Idee lampion maken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Idee lampion maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 17:34

Ik wil met mijn zoontje van drie een leuke lampion maken voor sint Maarten. Hij moet natuurlijk zelf ook iets kunnen bijdragen aan de lampion, anders is het voor hem niet echt leuk.
Wie heeft er een leuk idee?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:54

Vind je het een verstandig idee om een lampion te maken en gebruiken samen met je zoontje?

Mijn broertje was destijds 6 toen hij hier bijna heel hij huis aan stak Scheve mond

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:56

Papier mache!! Lekker met behanglijm en oude kranten kliederen.

Neem een grote ballon en smeer deze in met lekker vele behanglijm, beplak het vervolgens met oude kranten, weer een laag lijm, weer oude kranten. Net zo veel lagen dat het stevig is.Deze een paar dagen laten drogen en dan de ballon kapot prikken en er een gaatje in maken voor het lampje. Zelf beschilderen ( eventueel eerst een witte ondergrond maken) en een paar gaatje er in maken waardoor het licht naar buiten kan.

Eventueel kun je aan de binnenkant van dat lichtdoorlatend gekleurd papier plakkenn.


Misschien kun je ergens op internet een goede beschrijving hiervan vinden.


Veel plezier!

Er kan weinig gebeuren met een lampje dat werkt op een batterij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:07

Dat kan ook brandveilig hoor.

Neem een melkpak, helemaal openmaken en aan de bovenkant recht afknippen. Prik er samen figuurtjes uit. Eventueel met gekleurd vliegerpapier aan de binnenkant afplakken.
Bovenin twee gaatjes prikken, touwtjes erdoor en aan de stok vastmaken. Buitenkant kan nog versierd worden met slingertjes en/of verf etc etc.
Plat zaklampje erin leggen en je hebt een hartstikke mooie, zelfgemaakte en brandveilige lampion die door een apetrots MiniBokkertje zelf gedragen kan worden!

Sinte Maarten Mik Mak
M'n moeder is een dikzak
M'n vader is een dunnetje
Geef me 'n Pepermunnetje!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:09

Een oud melkpak,snij er hier en daar wat stukjes uit in allerlei vormen en figuren.
Beplak het melkpak daarna met plaatjes of gekleurd papier.
Of eventueel verven (wel dik doen,anders blijf je de melkpakletters er door heen zien!).
IN het opstaande randje,waarbij je het melkpak open maakt,en waar tevens ook altijd de datum enzo staat, maak je een gaatje daar door heen een touwtje met daaraan een stevige (bamboe ->te koop bijv. intratuin) stok.

Dan als finishing touch,het waxine lichtje door een van de uitgesnede figuurtjes proppen,en aan steken.

Tip: Als je kind er loopt te zwaaien met zijn 'lampion' moet je het waxinelichtje even vast zetten dmv kaarsvet op de bodem van het melkpak te doen en dan gelijk als het nog heet is het waxinelichtje erop drukken.Zo zit hij stevig vast en is de kans op die jaarlijks in de fik staande lampionnen een stuk minder groot!!

(Alhoewel melkpakken al een stuk minder vlamvatbaarder zijn dan die papieren lampionnen die je overal kunt kopen)

Suc6!!!!!!!!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:15

Sint,Sint Maarten! De koeien hebben staarten,de meisjes hebben rokjes aan ,daar komt Sint Maarten aan!!

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:52

neem een oud baby potje en laat hem die beschilderen! met ijzerdraad een hanger maken en klaar is kees! en absoluut niet brandbaar!

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:17

varkentje,
Neem een melk, of yoki fles, maak een gat aan de boven kant, waar het lampje doorheen moet. Plak de fles in met papiermache, en verf het daarna. Als het droog is verfen en van een keukenpapierrol pootjes knippen. Krulstaart erin en klaar is het varken

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:23

FF off-topic: Dan ben ik jarig Haha!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:59

Ik heb even de google gedaan:
http://www.pinkelotje.nl/sintmaarten.html
Waarschijnlijk een aantal te moeilijke, maar die met het eierkarton leek me (aan het plaatje te zien) nit moeilijk en lekker makkelijk te beplakken/beschilderen.
Laatst bijgewerkt door Wmijn op 28-10-03 01:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 01:02

Stuur Mickey eens een PB, ik zou er raar van staan te kijken als zij met haar kleuters nog nooit lampionnen heeft gemaakt. En Mickey is erg creatief, die heeft vast tips voor je. Knipoog

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 12:32

Fairie schreef:
Vind je het een verstandig idee om een lampion te maken en gebruiken samen met je zoontje?

Mijn broertje was destijds 6 toen hij hier bijna heel hij huis aan stak Scheve mond



Ik herinner mij nog wel dat die lampionnen altijd in de fik vlogen als het waaide, of dat ze kledder nat regende!
Maar tegenwoordig hebben ze super veilige lampjes te koop (zelfs in de supermarkt vind je die), werken op twee batterijtjes en je hebt prachtig licht voor een paar uur kinderpret.
Thimo is 3 dus ik zou hem idd nooit een echt kaarsje geven. Zou idd niet zo verstandig zijn.

Wel al heel veel leuke tips, dank! OK dan!