Lastig probleem: Tussen twee vuren geplaatst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Lastig probleem: Tussen twee vuren geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 15:46

Ik zit dus met een ontzettend vervelend probleem op mijn werk. Ik werk voor twee 'afdelingen'. Op één van die twee afdelingen werk ik voor twee mensen (A en B), die hierarchisch op dezelfde plaats staan en dezelfde macht hebben - Op de allerbovenste plaats in het organigram. Nu hebben die twee mensen een langlopend conflict, met elkaar. Op zich heb ik meer, en doe meer voor, met persoon A. Persoon B wil persoon A uit de organisatie werken, en dit gaat van achterbaks gekonkel en getreiter en stemmingmakerij in het management bij afwezigheid van A tot stoken bij de directie van de moedermaatschappij. Nu is persoon B bij mij gekomen met de vraag wanneer persoon A op vakantie is geweest, omdat persoon A nu alweer een paar dagen met vakantie wil gaan aan het einde van het jaar. Tevens benadrukte persoon B dat dit strikt vertrouwelijk was, en dat ik er als zodanig mee moest omgaan. Persoon B is een erg onsymphatiek persoon, en dat is niet mijn mening omdat persoon A nu eenmaal aardiger en leuker is, maar dit vind ik al vanaf dat ik hier werk. Persoon B heeft de toegangelijkheid van een dubbelwandige kluisdeur en persoon A is sociaal, open en direct - gewoon easy going.
In feite komt het erop neer dat persoon B mij in een positie probeert te manoevreren met het beoogde resultaat dat dit uiteindelijk de relatie tussen persoon A en ondergetekende zal schaden. Hij probeert dit alleen bij mij maar ook nog bij diverse andere collega's die in dezelfde positie verkeren. Laatst wilde hij al weten wat voor zaken persoon A declareert en voor welke bedragen, dit heb ik weten terug te kaatsen door B te vertellen dat dit soort zaken via financien gaan en dat financien in zijn portefeuille zit.

Hoe moet ik hier nu mee omgaan? In het kader van tactisch handelen lijkt het mij niet wijs om een directeur te vertellen dat hij dit soort vragen niet bij ondergetekende moet neerleggen maar bijvoorbeeld bij een afdeling PZ.
Ik weet het allemaal niet zo goed, maar zit in een lastige positie omdat er hier in het verleden al diverse dingen zijn voorgevallen waar onder andere ik tegenin ben gegaan, en dat dit ook tegen het zere been was (zachtjes uitgedrukt).

WAt zou nu een tactisch antwoord zijn om te geven aan persoon B, waar ik en persoon A en mezelf niet mee heb. Zo'n antwoord waar B niets tegen in kan brengen, geen speld tussen kan krijgen en waarbij hij aan het eind nog geen steek wijzer is dan hij al was?

Er is namelijk erg veel wat je zou willen zeggen, maar wat je niet kunt zeggen omdat je dit officieel niet weet. Dit is erg frustrerend.
Ik denk namelijk dat als puntje bij paaltje komt, de enige die ik er mee heb mezelf is. Ik kan me wel sterk maken en de belangen e.d van persoon A verdedigen maar hij gaat er zo uit met een riante oprotpremie en ik........

Er was vorige week al een aanvaring waarbij persoon B tegen A had gezegd dat hij mij moest vertellen dat ik mij representatiever moest gedragen. Ik kan er namelijk erg slecht tegen als men onbeschoft en onbeleefd doet, dit doet B namelijk continu. Als men mij niet netjes behandeld word ik narrig en als jij als B dan zogenaamd een denigrerende, persoonlijke, opmerking moet plaatsen tegen mij, ten overstaan van het hele MT, kun jij als B de wind van voren verwachten. Als iemand op die functiehoogte zich onprofessioneel kan gedragen moet ik dat toch zeker ook kunnen en mogen, of niet?

Anyway, ons verkeert al een tijdje in een lastig parket en ons mag dan wel een contract voor onbepaalde tijd hebben maar als ze je eruit willen hebben is er altijd wel een gaatje te vinden.

