Type-cursus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 15:32

Ik heb ooit op de basischool (lang geleden) een type-cursus gedaan, van een of ander instituut, Scheidegger geloof ik. Oh wat vond ik dat verschrikkelijk! Al die stomme woordjes typen om die letters te leren vinden, en dan op zo'n ouderwetse-ik-krijg-kramp-in-m'n-vingers-want-ik-moet-zo hard-duwen-typemachine.

dak jak dal lijf sas las af ijs aal lak sijs kaf dij ja

en dat dan pagina's lang om routine te krijgen.
Dat is dus alleen nog maar de middelste rij van je toetsenbord en dan kwamen er steeds meer letters bij.

fit dik dit dis ril ditje gil kit lid lig kil kif til list

Allemaal van die stomme woorden ook!
En zo'n stom apparaat, een soort megagroot toetsenbord en daar ging dan een bepaalde letter branden (het lampje dus), met een mega-irritant geluidjes erbij (hoor het soms nog....) en dan moest je die letter typen. Verschrikkelijk was het! Echt een gruwelijke hekel had ik er aan. Trauma's!

Maar wat ben ik er nu blij mee! Ik kan dus met 10 vingers blind typen, kijk naar m'n scherm, niet naar m'n toetsenbord. Ben nu echt wel blij dat ik dat ooit geleerd heb, als je soms mensen met 2 vingers ziet prutsen en zoeken naar de letters......
En dit schiet tenminste ook een beetje op, en het is nog redelijk foutloos ook! (voordeel van naar je scherm kijken: je ziet het als je een stomme fout maakt, backspace is al routine geworden! Op die stomme type-cursus mocht je geen correctie-lint gebruiken, dus iedere fout zag je staan!)

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 15:34

heb ik ook gedaan.... ik had 3 7ens en 2 8en op mijn eindexamenlijst!!! tis best irritant werken idd met dat oefenen maar als je het kan is het super leuk en gaat het best snel!!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 15:40

Eindexamenlijst??? Doe je dan een secetaresse-opleiding ofzo?
Ik heb het geloof ik in groep 7 van de basisschool gedaan, maar had verder niets met school te maken, gedwongen door m'n moeder, oh wat was ik boos op haar! En wat ben ik haar nu dankbaar!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 15:45

wat kan ik me dat nog goed herinneren die typecursus. Ik heb hem gedaan toen ik in 2 MAVO zat.
Wat een ellende, we hadden zo'n kenau voor de groep staan, niets mocht je verkeerd doen bij d'r

Nu had ik in die tijd vrij kleine handen en ik kon met mijn pink niet bij de letter a komen. Elke keer gleed mijn pink tussen 2 toetsen in, met als gevolg aan het einde van iedere les een compleet ontvelde pink.

Maar ik heb er nu inderdaad heel veel voordeel van.
Een groot deel van mijn werk bestaat uit rapporteren, dus dat gaat best snel.
Ik ben alleen wel heel blij met de uitvinding van de Backspace Haha!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 15:48

nee gewoon in Mavo 3 ofzo verder niets beijzonders maar je moest een typeexamen afleggen met tijd enzo heoveel slagen per mintuut ik had er geloof ik iets van 115 -120 of zo maar das nu veeeel minder!!! Haha!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 16:15

kijk dit is bij mij het resyktaat als ik blind typ *LOL* *LOL*

kan het dus echt niet, en soms gaat het wel goed, zoals nu maar ja,,,,,
ach ja ik tup en daar ben ik blij mee want hoeveel mensen kunnen het niet omdat ze geen pc hebben?

Ik heb nooit een cursus gedaan omda tik het niet echt nodig vond,

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:32

Ik heb in groep 8 van de Basisschool wel zoiets gedaan en ik ben geslaagd en kan nu (al zeg ik het zelf) loeisnel typen. Ik maak wel veel typos maar meestal ben ik te lui om ze te verbeteren. Alleen de bijzondere tekens zoals de dingen die boven je cijfers zitten weet ik zo 123 niet te vinden.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:49

Ik heb ook een typcursus gedaan, in groep 6 van de basisschool en ik vond het zo stom!!
Maar ik ben toch geslaagd met twee zevens en een zes.

Pff gelukkig, maar achteraf ben ik toch wel blij dat ik een typdiploma heb, want nu ben ik ook wat sneller met typen enzo.
Haha!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 19:28

ik heb het ook gedaan op zo'n oude typmachine en had hetzelfde probleem als irene, niet bij de a kunnen. Ik ben echt superblij dat ik geslaagd ben, want er niets fijners dan lekker snel met tien vingers typen. Ik had geloof 168 aanslagen per minuut.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 19:47

Ik heb geen typcursus gehad, maar ik typ wel snel en ik kan blind typen, dat doe ik nu ook. Alle fouten zal ik laten staan Haha!
Maar ik schreef voreger altijd verhalen enzo, en ik internet veel Haha! Knipoog

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 19:51

ik schreef ook altijd verhalen nooit een les ofzo gehad maar het gaat wel snel
en blind

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 20:46

Ik heb het ook gedaan bij Scheidegger, en daar ben ik echt superblij mee!!! Ik had allemaal 9'ens (wow...) en extreem veel aanslagen per minuut.

Ik ben wel iets achteruit gegaan, maar nog steeds heb ik er veel plezier van!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 22:01

Volgens mij leert iedereen door bokt al beter typen, ik typ niet helemaal blind maar wel redelijk, oke ff proberen:

ik kan best blind tupen, oke de y is moeulijk te binden en de i en de c eh v ook..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 10:08

Citaat:
Ik heb het geloof ik in groep 7 van de basisschool gedaan, maar had verder niets met school te maken, gedwongen door m'n moeder, oh wat was ik boos op haar! En wat ben ik haar nu dankbaar!


Haha, dit hadden mijn woorden kunnen zijn, maar dan met 'groep 8' op de plaats van 'groep 7'. Vre-se-lijk vond ik het. Maar nu ben ik heel blij dat ik ooit heb leren typen, kan het blind en ook nog wel met 10 vingers, hoewel ik m'n pinken weinig gebruik (krijg ik kramp van). Heb tijdens m'n studie altijd volop administratieve baantjes gehad (stond bij Randstad als 'razende typiste' in het bestand, hihi) en bij het schrijven van m'n scriptie had ik er ook veel profijt van. En met chatten en Bokken is het helemaal handig, dat kan 'ff tussendoor'.

Alleen heb ik het nog wel op zo'n oude rammelbak geleerd, zo'n loeizware kantoormachine met een 'pling' aan het eind van elke regel. En dat was echt een ramp. Leve de pc met toetsenbord! Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 10:31

Ik heb thuis wel eens zo'n typecursus van CD-rom gedaan, maar dat viel me niet mee. Ik had inmiddels al een eigen 'typstijl' ontwikkelt en dan krijg je dus never nooit meer die vaste vingers op vaste toetsen erin.
Als ik naar de aanslagen keek zat ik behoorlijk hoog, dus ik kan snel typen, ook blind, maar het gaat niet helemaal volgens de regels Haha!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:21

Ja, dat heb ik ook Cody. Haha, mijn opa heeft ook zo'n CDrom daar probeerde ik het altijd op. Want ik typ eigenlijk niet met tien vingers, maar met minder Scheve mond\