij doodeng.
Waarschijnlijk ook omdat hij er wel eens is ingemept... Hij loopt er meestal wel in, maar dan staat hij te shaken.. niet normaal!! Verdrietig
Als hij er dan weer uit mag.. staat hij na een half uur nog te trillen, dat vind ik zo zielig... Verdrietig Maargoed hij zal daar toch heen moeten, het is een aardig eind.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat en dat mijn paardjes braaf zullen zijn... Iemand misschien nog tips om Vernando rustig de trailer in te krijgen? Alles is welkom!

Groetjes Linda

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:36

als je nog sedalin in huis hebt zou ik hem er toch een beetje geven. Hij zal wat rustiger zijn en dan minder snel steigeren of slaan wanneer je hem de trailer wilt induwen. Goed op tijd vertrekken en hem met veel geduld de trailer induwen.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:04

Wij hebben pas een tweejarige opgehaald, ook uit het land en nog niet veel gewend, en die is door de boer met de sjofel erin geduwd. Klinkt heel eng, maar het viel eigenlijk best mee, maar als je het met geduld op kan lossen is dat idd nog beter!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:46

Ik zou in ieder geval proberen om hem nog zo mak te krijgen als mogelijk is voor zaterdag. Ga met Vernando oefenen met aan touw meelopen enzo. Stop er nu even wat tijd in. En inderdaad proberen hem wat te verdoven.
Voor je andere paard, kun je de afstand misschien stappen met hem, en dan iemand met je auto met spullen naar de nieuwe stal rijden.
Waar is je nieuwe stal?

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:54

Ik kan me goed voorstellen dat je een beetje zenuwachtig bent! Kun je voor die tijd nog oefenen met trailer in en uit, en met Vernando wandelen. Ik weet nog goed toen Nozem als veulen de trailer in moest... Hij had de hele zomer in de wei gestaan en we kregen hem niet te pakken... Na 2 uur proberen (zijn moeder stond al in de trailer) ging het opeens stortregenen en gaf hij zich over. Hij liep zo de trailer in! (terwijl we hem daarvoor dus niet konden pakken of iets. Hij rende alleen maar in het rond) Ik hoop voor jou dat er zaterdag op tijd een buitje valt Knipoog

Veel succes met de verhuizing in ieder geval!

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:09

Kan je niet aan een 2-paards trailer komen en ze bij elkaar in zetten?
Verder is een kalmeringsmiddel inderdaad een goed idee.

Misschien kan je een ervaren persoon, die je vertrouwd vragen om je te helpen en proberen eerst samen de paarden te laden, zonder dat je bang hoeft te zijn dat een ander het te hardhandig doet.

Met je jonge paard zou ik het meelopen al vast gaan oefenen. Dan snapt ie tenminste een beetje wat de bedoeling is.

Neem verder een longeerlijn mee om ze wat in te sluiten. En denk aan een hooinet. Zodat ze wat te knabbelen hebben. En het belangrijkste! Probeer zelf rustig en zeker naar je paarden over te komen. Dat kan al een hoop schelen.

Veel succes! Het zal vast wel lukken!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:25

Ik zou met beiden eerst eens wat trailer-oefeningetjes doet. Over een grote houten plank stappen (zodat de klep niet meer zo eng is), door een nauwe doorgang lopen, netjes bij je blijven, etc. Elke vooruitgang belonen. Zo laat je ze wat zelfvertrouwen krijgen, want dat was eng maar ze hebben het toch overwonnen. Zal het laden misschien wel makkelijker gaan.