Hoe krijg ik B tevreden en breng ik A niet in de problemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:59

Hou jij ook de vakantiedagen bij en heb je daar enige "macht" in?? Zijn de vakanties wel openbaar?? Bij ons is dat wel en kan iedereen het dus van elkaar nakijken in de planning. Als jullie ook zo'n planning hebben, dan kun je Bullebak daar gewoon naar verwijzen met een glimlach. Hij moet dus zelf kijken in dat geval.
Als het niet openbaar is, dan is er volgens mij maar een oplossing en dat is dat Bullebak het zelf gaat vragen aan A. Het zijn volwassen kerels en dat moet dus gewoon kunnen.
Laat je dus niet in een compromiterende positie manouvreren door Bullebakje, dat mag hij niet doen namelijk. Als hij eist dat je het wel opzoekt, dan zeg je "weet je, ik zou andersom jouw vakanties ook niet prijsgeven, ik vind dat ik dat niet hoor te doen namelijk, zo zie ik het"; of iets in die strekking Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:59


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:00

Ten eerste gebruik je wel hele ingewikkelde woorden joh Haha!
Ten tweede zou ik vriendelijk duidelijk maken dat ik niet bij deze zaak betrokken wil worden omdat het een zaak is tussen A en B.
Daarnaast zou ik ook zeker dit eens bij de gene neerleggen waar je moet zijn. Laat weten dat je betrokken word bij een zaak die ze zelf moeten uitzoeken en dat je je er niet pretiig bij voelt hoe de sfeer is. Dat is geen klikken maar het veilig stellen van je eigen positie en hulp bieden in een strijd die alleen hoger op uitgevochten kan worden. Als twee mensen niet samen door een deur kunnen zal degene die weer boven deze twee staat dat moeten oplossen daar mag jij niet de dupe van worden(of je collega's)
Is dat wat je bedoelt, want ik kon het moeilijk volgen door je hoog gegrepen woorden Tong uitsteken

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:01

Ik zou denk ik toch bij de directie een praatje gaan houden... Je hoeft daar dan niemand helemaal zwart te maken ofzo.. Maar je moet gewoon uitleggen wat er aan de hand is en zeggen dat je niet zo goed weet hoe je met deze situatie om moet gaan... Want daar zijn die mensen toch voor??
En om nou dingen te gaan verzinnen die je tegen die persoon B moet zeggen daar schiet je ook niet echt iets mee op...

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:05

Jeetje Roos, daar ben je goed klaar mee!
Om te beginnen zou ik heel erg om jezelf denken. Het is heel nobel om te proberen te bemiddelen en A niet in de problemen te brengen, maar als het allemaal uit de hand loopt, gaat A. waarschijnlijk weg met een riante premie en jij kunt je hand gaan ophouden bij de steun. Als ze elkaar de tent uit willen werken, moeten ze dat lekker doen.
Wél zou ik A vertellen dat je in een nogal onwerkbare situatie zit en dat je weinig voor hem kunt doen om hem te "beschermen". Tegen B zou je eens kunnen melden (bij voorkeur op een plaats waar anderen dit kunnen horen) dat je het gevoel hebt tussen hen in te staan, dat je dit heel vervelend vindt en geen partij wilt moeten kiezen. Dit verwachten beide heren zo te lezen wél van je.
Dan heb je ze allebei (apart een eigen versie) verteld hoe je er tegenover staat en kunnen ze daar hun conclusies uit trekken. Dat je wat kortaf tegen B bent als hij naar A vraagt, zal B dan moeten begrijpen. En A weet dat jij je baan niet voor hem op het spel zet, al is hij nog zo'n fijne collega.
Dit is niet de goede tijd om je baan op het spel te zetten. Zorg dat je niet in de problemen raakt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:10

IK zou idd even gaan praten met de ombudsman m/v bij jullie op het bedrijf. Politieke spelletjes horen niet over de ruggen van medewerkers uitgevochten te worden.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 16:28

Lovely, ik hou geen vakantiedagenkaart bij van directeuren omdat zij niet in dienst zijn bij dit bedrijf, maar bij de moedermaatschappij. Vakantieplanningen zijn, in principe, in de rest van het bedrijf wel openbaar maar juist niet op het management niveau. Fijn hé.....

Godzijdank is B(ullebakje, goed gevonden! Haha! ) ) nu de deur uit naar een externe afspraak en kan ik er vanavond nog eens goed over nadenken. Ik kreeg trouwens acuut hoofdpijn nadat hij deze vraag bij mij neerlegde. Echt niet tof!

Aan de andere kant zou je kunnen denken dat het gewoon zomaar een vraag is, ware het niet dat het werd gevolgd door de toevoeging: "dat hij nu alweer vakantie wilde opnemen". Ik heb trouwens al weken geleden tegen A gezegd dat alles leuk en aardig is maar dat ik er niet tussen wil zitten omdat ik dan de gebeten hond zou zijn en hij gewoon elders aan de slag zou kunnen.

Wat ik op zich nog wel een mooi gegeven vind, is dat er een paar maanden geleden sprake was van een mogelijke overname van een ander bedrijf en dat de andere partij het over te nemen bedrijf niet gunden aan 'ons' wegens B.

Roxxie, klagen bij de directie heeft geen zin want het gaat hier juist óm de directie. De directie van de moedermaatschappij heeft hierover al een aantal brieven ontvangen, ondertekend door o.a. mij, en dit was, buiten verspilde moeite, ronduit stom eigenlijk. Zo'n schrijven leggen ze naast zich neer, nadat ze de inhoud hebben gecommuniceerd aan de beklaagden. Vertrouwenspersonen binnen dit bedrijf hebben geen enkele functie. Er zijn sommige vrouwelijke collega's die sexueel geïntimideert zijn door een bepaalde manager, en nadat zij hierover met de vertrouwenspersoon hebben gesproken zijn ze verder in de tijd bij PZ terecht gekomen die kennis heeft genomen van alle zaken en dit vervolgens heeft teruggekoppelt aan de desbetreffende manager. Gevolg: sommige vrouwelijke collega's die sexueel geïntimideert waren en hierover hadden geklaagd zijn of op non actief gesteld of er anderszins uitgewerkt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:38

Als ik zoiets lees dan heb ik zoiets van: wegwezen daar! Als er al met de bedrijfsleiding niet gesproken kan worden zou ik de boel daar zo laten escaleren dat de ARBO eraan te pas moet komen (of anders een instantie die bemiddelt bij Arbeidsconflicten)
En desnoods: sappig telefoontje naar de pers? Moet je alleen wel zeker weten dat je daar vandaan wilt...Haha!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 13:30

Ik heb B, na beraad met A, een mailtje gestuurd waarin de dagen heb doorgegeven dat A vrij is geweest. Ik heb ook genoemd dat ik mij meende te herinneren dat A zoveel vakantie- en zoveel atvdagen heeft. Als slot van het mailtje heb ik deze tekst geplaatst:
Citaat:
"Ik wil trouwens nog wel erg graag opmerken dat ik mij uitermate ongemakkelijk voel door jouw verzoek. Vooral de vraag of ik dit 'als vertrouwelijk' wilde behandelen geeft mij het gevoel alsof ik iets achter "A"'s rug om doe. "A" is mijn baas, en ook een zeer gewaardeerde collega, en ik vind het eigenlijk ongepast om zoiets te doen."


Ik mocht gelijk 5 minuten later op audiëntie komen, waarbij B aanduidde dat hij het erg vervelend vond dat ik er een vervelend gevoel aan had overgehouden en dat dit zeker niet de bedoeling was, dat hij deze informatie van alle leden van het management wilde, en dit derhalve aan alle secretaresses had gevraagd. (yeah right!) En dat dit zeker geen manier was om te proberen A schade te berokkenen (terwijl B toch letterlijk tegen mij heeft gezegd dat A wel erg vaak met vakantie was)
B wist ook te vertellen dat A slecht nog formeel tot de directie behoorde (O ja joh, dan zou ik toch het contract er nog eens op na zien Haha! ) omdat het voor A allemaal al pijnlijk genoeg was.

Anyway, persoonlijk kan B van mij de vliegende touwtering krijgen - maar hij is nu poeslief en aardig, en bovenal ineens heel beleefd en voorkomend. Eikel! Gistermiddag kwam B nog vertellen dat hij binnenkort een aantal dagen niet aanwezig zal zijn wegens ziekenhuisopname wegens vrij ernstige acuut probleem en ik kon me er niet toe zetten hem meer te zeggen dan slechts: "hé, wat vervelend voor je". Je wenst niemand toe dat hij/zij ziek is, maar bij hem laat het me echt koud.

Ik blijf het wel een lastig probleem vinden dat ik mij altijd op de vlakte moet houden over alles, omdat er vaak dingen zijn, die ik niet zou horen te weten in B's opinie maar waarvan A vindt dat ik er wel van op de hoogte hoor te zijn, dus doe ik tegenover maar een beetje dommig alsof ik nergens iets vanaf weet en ondertussen. Het maakt alleen wel dat je af en toe met kokend bloed zit en er niets tegen kan doen. Want dat wordt er gevraagd na vergadering om er iemand nog vragen heeft, en ja die heb ik dan wel maar ik kan mijn vraag dan niet stellen omdat ik er zogenaamd niets meer vanaf weet dan besproken in die vergadering.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:34

Dan stel je de vragen toch aan A? Ik ga er van uit dat die dan degene is die je erover inlicht?

En dat B nu zo poeslief doet komt misschien ook omdat hij merkt dat hij wel erg gevaarlijke politieke spelletjes speelt. In ieder geval vind ik het heel goed dat je het hebt aangegeven.

En verder moet ik zeggen dat het goed is om gewoon te doen alsof je neus bloed. En als je er niet tegen kunt om dingen half te weten, dan vraag je toch gewoon of A je daar niet over wil inlichten?

Blessed are the ignorant Haha!